REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
rozwiń >

Strefy czystego transportu w Europie? Jest 320. Na razie...

Europa zaczyna szaleć. W roku 2022 doliczyć się można aż 320 stref czystego transportu na Starym Kontynencie. A to oznacza prawie 40-proc. skok od roku 2019. Najlepiej w tej kwestii na mapie wypadają zdecydowanie Włochy. W Italii obowiązują aż 172 strefy. Dla porównania w roku 2019 było ich tylko 98. Miejsce drugie przypada Niemcom (78 SCT), trzecie Wielkiej Brytanii (17 SCT), czwarte Holandii (14 SCT), a piąte Francji (8 SCT).

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Europie

Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Materiały Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

Za 3 lata będzie nawet 507 stref czystego transportu w Europie

I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek. Strefy czystego transportu w Europie będą się pojawiać dalej. Szacuje się, że do roku 2025 liczba SCT może wzrosnąć o 58 proc. i osiągnąć ilość na poziomie 507. I znaczącą część ma dostarczyć Hiszpania. Ta już dziś zapowiada, że w miejscowościach turystycznych uruchomi nawet 146 nowych LEZ-ów (low emission zone, czyli strefa niskiej emisji) do roku 2024. A to nadal nie koniec, bo np. Paryż, Amsterdam i Kopenhaga mają w planach zakaz wjazdu dla wszystkich pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do końca dekady.

A co ze strefami czystego transportu w Polsce?

Strefy czystego transportu? To pojęcie, które w przypadku Polski ma zdecydowaną większość... przeciwników. Na efekt takiej sytuacji długo nie trzeba było czekać. Ustawa o elektromobilności dała możliwość ich tworzenia. I zdecydował się Kraków, tyle że z pomysłu władze miasta... wycofywały się rakiem już po dwóch miesiącach. Niedługo później nowelizacja przepisów tak naprawdę wykasowała zeroemisyjność z SCT. Tym samym sensu ich tworzenia nie było.

Dziś (a konkretnie po styczniu 2022 roku) mamy nie tylko podstawy prawne, ale nawet wzór naklejki uprawniającej do wjazdu do SCT. Czy to oznacza, że w sprawie wreszcie coś się ruszy? Przede wszystkim warto zaznaczyć, że obecne przepisy stawiają sprawę jasno. Wyznaczanie stref czystego transportu zależy tylko od samorządów lokalnych. To władze miast będą podejmowały w tej sprawie decyzję. I wszystko wygląda na to, że wreszcie mogą zacząć jakieś podejmować.

REKLAMA

Pomysł na SCT ma Warszawa i Kraków. Ale nie tylko...

Kraków i Warszawa planują uruchomić swoje strefy czystego transportu odpowiednio do końca 2022 i połowy 2023 roku. Zainteresowana utworzeniem SCT jest też m.in. Łódź, Wrocław, Zabrze, Gliwice, Rzeszów, Bydgoszcz i Gdańsk. Tyle że na efekty tych deklaracji trzeba będzie poczekać. I na reakcję kierowców. Bo warto pamiętać o tym, że auta elektryczne (które w modelu idealistycznym będą miały wyłączny dostęp do stref czystego transportu) nadal stanowią zdecydowaną mniejszość w parku samochodowym Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile mamy w kraju 24,3 mln aktywnych rekordów pojazdów w CEP, o tyle liczba elektryków wynosi zaledwie 22 tys. To jakieś... 0,09 proc. wszystkich samochodów w Polsce.

Strefy czystego transportu z zakazem dla aut spalinowych?

Nastraszyliśmy już kierowców. Teraz nie bez kozery będą się oni bać stref czystego transportu. W końcu pewnie wjadą do nich wyłącznie samochody elektryczne. Tyle że to nie jest prawda... W tym punkcie musimy postawić sprawę jasno i opowiedzieć o kryteriach dostępu do SCT. Ograniczenia będą dotyczyć silników spalinowych, ale spełniających niskie i przestarzałe normy emisji spalin. W Europie standardem jest co najmniej Euro 3 dla benzyniaka i Euro 4 dla diesla. Przy czym czasami SCT zawierają np. opłaty wjazdowe.

SCT to kolejny krok do neutralności klimatycznej

No i w kontekście stref czystego transportu warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Intensyfikacja ich budowania zbiega się w czasie z wygaszaniem kariery napędów spalinowych w Europie. W roku 2035 ostatnie auto spalinowe opuści salon sprzedaży na Starym Kontynencie. Dzięki temu już w roku 2050 Unia Europejska chce się stać neutralna klimatycznie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA