REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
rozwiń >

Strefy czystego transportu w Europie? Jest 320. Na razie...

Europa zaczyna szaleć. W roku 2022 doliczyć się można aż 320 stref czystego transportu na Starym Kontynencie. A to oznacza prawie 40-proc. skok od roku 2019. Najlepiej w tej kwestii na mapie wypadają zdecydowanie Włochy. W Italii obowiązują aż 172 strefy. Dla porównania w roku 2019 było ich tylko 98. Miejsce drugie przypada Niemcom (78 SCT), trzecie Wielkiej Brytanii (17 SCT), czwarte Holandii (14 SCT), a piąte Francji (8 SCT).

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Europie

Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Materiały Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

Za 3 lata będzie nawet 507 stref czystego transportu w Europie

I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek. Strefy czystego transportu w Europie będą się pojawiać dalej. Szacuje się, że do roku 2025 liczba SCT może wzrosnąć o 58 proc. i osiągnąć ilość na poziomie 507. I znaczącą część ma dostarczyć Hiszpania. Ta już dziś zapowiada, że w miejscowościach turystycznych uruchomi nawet 146 nowych LEZ-ów (low emission zone, czyli strefa niskiej emisji) do roku 2024. A to nadal nie koniec, bo np. Paryż, Amsterdam i Kopenhaga mają w planach zakaz wjazdu dla wszystkich pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do końca dekady.

A co ze strefami czystego transportu w Polsce?

REKLAMA

Strefy czystego transportu? To pojęcie, które w przypadku Polski ma zdecydowaną większość... przeciwników. Na efekt takiej sytuacji długo nie trzeba było czekać. Ustawa o elektromobilności dała możliwość ich tworzenia. I zdecydował się Kraków, tyle że z pomysłu władze miasta... wycofywały się rakiem już po dwóch miesiącach. Niedługo później nowelizacja przepisów tak naprawdę wykasowała zeroemisyjność z SCT. Tym samym sensu ich tworzenia nie było.

Dziś (a konkretnie po styczniu 2022 roku) mamy nie tylko podstawy prawne, ale nawet wzór naklejki uprawniającej do wjazdu do SCT. Czy to oznacza, że w sprawie wreszcie coś się ruszy? Przede wszystkim warto zaznaczyć, że obecne przepisy stawiają sprawę jasno. Wyznaczanie stref czystego transportu zależy tylko od samorządów lokalnych. To władze miast będą podejmowały w tej sprawie decyzję. I wszystko wygląda na to, że wreszcie mogą zacząć jakieś podejmować.

Pomysł na SCT ma Warszawa i Kraków. Ale nie tylko...

Kraków i Warszawa planują uruchomić swoje strefy czystego transportu odpowiednio do końca 2022 i połowy 2023 roku. Zainteresowana utworzeniem SCT jest też m.in. Łódź, Wrocław, Zabrze, Gliwice, Rzeszów, Bydgoszcz i Gdańsk. Tyle że na efekty tych deklaracji trzeba będzie poczekać. I na reakcję kierowców. Bo warto pamiętać o tym, że auta elektryczne (które w modelu idealistycznym będą miały wyłączny dostęp do stref czystego transportu) nadal stanowią zdecydowaną mniejszość w parku samochodowym Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile mamy w kraju 24,3 mln aktywnych rekordów pojazdów w CEP, o tyle liczba elektryków wynosi zaledwie 22 tys. To jakieś... 0,09 proc. wszystkich samochodów w Polsce.

Strefy czystego transportu z zakazem dla aut spalinowych?

Nastraszyliśmy już kierowców. Teraz nie bez kozery będą się oni bać stref czystego transportu. W końcu pewnie wjadą do nich wyłącznie samochody elektryczne. Tyle że to nie jest prawda... W tym punkcie musimy postawić sprawę jasno i opowiedzieć o kryteriach dostępu do SCT. Ograniczenia będą dotyczyć silników spalinowych, ale spełniających niskie i przestarzałe normy emisji spalin. W Europie standardem jest co najmniej Euro 3 dla benzyniaka i Euro 4 dla diesla. Przy czym czasami SCT zawierają np. opłaty wjazdowe.

SCT to kolejny krok do neutralności klimatycznej

No i w kontekście stref czystego transportu warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Intensyfikacja ich budowania zbiega się w czasie z wygaszaniem kariery napędów spalinowych w Europie. W roku 2035 ostatnie auto spalinowe opuści salon sprzedaży na Starym Kontynencie. Dzięki temu już w roku 2050 Unia Europejska chce się stać neutralna klimatycznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA