REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
rozwiń >

Strefy czystego transportu w Europie? Jest 320. Na razie...

Europa zaczyna szaleć. W roku 2022 doliczyć się można aż 320 stref czystego transportu na Starym Kontynencie. A to oznacza prawie 40-proc. skok od roku 2019. Najlepiej w tej kwestii na mapie wypadają zdecydowanie Włochy. W Italii obowiązują aż 172 strefy. Dla porównania w roku 2019 było ich tylko 98. Miejsce drugie przypada Niemcom (78 SCT), trzecie Wielkiej Brytanii (17 SCT), czwarte Holandii (14 SCT), a piąte Francji (8 SCT).

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Europie

Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Materiały Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

Za 3 lata będzie nawet 507 stref czystego transportu w Europie

I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek. Strefy czystego transportu w Europie będą się pojawiać dalej. Szacuje się, że do roku 2025 liczba SCT może wzrosnąć o 58 proc. i osiągnąć ilość na poziomie 507. I znaczącą część ma dostarczyć Hiszpania. Ta już dziś zapowiada, że w miejscowościach turystycznych uruchomi nawet 146 nowych LEZ-ów (low emission zone, czyli strefa niskiej emisji) do roku 2024. A to nadal nie koniec, bo np. Paryż, Amsterdam i Kopenhaga mają w planach zakaz wjazdu dla wszystkich pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do końca dekady.

A co ze strefami czystego transportu w Polsce?

Strefy czystego transportu? To pojęcie, które w przypadku Polski ma zdecydowaną większość... przeciwników. Na efekt takiej sytuacji długo nie trzeba było czekać. Ustawa o elektromobilności dała możliwość ich tworzenia. I zdecydował się Kraków, tyle że z pomysłu władze miasta... wycofywały się rakiem już po dwóch miesiącach. Niedługo później nowelizacja przepisów tak naprawdę wykasowała zeroemisyjność z SCT. Tym samym sensu ich tworzenia nie było.

Dziś (a konkretnie po styczniu 2022 roku) mamy nie tylko podstawy prawne, ale nawet wzór naklejki uprawniającej do wjazdu do SCT. Czy to oznacza, że w sprawie wreszcie coś się ruszy? Przede wszystkim warto zaznaczyć, że obecne przepisy stawiają sprawę jasno. Wyznaczanie stref czystego transportu zależy tylko od samorządów lokalnych. To władze miast będą podejmowały w tej sprawie decyzję. I wszystko wygląda na to, że wreszcie mogą zacząć jakieś podejmować.

REKLAMA

Pomysł na SCT ma Warszawa i Kraków. Ale nie tylko...

Kraków i Warszawa planują uruchomić swoje strefy czystego transportu odpowiednio do końca 2022 i połowy 2023 roku. Zainteresowana utworzeniem SCT jest też m.in. Łódź, Wrocław, Zabrze, Gliwice, Rzeszów, Bydgoszcz i Gdańsk. Tyle że na efekty tych deklaracji trzeba będzie poczekać. I na reakcję kierowców. Bo warto pamiętać o tym, że auta elektryczne (które w modelu idealistycznym będą miały wyłączny dostęp do stref czystego transportu) nadal stanowią zdecydowaną mniejszość w parku samochodowym Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile mamy w kraju 24,3 mln aktywnych rekordów pojazdów w CEP, o tyle liczba elektryków wynosi zaledwie 22 tys. To jakieś... 0,09 proc. wszystkich samochodów w Polsce.

Strefy czystego transportu z zakazem dla aut spalinowych?

Nastraszyliśmy już kierowców. Teraz nie bez kozery będą się oni bać stref czystego transportu. W końcu pewnie wjadą do nich wyłącznie samochody elektryczne. Tyle że to nie jest prawda... W tym punkcie musimy postawić sprawę jasno i opowiedzieć o kryteriach dostępu do SCT. Ograniczenia będą dotyczyć silników spalinowych, ale spełniających niskie i przestarzałe normy emisji spalin. W Europie standardem jest co najmniej Euro 3 dla benzyniaka i Euro 4 dla diesla. Przy czym czasami SCT zawierają np. opłaty wjazdowe.

SCT to kolejny krok do neutralności klimatycznej

No i w kontekście stref czystego transportu warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Intensyfikacja ich budowania zbiega się w czasie z wygaszaniem kariery napędów spalinowych w Europie. W roku 2035 ostatnie auto spalinowe opuści salon sprzedaży na Starym Kontynencie. Dzięki temu już w roku 2050 Unia Europejska chce się stać neutralna klimatycznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA