Kontrolka ciśnienia w oponach zaświeciła się? A była zmiana pogody?
REKLAMA
REKLAMA
- Co oznacza kontrolka ciśnienia w oponach?
- Dlaczego świeci się kontrolka ciśnienia w oponach?
- Co powinien zrobić kierowca po pojawieniu się kontrolki ciśnienia w kołach?
- Jak skasować kontrolkę ciśnienia powietrza w oponach?
- Czy kontrolka ciśnienia jesienią oznacza konieczność wymiany opon na zimowe?
- Świecąca się kontrolka ciśnienia a przegląd techniczny
- Kontrolka ciśnienia powietrza w kołach a mandat
Co oznacza kontrolka ciśnienia w oponach?
REKLAMA
Współczesne pojazdy są wyposażone w system TPMS. To układ monitorujący ciśnienie powietrza w kołach. System jest rozwiązywany przez producentów na dwa sposoby. W pierwszym ciśnienie jest monitorowane za pomocą czujnika ABS. Ten mierzy obroty kół w czasie kalibracji. Gdy ich ilość się zwiększa przy jednakowej prędkości w czasie jazdy, to oznacza, że opona jest słabiej napompowana. W takim przypadku na tablicy wyświetla się kontrolka.
REKLAMA
W większych, droższych i bardziej zaawansowanych modelach przy każdym z kół montowany jest miernik ciśnienia. Skutek? Na ekranie komputera pokładowego można podejrzeć aktualne ciśnienie w każdym z kół. Tu odchył pomiaru sprawia, że komputer pokładowy wyrzuca kontrolkę.
Dlaczego świeci się kontrolka ciśnienia w oponach?
REKLAMA
Powodów takiej sytuacji może być co najmniej kilka. Układ powstał jednak przede wszystkim po to, aby poinformować kierującego o przebiciu jednej z opon. Widząc pomarańczową kontrolkę, dowie się o uszkodzeniu, a dzięki temu być może uniknie sytuacji niebezpiecznej. Szczególnie w przypadku, w którym do przebicia miałoby dojść np. na autostradzie i samochód poruszałby się z dużą prędkością.
Na tym jednak zakres działania systemu się nie kończy. Bo układ wykrywa każdą zmianę ciśnienia w kołach. Bez względu na zasadę działania. Przez to wyrzuci kontrolkę ciśnienia powietrza na tablicy zegarów nie tylko po przebiciu koła. Wyświetli ją także wtedy, gdy powietrze z uwagi np. na warunki atmosferyczne samoczynnie zmniejszy swoją objętość. Aktualnie mamy właśnie taką sytuację. Przeszliśmy bowiem z upałów w temperatury oscylujące poniżej 10 stopni Celsjusza w ciągu dnia. Przy takiej różnicy wskazań termometru ciśnienie powietrza w kołach może spaść nawet o 0,2 bara.
Co powinien zrobić kierowca po pojawieniu się kontrolki ciśnienia w kołach?
W sytuacji, w której po ruszeniu z miejsca, ewentualnie w czasie jazdy, w aucie zaświeci się kontrolka ciśnienia powietrza w kołach, kierowca powinien podjechać na najbliższą stację benzynową. Tam najlepiej niech ustawi auto przy kompresorze. Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie powietrza. To jest zapisane na wlepce np. na słupku B lub na klapce wlewu paliwa. Gdy kierowca zna prawidłowe ciśnienie, powinien sprawdzić jakie odczyty przy kołach pokaże kompresor. Ewentualne różnice należy uzupełnić.
Oczywiście kierowca powinien dokonać również oględzin wszystkich kół lub konkretnego koła. W zależności od wskazania komputera pokładowego. Powinien zwrócić uwagę na wystające np. z bieżnika gwoździe lub śruby, ewentualnie na wyraźne uszkodzenia ściany bocznej. Gdy kierujący obejrzy oponę, uzupełni ciśnienie i upewni się, że wszystko w aucie jest w porządku, dopiero może skasować kontrolkę i zapisać nowy pomiar jako normę.
Kontrolki ciśnienia powietrza w kołach pod żadnym pozorem nie można ignorować! Koła odpowiadają za trakcję pojazdu i warunkują bezpieczeństwo jazdy. Nieprawidłowe ma potężne znaczenie dla stabilności pojazdu, jego zachowania na drodze, długości drogi hamowania, ale także spalania.
Jak skasować kontrolkę ciśnienia powietrza w oponach?
Po uzupełnieniu ciśnienia powietrza kontrolka sama nie zniknie. Konieczna jest do tego ingerencja kierowcy. Na szczęście kierowcy, a nie np. mechanika uzbrojonego w komputer diagnostyczny. Jak skasować kontrolkę ciśnienia powietrza w kołach? Zależy, na jakie rozwiązanie postawił producent. A możliwości są dwie.
- Po pierwsze kierowca może użyć do tego celu specjalnego przycisku umieszczonego na konsoli po lewej stronie od kierownicy, ewentualnie na tunelu centralnym. Przycisk należy przytrzymać i czekać na zniknięcie kontrolki.
- Po drugie funkcja zapisania nowego odczytu ciśnienia w kołach jest dostępna coraz częściej z poziomu komputera pokładowego, ewentualnie komputera multimedialnego. Ukrywa się w jednym z podmenu.
Czy kontrolka ciśnienia jesienią oznacza konieczność wymiany opon na zimowe?
Kontrolka ciśnienia powietrza, która pojawia się na tablicy zegarów jesienią, dotyczy zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury otoczenia. Nie odnosi się w żaden sposób do tego czy kierowca powinien zmienić opony na zimowe, czy nie. Konieczność sezonowej wymiany ogumienia również odnosi się do temperatury, ale nie jej wahania, a konkretnego wskazania. Kierowca musi założyć zimówki w pojeździe w sytuacji, w której w ciągu dnia temperatura powietrza na zewnątrz utrzymuje się w okolicy 7 stopni Celsjusza. Tylko wtedy, a nie widząc świecącą się kontrolkę ciśnienia. Choć jej pojawienie się i ochłodzenie do 7 stopni mogą się zbiec w czasie.
Świecąca się kontrolka ciśnienia a przegląd techniczny
Wyobraźmy sobie taki scenariusz. W aucie zaświeciła się pomarańczowa kontrolka ciśnienia powietrza w kołach. Kierowca ją jednak zignorował. Musiał mimo wszystko jechać na przegląd techniczny. Czy komunikat ostrzegawczy może stanowić dla diagnosty podstawę do nieprzedłużenia ważności badania technicznego pojazdu? Raczej nie. I to z kilku powodów.
- Po pierwsze dlatego, że nie ma zwyczaju, aby diagnosta prowadził kontrolowany pojazd. To kierowca wprowadza i wyprowadza go z warsztatu. Zatem diagnosta nawet nie dostrzeże kontrolki.
- Po drugie dlatego, że w przypadku jesiennej zmiany ciśnienia i pojawienia się kontrolki na tablicy zegarów, ciężko mówić o jakiejkolwiek usterce pojazdu.
- Po trzecie diagnosta podczas przeglądu sprawdzi opony, ale nie będzie kontrolował ciśnienia powietrza w nich. Spojrzy jedynie czy ich bieżnik nie jest granicznie starty oraz czy ogumienie nie nosi śladów poważnego uszkodzenia.
Znaczące dla diagnosty mogłyby się stać kontrolki informujące o poważnej usterce silnika, układu chłodzenia czy np. hamulców. Takie komunikaty po sprawdzeniu w czasie przeglądu mogłyby już dać podstawę do nieprzedłużenia ważności badania technicznego.
Kontrolka ciśnienia powietrza w kołach a mandat
W sytuacji, w której samochód ze świecącą się kontrolką ciśnienia powietrza zostanie zatrzymany do kontroli drogowej, komunikat nie będzie stanowił powodu do mandatu czy odebrania dowodu rejestracyjnego. Policjanci mogą co prawda sprawdzić stan opon. Powiem więcej, na podstawie art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń mogą nawet wlepić kierującemu od 20 do 3000 zł mandatu. Ale nie w tym przypadku. Mogą sprawdzić stan bieżnika i występowanie ewentualnych uszkodzeń konstrukcji. Nie mają prawa interesować się ciśnieniem powietrza w kołach. Nieprawidłowe nie stanowi dla nich żadnego wskaźnika.
Jedyną sytuacją potencjalnie mandatową byłaby taka, w której kontrolka wynikałaby z przebicia opony. Jazda na przebitej oponie nie jest zgodna z przepisami. Kierowca dostanie w takim przypadku mandat i straci dowód rejestracyjny pojazdu. W skrajnym przypadku auto zostanie wycofane z ruchu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.