REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
wymiana opon na zimowe w 2023 r., wymiana opon z letnich na zimowe w 2023 r., kiedy zmienić opony na zimowe w 2023 r.
Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Październik wybił w kalendarzu z pełną stanowczością. A to czas, w którym kierowcy zaczynają coraz częściej myśleć o sezonowej wymianie ogumienia. Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.? Pogoda płata nam letnie figle. Odpowiedź na to pytanie nie jest zatem taka łatwa.

rozwiń >

Tej jesieni mamy piękną... wiosnę! Wulkanizatorzy liczą straty?

Pogoda w tym roku nas zdecydowanie rozpieszcza. Dawno nie było takiego października, w którym temperatura w dzień wspinała się pod 30 stopni Celsjusza. Takich ciepłych dni potrafiło nie być nawet w lipcu! Mimo wszystko mamy zaawansowaną fazę jesieni. A to oznacza, że kierowcy w naturalny sposób zaczną zadawać jedno pytanie. Kiedy zmienić w samochodzie opony letnie na zimowe?

REKLAMA

REKLAMA

Na razie odpowiedź jest zdecydowanie przecząca. Na razie nie teraz. Choć każdego roku to właśnie w październiku zaczynał się sezon wymian. Czy to oznacza, że wulkanizatorzy płaczą i liczą straty? Raczej nie. Po prostu spokojnie czekają na to, aż pogoda się pogorszy. Taka sama ilość kierowców pojawi się u ich bram. Tyle że w tym roku sezon wymiany pewnie będzie krótszy i bardziej skondensowany. To pewnie będzie oznaczać nieubłagane kolejki i terminy oczekiwania. Pogoda spłatała nam figla i pewnie kolejnego spłata z uderzeniem zimy.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?

Ten rok jest wyjątkowy. Odpowiedź na powyższe pytanie zawsze jest jednak identyczna. Optymalne warunki dla eksploatacji ogumienia zimowego pojawiają się wtedy, gdy temperatury na zewnątrz w ciągu dnia utrzymują się w granicy 7 stopni Celsjusza. W takiej sytuacji opona letnia staje się zbyt twarda, aby gwarantowała pełną trakcję w zakręcie czy podczas hamowania. Zaczyna się ślizgać zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jednocześnie opona zimowa nie będzie się nadmiernie szybko ścierała podczas jazdy.

Kiedy tej jesieni możemy się zatem spodziewać takich warunków? Tego akurat chyba nawet najstarsi górale nie wiedzą... Przejrzałem prognozy długoterminowe. I wniosek mam jeden. Maksymalnie 7 stopni w ciągu dnia nie pojawi się naprawdę długo.

REKLAMA

Długoterminowa prognoza dla Warszawy wskazuje, że takie temperatury mogą się pojawić dopiero w okolicy połowy listopada! Nawet na początku listopada temperatury będą oscylować raczej w granicy 11 do 12 stopni. I co ciekawe, bardzo podobnie wyglądają prognozy nawet dla Zakopanego. Zakopanego, które jest terenem typowo górskim i położonym nawet o 1000 metrów n.p.m. wyżej od stolicy. To anomalia pogodowa! Normalnie na początku października warunki były już optymalne dla zimówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić, czy opony zimowe nadają się na kolejny sezon?

Przed montażem ogumienia zimowego warto dokładnie sprawdzić jego stan. W efekcie kierowca dowie się, czy dobrze przetrwały one przechowywanie od poprzedniego sezonu. Na co należy zwrócić uwagę? Na kilka rzeczy:

  • wysokość bieżnika wymagana przepisami to 1,6 mm. To jednak w warunkach zimowych dużo za mało – opona staje się prawie slickiem. Najlepiej, aby klocki miały co najmniej 3 do 4 mm wysokości. Tylko wtedy zapewnią dobre warunki trakcyjne w czasie zimowej pogody.
  • dyskwalifikujące dla opony są pęknięcia gumy występujące zarówno na powierzchni ściany bocznej, jak i bieżnika. Opona może nie wytrzymać obciążenia i pęknie podczas jazdy.
  • widoczne druty sprawiają, że ogumienie jest skrajnie zużyte. Nie należy go montować w pojeździe.
  • guzy pojawiające się na ścianie bocznej czy bieżniku również sprawiają, że jazda na takim ogumieniu jest skrajnie niebezpieczna. Opona może pęknąć w czasie jazdy.
  • kluczowy jest też wiek opony zapisany w kodzie DOT. Gdy minęło więcej niż 10 lat od daty produkcji, również należy wycofać je z dalszej eksploatacji. I to pomimo dobrego stanu bieżnika.

Kierowca powinie pamiętać o tym, że on lub wulkanizator musi ocenić nie tylko stan zakładanych opon zimowych, ale także i zdejmowanych letnich. Może się bowiem okazać, że są w na tyle złej kondycji, że lepiej je zutylizować od razu, niż przechowywać przez sezon.

Wymiana kompletów kół. O czym pamiętać?

Kierowca posiada w aucie nie dwa komplety opon, a dwa komplety kół. Sytuacja jest zatem prosta? Musi wziąć podnośnik i np. przed domem zmienić koła. W dużej mierze tak, choć koła z oponami zimowymi przed sezonem warto mimo wszystko wyważyć. W przeciwnym razie, z uwagi na zmianę geometrii lub zgubienie jednego z odważników, mogą zacząć np. bić w czasie jazdy.

Jak przechowywać opony letnie po sezonie?

Kierowcy w Polsce mają dwa sposoby na przechowywanie opon letnich w czasie sezonu zimowego. Robią to we własnym zakresie lub pozostawiają ogumienie w warsztacie i płacą za przechowanie. Gdy kierowca zabiera ogumienie, powinien pamiętać o tym, aby trafiło ono do suchego pomieszczenia, w którym nie będzie ani gorąco, ani zimno. Opony nie mogą stać np. koło rozgrzanego pieca! Nie mogą być też narażone na działanie promieni słonecznych czy silnych środków chemicznych w postaci olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych. Można je zatem trzymać np. w piwnicy czy garażu.

Złamanie którejś z powyższych zasad oznacza dla kierowcy poważne problemy. Niekorzystne czynniki przyspieszają proces starzenia się gumy. W efekcie opony mogą zacząć szybko pękać. Środki chemiczne z kolei mogą doprowadzić do punktowego rozpuszczenia gumy. To kolejne trwałe uszkodzenie, które jest w stanie wycofać ogumienie z dalszej eksploatacji.

Ile kosztuje wymiana opon na zimowe w 2023 r.?

Wymiana kompletu opon będzie kosztować kierowców w 2023 roku od 150 do nawet 260 zł. Dolna granica dotyczy obręczy o rozmiarze 15 cali lub mniejszych i felg stalowych. W autach wyposażonych w alufelgi w rozmiarze 20 cali, w których występują czujniki ciśnienia powietrza, warto liczyć blisko 300 zł. Przy czym na tym kwota wcale nie musi się kończyć. Bo wulkanizator oddzielnie policzy również kierowcę za wymianę wentyli, worki na opony letnie czy usługę przechowywania opon między sezonami.

Niestety inflacja robi swoje. Ceny także usług wulkanizacyjnych rosną. A dodatkowy wpływ na ich wartość będzie miał fakt, że sezon na wymianę w tym roku zacznie się naprawdę późno. Warsztaty będą zatem na pełnych obrotach pracowały krócej, ale chcą też zarobić więcej.

Czy można dostać mandat za opony letnie zimą w 2023 r.?

Nigdy nie było i na razie nie będzie czegoś takiego, jak mandat za opony letnie zimą. Nadal w Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych zimą. A skoro obowiązku nie ma, nie może być i kary. To dość logiczne. Mandat za opony kierowca może dostać tylko wtedy, gdy użytkuje ogumienie letnie zimą, które nie spełnia warunków technicznych. Ma skrajnie starty bieżnik, uszkodzenia mechaniczne czy guzy. W takim przypadku policjant wypisze od 20 do 3000 zł grzywny. Podstawę do tego daje mu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Poza tym odbierze kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu, a w skrajnym przypadku wycofa pojazd z ruchu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA