REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?

wymiana opon na zimowe w 2023 r., wymiana opon z letnich na zimowe w 2023 r., kiedy zmienić opony na zimowe w 2023 r.
wymiana opon na zimowe w 2023 r., wymiana opon z letnich na zimowe w 2023 r., kiedy zmienić opony na zimowe w 2023 r.
Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Październik wybił w kalendarzu z pełną stanowczością. A to czas, w którym kierowcy zaczynają coraz częściej myśleć o sezonowej wymianie ogumienia. Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.? Pogoda płata nam letnie figle. Odpowiedź na to pytanie nie jest zatem taka łatwa.
rozwiń >

Tej jesieni mamy piękną... wiosnę! Wulkanizatorzy liczą straty?

REKLAMA

Pogoda w tym roku nas zdecydowanie rozpieszcza. Dawno nie było takiego października, w którym temperatura w dzień wspinała się pod 30 stopni Celsjusza. Takich ciepłych dni potrafiło nie być nawet w lipcu! Mimo wszystko mamy zaawansowaną fazę jesieni. A to oznacza, że kierowcy w naturalny sposób zaczną zadawać jedno pytanie. Kiedy zmienić w samochodzie opony letnie na zimowe?

REKLAMA

Na razie odpowiedź jest zdecydowanie przecząca. Na razie nie teraz. Choć każdego roku to właśnie w październiku zaczynał się sezon wymian. Czy to oznacza, że wulkanizatorzy płaczą i liczą straty? Raczej nie. Po prostu spokojnie czekają na to, aż pogoda się pogorszy. Taka sama ilość kierowców pojawi się u ich bram. Tyle że w tym roku sezon wymiany pewnie będzie krótszy i bardziej skondensowany. To pewnie będzie oznaczać nieubłagane kolejki i terminy oczekiwania. Pogoda spłatała nam figla i pewnie kolejnego spłata z uderzeniem zimy.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?

Ten rok jest wyjątkowy. Odpowiedź na powyższe pytanie zawsze jest jednak identyczna. Optymalne warunki dla eksploatacji ogumienia zimowego pojawiają się wtedy, gdy temperatury na zewnątrz w ciągu dnia utrzymują się w granicy 7 stopni Celsjusza. W takiej sytuacji opona letnia staje się zbyt twarda, aby gwarantowała pełną trakcję w zakręcie czy podczas hamowania. Zaczyna się ślizgać zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jednocześnie opona zimowa nie będzie się nadmiernie szybko ścierała podczas jazdy.

REKLAMA

Kiedy tej jesieni możemy się zatem spodziewać takich warunków? Tego akurat chyba nawet najstarsi górale nie wiedzą... Przejrzałem prognozy długoterminowe. I wniosek mam jeden. Maksymalnie 7 stopni w ciągu dnia nie pojawi się naprawdę długo.

Długoterminowa prognoza dla Warszawy wskazuje, że takie temperatury mogą się pojawić dopiero w okolicy połowy listopada! Nawet na początku listopada temperatury będą oscylować raczej w granicy 11 do 12 stopni. I co ciekawe, bardzo podobnie wyglądają prognozy nawet dla Zakopanego. Zakopanego, które jest terenem typowo górskim i położonym nawet o 1000 metrów n.p.m. wyżej od stolicy. To anomalia pogodowa! Normalnie na początku października warunki były już optymalne dla zimówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić, czy opony zimowe nadają się na kolejny sezon?

Przed montażem ogumienia zimowego warto dokładnie sprawdzić jego stan. W efekcie kierowca dowie się, czy dobrze przetrwały one przechowywanie od poprzedniego sezonu. Na co należy zwrócić uwagę? Na kilka rzeczy:

  • wysokość bieżnika wymagana przepisami to 1,6 mm. To jednak w warunkach zimowych dużo za mało – opona staje się prawie slickiem. Najlepiej, aby klocki miały co najmniej 3 do 4 mm wysokości. Tylko wtedy zapewnią dobre warunki trakcyjne w czasie zimowej pogody.
  • dyskwalifikujące dla opony są pęknięcia gumy występujące zarówno na powierzchni ściany bocznej, jak i bieżnika. Opona może nie wytrzymać obciążenia i pęknie podczas jazdy.
  • widoczne druty sprawiają, że ogumienie jest skrajnie zużyte. Nie należy go montować w pojeździe.
  • guzy pojawiające się na ścianie bocznej czy bieżniku również sprawiają, że jazda na takim ogumieniu jest skrajnie niebezpieczna. Opona może pęknąć w czasie jazdy.
  • kluczowy jest też wiek opony zapisany w kodzie DOT. Gdy minęło więcej niż 10 lat od daty produkcji, również należy wycofać je z dalszej eksploatacji. I to pomimo dobrego stanu bieżnika.

Kierowca powinie pamiętać o tym, że on lub wulkanizator musi ocenić nie tylko stan zakładanych opon zimowych, ale także i zdejmowanych letnich. Może się bowiem okazać, że są w na tyle złej kondycji, że lepiej je zutylizować od razu, niż przechowywać przez sezon.

Wymiana kompletów kół. O czym pamiętać?

Kierowca posiada w aucie nie dwa komplety opon, a dwa komplety kół. Sytuacja jest zatem prosta? Musi wziąć podnośnik i np. przed domem zmienić koła. W dużej mierze tak, choć koła z oponami zimowymi przed sezonem warto mimo wszystko wyważyć. W przeciwnym razie, z uwagi na zmianę geometrii lub zgubienie jednego z odważników, mogą zacząć np. bić w czasie jazdy.

Jak przechowywać opony letnie po sezonie?

Kierowcy w Polsce mają dwa sposoby na przechowywanie opon letnich w czasie sezonu zimowego. Robią to we własnym zakresie lub pozostawiają ogumienie w warsztacie i płacą za przechowanie. Gdy kierowca zabiera ogumienie, powinien pamiętać o tym, aby trafiło ono do suchego pomieszczenia, w którym nie będzie ani gorąco, ani zimno. Opony nie mogą stać np. koło rozgrzanego pieca! Nie mogą być też narażone na działanie promieni słonecznych czy silnych środków chemicznych w postaci olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych. Można je zatem trzymać np. w piwnicy czy garażu.

Złamanie którejś z powyższych zasad oznacza dla kierowcy poważne problemy. Niekorzystne czynniki przyspieszają proces starzenia się gumy. W efekcie opony mogą zacząć szybko pękać. Środki chemiczne z kolei mogą doprowadzić do punktowego rozpuszczenia gumy. To kolejne trwałe uszkodzenie, które jest w stanie wycofać ogumienie z dalszej eksploatacji.

Ile kosztuje wymiana opon na zimowe w 2023 r.?

Wymiana kompletu opon będzie kosztować kierowców w 2023 roku od 150 do nawet 260 zł. Dolna granica dotyczy obręczy o rozmiarze 15 cali lub mniejszych i felg stalowych. W autach wyposażonych w alufelgi w rozmiarze 20 cali, w których występują czujniki ciśnienia powietrza, warto liczyć blisko 300 zł. Przy czym na tym kwota wcale nie musi się kończyć. Bo wulkanizator oddzielnie policzy również kierowcę za wymianę wentyli, worki na opony letnie czy usługę przechowywania opon między sezonami.

Niestety inflacja robi swoje. Ceny także usług wulkanizacyjnych rosną. A dodatkowy wpływ na ich wartość będzie miał fakt, że sezon na wymianę w tym roku zacznie się naprawdę późno. Warsztaty będą zatem na pełnych obrotach pracowały krócej, ale chcą też zarobić więcej.

Czy można dostać mandat za opony letnie zimą w 2023 r.?

Nigdy nie było i na razie nie będzie czegoś takiego, jak mandat za opony letnie zimą. Nadal w Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych zimą. A skoro obowiązku nie ma, nie może być i kary. To dość logiczne. Mandat za opony kierowca może dostać tylko wtedy, gdy użytkuje ogumienie letnie zimą, które nie spełnia warunków technicznych. Ma skrajnie starty bieżnik, uszkodzenia mechaniczne czy guzy. W takim przypadku policjant wypisze od 20 do 3000 zł grzywny. Podstawę do tego daje mu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Poza tym odbierze kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu, a w skrajnym przypadku wycofa pojazd z ruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    REKLAMA

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA