REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wymiana opon na zimowe w 2023 r., wymiana opon z letnich na zimowe w 2023 r., kiedy zmienić opony na zimowe w 2023 r.
Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Październik wybił w kalendarzu z pełną stanowczością. A to czas, w którym kierowcy zaczynają coraz częściej myśleć o sezonowej wymianie ogumienia. Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.? Pogoda płata nam letnie figle. Odpowiedź na to pytanie nie jest zatem taka łatwa.

rozwiń >

Tej jesieni mamy piękną... wiosnę! Wulkanizatorzy liczą straty?

Pogoda w tym roku nas zdecydowanie rozpieszcza. Dawno nie było takiego października, w którym temperatura w dzień wspinała się pod 30 stopni Celsjusza. Takich ciepłych dni potrafiło nie być nawet w lipcu! Mimo wszystko mamy zaawansowaną fazę jesieni. A to oznacza, że kierowcy w naturalny sposób zaczną zadawać jedno pytanie. Kiedy zmienić w samochodzie opony letnie na zimowe?

REKLAMA

REKLAMA

Na razie odpowiedź jest zdecydowanie przecząca. Na razie nie teraz. Choć każdego roku to właśnie w październiku zaczynał się sezon wymian. Czy to oznacza, że wulkanizatorzy płaczą i liczą straty? Raczej nie. Po prostu spokojnie czekają na to, aż pogoda się pogorszy. Taka sama ilość kierowców pojawi się u ich bram. Tyle że w tym roku sezon wymiany pewnie będzie krótszy i bardziej skondensowany. To pewnie będzie oznaczać nieubłagane kolejki i terminy oczekiwania. Pogoda spłatała nam figla i pewnie kolejnego spłata z uderzeniem zimy.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?

Ten rok jest wyjątkowy. Odpowiedź na powyższe pytanie zawsze jest jednak identyczna. Optymalne warunki dla eksploatacji ogumienia zimowego pojawiają się wtedy, gdy temperatury na zewnątrz w ciągu dnia utrzymują się w granicy 7 stopni Celsjusza. W takiej sytuacji opona letnia staje się zbyt twarda, aby gwarantowała pełną trakcję w zakręcie czy podczas hamowania. Zaczyna się ślizgać zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jednocześnie opona zimowa nie będzie się nadmiernie szybko ścierała podczas jazdy.

Kiedy tej jesieni możemy się zatem spodziewać takich warunków? Tego akurat chyba nawet najstarsi górale nie wiedzą... Przejrzałem prognozy długoterminowe. I wniosek mam jeden. Maksymalnie 7 stopni w ciągu dnia nie pojawi się naprawdę długo.

REKLAMA

Długoterminowa prognoza dla Warszawy wskazuje, że takie temperatury mogą się pojawić dopiero w okolicy połowy listopada! Nawet na początku listopada temperatury będą oscylować raczej w granicy 11 do 12 stopni. I co ciekawe, bardzo podobnie wyglądają prognozy nawet dla Zakopanego. Zakopanego, które jest terenem typowo górskim i położonym nawet o 1000 metrów n.p.m. wyżej od stolicy. To anomalia pogodowa! Normalnie na początku października warunki były już optymalne dla zimówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić, czy opony zimowe nadają się na kolejny sezon?

Przed montażem ogumienia zimowego warto dokładnie sprawdzić jego stan. W efekcie kierowca dowie się, czy dobrze przetrwały one przechowywanie od poprzedniego sezonu. Na co należy zwrócić uwagę? Na kilka rzeczy:

  • wysokość bieżnika wymagana przepisami to 1,6 mm. To jednak w warunkach zimowych dużo za mało – opona staje się prawie slickiem. Najlepiej, aby klocki miały co najmniej 3 do 4 mm wysokości. Tylko wtedy zapewnią dobre warunki trakcyjne w czasie zimowej pogody.
  • dyskwalifikujące dla opony są pęknięcia gumy występujące zarówno na powierzchni ściany bocznej, jak i bieżnika. Opona może nie wytrzymać obciążenia i pęknie podczas jazdy.
  • widoczne druty sprawiają, że ogumienie jest skrajnie zużyte. Nie należy go montować w pojeździe.
  • guzy pojawiające się na ścianie bocznej czy bieżniku również sprawiają, że jazda na takim ogumieniu jest skrajnie niebezpieczna. Opona może pęknąć w czasie jazdy.
  • kluczowy jest też wiek opony zapisany w kodzie DOT. Gdy minęło więcej niż 10 lat od daty produkcji, również należy wycofać je z dalszej eksploatacji. I to pomimo dobrego stanu bieżnika.

Kierowca powinie pamiętać o tym, że on lub wulkanizator musi ocenić nie tylko stan zakładanych opon zimowych, ale także i zdejmowanych letnich. Może się bowiem okazać, że są w na tyle złej kondycji, że lepiej je zutylizować od razu, niż przechowywać przez sezon.

Wymiana kompletów kół. O czym pamiętać?

Kierowca posiada w aucie nie dwa komplety opon, a dwa komplety kół. Sytuacja jest zatem prosta? Musi wziąć podnośnik i np. przed domem zmienić koła. W dużej mierze tak, choć koła z oponami zimowymi przed sezonem warto mimo wszystko wyważyć. W przeciwnym razie, z uwagi na zmianę geometrii lub zgubienie jednego z odważników, mogą zacząć np. bić w czasie jazdy.

Jak przechowywać opony letnie po sezonie?

Kierowcy w Polsce mają dwa sposoby na przechowywanie opon letnich w czasie sezonu zimowego. Robią to we własnym zakresie lub pozostawiają ogumienie w warsztacie i płacą za przechowanie. Gdy kierowca zabiera ogumienie, powinien pamiętać o tym, aby trafiło ono do suchego pomieszczenia, w którym nie będzie ani gorąco, ani zimno. Opony nie mogą stać np. koło rozgrzanego pieca! Nie mogą być też narażone na działanie promieni słonecznych czy silnych środków chemicznych w postaci olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych. Można je zatem trzymać np. w piwnicy czy garażu.

Złamanie którejś z powyższych zasad oznacza dla kierowcy poważne problemy. Niekorzystne czynniki przyspieszają proces starzenia się gumy. W efekcie opony mogą zacząć szybko pękać. Środki chemiczne z kolei mogą doprowadzić do punktowego rozpuszczenia gumy. To kolejne trwałe uszkodzenie, które jest w stanie wycofać ogumienie z dalszej eksploatacji.

Ile kosztuje wymiana opon na zimowe w 2023 r.?

Wymiana kompletu opon będzie kosztować kierowców w 2023 roku od 150 do nawet 260 zł. Dolna granica dotyczy obręczy o rozmiarze 15 cali lub mniejszych i felg stalowych. W autach wyposażonych w alufelgi w rozmiarze 20 cali, w których występują czujniki ciśnienia powietrza, warto liczyć blisko 300 zł. Przy czym na tym kwota wcale nie musi się kończyć. Bo wulkanizator oddzielnie policzy również kierowcę za wymianę wentyli, worki na opony letnie czy usługę przechowywania opon między sezonami.

Niestety inflacja robi swoje. Ceny także usług wulkanizacyjnych rosną. A dodatkowy wpływ na ich wartość będzie miał fakt, że sezon na wymianę w tym roku zacznie się naprawdę późno. Warsztaty będą zatem na pełnych obrotach pracowały krócej, ale chcą też zarobić więcej.

Czy można dostać mandat za opony letnie zimą w 2023 r.?

Nigdy nie było i na razie nie będzie czegoś takiego, jak mandat za opony letnie zimą. Nadal w Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych zimą. A skoro obowiązku nie ma, nie może być i kary. To dość logiczne. Mandat za opony kierowca może dostać tylko wtedy, gdy użytkuje ogumienie letnie zimą, które nie spełnia warunków technicznych. Ma skrajnie starty bieżnik, uszkodzenia mechaniczne czy guzy. W takim przypadku policjant wypisze od 20 do 3000 zł grzywny. Podstawę do tego daje mu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Poza tym odbierze kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu, a w skrajnym przypadku wycofa pojazd z ruchu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA