REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel
Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.
rozwiń >

Można sprawdzić historię pojazdu w aplikacji mObywatel

REKLAMA

Historia pojazdu jest jedną z ciekawszych rządowych usług. Pozwala na sprawdzenie podstawowych informacji o pojeździe, jak i danych technicznych czy historii wizyt w stacjach kontroli pojazdów. Dostęp do tego typu informacji może stanowić cenną wskazówkę przedzakupową, ale także przydaje się nawet właścicielowi pojazdu. Sprawdza się chociażby w przypadku kolizji, gdy kierujący jadący bez dokumentów pojazdu, chce udowodnić fakt posiadania ważnej polisy OC.

REKLAMA

"Historia pojazdu" cieszy się potężnym zainteresowaniem. Każdego miesiąca korzysta z niej blisko 30 mln internautów. Dlatego minister cyfryzacji postanowił rozszerzyć jej zasięg. Teraz będzie dostępna nie tylko w dedykowanym serwisie historiapojazdu.gov.pl. Pojawi się także w rządowej aplikacji mObywatel. W aplikacji, z której korzysta już ponad 10 mln Polaków.

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

gov.pl

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Podstawa prawna

REKLAMA

Dostęp do historii pojazdu w aplikacji mObywatel wymagał zmian systemowych. Te zostały wykonane przez programistów. Powstała też wersja aplikacji dostosowana do nowej opcji. Zielone światło do wdrożenia usługi musiało jednak dość ze strony... przepisów. Musiał pojawić się akt wykonawczy, który pozwoli na jej uruchomienie i określi podstawowe zasady. Aktem tym stało się rozporządzenie ministra cyfryzacji z dnia 26 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji pojazdów.

Powyższy akt prawny wprowadził zmiany w rozporządzeniu ministra cyfryzacji z dnia 8 listopada 2017 r. w sprawie zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji pojazdów. Par. 3 tego aktu uzyskał brzmienie "każdemu zainteresowanemu udostępnia się w systemie teleinformatycznym ewidencji (...) albo w aplikacji mObywatel w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (...) następujące dane o pojeździe".

Ważne

Podstawą do wydania obydwu rozporządzeń stał się natomiast art. 80cb ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Rozporządzenia mają jedynie określić zasady udostępniania danych.

Jakie dane pokazuje historia pojazdu?

W pierwszej kolejności usługa "Historia pojazdu" pozwala na podejrzenie czy pojazd posiada ważne badanie techniczne i polisę OC. Poza tym raport wskazuje na ostatnio zarejestrowany podczas przeglądu lub kontroli drogowej przebieg, ewentualnie informację mówiącą np. o tym, że wartość drogomierza była nieczytelna lub niekompletna. Dostępny jest też komunikat mówiący o tym, że pojazd widnieje lub nie w bazie jako kradziony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza część tabeli stanowi tak naprawdę wstęp dla ilości danych, które są udostępniane później. Bo pojawiają się m.in. dane techniczne wprowadzone do CEPiK na podstawie dowodu rejestracyjnego, informacje o normie emisji czy nawet wiadomość o dacie odbioru dowodu rejestracyjnego z urzędu. W raporcie widoczna jest także oś czasu. Na osi system wskazuje:

  • rok produkcji pojazdu,
  • datę pierwszej rejestracji,
  • datę poszczególnych badań technicznych i zarejestrowane w ich czas przebiegi (jeżeli w danym
  • roku rejestracja przebiegu była obowiązkowa),
  • zmiany właścicieli na przestrzeni lat,
  • informację czy właściciel był osobą fizyczną, czy firmą,
  • przebiegi zarejestrowane w czasie kontroli drogowych,
  • wystąpienie szkód istotnych.
historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

gov.pl

Jakie pojazdy można sprawdzić w bazie CEPiK przez usługę "Historia pojazdu"?

Pytanie to można rozumieć tak naprawdę na dwa sposoby. Może chodzi o pochodzenie auta lub o jego rodzaj. Dlatego odpowiedź najlepiej podzielić na dwa przykłady. A więc:

  • usługa "Historia pojazdu" dostępna w serwisie gov.pl lub aplikacji mObywatel pozwala na sprawdzenie danych auta zarejestrowanego w Polsce. To wymóg konieczny. Usługa "zaciąga" bowiem dane z CEPiK. W polskiej bazie nie ma samochodów, które są zarejestrowane w Belgii, Hiszpanii, Francji czy innym kraju. W przypadku aut sprowadzonych i zarejestrowanych w Polsce raport będzie dostępny tylko za okres występowania pojazdu w polskiej bazie. Pozostałe okresy nie zostaną wskazane.
  • usługa daje dostęp do bazy zawierającej pojazdy, ale także autobusu, pojazdu przeznaczonego do przewozu osób czy trolejbusu. W skrócie użytkownik aplikacji mObywatel będzie mógł wygenerować raport dla każdego pojazdu, którego dotyczy ustawowy obowiązek rejestracji.

Jakie dane są konieczne do sprawdzenia historii pojazdu?

Bez względu na fakt czy kierowca będzie chciał wygenerować raport na stronie historiapojazdu.gov.pl, czy w aplikacji mObywatel, ilość i rodzaj danych autoryzacyjnych jest dokładnie taki sam. Przed wygenerowaniem raportu usługa poprosi o podanie:

  • numeru rejestracyjnego,
  • numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy,
  • daty pierwszej rejestracji.

W sytuacji, w której kierowca nie będzie posiadał kompletu informacji, wygenerowanie raportu dotyczącego pojazdu nie będzie możliwe.

Kto może sprawdzić historię pojazdu?

Historię danego pojazdu może sprawdzić tak naprawdę każda osoba, która posiada komplet powyższych danych. Może to być zatem polski obywatel, jak i mieszkaniec jednego z krajów poza naszymi granicami. Znaczenia nie mają również uwarunkowania wiekowe. Dostęp do usługi ma zarówno osoba pełnoletnia, jak i nieletnia. Skąd tak szeroki zasięg? Powód jest prosty. Raport udostępniany w ramach rządowej usługi "Historia pojazdu" nie zawiera żadnych danych osobowych, ani danych wrażliwych. Nie ma zatem sensu szczególne limitowanie dostępu do nich.

Od kiedy historia pojazdu będzie dostępna w aplikacji mObywatel?

Usługa pozwalająca na sprawdzenie historii pojazdu w aplikacji mObywatel powinna być dostępna już teraz. Rozporządzenie, które określiło zasady jej uruchomienia, weszło bowiem w życie z dniem 27 września 2023 roku. Jeżeli kierowca nie ma jeszcze dedykowanej zakładki w swojej aplikacji, może postarać się ją zaktualizować do nowszej wersji. Być może wtedy okienko dotyczące historii pojazdu pojawi się na pulpicie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

REKLAMA

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

REKLAMA

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

REKLAMA