REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel
Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.
rozwiń >

Można sprawdzić historię pojazdu w aplikacji mObywatel

REKLAMA

Historia pojazdu jest jedną z ciekawszych rządowych usług. Pozwala na sprawdzenie podstawowych informacji o pojeździe, jak i danych technicznych czy historii wizyt w stacjach kontroli pojazdów. Dostęp do tego typu informacji może stanowić cenną wskazówkę przedzakupową, ale także przydaje się nawet właścicielowi pojazdu. Sprawdza się chociażby w przypadku kolizji, gdy kierujący jadący bez dokumentów pojazdu, chce udowodnić fakt posiadania ważnej polisy OC.

REKLAMA

"Historia pojazdu" cieszy się potężnym zainteresowaniem. Każdego miesiąca korzysta z niej blisko 30 mln internautów. Dlatego minister cyfryzacji postanowił rozszerzyć jej zasięg. Teraz będzie dostępna nie tylko w dedykowanym serwisie historiapojazdu.gov.pl. Pojawi się także w rządowej aplikacji mObywatel. W aplikacji, z której korzysta już ponad 10 mln Polaków.

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

gov.pl

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Podstawa prawna

REKLAMA

Dostęp do historii pojazdu w aplikacji mObywatel wymagał zmian systemowych. Te zostały wykonane przez programistów. Powstała też wersja aplikacji dostosowana do nowej opcji. Zielone światło do wdrożenia usługi musiało jednak dość ze strony... przepisów. Musiał pojawić się akt wykonawczy, który pozwoli na jej uruchomienie i określi podstawowe zasady. Aktem tym stało się rozporządzenie ministra cyfryzacji z dnia 26 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji pojazdów.

Powyższy akt prawny wprowadził zmiany w rozporządzeniu ministra cyfryzacji z dnia 8 listopada 2017 r. w sprawie zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji pojazdów. Par. 3 tego aktu uzyskał brzmienie "każdemu zainteresowanemu udostępnia się w systemie teleinformatycznym ewidencji (...) albo w aplikacji mObywatel w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (...) następujące dane o pojeździe".

Ważne

Podstawą do wydania obydwu rozporządzeń stał się natomiast art. 80cb ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Rozporządzenia mają jedynie określić zasady udostępniania danych.

Jakie dane pokazuje historia pojazdu?

W pierwszej kolejności usługa "Historia pojazdu" pozwala na podejrzenie czy pojazd posiada ważne badanie techniczne i polisę OC. Poza tym raport wskazuje na ostatnio zarejestrowany podczas przeglądu lub kontroli drogowej przebieg, ewentualnie informację mówiącą np. o tym, że wartość drogomierza była nieczytelna lub niekompletna. Dostępny jest też komunikat mówiący o tym, że pojazd widnieje lub nie w bazie jako kradziony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza część tabeli stanowi tak naprawdę wstęp dla ilości danych, które są udostępniane później. Bo pojawiają się m.in. dane techniczne wprowadzone do CEPiK na podstawie dowodu rejestracyjnego, informacje o normie emisji czy nawet wiadomość o dacie odbioru dowodu rejestracyjnego z urzędu. W raporcie widoczna jest także oś czasu. Na osi system wskazuje:

  • rok produkcji pojazdu,
  • datę pierwszej rejestracji,
  • datę poszczególnych badań technicznych i zarejestrowane w ich czas przebiegi (jeżeli w danym
  • roku rejestracja przebiegu była obowiązkowa),
  • zmiany właścicieli na przestrzeni lat,
  • informację czy właściciel był osobą fizyczną, czy firmą,
  • przebiegi zarejestrowane w czasie kontroli drogowych,
  • wystąpienie szkód istotnych.
historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

historia pojazdu w aplikacji mObywatel, historia pojazdu mObywatel

Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

gov.pl

Jakie pojazdy można sprawdzić w bazie CEPiK przez usługę "Historia pojazdu"?

Pytanie to można rozumieć tak naprawdę na dwa sposoby. Może chodzi o pochodzenie auta lub o jego rodzaj. Dlatego odpowiedź najlepiej podzielić na dwa przykłady. A więc:

  • usługa "Historia pojazdu" dostępna w serwisie gov.pl lub aplikacji mObywatel pozwala na sprawdzenie danych auta zarejestrowanego w Polsce. To wymóg konieczny. Usługa "zaciąga" bowiem dane z CEPiK. W polskiej bazie nie ma samochodów, które są zarejestrowane w Belgii, Hiszpanii, Francji czy innym kraju. W przypadku aut sprowadzonych i zarejestrowanych w Polsce raport będzie dostępny tylko za okres występowania pojazdu w polskiej bazie. Pozostałe okresy nie zostaną wskazane.
  • usługa daje dostęp do bazy zawierającej pojazdy, ale także autobusu, pojazdu przeznaczonego do przewozu osób czy trolejbusu. W skrócie użytkownik aplikacji mObywatel będzie mógł wygenerować raport dla każdego pojazdu, którego dotyczy ustawowy obowiązek rejestracji.

Jakie dane są konieczne do sprawdzenia historii pojazdu?

Bez względu na fakt czy kierowca będzie chciał wygenerować raport na stronie historiapojazdu.gov.pl, czy w aplikacji mObywatel, ilość i rodzaj danych autoryzacyjnych jest dokładnie taki sam. Przed wygenerowaniem raportu usługa poprosi o podanie:

  • numeru rejestracyjnego,
  • numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy,
  • daty pierwszej rejestracji.

W sytuacji, w której kierowca nie będzie posiadał kompletu informacji, wygenerowanie raportu dotyczącego pojazdu nie będzie możliwe.

Kto może sprawdzić historię pojazdu?

Historię danego pojazdu może sprawdzić tak naprawdę każda osoba, która posiada komplet powyższych danych. Może to być zatem polski obywatel, jak i mieszkaniec jednego z krajów poza naszymi granicami. Znaczenia nie mają również uwarunkowania wiekowe. Dostęp do usługi ma zarówno osoba pełnoletnia, jak i nieletnia. Skąd tak szeroki zasięg? Powód jest prosty. Raport udostępniany w ramach rządowej usługi "Historia pojazdu" nie zawiera żadnych danych osobowych, ani danych wrażliwych. Nie ma zatem sensu szczególne limitowanie dostępu do nich.

Od kiedy historia pojazdu będzie dostępna w aplikacji mObywatel?

Usługa pozwalająca na sprawdzenie historii pojazdu w aplikacji mObywatel powinna być dostępna już teraz. Rozporządzenie, które określiło zasady jej uruchomienia, weszło bowiem w życie z dniem 27 września 2023 roku. Jeżeli kierowca nie ma jeszcze dedykowanej zakładki w swojej aplikacji, może postarać się ją zaktualizować do nowszej wersji. Być może wtedy okienko dotyczące historii pojazdu pojawi się na pulpicie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA