REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest fotoradar statystyczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czym jest fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny nawigacja
Czym jest fotoradar statystyczny?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Nawigacja wydaje różne komunikaty drogowe. Jednym z dziwniejszych jest jednak ostrzeżenie przed fotoradarem statystycznym. Co to takiego jest? Czy wykonuje zdjęcia pojazdom? I czy fotka z takiego urządzenia może się stać podstawą do wystawienia mandatu? Sprawdziłem to.

Jadąc ostatnio w podróż drogą krajową nr 50, na jakieś 10 km przed Grójcem, moją uwagę zwrócił komunikat wydany przez nawigację. Ta poinformowała mnie o tym, że zbliżam się do fotoradaru statystycznego. Urządzenie posiadało radar mierzący prędkość i maszt, w którym kiedyś znajdowała się kamera robiąca zdjęcia. Kiedy, bo teraz aparatu w pomarańczowej puszce nie było. Dlatego sprawa fotoradaru statystycznego mocno mniej zainteresowała. Na tyle, że postanowiłem wczytać się w temat.

REKLAMA

Co to jest fotoradar statystyczny?

REKLAMA

Historia fotoradarów statystycznych zaczęła się tak naprawdę pod koniec roku 2010. To wtedy zarządzeniem premiera pojawiła się instytucja Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Utworzenie CANARD i oddanie go w ręce GITD sprawiło, że zdelegalizowane zostało działanie fotoradarów i innych urządzeń pomiarowych, które znajdowały się w rękach władz lokalnych czy strażników miejskich. Urządzenia te nie zostały jednak wyłączone i w jakiejś części stoją nadal przy drogach. Nawigacje zaczęły je zatem czysto informacyjnie znakować jako fotoradary statystyczne. Tak, aby kierowca, mijając masz stojący przy drodze i jednocześnie w razie braku ostrzeżenia o pomiarze, nie pomyślał, że nawigacja nie zna danego punktu automatycznej kontroli drogowej.

Czemu nawigacja nazwała te punkty fotoradarami statystycznymi? Powód może być dość prosty. Z uwagi na fakt, że nikt nie jest zainteresowany tymi urządzeniami i dostrzeżonymi przez nie sytuacjami. Kontrolują one drogę, ale wyłącznie w celach statystycznych.

Fotoradar statystyczny a znak drogowy D-51 lub D-51a

Fotoradar statystyczny w rozumieniu przepisów nie jest urządzeniem służącym do rejestrowania wykroczeń popełnianych przez kierowców. I dowód na to płynie nie tylko z przepisów. Namacalny można znaleźć także na drodze bezpośrednio przed masztem. Bo pomiar prędkości w Polsce musi być oznakowany specjalną tablicą. Przed urządzeniem pomiarowym musi się pojawić jeden z dwóch znaków drogowych. Mowa o znaku D-51 "automatyczna kontrola prędkości" albo znaku D-51a "automatyczna kontrola średniej prędkości". Bez tych znaków legalny pomiar nie może być wykonywany.

Czy fotoradar statystyczny wykonuje pomiar i robi zdjęcia?

Jeżeli fotoradar statystyczny stoi przy drodze i widać, że pracuje, może wykonywać pomiary prędkości, rejestrować wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle czy wykonywać zdjęcia pojazdów. To jednak jeszcze nie oznacza, że materiał zebrany w ten sposób może się stać dowodem przeciwko kierowcy. Powód? Nie miałby się kto nim zająć. Samorządy czy strażnicy miejscy nie mają prawnych możliwości obsługi urządzeń pomiarowych. Policjanci natomiast nie będą odczytywać dysków z "prywatnych" urządzeń. Materiały z zarejestrowanych wykroczeń trafiają zatem do kosza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie wykroczenia "widzi" fotoradar statystyczny?

Fotoradary statystyczne skupiają się przede wszystkim na dwóch typach wykroczeń. Monitorują w pierwszej kolejności prędkość jazdy samochodów. Są bowiem często wyposażone w dedykowane radary. Po drugie zamiast wykroczeń związanych z prędkością, mogą sprawdzać stosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniach. To element planowanych system red light, który miał kontrolować czy kierujący nie wjeżdżają za sygnalizator na czerwonym świetle. To dwa najczęściej spotykane typy.

Mandat z fotoradaru statystycznego

Fotoradary statystyczne to fotoradary, które zostały zdelegalizowane. Samorządy nie mogły lub nie chciały oddać ich pod władanie sieci CANARD. Nie chciały ich jednak również demontować. Maszty zostały zatem przy drogach i pełnią rolę straszaków. Nie wlepia się kar na podstawie ich odczytów. Wniosek może być zatem jeden. Nie ma prawnej możliwości wystawienia mandatu z fotoradaru statystycznego. Kierowcy, słysząc zatem ostrzeżenie o takim urządzeniu w nawigacji satelitarnej, nie muszą się zatem obawiać kary. Oczywiście powinni stosować się do przepisów, ale taki akurat obowiązek mają w całym ruchu drogowym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA