REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest fotoradar statystyczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czym jest fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny nawigacja
Czym jest fotoradar statystyczny?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Nawigacja wydaje różne komunikaty drogowe. Jednym z dziwniejszych jest jednak ostrzeżenie przed fotoradarem statystycznym. Co to takiego jest? Czy wykonuje zdjęcia pojazdom? I czy fotka z takiego urządzenia może się stać podstawą do wystawienia mandatu? Sprawdziłem to.

Jadąc ostatnio w podróż drogą krajową nr 50, na jakieś 10 km przed Grójcem, moją uwagę zwrócił komunikat wydany przez nawigację. Ta poinformowała mnie o tym, że zbliżam się do fotoradaru statystycznego. Urządzenie posiadało radar mierzący prędkość i maszt, w którym kiedyś znajdowała się kamera robiąca zdjęcia. Kiedy, bo teraz aparatu w pomarańczowej puszce nie było. Dlatego sprawa fotoradaru statystycznego mocno mniej zainteresowała. Na tyle, że postanowiłem wczytać się w temat.

REKLAMA

Co to jest fotoradar statystyczny?

REKLAMA

Historia fotoradarów statystycznych zaczęła się tak naprawdę pod koniec roku 2010. To wtedy zarządzeniem premiera pojawiła się instytucja Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Utworzenie CANARD i oddanie go w ręce GITD sprawiło, że zdelegalizowane zostało działanie fotoradarów i innych urządzeń pomiarowych, które znajdowały się w rękach władz lokalnych czy strażników miejskich. Urządzenia te nie zostały jednak wyłączone i w jakiejś części stoją nadal przy drogach. Nawigacje zaczęły je zatem czysto informacyjnie znakować jako fotoradary statystyczne. Tak, aby kierowca, mijając masz stojący przy drodze i jednocześnie w razie braku ostrzeżenia o pomiarze, nie pomyślał, że nawigacja nie zna danego punktu automatycznej kontroli drogowej.

Czemu nawigacja nazwała te punkty fotoradarami statystycznymi? Powód może być dość prosty. Z uwagi na fakt, że nikt nie jest zainteresowany tymi urządzeniami i dostrzeżonymi przez nie sytuacjami. Kontrolują one drogę, ale wyłącznie w celach statystycznych.

Fotoradar statystyczny a znak drogowy D-51 lub D-51a

Fotoradar statystyczny w rozumieniu przepisów nie jest urządzeniem służącym do rejestrowania wykroczeń popełnianych przez kierowców. I dowód na to płynie nie tylko z przepisów. Namacalny można znaleźć także na drodze bezpośrednio przed masztem. Bo pomiar prędkości w Polsce musi być oznakowany specjalną tablicą. Przed urządzeniem pomiarowym musi się pojawić jeden z dwóch znaków drogowych. Mowa o znaku D-51 "automatyczna kontrola prędkości" albo znaku D-51a "automatyczna kontrola średniej prędkości". Bez tych znaków legalny pomiar nie może być wykonywany.

Czy fotoradar statystyczny wykonuje pomiar i robi zdjęcia?

Jeżeli fotoradar statystyczny stoi przy drodze i widać, że pracuje, może wykonywać pomiary prędkości, rejestrować wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle czy wykonywać zdjęcia pojazdów. To jednak jeszcze nie oznacza, że materiał zebrany w ten sposób może się stać dowodem przeciwko kierowcy. Powód? Nie miałby się kto nim zająć. Samorządy czy strażnicy miejscy nie mają prawnych możliwości obsługi urządzeń pomiarowych. Policjanci natomiast nie będą odczytywać dysków z "prywatnych" urządzeń. Materiały z zarejestrowanych wykroczeń trafiają zatem do kosza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie wykroczenia "widzi" fotoradar statystyczny?

Fotoradary statystyczne skupiają się przede wszystkim na dwóch typach wykroczeń. Monitorują w pierwszej kolejności prędkość jazdy samochodów. Są bowiem często wyposażone w dedykowane radary. Po drugie zamiast wykroczeń związanych z prędkością, mogą sprawdzać stosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniach. To element planowanych system red light, który miał kontrolować czy kierujący nie wjeżdżają za sygnalizator na czerwonym świetle. To dwa najczęściej spotykane typy.

Mandat z fotoradaru statystycznego

Fotoradary statystyczne to fotoradary, które zostały zdelegalizowane. Samorządy nie mogły lub nie chciały oddać ich pod władanie sieci CANARD. Nie chciały ich jednak również demontować. Maszty zostały zatem przy drogach i pełnią rolę straszaków. Nie wlepia się kar na podstawie ich odczytów. Wniosek może być zatem jeden. Nie ma prawnej możliwości wystawienia mandatu z fotoradaru statystycznego. Kierowcy, słysząc zatem ostrzeżenie o takim urządzeniu w nawigacji satelitarnej, nie muszą się zatem obawiać kary. Oczywiście powinni stosować się do przepisów, ale taki akurat obowiązek mają w całym ruchu drogowym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA