REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest fotoradar statystyczny?

czym jest fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny nawigacja
czym jest fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny, fotoradar statystyczny nawigacja
Czym jest fotoradar statystyczny?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Nawigacja wydaje różne komunikaty drogowe. Jednym z dziwniejszych jest jednak ostrzeżenie przed fotoradarem statystycznym. Co to takiego jest? Czy wykonuje zdjęcia pojazdom? I czy fotka z takiego urządzenia może się stać podstawą do wystawienia mandatu? Sprawdziłem to.

Jadąc ostatnio w podróż drogą krajową nr 50, na jakieś 10 km przed Grójcem, moją uwagę zwrócił komunikat wydany przez nawigację. Ta poinformowała mnie o tym, że zbliżam się do fotoradaru statystycznego. Urządzenie posiadało radar mierzący prędkość i maszt, w którym kiedyś znajdowała się kamera robiąca zdjęcia. Kiedy, bo teraz aparatu w pomarańczowej puszce nie było. Dlatego sprawa fotoradaru statystycznego mocno mniej zainteresowała. Na tyle, że postanowiłem wczytać się w temat.

REKLAMA

Co to jest fotoradar statystyczny?

REKLAMA

Historia fotoradarów statystycznych zaczęła się tak naprawdę pod koniec roku 2010. To wtedy zarządzeniem premiera pojawiła się instytucja Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Utworzenie CANARD i oddanie go w ręce GITD sprawiło, że zdelegalizowane zostało działanie fotoradarów i innych urządzeń pomiarowych, które znajdowały się w rękach władz lokalnych czy strażników miejskich. Urządzenia te nie zostały jednak wyłączone i w jakiejś części stoją nadal przy drogach. Nawigacje zaczęły je zatem czysto informacyjnie znakować jako fotoradary statystyczne. Tak, aby kierowca, mijając masz stojący przy drodze i jednocześnie w razie braku ostrzeżenia o pomiarze, nie pomyślał, że nawigacja nie zna danego punktu automatycznej kontroli drogowej.

Czemu nawigacja nazwała te punkty fotoradarami statystycznymi? Powód może być dość prosty. Z uwagi na fakt, że nikt nie jest zainteresowany tymi urządzeniami i dostrzeżonymi przez nie sytuacjami. Kontrolują one drogę, ale wyłącznie w celach statystycznych.

Fotoradar statystyczny a znak drogowy D-51 lub D-51a

Fotoradar statystyczny w rozumieniu przepisów nie jest urządzeniem służącym do rejestrowania wykroczeń popełnianych przez kierowców. I dowód na to płynie nie tylko z przepisów. Namacalny można znaleźć także na drodze bezpośrednio przed masztem. Bo pomiar prędkości w Polsce musi być oznakowany specjalną tablicą. Przed urządzeniem pomiarowym musi się pojawić jeden z dwóch znaków drogowych. Mowa o znaku D-51 "automatyczna kontrola prędkości" albo znaku D-51a "automatyczna kontrola średniej prędkości". Bez tych znaków legalny pomiar nie może być wykonywany.

Czy fotoradar statystyczny wykonuje pomiar i robi zdjęcia?

Jeżeli fotoradar statystyczny stoi przy drodze i widać, że pracuje, może wykonywać pomiary prędkości, rejestrować wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle czy wykonywać zdjęcia pojazdów. To jednak jeszcze nie oznacza, że materiał zebrany w ten sposób może się stać dowodem przeciwko kierowcy. Powód? Nie miałby się kto nim zająć. Samorządy czy strażnicy miejscy nie mają prawnych możliwości obsługi urządzeń pomiarowych. Policjanci natomiast nie będą odczytywać dysków z "prywatnych" urządzeń. Materiały z zarejestrowanych wykroczeń trafiają zatem do kosza.

Jakie wykroczenia "widzi" fotoradar statystyczny?

Fotoradary statystyczne skupiają się przede wszystkim na dwóch typach wykroczeń. Monitorują w pierwszej kolejności prędkość jazdy samochodów. Są bowiem często wyposażone w dedykowane radary. Po drugie zamiast wykroczeń związanych z prędkością, mogą sprawdzać stosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniach. To element planowanych system red light, który miał kontrolować czy kierujący nie wjeżdżają za sygnalizator na czerwonym świetle. To dwa najczęściej spotykane typy.

Mandat z fotoradaru statystycznego

Fotoradary statystyczne to fotoradary, które zostały zdelegalizowane. Samorządy nie mogły lub nie chciały oddać ich pod władanie sieci CANARD. Nie chciały ich jednak również demontować. Maszty zostały zatem przy drogach i pełnią rolę straszaków. Nie wlepia się kar na podstawie ich odczytów. Wniosek może być zatem jeden. Nie ma prawnej możliwości wystawienia mandatu z fotoradaru statystycznego. Kierowcy, słysząc zatem ostrzeżenie o takim urządzeniu w nawigacji satelitarnej, nie muszą się zatem obawiać kary. Oczywiście powinni stosować się do przepisów, ale taki akurat obowiązek mają w całym ruchu drogowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    REKLAMA

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    REKLAMA

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    REKLAMA