REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

Czy można dostać mandat z kamery?
Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

Mandat za czerwone światło z kamery. Tak na początek...

REKLAMA

Mandat z kamery możliwy jest w Polsce nie tylko w przypadku, w którym popełnione przez kierowcę wykroczenie zostanie zarejestrowane przez wideorejestrator zamontowany na pokładzie radiowozu. Bo warto pamiętać o tym, że ITD np. coraz chętniej montuje na skrzyżowaniach kamery rejestrujące wjazd na czerwonym świetle. Tu stosowane są tak naprawdę dwa systemy. Pierwszy oparty o same kamery, drugi o kamery i pętlę indukcyjną zamontowaną w nawierzchni.

REKLAMA

Zasada działania zawsze jest jedna. System weryfikuje czy na sygnalizatorze zapaliło się światło czerwone. Jeżeli tak, a auto przekroczyło linię zatrzymania, jest mu wykonywane zdjęcie i trafia do bazy. Na jego podstawie namierzany jest właściciel pojazdu. Ten jest proszony o wskazanie kierowcy, a kierowca otrzymuje karę. Czy taki system jest skuteczny? Mandat z kamery zamontowanej na skrzyżowaniu staje się coraz ważniejszą bronią ITD. "Zieloni" już dziś obsługują kilkanaście tego typu systemów i włączają do sieci kolejne.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje, że kamery montowane na skrzyżowaniach pozwalają na rejestrowanie kilkuset wykroczeń związanych z wjazdem na czerwonym świetle każdego dnia.

Mandat za nagranie z monitoringu miejskiego

Kamery montowane na skrzyżowaniach są stworzone w celu namierzania wykroczeń. Monitoring miejski ma jednak inne zadanie. Chodzi o łatwiejsze pilnowanie porządku publicznego i namierzanie wykroczeń. Czasami nagraniami wspiera się również drogówka. dzieje się tak w przypadku rozstrzygania winy o kolizji czy karania sprawców drastycznych wykroczeń. Nagranie z monitoringu miejskiego pozwoliło na wystawienie wyższych mandatów np. rekordziście z Góry Kalwarii, który po rajdzie swoim BMW otrzymał 126 punktów karnych i 16 tys. zł grzywny.

Kiedy policja sprawdza monitoring miejski? Jak już wspomnieliśmy, w dwóch przypadkach. W razie kolizji lub po otrzymaniu informacji o kierowcy, który drastycznie łamie przepisy ruchu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mandat za nagranie z kamery samochodowej też jest możliwy

Nagranie, na podstawie którego kierowca dostanie mandat, wcale nie musi pochodzić z urządzeń należących do służb. Policja już kilka lat temu uruchomiła skrzynkę "Stop agresji na drodze". W jej ramach kierujący mogą wysyłać nagrania z pokładowych rejestratorów, przedstawiające drastyczne wykroczenia. Na ich podstawie namierzani są właściciele aut, osoby kierujący i te są karane mandatami karnymi. Co musi się znaleźć w mailu do funkcjonariuszy? Aby ich praca stała się łatwiejsza, proszą o:

  • dołączenie niemodyfikowanego filmu (nie może być przycięty) lub linku do takiego nagrania zamieszczonego w sieci,
  • daty, godziny i miejsca zdarzenia,
  • danych dotyczących pojazdu, a więc marki i numeru rejestracyjnego,
  • danych zgłaszającego: imię i nazwisko, adres do korespondencji, tel. kontaktowy.

Gdzie wysłać film z rejestratora pokazujący wykroczenie?

Zgłoszenie na skrzynkę "Stop agresji na drodze" wysyła się do komend wojewódzkich. Adresy poszczególnych jednostek podajemy poniżej:

  • KWP Białystok: stopagresjidrogowej.kwp@bk.policja.gov.pl
  • KWP Bydgoszcz: stopagresjidrogowej-kwp@bg.policja.gov.pl
  • KWP Gdańsk: stopagresjidrogowej@gd.policja.gov.pl
  • KWP Gorzów Wlkp.: stopagresjidrogowej@go.policja.gov.pl
  • KWP Katowice: stopagresjidrogowej@ka.policja.gov.pl
  • KWP Kielce: stopagresjidrogowej@ki.policja.gov.pl
  • KWP Kraków: stopagresjidrogowej@malopolska.policja.gov.pl
  • KWP Lublin: stopagresjidrogowej@lu.policja.gov.pl
  • KWP Łódź: stopagresjidrogowej@ld.policja.gov.pl
  • KWP Olsztyn: stopagresjidrogowej@ol.policja.gov.pl
  • KWP Opole: problemdrogowy@op.policja.gov.pl
  • KWP Poznań: stopagresjidrogowej@po.policja.gov.pl
  • KWP Radom: stopagresjidrogowej@ra.policja.gov.pl
  • KWP Rzeszów: stopagresjidrogowej@rz.policja.gov.pl
  • KWP Szczecin: stopagresjidrogowej@sc.policja.gov.pl
  • KWP Wrocław: stopagresjidrogowej@wr.policja.gov.pl
  • KSP Warszawa: stopagresjidrogowej@ksp.policja.gov.pl

Niewskazanie kierującego pojazdem to mandat do 8 tys. zł!

Mandat z kamery opiera się na namierzeniu właściciela pojazdu. Dopiero ten zostanie poproszony o wskazanie sprawcy. I choć ma taki obowiązek, może próbować się od niego uchylić. Tyle że w głos nowego taryfikatora mandatów, to będzie oznaczać surową karę. Właścicielowi za niewskazanie wbrew obowiązkowi, na żądanie uprawnionego organu komu pojazd został powierzony do kierowania lub używania w oznaczonym czasie grozi mandat wynoszący:

  • co najmniej 4000 zł w postępowaniu w sprawach o przestępstwo,
  • co najmniej 2000 zł w postępowaniu w sprawach o spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
  • dwukrotność mandatu przewidzianego za przekroczenie prędkości, ale nie mniej niż 800 zł w sprawach dotyczących przekroczenia dopuszczalnej prędkości,
  • co najmniej 500 zł w postępowaniu w sprawach o pozostałe wykroczenia.

Maksymalna wysokość kary w przypadku niewskazania sprawcy wykroczenia wynosi 8000 zł. To kwota, którą zarówno funkcjonariusz ITD, jak i policjant mogą wpisać na bloczku mandatowym. W skrócie, ukrywanie tożsamości sprawcy wykroczenia już się nie opłaca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA