REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Policjanci używali mierników bez ważnych świadectw legalizacji. Mandatów nie da się uchylić? Odpowiedź MSWiA na wniosek RPO

gdzie policja nie może zatrzymywać, czy radiowóz może stać w krzakach, czy policjant może mierzyć prędkość z ukrycia
Używali mierników bez ważnych świadectw legalizacji. Mandatów nie da się uchylić? Odpowiedź MSWiA
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Policjanci używali mierników prędkości bez ważnych homologacji. Kierowcy mandaty przyjęli i teraz podważyć się ich nie da. W tej sprawie konieczne są zatem szybkie zmiany przepisów. MSWiA rozkłada jednak ręce na widok wniosku RPO. Co dalej?

Policjanci WRD KPP dla Powiatu Warszawskiego Zachodniego od 9 lutego 2021 r. do 4 września 2022 r. używali laserowych mierników prędkości bez ważnych świadectw legalizacji. Jak wynika z dokumentów przeanalizowanych przez komendę stołeczną, w tym czasie funkcjonariusze przeprowadzili 75 kontroli. Na podstawie pomiarów wystawili mandaty karne i kierowcy je przyjęli. Nie odwołali się do sądu. Co dalej?

REKLAMA

Legalizacja urządzeń pomiarowych jest dokonywana w oparciu o art. 8 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 11 maja 2001 r. Prawo o miarach.

Mandatu z miernika bez homologacji uchylić się nie da...

REKLAMA

Teoretycznie mandat wystawiony na podstawie miernika prędkości, który nie miał homologacji, powinien być podważony z urzędu. Takiej możliwości prawnej jednak nie ma. Nie została ona zawarta w art. 101 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Uchylenie prawomocnego mandatu jest możliwe np. gdy grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie albo na osobę, która popełniła czyn zabroniony przed ukończeniem 17 lat. Rzecznik Praw Obywatelskich postanowił zająć się sprawą. Skierował zatem wniosek do MSWiA z pytaniem o zmiany w prawie, które pozwolą w przyszłości reagować na podobne sytuacje.

Odpowiedź MSWiA? Ta jest prosta. Organ sprawujący nadzór nad postępowaniem mandatowym w żadnym wypadku nie może uchylić prawomocnego mandatu karnego. Ministerstwo w tym punkcie przyznaje rację RPO. Tyle że zmiany w tym zakresie wcale nie pozostają w kompetencji tego resortu. Maciej Wąsik, sekretarza stanu w MSWiA wskazuje bowiem, że rozważenie możliwości zmiany wnioskowanej przez Rzecznika pozostaje w kompetencji Ministra Sprawiedliwości. To on zapewnia przygotowywanie projektów kodyfikacji prawa cywilnego, w tym rodzinnego, oraz prawa karnego.

Pomiar prędkości i kontrola drogowa. Co ma zrobić kierowca?

REKLAMA

Stan faktyczny jest zatem taki. Policjanci wykonywali pomiary prędkości w Warszawie przy pomocy urządzenia, które nie miało ważnej homologacji. Nie wiadomo zatem czy odczyty były prawidłowe. Na podstawie kontroli ukarano kierowców, choć funkcjonariusze nie powinni byli tego robić. I kierowcy mandaty przyjęli, choć nie wiadomo czy zostali słusznie ukarani. Co gorsze, teraz prawomocnych mandatów podważyć się nie da. Nie ma w Polsce podstawy prawnej do takiego działania. I na razie pewnie nie będzie. Bo MSWiA przerzuca się odpowiedzialnością z MS.

A to nadal dopiero połowa historii. Bo przecież nie jest powiedziane, że mierniki używane przez policjantów w pozostałych jednostkach w kraju ważną homologację mają. Kto miałby to niby sprawdzić? No właśnie... Skoro sami policjanci nie pilnują dat ważności dokumentów. Może kierowcy powinni prosić o okazanie świadectwa podczas kontroli? Ale przecież funkcjonariusze nie wożą dokumentów w radiowozach. Kierujący musiałby zatem odmówić przyjęcia mandatu, a świadectwa musiałby oczekiwać sąd. Tylko wtedy może się okazać, że jest ono aktualne. Sąd z pewnością zwiększy zatem karę kierującemu, a do tego obciąży go kosztami postępowania. Kierowcy są zatem w kropce. Bo system, który miał ich chronić, de facto pakuje ich w przysłowiowe maliny. Są w sytuacji bez dobrego wyjścia…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Policjanci dostali mandaty z używanie mierników bez homologacji

Pomijając fakt, że kierowcy dostali mandaty i punkty karne niesłusznie, najsmutniejszym elementem tej historii są konsekwencje, które zostały wyciągnięte w stosunku do... policjantów, którzy pomiarów dokonywali. Część na podstawie art. 26 ust. 1 pkt. 2 i 26 ust. 2 ustawy z 11 maja 2001 r. Prawo o miarach otrzymała mandaty karne, a część poniosła inną odpowiedzialność służbową. Tak, funkcjonariusze popełnili w świetle przepisów błąd. I być może nie powinni używać sprzętu, który nie ma homologacji. Tylko mogli o tym nawet nie wiedzieć. Pobierając urządzenie w czasie służby, przecież nie sprawdzają jego dokumentów. Zakładają, że jest ono dopuszczone do użytkowania.

Karanie policjantów to de facto polowanie na czarownice i karanie w celu znalezienia kozła ofiarnego. Przecież funkcjonariusze ruchu drogowego nie odpowiadają za pilnowanie dokumentacji urządzeń, których używają. Nie oni powinni pilnować dat homologacji i kierować sprzęt na powtórne kontrole. Są od tego zatrudnieni pracownicy, ewentualnie odpowiedzialni za to są ich zwierzchnicy. A ci akurat wyszli z całej sytuacji suchą nogą.

Mierniki prędkości bez homologacji. Trzeba zapobiegać, a nie zwalczać!

Podsumowując, przepisy w zakresie podważania prawomocnych mandatów karnych powinny zostać zmienione. I to jak najszybciej. Bo w obecnym kształcie łamią prawa kierujących i to w sposób rażący. Ci powinni mieć prawo odwołania się po przyjęciu kary. Z drugiej strony zmienione powinny zostać też procedury policyjne. Bo nieco śmieszne jest to, że służba, która ma stać na straży przepisów, sama je łamie. Jednostki policji muszą dysponować procedurami kontrolnymi dotyczącymi dokumentów homologacyjnych. Tak, żeby kierowcy nie mieli poczucia krzywdy, a zwykli policjanci nie płacili mandatów za błędy swoich szefów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA