REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Policjanci używali mierników bez ważnych świadectw legalizacji. Mandatów nie da się uchylić? Odpowiedź MSWiA na wniosek RPO

gdzie policja nie może zatrzymywać, czy radiowóz może stać w krzakach, czy policjant może mierzyć prędkość z ukrycia
Używali mierników bez ważnych świadectw legalizacji. Mandatów nie da się uchylić? Odpowiedź MSWiA
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Policjanci używali mierników prędkości bez ważnych homologacji. Kierowcy mandaty przyjęli i teraz podważyć się ich nie da. W tej sprawie konieczne są zatem szybkie zmiany przepisów. MSWiA rozkłada jednak ręce na widok wniosku RPO. Co dalej?

Policjanci WRD KPP dla Powiatu Warszawskiego Zachodniego od 9 lutego 2021 r. do 4 września 2022 r. używali laserowych mierników prędkości bez ważnych świadectw legalizacji. Jak wynika z dokumentów przeanalizowanych przez komendę stołeczną, w tym czasie funkcjonariusze przeprowadzili 75 kontroli. Na podstawie pomiarów wystawili mandaty karne i kierowcy je przyjęli. Nie odwołali się do sądu. Co dalej?

REKLAMA

REKLAMA

Legalizacja urządzeń pomiarowych jest dokonywana w oparciu o art. 8 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 11 maja 2001 r. Prawo o miarach.

Mandatu z miernika bez homologacji uchylić się nie da...

Teoretycznie mandat wystawiony na podstawie miernika prędkości, który nie miał homologacji, powinien być podważony z urzędu. Takiej możliwości prawnej jednak nie ma. Nie została ona zawarta w art. 101 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Uchylenie prawomocnego mandatu jest możliwe np. gdy grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie albo na osobę, która popełniła czyn zabroniony przed ukończeniem 17 lat. Rzecznik Praw Obywatelskich postanowił zająć się sprawą. Skierował zatem wniosek do MSWiA z pytaniem o zmiany w prawie, które pozwolą w przyszłości reagować na podobne sytuacje.

Odpowiedź MSWiA? Ta jest prosta. Organ sprawujący nadzór nad postępowaniem mandatowym w żadnym wypadku nie może uchylić prawomocnego mandatu karnego. Ministerstwo w tym punkcie przyznaje rację RPO. Tyle że zmiany w tym zakresie wcale nie pozostają w kompetencji tego resortu. Maciej Wąsik, sekretarza stanu w MSWiA wskazuje bowiem, że rozważenie możliwości zmiany wnioskowanej przez Rzecznika pozostaje w kompetencji Ministra Sprawiedliwości. To on zapewnia przygotowywanie projektów kodyfikacji prawa cywilnego, w tym rodzinnego, oraz prawa karnego.

Pomiar prędkości i kontrola drogowa. Co ma zrobić kierowca?

Stan faktyczny jest zatem taki. Policjanci wykonywali pomiary prędkości w Warszawie przy pomocy urządzenia, które nie miało ważnej homologacji. Nie wiadomo zatem czy odczyty były prawidłowe. Na podstawie kontroli ukarano kierowców, choć funkcjonariusze nie powinni byli tego robić. I kierowcy mandaty przyjęli, choć nie wiadomo czy zostali słusznie ukarani. Co gorsze, teraz prawomocnych mandatów podważyć się nie da. Nie ma w Polsce podstawy prawnej do takiego działania. I na razie pewnie nie będzie. Bo MSWiA przerzuca się odpowiedzialnością z MS.

REKLAMA

A to nadal dopiero połowa historii. Bo przecież nie jest powiedziane, że mierniki używane przez policjantów w pozostałych jednostkach w kraju ważną homologację mają. Kto miałby to niby sprawdzić? No właśnie... Skoro sami policjanci nie pilnują dat ważności dokumentów. Może kierowcy powinni prosić o okazanie świadectwa podczas kontroli? Ale przecież funkcjonariusze nie wożą dokumentów w radiowozach. Kierujący musiałby zatem odmówić przyjęcia mandatu, a świadectwa musiałby oczekiwać sąd. Tylko wtedy może się okazać, że jest ono aktualne. Sąd z pewnością zwiększy zatem karę kierującemu, a do tego obciąży go kosztami postępowania. Kierowcy są zatem w kropce. Bo system, który miał ich chronić, de facto pakuje ich w przysłowiowe maliny. Są w sytuacji bez dobrego wyjścia…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Policjanci dostali mandaty z używanie mierników bez homologacji

Pomijając fakt, że kierowcy dostali mandaty i punkty karne niesłusznie, najsmutniejszym elementem tej historii są konsekwencje, które zostały wyciągnięte w stosunku do... policjantów, którzy pomiarów dokonywali. Część na podstawie art. 26 ust. 1 pkt. 2 i 26 ust. 2 ustawy z 11 maja 2001 r. Prawo o miarach otrzymała mandaty karne, a część poniosła inną odpowiedzialność służbową. Tak, funkcjonariusze popełnili w świetle przepisów błąd. I być może nie powinni używać sprzętu, który nie ma homologacji. Tylko mogli o tym nawet nie wiedzieć. Pobierając urządzenie w czasie służby, przecież nie sprawdzają jego dokumentów. Zakładają, że jest ono dopuszczone do użytkowania.

Karanie policjantów to de facto polowanie na czarownice i karanie w celu znalezienia kozła ofiarnego. Przecież funkcjonariusze ruchu drogowego nie odpowiadają za pilnowanie dokumentacji urządzeń, których używają. Nie oni powinni pilnować dat homologacji i kierować sprzęt na powtórne kontrole. Są od tego zatrudnieni pracownicy, ewentualnie odpowiedzialni za to są ich zwierzchnicy. A ci akurat wyszli z całej sytuacji suchą nogą.

Mierniki prędkości bez homologacji. Trzeba zapobiegać, a nie zwalczać!

Podsumowując, przepisy w zakresie podważania prawomocnych mandatów karnych powinny zostać zmienione. I to jak najszybciej. Bo w obecnym kształcie łamią prawa kierujących i to w sposób rażący. Ci powinni mieć prawo odwołania się po przyjęciu kary. Z drugiej strony zmienione powinny zostać też procedury policyjne. Bo nieco śmieszne jest to, że służba, która ma stać na straży przepisów, sama je łamie. Jednostki policji muszą dysponować procedurami kontrolnymi dotyczącymi dokumentów homologacyjnych. Tak, żeby kierowcy nie mieli poczucia krzywdy, a zwykli policjanci nie płacili mandatów za błędy swoich szefów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA