REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy nie będą jeździć w nocy, a do tego na początek dostaną tylko próbne prawo jazdy. Seniorzy z kolei trafią pod uważne oko kontrolerów. Będą musieli przechodzić badania, ale i regularne... egzaminy na prawo jazdy.

Młodzi kierowcy i seniorzy to cele w walce o zerową ilość ofiar śmiertelnych

Unia Europejska postawiła sobie nowy cel w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Do roku 2050 chce sprawić, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków spadnie do... ZERA! Tak, zera. Jak niby UE chciałoby to uzyskać? Jeden z pomysłów 19 września 2023 r. zaprezentowała Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. A właściwie to nie tyle pomysł, co raczej projekt nowej dyrektywy dotyczącej uprawnień do kierowania. Dyrektywy, do której po zatwierdzeniu będą musiały dostosować się wszystkie kraje należące do wspólnoty.

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje redakcja serwisu karlsruhe-insider.de, projekt dyrektywy skupia się przede wszystkim na dwóch kategoriach kierowców. Mówi o ograniczeniach dla młodych kierowców i seniorów. Na razie propozycja skupia się na kilku punktach. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Trudno wskazać precyzyjny termin. To na razie propozycje zmian. Te muszą zostać przedyskutowane przez parlament, a później być zatwierdzone. Tak skomplikowany proces legislacyjny musi potrwać.

Nowe prawo jazdy dla młodych kierowców. Ograniczenia są zasadnicze

Komisja Parlamentu UE skupia się w pierwszej kolejności na młodych kierowcach. Nowelizacja przepisów może wymusić na nich:

  • obowiązywanie maksymalnego ograniczenia prędkości na poziomie 90 km/h. To będzie dotyczyć nie tylko dróg krajowych, ale także ekspresowych czy autostrad.
  • konieczność podwójnego zdawania egzaminu na prawo jazdy. Najpierw w ramach próbnych uprawnień, a później właściwych.
  • zakaz jazdy w godzinach nocnych.

Otwarte pytanie w tym punkcie jest jedno. Młody kierowca, czyli tak właściwie to kto? UE ma zamiar wyznaczyć granicę wieku czy czasu posiadania prawa jazdy? To na razie pozostaje tajemnicą. Projekt precyzyjnie nie wyznacza zasad w tym zakresie.

REKLAMA

Senior dużo łatwiej straci prawo jazdy. UE bacznie będzie się im przyglądać

Kolejny blok zmian w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami ma dotknąć seniorów. W tym przypadku Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego ma przede wszystkim cztery propozycje. Osoby starsze musiałyby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • częściej odświeżać uprawnienia do kierowania pojazdami. W wieku 60. lat przedłużenie odbywałoby się na 7 lat, w wieku 70. lat na pięć lat, a po 80-tce zaledwie na dwa lata.
  • odbywać specjalne badania w ramach przedłużania uprawnień. Przy czym organy odpowiedzialne za proces przedłużania uprawnień, miałyby obowiązek stworzenia raportu na temat kierowcy-seniora. Nie wystarczyłby sam kwitek od lekarza.
  • elementem odświeżania uprawnień mógłby się stać także obowiązkowy egzamin sprawdzający na prawo jazdy. Senior mógłby pokazać swoją technikę jazdy, znajomość aktualnych przepisów i umiejętność panowania nad pojazdem.
  • być może także stosować się do zakazu jazdy w nocy.

Propozycje UE w zakres praw jazdy są śmiałe. Na ile jednak mogą być realne?

Propozycje zmian wyglądają groźnie dla młodych kierowców i seniorów? Bez dwóch zdań tak. Nie oszukujmy się jednak, zarówno założenia projektu, jak i proponowane nowelizacje są raczej mało realne do spełnienia. Nie ma fizycznej możliwości, ale wyeliminować ofiary śmiertelne z dróg. Nie są w stanie zrobić tego ani zmodernizowane drogi, ani super nowoczesne samochody, ani tym bardziej przepisy. One mogą narzucić nowe zasady, ale nadal pozostanie pole do działania dla niesubordynacji obywateli.

Poza tym jak bardzo restrykcyjne nowe przepisy by nie były, jest jeszcze kwestia ich kontrolowania. Wyobrażacie sobie te patrole policyjne jeżdżące w nocy po lasach wokoło dyskotek i sprawdzające, czy młodzi kierowcy nie łamią zakazu jazdy? Nie tylko Polska, ale i cała Unia Europejska nie ma takich sił policyjnych, aby taki zakaz móc skutecznie wyegzekwować. A sam zakaz jest tym bardziej durny, że przecież może zdarzyć się sytuacja niezależna. Młody kierowca może czasami musieć jechać samochodem w nocy, chociażby w celu odwiezienia kogoś do szpitala...

Konkludując, jeżeli cokolwiek jest w stanie sprawić, że liczba wypadków na drogach spadnie (a nie wyzeruje się!) w roku 2050, to prędzej rzeczą tą będzie zakaz sprzedaży samochodów o napędzie spalinowym. Elektryki zmniejszą mobilność Europejczyków i sprawią, że po drogach będzie się poruszać mniejsza liczba pojazdów. Choć i w obowiązywanie tego zakazu nie do końca wierzę…

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA