REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy nie będą jeździć w nocy, a do tego na początek dostaną tylko próbne prawo jazdy. Seniorzy z kolei trafią pod uważne oko kontrolerów. Będą musieli przechodzić badania, ale i regularne... egzaminy na prawo jazdy.

Młodzi kierowcy i seniorzy to cele w walce o zerową ilość ofiar śmiertelnych

REKLAMA

Unia Europejska postawiła sobie nowy cel w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Do roku 2050 chce sprawić, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków spadnie do... ZERA! Tak, zera. Jak niby UE chciałoby to uzyskać? Jeden z pomysłów 19 września 2023 r. zaprezentowała Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. A właściwie to nie tyle pomysł, co raczej projekt nowej dyrektywy dotyczącej uprawnień do kierowania. Dyrektywy, do której po zatwierdzeniu będą musiały dostosować się wszystkie kraje należące do wspólnoty.

REKLAMA

Jak informuje redakcja serwisu karlsruhe-insider.de, projekt dyrektywy skupia się przede wszystkim na dwóch kategoriach kierowców. Mówi o ograniczeniach dla młodych kierowców i seniorów. Na razie propozycja skupia się na kilku punktach. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Trudno wskazać precyzyjny termin. To na razie propozycje zmian. Te muszą zostać przedyskutowane przez parlament, a później być zatwierdzone. Tak skomplikowany proces legislacyjny musi potrwać.

Nowe prawo jazdy dla młodych kierowców. Ograniczenia są zasadnicze

Komisja Parlamentu UE skupia się w pierwszej kolejności na młodych kierowcach. Nowelizacja przepisów może wymusić na nich:

  • obowiązywanie maksymalnego ograniczenia prędkości na poziomie 90 km/h. To będzie dotyczyć nie tylko dróg krajowych, ale także ekspresowych czy autostrad.
  • konieczność podwójnego zdawania egzaminu na prawo jazdy. Najpierw w ramach próbnych uprawnień, a później właściwych.
  • zakaz jazdy w godzinach nocnych.

Otwarte pytanie w tym punkcie jest jedno. Młody kierowca, czyli tak właściwie to kto? UE ma zamiar wyznaczyć granicę wieku czy czasu posiadania prawa jazdy? To na razie pozostaje tajemnicą. Projekt precyzyjnie nie wyznacza zasad w tym zakresie.

Senior dużo łatwiej straci prawo jazdy. UE bacznie będzie się im przyglądać

Kolejny blok zmian w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami ma dotknąć seniorów. W tym przypadku Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego ma przede wszystkim cztery propozycje. Osoby starsze musiałyby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • częściej odświeżać uprawnienia do kierowania pojazdami. W wieku 60. lat przedłużenie odbywałoby się na 7 lat, w wieku 70. lat na pięć lat, a po 80-tce zaledwie na dwa lata.
  • odbywać specjalne badania w ramach przedłużania uprawnień. Przy czym organy odpowiedzialne za proces przedłużania uprawnień, miałyby obowiązek stworzenia raportu na temat kierowcy-seniora. Nie wystarczyłby sam kwitek od lekarza.
  • elementem odświeżania uprawnień mógłby się stać także obowiązkowy egzamin sprawdzający na prawo jazdy. Senior mógłby pokazać swoją technikę jazdy, znajomość aktualnych przepisów i umiejętność panowania nad pojazdem.
  • być może także stosować się do zakazu jazdy w nocy.

Propozycje UE w zakres praw jazdy są śmiałe. Na ile jednak mogą być realne?

REKLAMA

Propozycje zmian wyglądają groźnie dla młodych kierowców i seniorów? Bez dwóch zdań tak. Nie oszukujmy się jednak, zarówno założenia projektu, jak i proponowane nowelizacje są raczej mało realne do spełnienia. Nie ma fizycznej możliwości, ale wyeliminować ofiary śmiertelne z dróg. Nie są w stanie zrobić tego ani zmodernizowane drogi, ani super nowoczesne samochody, ani tym bardziej przepisy. One mogą narzucić nowe zasady, ale nadal pozostanie pole do działania dla niesubordynacji obywateli.

Poza tym jak bardzo restrykcyjne nowe przepisy by nie były, jest jeszcze kwestia ich kontrolowania. Wyobrażacie sobie te patrole policyjne jeżdżące w nocy po lasach wokoło dyskotek i sprawdzające, czy młodzi kierowcy nie łamią zakazu jazdy? Nie tylko Polska, ale i cała Unia Europejska nie ma takich sił policyjnych, aby taki zakaz móc skutecznie wyegzekwować. A sam zakaz jest tym bardziej durny, że przecież może zdarzyć się sytuacja niezależna. Młody kierowca może czasami musieć jechać samochodem w nocy, chociażby w celu odwiezienia kogoś do szpitala...

Konkludując, jeżeli cokolwiek jest w stanie sprawić, że liczba wypadków na drogach spadnie (a nie wyzeruje się!) w roku 2050, to prędzej rzeczą tą będzie zakaz sprzedaży samochodów o napędzie spalinowym. Elektryki zmniejszą mobilność Europejczyków i sprawią, że po drogach będzie się poruszać mniejsza liczba pojazdów. Choć i w obowiązywanie tego zakazu nie do końca wierzę…

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA