REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy nie będą jeździć w nocy, a do tego na początek dostaną tylko próbne prawo jazdy. Seniorzy z kolei trafią pod uważne oko kontrolerów. Będą musieli przechodzić badania, ale i regularne... egzaminy na prawo jazdy.

Młodzi kierowcy i seniorzy to cele w walce o zerową ilość ofiar śmiertelnych

REKLAMA

Unia Europejska postawiła sobie nowy cel w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Do roku 2050 chce sprawić, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków spadnie do... ZERA! Tak, zera. Jak niby UE chciałoby to uzyskać? Jeden z pomysłów 19 września 2023 r. zaprezentowała Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. A właściwie to nie tyle pomysł, co raczej projekt nowej dyrektywy dotyczącej uprawnień do kierowania. Dyrektywy, do której po zatwierdzeniu będą musiały dostosować się wszystkie kraje należące do wspólnoty.

REKLAMA

Jak informuje redakcja serwisu karlsruhe-insider.de, projekt dyrektywy skupia się przede wszystkim na dwóch kategoriach kierowców. Mówi o ograniczeniach dla młodych kierowców i seniorów. Na razie propozycja skupia się na kilku punktach. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Trudno wskazać precyzyjny termin. To na razie propozycje zmian. Te muszą zostać przedyskutowane przez parlament, a później być zatwierdzone. Tak skomplikowany proces legislacyjny musi potrwać.

Nowe prawo jazdy dla młodych kierowców. Ograniczenia są zasadnicze

Komisja Parlamentu UE skupia się w pierwszej kolejności na młodych kierowcach. Nowelizacja przepisów może wymusić na nich:

  • obowiązywanie maksymalnego ograniczenia prędkości na poziomie 90 km/h. To będzie dotyczyć nie tylko dróg krajowych, ale także ekspresowych czy autostrad.
  • konieczność podwójnego zdawania egzaminu na prawo jazdy. Najpierw w ramach próbnych uprawnień, a później właściwych.
  • zakaz jazdy w godzinach nocnych.

Otwarte pytanie w tym punkcie jest jedno. Młody kierowca, czyli tak właściwie to kto? UE ma zamiar wyznaczyć granicę wieku czy czasu posiadania prawa jazdy? To na razie pozostaje tajemnicą. Projekt precyzyjnie nie wyznacza zasad w tym zakresie.

Senior dużo łatwiej straci prawo jazdy. UE bacznie będzie się im przyglądać

Kolejny blok zmian w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami ma dotknąć seniorów. W tym przypadku Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego ma przede wszystkim cztery propozycje. Osoby starsze musiałyby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • częściej odświeżać uprawnienia do kierowania pojazdami. W wieku 60. lat przedłużenie odbywałoby się na 7 lat, w wieku 70. lat na pięć lat, a po 80-tce zaledwie na dwa lata.
  • odbywać specjalne badania w ramach przedłużania uprawnień. Przy czym organy odpowiedzialne za proces przedłużania uprawnień, miałyby obowiązek stworzenia raportu na temat kierowcy-seniora. Nie wystarczyłby sam kwitek od lekarza.
  • elementem odświeżania uprawnień mógłby się stać także obowiązkowy egzamin sprawdzający na prawo jazdy. Senior mógłby pokazać swoją technikę jazdy, znajomość aktualnych przepisów i umiejętność panowania nad pojazdem.
  • być może także stosować się do zakazu jazdy w nocy.

Propozycje UE w zakres praw jazdy są śmiałe. Na ile jednak mogą być realne?

REKLAMA

Propozycje zmian wyglądają groźnie dla młodych kierowców i seniorów? Bez dwóch zdań tak. Nie oszukujmy się jednak, zarówno założenia projektu, jak i proponowane nowelizacje są raczej mało realne do spełnienia. Nie ma fizycznej możliwości, ale wyeliminować ofiary śmiertelne z dróg. Nie są w stanie zrobić tego ani zmodernizowane drogi, ani super nowoczesne samochody, ani tym bardziej przepisy. One mogą narzucić nowe zasady, ale nadal pozostanie pole do działania dla niesubordynacji obywateli.

Poza tym jak bardzo restrykcyjne nowe przepisy by nie były, jest jeszcze kwestia ich kontrolowania. Wyobrażacie sobie te patrole policyjne jeżdżące w nocy po lasach wokoło dyskotek i sprawdzające, czy młodzi kierowcy nie łamią zakazu jazdy? Nie tylko Polska, ale i cała Unia Europejska nie ma takich sił policyjnych, aby taki zakaz móc skutecznie wyegzekwować. A sam zakaz jest tym bardziej durny, że przecież może zdarzyć się sytuacja niezależna. Młody kierowca może czasami musieć jechać samochodem w nocy, chociażby w celu odwiezienia kogoś do szpitala...

Konkludując, jeżeli cokolwiek jest w stanie sprawić, że liczba wypadków na drogach spadnie (a nie wyzeruje się!) w roku 2050, to prędzej rzeczą tą będzie zakaz sprzedaży samochodów o napędzie spalinowym. Elektryki zmniejszą mobilność Europejczyków i sprawią, że po drogach będzie się poruszać mniejsza liczba pojazdów. Choć i w obowiązywanie tego zakazu nie do końca wierzę…

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Rafał
    2023-10-17 15:31:36
    masakra z tą unią
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

REKLAMA

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

REKLAMA