REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Młodzi kierowcy z zakazem jazdy w nocy i seniorzy zdający regularne egzaminy. Nowa propozycja UE
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy nie będą jeździć w nocy, a do tego na początek dostaną tylko próbne prawo jazdy. Seniorzy z kolei trafią pod uważne oko kontrolerów. Będą musieli przechodzić badania, ale i regularne... egzaminy na prawo jazdy.

Młodzi kierowcy i seniorzy to cele w walce o zerową ilość ofiar śmiertelnych

REKLAMA

Unia Europejska postawiła sobie nowy cel w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Do roku 2050 chce sprawić, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków spadnie do... ZERA! Tak, zera. Jak niby UE chciałoby to uzyskać? Jeden z pomysłów 19 września 2023 r. zaprezentowała Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. A właściwie to nie tyle pomysł, co raczej projekt nowej dyrektywy dotyczącej uprawnień do kierowania. Dyrektywy, do której po zatwierdzeniu będą musiały dostosować się wszystkie kraje należące do wspólnoty.

REKLAMA

Jak informuje redakcja serwisu karlsruhe-insider.de, projekt dyrektywy skupia się przede wszystkim na dwóch kategoriach kierowców. Mówi o ograniczeniach dla młodych kierowców i seniorów. Na razie propozycja skupia się na kilku punktach. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Trudno wskazać precyzyjny termin. To na razie propozycje zmian. Te muszą zostać przedyskutowane przez parlament, a później być zatwierdzone. Tak skomplikowany proces legislacyjny musi potrwać.

Nowe prawo jazdy dla młodych kierowców. Ograniczenia są zasadnicze

Komisja Parlamentu UE skupia się w pierwszej kolejności na młodych kierowcach. Nowelizacja przepisów może wymusić na nich:

  • obowiązywanie maksymalnego ograniczenia prędkości na poziomie 90 km/h. To będzie dotyczyć nie tylko dróg krajowych, ale także ekspresowych czy autostrad.
  • konieczność podwójnego zdawania egzaminu na prawo jazdy. Najpierw w ramach próbnych uprawnień, a później właściwych.
  • zakaz jazdy w godzinach nocnych.

Otwarte pytanie w tym punkcie jest jedno. Młody kierowca, czyli tak właściwie to kto? UE ma zamiar wyznaczyć granicę wieku czy czasu posiadania prawa jazdy? To na razie pozostaje tajemnicą. Projekt precyzyjnie nie wyznacza zasad w tym zakresie.

Senior dużo łatwiej straci prawo jazdy. UE bacznie będzie się im przyglądać

Kolejny blok zmian w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami ma dotknąć seniorów. W tym przypadku Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego ma przede wszystkim cztery propozycje. Osoby starsze musiałyby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • częściej odświeżać uprawnienia do kierowania pojazdami. W wieku 60. lat przedłużenie odbywałoby się na 7 lat, w wieku 70. lat na pięć lat, a po 80-tce zaledwie na dwa lata.
  • odbywać specjalne badania w ramach przedłużania uprawnień. Przy czym organy odpowiedzialne za proces przedłużania uprawnień, miałyby obowiązek stworzenia raportu na temat kierowcy-seniora. Nie wystarczyłby sam kwitek od lekarza.
  • elementem odświeżania uprawnień mógłby się stać także obowiązkowy egzamin sprawdzający na prawo jazdy. Senior mógłby pokazać swoją technikę jazdy, znajomość aktualnych przepisów i umiejętność panowania nad pojazdem.
  • być może także stosować się do zakazu jazdy w nocy.

Propozycje UE w zakres praw jazdy są śmiałe. Na ile jednak mogą być realne?

REKLAMA

Propozycje zmian wyglądają groźnie dla młodych kierowców i seniorów? Bez dwóch zdań tak. Nie oszukujmy się jednak, zarówno założenia projektu, jak i proponowane nowelizacje są raczej mało realne do spełnienia. Nie ma fizycznej możliwości, ale wyeliminować ofiary śmiertelne z dróg. Nie są w stanie zrobić tego ani zmodernizowane drogi, ani super nowoczesne samochody, ani tym bardziej przepisy. One mogą narzucić nowe zasady, ale nadal pozostanie pole do działania dla niesubordynacji obywateli.

Poza tym jak bardzo restrykcyjne nowe przepisy by nie były, jest jeszcze kwestia ich kontrolowania. Wyobrażacie sobie te patrole policyjne jeżdżące w nocy po lasach wokoło dyskotek i sprawdzające, czy młodzi kierowcy nie łamią zakazu jazdy? Nie tylko Polska, ale i cała Unia Europejska nie ma takich sił policyjnych, aby taki zakaz móc skutecznie wyegzekwować. A sam zakaz jest tym bardziej durny, że przecież może zdarzyć się sytuacja niezależna. Młody kierowca może czasami musieć jechać samochodem w nocy, chociażby w celu odwiezienia kogoś do szpitala...

Konkludując, jeżeli cokolwiek jest w stanie sprawić, że liczba wypadków na drogach spadnie (a nie wyzeruje się!) w roku 2050, to prędzej rzeczą tą będzie zakaz sprzedaży samochodów o napędzie spalinowym. Elektryki zmniejszą mobilność Europejczyków i sprawią, że po drogach będzie się poruszać mniejsza liczba pojazdów. Choć i w obowiązywanie tego zakazu nie do końca wierzę…

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA