REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?

obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną, OC na hulajnogę elektryczną, unia chce aby OC na hulajnogę elektryczną było obowiązkowe
Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?
ViewApart
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

UE debatuje właśnie nad nowymi regulacjami. Czy to oznacza, że w roku 2024 obowiązkowe stanie się OC na hulajnogę elektryczną? Odpowiedź nie jest taka prosta.

Trend jest prosty. Polacy coraz chętniej korzystają z form mikromobilności. Ogromną popularnością cieszą się zatem zarówno miejskie rowery, jak i elektryczne hulajnogi. Skutek? W samym tylko wynajmie na minuty eksploatowanych jest w naszym kraju ponad 104 tys. e-hulajnóg. A liczba ta będzie się zwiększać.

REKLAMA

Czy hulajnogą elektryczną musi mieć OC?

REKLAMA

W chwili obecnej hulajnoga elektryczna nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Nie łapie się kategorię pojazdu mechanicznego ujętą w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. To dobra informacja dla użytkowników? Z punktu widzenia kosztów eksploatacji z pewnością tak. W przypadku potencjalnego zdarzenia drogowego już nie. Bo kierujący w takim przypadku ponosi odpowiedzialność materialną z własnego majątku.

Mówienie o odpowiedzialności materialnej wcale nie jest potencjalne. Wystarczy bowiem zajrzeć do statystyk. Podsumowując rok 2022, KGP podała, że doszło do 324 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. W ich wyniku śmierć poniosły 3 osoby. 232 zostały ranne. A mówimy tu tylko o wypadkach. W liczbach nie zostały ujęte np. kolizje. To raz. Dwa w miarę pojawiania się większej ilości tego typu środków transportu, ilość zdarzeń będzie rosła.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Nowy pomysł UE

Wiele wskazuje na to, że Unia Europejska postanowiła zająć się problemem mikromobilności. Chce chronić ewentualne ofiary zdarzeń, ale też i kierujących tymi pojazdami. Remedium mogłoby się stać obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Spekuluje się, że to stałoby się elementem nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/2118. Ta wejdzie w życie 23 grudnia 2023 r. i zastąpi obowiązującą do tej pory dyrektywę 2009/103/WE.

REKLAMA

Czy zadanie jest wykonalne? Z pewnością tak. Dyrektywa może je przewidywać, a państwa członkowskie będą musiały dostosować prawo krajowe do jej wdrożenia. Choć warto pamiętać o tym, że sama konstrukcja obowiązkowego OC dla hulajnóg elektrycznych jest dość karkołomna. Hulajnoga nie jest bowiem pojazdem mechanicznym. A obowiązek posiadania obowiązkowego OC dotyczył do tej pory tylko pojazdów mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy argument jest tym, który podnoszą osoby uważające, że nowelizacja prawa europejskiego nie narzuci obowiązku wykupienia polisy OC dla hulajnogi elektrycznej. Będzie raczej wspominać o takiej możliwości, a nie obowiązku.

OC będzie obowiązkowe dla hulajnogi czy kierującego?

Kluczową kwestią do rozważania jest to, jak miałoby wyglądać kupowanie polisy. Ta miałaby zostać opłacona przez właściciela pojazdu czy jego użytkownika. Pytanie jest o tyle ważne, że duża ilość hulajnóg jeździ w tzw. wynajmie na minuty. Gdyby to kierowca musiał mieć OC, użytkownik takiego pojazdu musiałby zapłacić za najem, a dodatkowo poza nim dokupić konieczne ubezpieczenie.

Patrząc na powyższą sytuację nietrudno zatem założyć, że ewentualny obowiązek posiadania polisy OC spocząłby na właścicielu elektrycznej hulajnogi. Użytkowników w żaden sposób by nie dotyczył. Tyle że w tym punkcie pojawia się poważny problem. Hulajnogi elektryczne nie mają prawnie określonych danych identyfikacyjnych. Jak zatem miałaby się odbywać identyfikacja polisy przypisanej do konkretnego pojazdu? Na razie nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie.

OC na hulajnogę elektryczną a inne kraje

Obowiązkowe OC dla hulajnogi elektrycznej może powodować zdziwienie, ale głównie w Polsce. W innych krajach rozwiązanie jest standardem. Dobry przykład dotyczy Norwegii, Niemiec, Francji, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Tu obowiązek spoczywa na właścicielu pojazdu. Na tym lista się nie kończy, bo wkrótce pojawi się na niej także Hiszpania czy Litwa.

Ile mogłoby kosztować obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną?

Bardzo ciężko jest spekulować na temat cen potencjalnego OC dla hulajnóg elektrycznych. Pewne jest tylko to, że kwoty nie będą tak wysokie, jak w przypadku samochodów. Dużo zależy od miasta, w którym pojazd będzie eksploatowany, ale także statystyk wypadkowych. Pewne pojęcie skali mogą dać natomiast dostępne już dziś OC komunikacyjne wraz z ubezpieczeniem OC na hulajnogę elektryczną. Składki roczne w tym przypadku są raczej symboliczne. Wynoszą na ogół od 40 do 80 zł.

Ważne

Użytkownik hulajnogi elektrycznej w Polsce powinien pamiętać o jeszcze jednym. De facto OC na jazdę takim pojazdem może posiadać już dziś. Wystarczy bowiem, że wykupił np. polisę mieszkaniową z OC w życiu prywatnym. To OC w życiu prywatnym ochroni go przed skutkami ewentualnego zdarzenia. Choć ochroni go wyłącznie do założonej przez ubezpieczyciela kwoty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA