REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?

obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną, OC na hulajnogę elektryczną, unia chce aby OC na hulajnogę elektryczną było obowiązkowe
Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?
ViewApart
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

UE debatuje właśnie nad nowymi regulacjami. Czy to oznacza, że w roku 2024 obowiązkowe stanie się OC na hulajnogę elektryczną? Odpowiedź nie jest taka prosta.

Trend jest prosty. Polacy coraz chętniej korzystają z form mikromobilności. Ogromną popularnością cieszą się zatem zarówno miejskie rowery, jak i elektryczne hulajnogi. Skutek? W samym tylko wynajmie na minuty eksploatowanych jest w naszym kraju ponad 104 tys. e-hulajnóg. A liczba ta będzie się zwiększać.

REKLAMA

REKLAMA

Czy hulajnogą elektryczną musi mieć OC?

W chwili obecnej hulajnoga elektryczna nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Nie łapie się kategorię pojazdu mechanicznego ujętą w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. To dobra informacja dla użytkowników? Z punktu widzenia kosztów eksploatacji z pewnością tak. W przypadku potencjalnego zdarzenia drogowego już nie. Bo kierujący w takim przypadku ponosi odpowiedzialność materialną z własnego majątku.

Mówienie o odpowiedzialności materialnej wcale nie jest potencjalne. Wystarczy bowiem zajrzeć do statystyk. Podsumowując rok 2022, KGP podała, że doszło do 324 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. W ich wyniku śmierć poniosły 3 osoby. 232 zostały ranne. A mówimy tu tylko o wypadkach. W liczbach nie zostały ujęte np. kolizje. To raz. Dwa w miarę pojawiania się większej ilości tego typu środków transportu, ilość zdarzeń będzie rosła.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Nowy pomysł UE

Wiele wskazuje na to, że Unia Europejska postanowiła zająć się problemem mikromobilności. Chce chronić ewentualne ofiary zdarzeń, ale też i kierujących tymi pojazdami. Remedium mogłoby się stać obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Spekuluje się, że to stałoby się elementem nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/2118. Ta wejdzie w życie 23 grudnia 2023 r. i zastąpi obowiązującą do tej pory dyrektywę 2009/103/WE.

REKLAMA

Czy zadanie jest wykonalne? Z pewnością tak. Dyrektywa może je przewidywać, a państwa członkowskie będą musiały dostosować prawo krajowe do jej wdrożenia. Choć warto pamiętać o tym, że sama konstrukcja obowiązkowego OC dla hulajnóg elektrycznych jest dość karkołomna. Hulajnoga nie jest bowiem pojazdem mechanicznym. A obowiązek posiadania obowiązkowego OC dotyczył do tej pory tylko pojazdów mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy argument jest tym, który podnoszą osoby uważające, że nowelizacja prawa europejskiego nie narzuci obowiązku wykupienia polisy OC dla hulajnogi elektrycznej. Będzie raczej wspominać o takiej możliwości, a nie obowiązku.

OC będzie obowiązkowe dla hulajnogi czy kierującego?

Kluczową kwestią do rozważania jest to, jak miałoby wyglądać kupowanie polisy. Ta miałaby zostać opłacona przez właściciela pojazdu czy jego użytkownika. Pytanie jest o tyle ważne, że duża ilość hulajnóg jeździ w tzw. wynajmie na minuty. Gdyby to kierowca musiał mieć OC, użytkownik takiego pojazdu musiałby zapłacić za najem, a dodatkowo poza nim dokupić konieczne ubezpieczenie.

Patrząc na powyższą sytuację nietrudno zatem założyć, że ewentualny obowiązek posiadania polisy OC spocząłby na właścicielu elektrycznej hulajnogi. Użytkowników w żaden sposób by nie dotyczył. Tyle że w tym punkcie pojawia się poważny problem. Hulajnogi elektryczne nie mają prawnie określonych danych identyfikacyjnych. Jak zatem miałaby się odbywać identyfikacja polisy przypisanej do konkretnego pojazdu? Na razie nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie.

OC na hulajnogę elektryczną a inne kraje

Obowiązkowe OC dla hulajnogi elektrycznej może powodować zdziwienie, ale głównie w Polsce. W innych krajach rozwiązanie jest standardem. Dobry przykład dotyczy Norwegii, Niemiec, Francji, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Tu obowiązek spoczywa na właścicielu pojazdu. Na tym lista się nie kończy, bo wkrótce pojawi się na niej także Hiszpania czy Litwa.

Ile mogłoby kosztować obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną?

Bardzo ciężko jest spekulować na temat cen potencjalnego OC dla hulajnóg elektrycznych. Pewne jest tylko to, że kwoty nie będą tak wysokie, jak w przypadku samochodów. Dużo zależy od miasta, w którym pojazd będzie eksploatowany, ale także statystyk wypadkowych. Pewne pojęcie skali mogą dać natomiast dostępne już dziś OC komunikacyjne wraz z ubezpieczeniem OC na hulajnogę elektryczną. Składki roczne w tym przypadku są raczej symboliczne. Wynoszą na ogół od 40 do 80 zł.

Ważne

Użytkownik hulajnogi elektrycznej w Polsce powinien pamiętać o jeszcze jednym. De facto OC na jazdę takim pojazdem może posiadać już dziś. Wystarczy bowiem, że wykupił np. polisę mieszkaniową z OC w życiu prywatnym. To OC w życiu prywatnym ochroni go przed skutkami ewentualnego zdarzenia. Choć ochroni go wyłącznie do założonej przez ubezpieczyciela kwoty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA