REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?

obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną, OC na hulajnogę elektryczną, unia chce aby OC na hulajnogę elektryczną było obowiązkowe
Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?
ViewApart
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

UE debatuje właśnie nad nowymi regulacjami. Czy to oznacza, że w roku 2024 obowiązkowe stanie się OC na hulajnogę elektryczną? Odpowiedź nie jest taka prosta.

Trend jest prosty. Polacy coraz chętniej korzystają z form mikromobilności. Ogromną popularnością cieszą się zatem zarówno miejskie rowery, jak i elektryczne hulajnogi. Skutek? W samym tylko wynajmie na minuty eksploatowanych jest w naszym kraju ponad 104 tys. e-hulajnóg. A liczba ta będzie się zwiększać.

REKLAMA

Czy hulajnogą elektryczną musi mieć OC?

REKLAMA

W chwili obecnej hulajnoga elektryczna nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Nie łapie się kategorię pojazdu mechanicznego ujętą w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. To dobra informacja dla użytkowników? Z punktu widzenia kosztów eksploatacji z pewnością tak. W przypadku potencjalnego zdarzenia drogowego już nie. Bo kierujący w takim przypadku ponosi odpowiedzialność materialną z własnego majątku.

Mówienie o odpowiedzialności materialnej wcale nie jest potencjalne. Wystarczy bowiem zajrzeć do statystyk. Podsumowując rok 2022, KGP podała, że doszło do 324 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. W ich wyniku śmierć poniosły 3 osoby. 232 zostały ranne. A mówimy tu tylko o wypadkach. W liczbach nie zostały ujęte np. kolizje. To raz. Dwa w miarę pojawiania się większej ilości tego typu środków transportu, ilość zdarzeń będzie rosła.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Nowy pomysł UE

Wiele wskazuje na to, że Unia Europejska postanowiła zająć się problemem mikromobilności. Chce chronić ewentualne ofiary zdarzeń, ale też i kierujących tymi pojazdami. Remedium mogłoby się stać obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Spekuluje się, że to stałoby się elementem nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/2118. Ta wejdzie w życie 23 grudnia 2023 r. i zastąpi obowiązującą do tej pory dyrektywę 2009/103/WE.

REKLAMA

Czy zadanie jest wykonalne? Z pewnością tak. Dyrektywa może je przewidywać, a państwa członkowskie będą musiały dostosować prawo krajowe do jej wdrożenia. Choć warto pamiętać o tym, że sama konstrukcja obowiązkowego OC dla hulajnóg elektrycznych jest dość karkołomna. Hulajnoga nie jest bowiem pojazdem mechanicznym. A obowiązek posiadania obowiązkowego OC dotyczył do tej pory tylko pojazdów mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy argument jest tym, który podnoszą osoby uważające, że nowelizacja prawa europejskiego nie narzuci obowiązku wykupienia polisy OC dla hulajnogi elektrycznej. Będzie raczej wspominać o takiej możliwości, a nie obowiązku.

OC będzie obowiązkowe dla hulajnogi czy kierującego?

Kluczową kwestią do rozważania jest to, jak miałoby wyglądać kupowanie polisy. Ta miałaby zostać opłacona przez właściciela pojazdu czy jego użytkownika. Pytanie jest o tyle ważne, że duża ilość hulajnóg jeździ w tzw. wynajmie na minuty. Gdyby to kierowca musiał mieć OC, użytkownik takiego pojazdu musiałby zapłacić za najem, a dodatkowo poza nim dokupić konieczne ubezpieczenie.

Patrząc na powyższą sytuację nietrudno zatem założyć, że ewentualny obowiązek posiadania polisy OC spocząłby na właścicielu elektrycznej hulajnogi. Użytkowników w żaden sposób by nie dotyczył. Tyle że w tym punkcie pojawia się poważny problem. Hulajnogi elektryczne nie mają prawnie określonych danych identyfikacyjnych. Jak zatem miałaby się odbywać identyfikacja polisy przypisanej do konkretnego pojazdu? Na razie nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie.

OC na hulajnogę elektryczną a inne kraje

Obowiązkowe OC dla hulajnogi elektrycznej może powodować zdziwienie, ale głównie w Polsce. W innych krajach rozwiązanie jest standardem. Dobry przykład dotyczy Norwegii, Niemiec, Francji, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Tu obowiązek spoczywa na właścicielu pojazdu. Na tym lista się nie kończy, bo wkrótce pojawi się na niej także Hiszpania czy Litwa.

Ile mogłoby kosztować obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną?

Bardzo ciężko jest spekulować na temat cen potencjalnego OC dla hulajnóg elektrycznych. Pewne jest tylko to, że kwoty nie będą tak wysokie, jak w przypadku samochodów. Dużo zależy od miasta, w którym pojazd będzie eksploatowany, ale także statystyk wypadkowych. Pewne pojęcie skali mogą dać natomiast dostępne już dziś OC komunikacyjne wraz z ubezpieczeniem OC na hulajnogę elektryczną. Składki roczne w tym przypadku są raczej symboliczne. Wynoszą na ogół od 40 do 80 zł.

Ważne

Użytkownik hulajnogi elektrycznej w Polsce powinien pamiętać o jeszcze jednym. De facto OC na jazdę takim pojazdem może posiadać już dziś. Wystarczy bowiem, że wykupił np. polisę mieszkaniową z OC w życiu prywatnym. To OC w życiu prywatnym ochroni go przed skutkami ewentualnego zdarzenia. Choć ochroni go wyłącznie do założonej przez ubezpieczyciela kwoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA