REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną, OC na hulajnogę elektryczną, unia chce aby OC na hulajnogę elektryczną było obowiązkowe
Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Pojawią się nowe przepisy?
ViewApart
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

UE debatuje właśnie nad nowymi regulacjami. Czy to oznacza, że w roku 2024 obowiązkowe stanie się OC na hulajnogę elektryczną? Odpowiedź nie jest taka prosta.

Trend jest prosty. Polacy coraz chętniej korzystają z form mikromobilności. Ogromną popularnością cieszą się zatem zarówno miejskie rowery, jak i elektryczne hulajnogi. Skutek? W samym tylko wynajmie na minuty eksploatowanych jest w naszym kraju ponad 104 tys. e-hulajnóg. A liczba ta będzie się zwiększać.

REKLAMA

Czy hulajnogą elektryczną musi mieć OC?

REKLAMA

W chwili obecnej hulajnoga elektryczna nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Nie łapie się kategorię pojazdu mechanicznego ujętą w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. To dobra informacja dla użytkowników? Z punktu widzenia kosztów eksploatacji z pewnością tak. W przypadku potencjalnego zdarzenia drogowego już nie. Bo kierujący w takim przypadku ponosi odpowiedzialność materialną z własnego majątku.

Mówienie o odpowiedzialności materialnej wcale nie jest potencjalne. Wystarczy bowiem zajrzeć do statystyk. Podsumowując rok 2022, KGP podała, że doszło do 324 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. W ich wyniku śmierć poniosły 3 osoby. 232 zostały ranne. A mówimy tu tylko o wypadkach. W liczbach nie zostały ujęte np. kolizje. To raz. Dwa w miarę pojawiania się większej ilości tego typu środków transportu, ilość zdarzeń będzie rosła.

Obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Nowy pomysł UE

Wiele wskazuje na to, że Unia Europejska postanowiła zająć się problemem mikromobilności. Chce chronić ewentualne ofiary zdarzeń, ale też i kierujących tymi pojazdami. Remedium mogłoby się stać obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną. Spekuluje się, że to stałoby się elementem nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/2118. Ta wejdzie w życie 23 grudnia 2023 r. i zastąpi obowiązującą do tej pory dyrektywę 2009/103/WE.

REKLAMA

Czy zadanie jest wykonalne? Z pewnością tak. Dyrektywa może je przewidywać, a państwa członkowskie będą musiały dostosować prawo krajowe do jej wdrożenia. Choć warto pamiętać o tym, że sama konstrukcja obowiązkowego OC dla hulajnóg elektrycznych jest dość karkołomna. Hulajnoga nie jest bowiem pojazdem mechanicznym. A obowiązek posiadania obowiązkowego OC dotyczył do tej pory tylko pojazdów mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy argument jest tym, który podnoszą osoby uważające, że nowelizacja prawa europejskiego nie narzuci obowiązku wykupienia polisy OC dla hulajnogi elektrycznej. Będzie raczej wspominać o takiej możliwości, a nie obowiązku.

OC będzie obowiązkowe dla hulajnogi czy kierującego?

Kluczową kwestią do rozważania jest to, jak miałoby wyglądać kupowanie polisy. Ta miałaby zostać opłacona przez właściciela pojazdu czy jego użytkownika. Pytanie jest o tyle ważne, że duża ilość hulajnóg jeździ w tzw. wynajmie na minuty. Gdyby to kierowca musiał mieć OC, użytkownik takiego pojazdu musiałby zapłacić za najem, a dodatkowo poza nim dokupić konieczne ubezpieczenie.

Patrząc na powyższą sytuację nietrudno zatem założyć, że ewentualny obowiązek posiadania polisy OC spocząłby na właścicielu elektrycznej hulajnogi. Użytkowników w żaden sposób by nie dotyczył. Tyle że w tym punkcie pojawia się poważny problem. Hulajnogi elektryczne nie mają prawnie określonych danych identyfikacyjnych. Jak zatem miałaby się odbywać identyfikacja polisy przypisanej do konkretnego pojazdu? Na razie nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie.

OC na hulajnogę elektryczną a inne kraje

Obowiązkowe OC dla hulajnogi elektrycznej może powodować zdziwienie, ale głównie w Polsce. W innych krajach rozwiązanie jest standardem. Dobry przykład dotyczy Norwegii, Niemiec, Francji, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Tu obowiązek spoczywa na właścicielu pojazdu. Na tym lista się nie kończy, bo wkrótce pojawi się na niej także Hiszpania czy Litwa.

Ile mogłoby kosztować obowiązkowe OC na hulajnogę elektryczną?

Bardzo ciężko jest spekulować na temat cen potencjalnego OC dla hulajnóg elektrycznych. Pewne jest tylko to, że kwoty nie będą tak wysokie, jak w przypadku samochodów. Dużo zależy od miasta, w którym pojazd będzie eksploatowany, ale także statystyk wypadkowych. Pewne pojęcie skali mogą dać natomiast dostępne już dziś OC komunikacyjne wraz z ubezpieczeniem OC na hulajnogę elektryczną. Składki roczne w tym przypadku są raczej symboliczne. Wynoszą na ogół od 40 do 80 zł.

Ważne

Użytkownik hulajnogi elektrycznej w Polsce powinien pamiętać o jeszcze jednym. De facto OC na jazdę takim pojazdem może posiadać już dziś. Wystarczy bowiem, że wykupił np. polisę mieszkaniową z OC w życiu prywatnym. To OC w życiu prywatnym ochroni go przed skutkami ewentualnego zdarzenia. Choć ochroni go wyłącznie do założonej przez ubezpieczyciela kwoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA