REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
mandat za jazdę rowerem bez uprawnień, uprawnienia do kierowania rowerem
Mandat za jazdę rowerem bez uprawnień. Istnieje taki?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do jazdy rowerem potrzebne są... uprawnienia! Nie wiedzieliście o tym? No to możecie mieć naprawdę poważny problem. Bo mandat za brak uprawnień w tym przypadku może sięgnąć 1500 zł. A brak dokumentu "prawa jazdy na rower" przy sobie to kolejne zmartwienie…

Uprawnienia. To niezwykle kluczowe słowo w świecie motoryzacji. Wskazuje ono na możliwość kierowania określonym typem pojazdów i kojarzy się głównie z prawem jazdy. Słusznie? W dużej mierze tak. Choć warto pamiętać o tym, że pojazdy inne niż samochody czy ciężarówki nie stały się czarną plamą w przepisach. Ich również dotyczą uprawnienia. Tyle że tu obowiązują już nieco inne zasady. Inne zasady, ale też i pewne kary za niestosowanie się do nich.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie trzeba mieć uprawnienia do jazdy rowerem?

No dobrze, a więc jakie uprawnienia trzeba mieć, aby móc kierować rowerem na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu? Tu przypadek trzeba podzielić na kategorie wiekowe. A te są aż trzy.

  • Rowerzysta do ukończenia 10. roku życia jest traktowany jak pieszy. Nie potrzebuje on żadnych uprawnień do jazdy rowerem po drodze publicznej. Musi znajdować się jednak pod opieką osoby dorosłej. Mówi o tym art. 2 pkt 18 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Rowerzysta, który ma więcej niż 10, ale mniej niż 18 lat musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Mówi o tym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Osoba pełnoletnia uzyskuje uprawnienia do kierowania rowerem na podstawie dowodu osobistego. Jest on konieczny podczas jazdy pojazdem.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem bez uprawnień?

Jest wymóg dotyczących uprawnień do kierowania rowerem. Musi się zatem pojawić także i kara. Ile ona wynosi? Taryfikator mandatów wskazuje grzywnę o wysokości 200 zł. To jednak może być wartość minimalna kary. Maksymalna? Tu trzeba odwołać się do art. 94 par. 1a ustawy Kodeks wykroczeń. Ten stwierdza wyraźnie, że "kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd inny niż mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze nagany albo karze grzywny do 1500 złotych". W efekcie kara za jazdę rowerem bez uprawnień może opiewać na kwotę wynoszącą od 200 do 1500 zł.

Ważne

Warto pamiętać o tym, że na mocy ostatniej nowelizacji przepisów mandat za jazdę rowerem bez uprawnień wystawi nie tylko policjant. Karę może wypisać także strażnik miejski. Strażnik ma też możliwość zatrzymania kierującego do kontroli drogowej i sprawdzenia jego dokumentów.

Jest jeszcze jeden przypadek mandatu, który warto rozważyć. Bo może się okazać, że rowerzysta ma uprawnienia. Posiada np. kartę rowerową lub dowód osobisty. Niestety nie posiada dokumentu przy sobie. Co w takim przypadku? Tu włącza się wykroczenie opisane, jako "kierowanie pojazdem przez osobę nieposiadającą przy sobie wymaganych dokumentów". Grzywna w tym przypadku sięgnie 50 zł. Podstawą do jej wystawienia stanie się art. 95 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń.

REKLAMA

Małoletni rowerzysta bez uprawnień. Kto dostanie mandat?

To ważne pytanie. Jest wymóg posiadania uprawnień do kierowania rowerami. Została nawet przewidziana kara za niestosowanie się do tego wymogu. Tyle że w dużej mierze jest ona... martwa! Tak, bo kodeksowi wykroczeń podlegać mogą wyłącznie osoby, które ukończyły 17. rok życia. Młodszych mandatem ukarać się nie da. Mówi o tym art. 8 ustawy Kodeks wykroczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy to oznacza, że w przypadku rowerzysty, który ma więcej niż 10, a mniej niż 17 lat mandat dostaną rodzice lub inni opiekunowie prawni? Teoretycznie tak. Możliwość taka istnieje. Jest ona jednak mocno teoretyczna, bo raczej ciężko uwierzyć w to, że policjanci lub strażnicy miejscy będą się "bawić" w tak szeroko zakrojone postępowanie. Zwłaszcza w przypadku takiego wykroczenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakończy się ono na pouczeniu. Małoletni rowerzysta zostanie poinformowany o wymogu.

Gdyby jednak policjanci chcieli ukarać osobę młodszą niż 17 lat za jazdę rowerem bez uprawnień, musieliby skierować sprawę do sądu. Karę pieniężną dostaną prawni opiekunowie, ewentualnie małoletni dostanie karę niepieniężną.

Co jeszcze warto wiedzieć o uprawnieniach do jazdy rowerem?

Kwestia uprawnień do kierowania rowerem jest paląca dla internautów. Dlatego warto rozwiać ich dodatkowe wątpliwości. O czym konkretnie mówię? Zebrałem w tym punkcie najczęściej padające pytania w sieciowych dyskusjach. Oto odpowiedzi na nie.

  • Gdzie można jeździć bez karty rowerowej? Skoro karta rowerowa jest wymagana na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, wszędzie tam, gdzie zasady ruchu drogowego nie obowiązują (a więc np. na terenie prywatnym), wymagana już nie jest. Mogłaby być, ale tylko w przypadkach, w których dochodzi do zagrożenia bezpieczeństwa lub zdrowia. Wtedy bowiem nawet poza drogą publiczną policja może podjąć interwencję.
  • Od ilu lat można jeździć rowerem bez karty rowerowej? Jak już wspominałem, granica jest jedna i została wyznaczona na 18 lat. Kierujący rowerem, który wyrobi dowód osobisty, może wozić ze sobą tylko dokument tożsamości. To on stanie się potwierdzeniem posiadania przez niego uprawnień do kierowania rowerem.
  • Czy można jeździć bez karty rowerowej z opiekunem? Można, ale tylko w przypadku, w którym rowerzysta nie ukończył 10. roku życia. W takim przypadku, że powtórzę to jeszcze raz, jest traktowany jak pieszy, a nie rowerzysta.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA