REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za jazdę rowerem bez uprawnień. Istnieje taki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mandat za jazdę rowerem bez uprawnień, uprawnienia do kierowania rowerem
Mandat za jazdę rowerem bez uprawnień. Istnieje taki?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do jazdy rowerem potrzebne są... uprawnienia! Nie wiedzieliście o tym? No to możecie mieć naprawdę poważny problem. Bo mandat za brak uprawnień w tym przypadku może sięgnąć 1500 zł. A brak dokumentu "prawa jazdy na rower" przy sobie to kolejne zmartwienie…

Uprawnienia. To niezwykle kluczowe słowo w świecie motoryzacji. Wskazuje ono na możliwość kierowania określonym typem pojazdów i kojarzy się głównie z prawem jazdy. Słusznie? W dużej mierze tak. Choć warto pamiętać o tym, że pojazdy inne niż samochody czy ciężarówki nie stały się czarną plamą w przepisach. Ich również dotyczą uprawnienia. Tyle że tu obowiązują już nieco inne zasady. Inne zasady, ale też i pewne kary za niestosowanie się do nich.

REKLAMA

Jakie trzeba mieć uprawnienia do jazdy rowerem?

No dobrze, a więc jakie uprawnienia trzeba mieć, aby móc kierować rowerem na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu? Tu przypadek trzeba podzielić na kategorie wiekowe. A te są aż trzy.

  • Rowerzysta do ukończenia 10. roku życia jest traktowany jak pieszy. Nie potrzebuje on żadnych uprawnień do jazdy rowerem po drodze publicznej. Musi znajdować się jednak pod opieką osoby dorosłej. Mówi o tym art. 2 pkt 18 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Rowerzysta, który ma więcej niż 10, ale mniej niż 18 lat musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Mówi o tym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Osoba pełnoletnia uzyskuje uprawnienia do kierowania rowerem na podstawie dowodu osobistego. Jest on konieczny podczas jazdy pojazdem.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem bez uprawnień?

Jest wymóg dotyczących uprawnień do kierowania rowerem. Musi się zatem pojawić także i kara. Ile ona wynosi? Taryfikator mandatów wskazuje grzywnę o wysokości 200 zł. To jednak może być wartość minimalna kary. Maksymalna? Tu trzeba odwołać się do art. 94 par. 1a ustawy Kodeks wykroczeń. Ten stwierdza wyraźnie, że "kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd inny niż mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze nagany albo karze grzywny do 1500 złotych". W efekcie kara za jazdę rowerem bez uprawnień może opiewać na kwotę wynoszącą od 200 do 1500 zł.

Ważne

Warto pamiętać o tym, że na mocy ostatniej nowelizacji przepisów mandat za jazdę rowerem bez uprawnień wystawi nie tylko policjant. Karę może wypisać także strażnik miejski. Strażnik ma też możliwość zatrzymania kierującego do kontroli drogowej i sprawdzenia jego dokumentów.

Jest jeszcze jeden przypadek mandatu, który warto rozważyć. Bo może się okazać, że rowerzysta ma uprawnienia. Posiada np. kartę rowerową lub dowód osobisty. Niestety nie posiada dokumentu przy sobie. Co w takim przypadku? Tu włącza się wykroczenie opisane, jako "kierowanie pojazdem przez osobę nieposiadającą przy sobie wymaganych dokumentów". Grzywna w tym przypadku sięgnie 50 zł. Podstawą do jej wystawienia stanie się art. 95 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń.

Małoletni rowerzysta bez uprawnień. Kto dostanie mandat?

REKLAMA

To ważne pytanie. Jest wymóg posiadania uprawnień do kierowania rowerami. Została nawet przewidziana kara za niestosowanie się do tego wymogu. Tyle że w dużej mierze jest ona... martwa! Tak, bo kodeksowi wykroczeń podlegać mogą wyłącznie osoby, które ukończyły 17. rok życia. Młodszych mandatem ukarać się nie da. Mówi o tym art. 8 ustawy Kodeks wykroczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy to oznacza, że w przypadku rowerzysty, który ma więcej niż 10, a mniej niż 17 lat mandat dostaną rodzice lub inni opiekunowie prawni? Teoretycznie tak. Możliwość taka istnieje. Jest ona jednak mocno teoretyczna, bo raczej ciężko uwierzyć w to, że policjanci lub strażnicy miejscy będą się "bawić" w tak szeroko zakrojone postępowanie. Zwłaszcza w przypadku takiego wykroczenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakończy się ono na pouczeniu. Małoletni rowerzysta zostanie poinformowany o wymogu.

Gdyby jednak policjanci chcieli ukarać osobę młodszą niż 17 lat za jazdę rowerem bez uprawnień, musieliby skierować sprawę do sądu. Karę pieniężną dostaną prawni opiekunowie, ewentualnie małoletni dostanie karę niepieniężną.

Co jeszcze warto wiedzieć o uprawnieniach do jazdy rowerem?

Kwestia uprawnień do kierowania rowerem jest paląca dla internautów. Dlatego warto rozwiać ich dodatkowe wątpliwości. O czym konkretnie mówię? Zebrałem w tym punkcie najczęściej padające pytania w sieciowych dyskusjach. Oto odpowiedzi na nie.

  • Gdzie można jeździć bez karty rowerowej? Skoro karta rowerowa jest wymagana na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, wszędzie tam, gdzie zasady ruchu drogowego nie obowiązują (a więc np. na terenie prywatnym), wymagana już nie jest. Mogłaby być, ale tylko w przypadkach, w których dochodzi do zagrożenia bezpieczeństwa lub zdrowia. Wtedy bowiem nawet poza drogą publiczną policja może podjąć interwencję.
  • Od ilu lat można jeździć rowerem bez karty rowerowej? Jak już wspominałem, granica jest jedna i została wyznaczona na 18 lat. Kierujący rowerem, który wyrobi dowód osobisty, może wozić ze sobą tylko dokument tożsamości. To on stanie się potwierdzeniem posiadania przez niego uprawnień do kierowania rowerem.
  • Czy można jeździć bez karty rowerowej z opiekunem? Można, ale tylko w przypadku, w którym rowerzysta nie ukończył 10. roku życia. W takim przypadku, że powtórzę to jeszcze raz, jest traktowany jak pieszy, a nie rowerzysta.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA