REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu bez naklejki. Co to właściwie oznacza?

strefa czystego transportu bez naklejki
Strefa czystego transportu bez naklejki. Co to właściwie oznacza?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Naklejki znikną ze stref czystego transportu w Polsce? Nie do końca i nie zawsze. Pojawił się jednak system alternatywny. Ten będzie dokładniejszy i przede wszystkim wygodniejszy dla kierowców.

Pod koniec roku 2021 sejm przegłosował nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W jej ramach samorządy otrzymały instrumenty do tworzenia stref czystego transportu w miastach. I instrumenty te szybko zamieniły się w czyny. SCT pojawi się w Krakowie już w lipcu 2024 r. Szczegóły podobne rozwiązania są doprecyzowane w Warszawie i Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Strefa czystego transportu a zielona naklejka

Strefa czystego transportu oznacza restrykcje w kwestii możliwości wjazdu do centrum miasta. Aby jednak ograniczenia mogły być stosowane, konieczne jest wprowadzenie systemu identyfikacji pojazdów. Ten miała zapewnić zielona naklejka na przedniej szybie pojazdu. Wskazywała na numer rejestracyjny auta i rok jego produkcji. Za jej brak kierowcom groziłby mandat wynoszący 500 zł. Groziłby, bo naklejka ostatecznie zniknęła. A właściwie to zaproponowane zostało rozwiązanie alternatywne.

Czemu kolejna nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych rezygnuje z naklejki emisyjnej? Powód jest prosty. Ta miała być wydawana przez poszczególne samorządy. To tworzy dwa problemy:

  • kierowca, który regularnie porusza się po kilku miastach z SCT, musiałby mieć kilka naklejek na szybie.
  • kierowca, który musiałby wybrać się np. do Warszawy ze Szczecina, musiałby zdobyć ją korespondencyjnie i przykleić na szybę w czasie jazdy po Warszawie.

Wjazd do SCT będzie monitorowany przez kamery

Ministerstwo Cyfryzacji zaczęło od podstawowej kwestii. Wprowadziło wymóg uzupełnienia Centralnej Ewidencji Pojazdów o informacje emisyjne dotyczące pojazdów. Do tej pory oznaczenie normy Euro było przechowywane tylko w przypadku pojazdów, które zostały zarejestrowane po 2017 r. Skutek? Rada gminy będzie mogła w ich miejsce wprowadzić automatyczny system czytania tablic rejestracyjnych w oparciu o dane pobierane z centralnej ewidencji pojazdów. Na tej podstawie oceni czy pojazd słusznie wjeżdża do SCT, czy nie.

REKLAMA

Skorzystanie z systemu automatycznego monitorowania przynosi dwie zalety. Po pierwsze uszczelnia system płatności. W przypadku naklejek monitorowanie emisyjności pojazdów miało być realizowane przez policję i straż miejska. Funkcjonariusze dokonywaliby jednak kontroli wyrywkowo. Kamerze z kolei nie umknie żadne auto. Po drugie znika problem dla kierowców. Ci muszą jedynie poznać zasady funkcjonowania SCT w danym mieście i pamiętać o emisyjności swojego auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy naklejki w strefie czystego transportu znikną na dobre?

Nie do końca. Nadal mogą się pojawić wyjątki, których kamery nie będą w stanie wyłapać. Przykład? Wyjątkowo do SCT w Krakowie wjechać będą mogli seniorzy. Mogą oni mieć samochody, które nie spełniają normy Euro opowiadającej w SCT. Naklejka uchroni ich zatem przed kontaktem ze strony organów kontrolujących możliwość wjazdu do strefy.

Norma Euro w CEPiK. Zdarzają się błędy w danych

Niestety system monitorowania pojazdów wjeżdżających do stref czystego transportu nie jest idealny. Uzupełnienie danych o normy emisyjne zostało zrealizowane w krótkim czasie. W efekcie w bazie CEPiK mogą pojawić się błędy. Informacje dotyczące normy Euro dostępne w ewidencji nie są jeszcze w stu proc. wiarygodne. Dlatego tak ważne jest to, aby kierowcy podejrzeli je przed wejściem w życie SCT. Jak sprawdzić normę emisji spalin w CEPiK? To proste. Dostęp do informacji można uzyskać w aplikacji mObywatel lub na stronie historiapojazdu.gov.pl.

Kolejna niedogodność dotyczy kosztów. Tak, stworzenie wzoru naklejki, wydrukowanie jej i zbudowanie systemu logistycznego kolportażu oznacza koszty. Z drugiej strony zdalny monitoring też nie będzie tani. Konieczne są kamery, które potrafią odczytywać numery rejestracyjne w zróżnicowanych warunkach drogowych. Poza tym niezbędne jest oprogramowanie, które pozwoli na sprawdzenie odczytanych numerów w CEPiK i określenie na tej podstawie normy emisyjności pojazdu.

Nie tylko Polska stawia na strefy czystego transportu

W całej Europie funkcjonuje obecnie 320 stref ograniczonego transportu. Rozwiązania w poszczególnych krajach różnią się zakresem czy sposobem wdrażania. Zasada jest mimo wszystko jedna. Chodzi o to, aby ograniczyć samochodom dostęp do centrum miasta, z uwagi na poziom emisji spalin z ich układu wydechowego. Wyznacznikiem są tu normy Euro, które zaczęły obowiązywać w europejskiej motoryzacji w roku 1992. Wtedy zadebiutowało Euro 1. Dziś nowe auta w UE spełniają normę Euro 6d.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA