REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu bez naklejki. Co to właściwie oznacza?

strefa czystego transportu bez naklejki
Strefa czystego transportu bez naklejki. Co to właściwie oznacza?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Naklejki znikną ze stref czystego transportu w Polsce? Nie do końca i nie zawsze. Pojawił się jednak system alternatywny. Ten będzie dokładniejszy i przede wszystkim wygodniejszy dla kierowców.

Pod koniec roku 2021 sejm przegłosował nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W jej ramach samorządy otrzymały instrumenty do tworzenia stref czystego transportu w miastach. I instrumenty te szybko zamieniły się w czyny. SCT pojawi się w Krakowie już w lipcu 2024 r. Szczegóły podobne rozwiązania są doprecyzowane w Warszawie i Wrocławiu.

REKLAMA

Strefa czystego transportu a zielona naklejka

REKLAMA

Strefa czystego transportu oznacza restrykcje w kwestii możliwości wjazdu do centrum miasta. Aby jednak ograniczenia mogły być stosowane, konieczne jest wprowadzenie systemu identyfikacji pojazdów. Ten miała zapewnić zielona naklejka na przedniej szybie pojazdu. Wskazywała na numer rejestracyjny auta i rok jego produkcji. Za jej brak kierowcom groziłby mandat wynoszący 500 zł. Groziłby, bo naklejka ostatecznie zniknęła. A właściwie to zaproponowane zostało rozwiązanie alternatywne.

Czemu kolejna nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych rezygnuje z naklejki emisyjnej? Powód jest prosty. Ta miała być wydawana przez poszczególne samorządy. To tworzy dwa problemy:

  • kierowca, który regularnie porusza się po kilku miastach z SCT, musiałby mieć kilka naklejek na szybie.
  • kierowca, który musiałby wybrać się np. do Warszawy ze Szczecina, musiałby zdobyć ją korespondencyjnie i przykleić na szybę w czasie jazdy po Warszawie.

Wjazd do SCT będzie monitorowany przez kamery

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji zaczęło od podstawowej kwestii. Wprowadziło wymóg uzupełnienia Centralnej Ewidencji Pojazdów o informacje emisyjne dotyczące pojazdów. Do tej pory oznaczenie normy Euro było przechowywane tylko w przypadku pojazdów, które zostały zarejestrowane po 2017 r. Skutek? Rada gminy będzie mogła w ich miejsce wprowadzić automatyczny system czytania tablic rejestracyjnych w oparciu o dane pobierane z centralnej ewidencji pojazdów. Na tej podstawie oceni czy pojazd słusznie wjeżdża do SCT, czy nie.

Skorzystanie z systemu automatycznego monitorowania przynosi dwie zalety. Po pierwsze uszczelnia system płatności. W przypadku naklejek monitorowanie emisyjności pojazdów miało być realizowane przez policję i straż miejska. Funkcjonariusze dokonywaliby jednak kontroli wyrywkowo. Kamerze z kolei nie umknie żadne auto. Po drugie znika problem dla kierowców. Ci muszą jedynie poznać zasady funkcjonowania SCT w danym mieście i pamiętać o emisyjności swojego auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy naklejki w strefie czystego transportu znikną na dobre?

Nie do końca. Nadal mogą się pojawić wyjątki, których kamery nie będą w stanie wyłapać. Przykład? Wyjątkowo do SCT w Krakowie wjechać będą mogli seniorzy. Mogą oni mieć samochody, które nie spełniają normy Euro opowiadającej w SCT. Naklejka uchroni ich zatem przed kontaktem ze strony organów kontrolujących możliwość wjazdu do strefy.

Norma Euro w CEPiK. Zdarzają się błędy w danych

Niestety system monitorowania pojazdów wjeżdżających do stref czystego transportu nie jest idealny. Uzupełnienie danych o normy emisyjne zostało zrealizowane w krótkim czasie. W efekcie w bazie CEPiK mogą pojawić się błędy. Informacje dotyczące normy Euro dostępne w ewidencji nie są jeszcze w stu proc. wiarygodne. Dlatego tak ważne jest to, aby kierowcy podejrzeli je przed wejściem w życie SCT. Jak sprawdzić normę emisji spalin w CEPiK? To proste. Dostęp do informacji można uzyskać w aplikacji mObywatel lub na stronie historiapojazdu.gov.pl.

Kolejna niedogodność dotyczy kosztów. Tak, stworzenie wzoru naklejki, wydrukowanie jej i zbudowanie systemu logistycznego kolportażu oznacza koszty. Z drugiej strony zdalny monitoring też nie będzie tani. Konieczne są kamery, które potrafią odczytywać numery rejestracyjne w zróżnicowanych warunkach drogowych. Poza tym niezbędne jest oprogramowanie, które pozwoli na sprawdzenie odczytanych numerów w CEPiK i określenie na tej podstawie normy emisyjności pojazdu.

Nie tylko Polska stawia na strefy czystego transportu

W całej Europie funkcjonuje obecnie 320 stref ograniczonego transportu. Rozwiązania w poszczególnych krajach różnią się zakresem czy sposobem wdrażania. Zasada jest mimo wszystko jedna. Chodzi o to, aby ograniczyć samochodom dostęp do centrum miasta, z uwagi na poziom emisji spalin z ich układu wydechowego. Wyznacznikiem są tu normy Euro, które zaczęły obowiązywać w europejskiej motoryzacji w roku 1992. Wtedy zadebiutowało Euro 1. Dziś nowe auta w UE spełniają normę Euro 6d.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA