REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu bez naklejki. Co to właściwie oznacza?

strefa czystego transportu bez naklejki
strefa czystego transportu bez naklejki
Strefa czystego transportu bez naklejki. Co to właściwie oznacza?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Naklejki znikną ze stref czystego transportu w Polsce? Nie do końca i nie zawsze. Pojawił się jednak system alternatywny. Ten będzie dokładniejszy i przede wszystkim wygodniejszy dla kierowców.

Pod koniec roku 2021 sejm przegłosował nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W jej ramach samorządy otrzymały instrumenty do tworzenia stref czystego transportu w miastach. I instrumenty te szybko zamieniły się w czyny. SCT pojawi się w Krakowie już w lipcu 2024 r. Szczegóły podobne rozwiązania są doprecyzowane w Warszawie i Wrocławiu.

REKLAMA

Strefa czystego transportu a zielona naklejka

REKLAMA

Strefa czystego transportu oznacza restrykcje w kwestii możliwości wjazdu do centrum miasta. Aby jednak ograniczenia mogły być stosowane, konieczne jest wprowadzenie systemu identyfikacji pojazdów. Ten miała zapewnić zielona naklejka na przedniej szybie pojazdu. Wskazywała na numer rejestracyjny auta i rok jego produkcji. Za jej brak kierowcom groziłby mandat wynoszący 500 zł. Groziłby, bo naklejka ostatecznie zniknęła. A właściwie to zaproponowane zostało rozwiązanie alternatywne.

Czemu kolejna nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych rezygnuje z naklejki emisyjnej? Powód jest prosty. Ta miała być wydawana przez poszczególne samorządy. To tworzy dwa problemy:

  • kierowca, który regularnie porusza się po kilku miastach z SCT, musiałby mieć kilka naklejek na szybie.
  • kierowca, który musiałby wybrać się np. do Warszawy ze Szczecina, musiałby zdobyć ją korespondencyjnie i przykleić na szybę w czasie jazdy po Warszawie.

Wjazd do SCT będzie monitorowany przez kamery

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji zaczęło od podstawowej kwestii. Wprowadziło wymóg uzupełnienia Centralnej Ewidencji Pojazdów o informacje emisyjne dotyczące pojazdów. Do tej pory oznaczenie normy Euro było przechowywane tylko w przypadku pojazdów, które zostały zarejestrowane po 2017 r. Skutek? Rada gminy będzie mogła w ich miejsce wprowadzić automatyczny system czytania tablic rejestracyjnych w oparciu o dane pobierane z centralnej ewidencji pojazdów. Na tej podstawie oceni czy pojazd słusznie wjeżdża do SCT, czy nie.

Skorzystanie z systemu automatycznego monitorowania przynosi dwie zalety. Po pierwsze uszczelnia system płatności. W przypadku naklejek monitorowanie emisyjności pojazdów miało być realizowane przez policję i straż miejska. Funkcjonariusze dokonywaliby jednak kontroli wyrywkowo. Kamerze z kolei nie umknie żadne auto. Po drugie znika problem dla kierowców. Ci muszą jedynie poznać zasady funkcjonowania SCT w danym mieście i pamiętać o emisyjności swojego auta.

Czy naklejki w strefie czystego transportu znikną na dobre?

Nie do końca. Nadal mogą się pojawić wyjątki, których kamery nie będą w stanie wyłapać. Przykład? Wyjątkowo do SCT w Krakowie wjechać będą mogli seniorzy. Mogą oni mieć samochody, które nie spełniają normy Euro opowiadającej w SCT. Naklejka uchroni ich zatem przed kontaktem ze strony organów kontrolujących możliwość wjazdu do strefy.

Norma Euro w CEPiK. Zdarzają się błędy w danych

Niestety system monitorowania pojazdów wjeżdżających do stref czystego transportu nie jest idealny. Uzupełnienie danych o normy emisyjne zostało zrealizowane w krótkim czasie. W efekcie w bazie CEPiK mogą pojawić się błędy. Informacje dotyczące normy Euro dostępne w ewidencji nie są jeszcze w stu proc. wiarygodne. Dlatego tak ważne jest to, aby kierowcy podejrzeli je przed wejściem w życie SCT. Jak sprawdzić normę emisji spalin w CEPiK? To proste. Dostęp do informacji można uzyskać w aplikacji mObywatel lub na stronie historiapojazdu.gov.pl.

Kolejna niedogodność dotyczy kosztów. Tak, stworzenie wzoru naklejki, wydrukowanie jej i zbudowanie systemu logistycznego kolportażu oznacza koszty. Z drugiej strony zdalny monitoring też nie będzie tani. Konieczne są kamery, które potrafią odczytywać numery rejestracyjne w zróżnicowanych warunkach drogowych. Poza tym niezbędne jest oprogramowanie, które pozwoli na sprawdzenie odczytanych numerów w CEPiK i określenie na tej podstawie normy emisyjności pojazdu.

Nie tylko Polska stawia na strefy czystego transportu

W całej Europie funkcjonuje obecnie 320 stref ograniczonego transportu. Rozwiązania w poszczególnych krajach różnią się zakresem czy sposobem wdrażania. Zasada jest mimo wszystko jedna. Chodzi o to, aby ograniczyć samochodom dostęp do centrum miasta, z uwagi na poziom emisji spalin z ich układu wydechowego. Wyznacznikiem są tu normy Euro, które zaczęły obowiązywać w europejskiej motoryzacji w roku 1992. Wtedy zadebiutowało Euro 1. Dziś nowe auta w UE spełniają normę Euro 6d.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • rafka
    2023-11-07 11:33:34
    Pierwszy sensowny artykuł, który wyjaśnia sprawę nalepek w SCT. Dziękuję autorowi za sięgnięcie do źródeł. Ogromna większość dziennikarzy bazuje na informacjach podawanych przez jednego z motoryzacyjnych blogerów, który często pisze bzdury.
    1
  • Zbigniew
    2023-11-08 09:28:55
    Mam auto opel Meriva 2004rok w niemieckich dokumentach euro 4 acepiku euro 3 wydział komunikacji nie honoruje euro 4.
    0
  • vfdfdfvfdccvvc
    2023-11-09 00:17:48
    czyli inwigilacja na całego. standard w tym komunistycznym faszystowskim chlewie - dwa stulecia życia pod butem a polaki dalej klaszczo na takie pomysły.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

REKLAMA

Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

REKLAMA

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

REKLAMA