REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie do wojska dla kierowców w 2024 r. Kategoria C i D na celowniku armii

wezwanie do wojska dla kierowców, wezwanie do wojska na ćwiczenia, wezwanie do wojska dla kierowców kat. C i D
Wezwanie do wojska dla kierowców. Kategoria C i D na celowniku armii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wojsko szykuje wielką mobilizację. W roku 2024 wezwie nawet 200 tys. osób na ćwiczenia. Wezwania do wojska będą trafiać m.in. do kierowców posiadających kat. C i D. To szczególne kwalifikacje cenne dla armii.

Rok 2024 będzie przebiegał dla polskiej armii pod znakiem potężnych wyzwań. I te są związane nie tylko z dostawami nowego sprzętu czy sytuacją za naszą wschodnią granicą. Wojsko przygotowuje się do wielkiej akcji mobilizacji. Na jej mocy bilet na ćwiczenia wojskowe dostanie nawet 200 tys. osób. I kierowcy z kategorią C i D będą stanowić liczną grupę w tej puli.

REKLAMA

REKLAMA

Kto dostanie wezwanie na ćwiczenia wojskowe w 2024 r.?

Rząd proceduje właśnie nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia liczby osób, które w 2024 r. mogą być powołane do czynnej służby wojskowej oraz liczby osób, które mogą pełnić służbę wojskową w rezerwie w ramach odbywania ćwiczeń wojskowych. Szczególnie kluczowa jest druga z kwestii. Bo armia w przyszłym roku szczególnie łaskawym okiem spojrzy na jedną kategorię ewentualnych obywateli. Chodzi o osoby, które posiadają szczególne kwalifikacje i umiejętności przydatne siłom zbrojnym.

O jakich umiejętnościach i kwalifikacjach mowa? Tu katalog jest dość szeroki. Na jego czele znajdują się jednak kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów. Poza tym wojsko będzie się interesowało informatykami, lekarzami czy weterynarzami.

Jakie są zasady powoływania na ćwiczenia wojskowe w 2024 r.?

Generalne zasady ustalone na podstawie art. 249 ustawy o obronie Ojczyzny są takie, że ćwiczenia wojskowe mogą być:

REKLAMA

  • jednodniowe,
  • krótkotrwałe, czyli trwające nieprzerwanie do 30 dni,
  • długotrwałe, czyli trwające nieprzerwanie do 90 dni,
  • rotacyjne, czyli trwające łącznie do 30 dni i odbywane z przerwami w określonych dniach, w ciągu danego roku kalendarzowego.

W roku 2024 wojsko skupi się jednak na ćwiczeniach krótkotrwałych, przy czym nie będą one na ogół przekraczały 7 dni i zostaną zaplanowane w okolicy weekendów. Ciekawostka jest taka, że projekt rozporządzenia przewiduje również powołanie do ćwiczeń wojskowych np. z przeznaczeniem na szkolenie w ramach kursów podoficerów i oficerów rezerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Osobie odbywającej ćwiczenia wojskowe przysługuje rekompensata utraconego wynagrodzenia w wysokości 1/22 miesięcznego dochodu za każdy dzień ćwiczeń wojskowych. Mówi o tym art. 312 ust. 2 oraz 10 ustawy o obronie Ojczyzny.

Jak wygląda wezwanie do wojska dla kierowców?

Kierowca i każdy inny poborowy dostanie list z wezwaniem do centrum rekrutacyjnego. Ten pojawi się w skrzynce na co najmniej dwa tygodnie przed ćwiczeniami. Podczas wizyty w jednostce dana osoba otrzyma przydział. Dowie się, na który poligon trafi i w jakim charakterze.

  • Udziału w ćwiczeniach można odmówić z uwagi na stan zdrowia – w każdym innym przypadku jest obowiązkowy. Ten zostanie jednak potwierdzony przez rejonową komisję lekarską. Gdy stwierdzi ona przeciwwskazania do pełnienia służby, dana osoba zostanie zwolniona z obowiązku udziału w ćwiczeniach.
  • Kluczowe jest to, że wojsko może wezwać na ćwiczenia tylko osoby w wieku do 55 lat dla szeregowych i 63 lat dla podoficerów i oficerów. Poza tym armia nie może wezwać na ćwiczenia osób prowadzących kampanię wyborczą do sejmu, senatu, parlamentu UE czy organów samorządowych, posła, senatora, europosła, radnego czy osoby zajmującej kierownicze stanowisko w urzędach administracji rządowej.
  • Czy armia może wezwać na ćwiczenia osoby, które nie odbyły obowiązkowej służby wojskowej? Jak najbardziej tak. Bilet do wojska mogą zatem dostać także te osoby, które nie mają uregulowanego stosunku do służby wojskowej. Takich osób w roku 2024 nie będzie jednak więcej, niż 3 tys. Taki sam limit obowiązywał w roku 2023.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA