REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie do wojska dla kierowców w 2024 r. Kategoria C i D na celowniku armii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wezwanie do wojska dla kierowców, wezwanie do wojska na ćwiczenia, wezwanie do wojska dla kierowców kat. C i D
Wezwanie do wojska dla kierowców. Kategoria C i D na celowniku armii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wojsko szykuje wielką mobilizację. W roku 2024 wezwie nawet 200 tys. osób na ćwiczenia. Wezwania do wojska będą trafiać m.in. do kierowców posiadających kat. C i D. To szczególne kwalifikacje cenne dla armii.

Rok 2024 będzie przebiegał dla polskiej armii pod znakiem potężnych wyzwań. I te są związane nie tylko z dostawami nowego sprzętu czy sytuacją za naszą wschodnią granicą. Wojsko przygotowuje się do wielkiej akcji mobilizacji. Na jej mocy bilet na ćwiczenia wojskowe dostanie nawet 200 tys. osób. I kierowcy z kategorią C i D będą stanowić liczną grupę w tej puli.

REKLAMA

REKLAMA

Kto dostanie wezwanie na ćwiczenia wojskowe w 2024 r.?

Rząd proceduje właśnie nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia liczby osób, które w 2024 r. mogą być powołane do czynnej służby wojskowej oraz liczby osób, które mogą pełnić służbę wojskową w rezerwie w ramach odbywania ćwiczeń wojskowych. Szczególnie kluczowa jest druga z kwestii. Bo armia w przyszłym roku szczególnie łaskawym okiem spojrzy na jedną kategorię ewentualnych obywateli. Chodzi o osoby, które posiadają szczególne kwalifikacje i umiejętności przydatne siłom zbrojnym.

O jakich umiejętnościach i kwalifikacjach mowa? Tu katalog jest dość szeroki. Na jego czele znajdują się jednak kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów. Poza tym wojsko będzie się interesowało informatykami, lekarzami czy weterynarzami.

Jakie są zasady powoływania na ćwiczenia wojskowe w 2024 r.?

Generalne zasady ustalone na podstawie art. 249 ustawy o obronie Ojczyzny są takie, że ćwiczenia wojskowe mogą być:

REKLAMA

  • jednodniowe,
  • krótkotrwałe, czyli trwające nieprzerwanie do 30 dni,
  • długotrwałe, czyli trwające nieprzerwanie do 90 dni,
  • rotacyjne, czyli trwające łącznie do 30 dni i odbywane z przerwami w określonych dniach, w ciągu danego roku kalendarzowego.

W roku 2024 wojsko skupi się jednak na ćwiczeniach krótkotrwałych, przy czym nie będą one na ogół przekraczały 7 dni i zostaną zaplanowane w okolicy weekendów. Ciekawostka jest taka, że projekt rozporządzenia przewiduje również powołanie do ćwiczeń wojskowych np. z przeznaczeniem na szkolenie w ramach kursów podoficerów i oficerów rezerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Osobie odbywającej ćwiczenia wojskowe przysługuje rekompensata utraconego wynagrodzenia w wysokości 1/22 miesięcznego dochodu za każdy dzień ćwiczeń wojskowych. Mówi o tym art. 312 ust. 2 oraz 10 ustawy o obronie Ojczyzny.

Jak wygląda wezwanie do wojska dla kierowców?

Kierowca i każdy inny poborowy dostanie list z wezwaniem do centrum rekrutacyjnego. Ten pojawi się w skrzynce na co najmniej dwa tygodnie przed ćwiczeniami. Podczas wizyty w jednostce dana osoba otrzyma przydział. Dowie się, na który poligon trafi i w jakim charakterze.

  • Udziału w ćwiczeniach można odmówić z uwagi na stan zdrowia – w każdym innym przypadku jest obowiązkowy. Ten zostanie jednak potwierdzony przez rejonową komisję lekarską. Gdy stwierdzi ona przeciwwskazania do pełnienia służby, dana osoba zostanie zwolniona z obowiązku udziału w ćwiczeniach.
  • Kluczowe jest to, że wojsko może wezwać na ćwiczenia tylko osoby w wieku do 55 lat dla szeregowych i 63 lat dla podoficerów i oficerów. Poza tym armia nie może wezwać na ćwiczenia osób prowadzących kampanię wyborczą do sejmu, senatu, parlamentu UE czy organów samorządowych, posła, senatora, europosła, radnego czy osoby zajmującej kierownicze stanowisko w urzędach administracji rządowej.
  • Czy armia może wezwać na ćwiczenia osoby, które nie odbyły obowiązkowej służby wojskowej? Jak najbardziej tak. Bilet do wojska mogą zatem dostać także te osoby, które nie mają uregulowanego stosunku do służby wojskowej. Takich osób w roku 2024 nie będzie jednak więcej, niż 3 tys. Taki sam limit obowiązywał w roku 2023.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA