REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konfiskata samochodu przez wojsko. Nowa ustawa, stary problem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konfiskata samochodu przez wojsko. Nowa ustawa, stary problem
Konfiskata samochodu przez wojsko. Nowa ustawa, stary problem
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Konfiskata samochodu przez wojsko zmieniła się? Tak. Wszystko za sprawą ustawy o obronie Ojczyzny. Tyle że ta zmiana poszła w złym kierunku...
rozwiń >

Nowa ustawa nie pozwala na konfiskatę samochodu przez wojsko?

Konfiskata samochodu przez wojsko była teoretycznie możliwa. Teoretycznie, bo wojskowi raczej z tej opcji nie korzystali. Była, bo akt prawny na podstawie, które wydawano takie decyzje, przestał obowiązywać. Czy to oznacza, że kierowcy mogą odetchnąć z ulgą? No właśnie nie. Bo ustawa o obronie Ojczyzny zajmująca miejsce ustawy z roku 1967 o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej wydaje się w tej kwestii jeszcze bardziej restrykcyjna. I nie, nie żartujemy...

REKLAMA

Zobacz zapisy poprzedniej ustawy: Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?

Kiedy możliwa jest konfiskata samochodu przez wojsko?

Ustawa o obronie Ojczyzny w art. 628 ust. 1 nadal mówi o tym, że na osoby fizyczne może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych, czyli w tym samochodów. Tyle że znacznie rozszerza znaczenie tego obowiązku. Bo mówi nie tylko o przygotowaniach do obrony państwa, ale także klęskach żywiołowych i zarządzaniu kryzysowym. To niezwykle ważna modyfikacja!

Nie tylko wojsko zabierze samochód...

Kolejną zasadniczą nowość przynosi art. 628 ust. 2 i 3 ustawy o obronie Ojczyzny. W jego głos prawo do konfiskaty samochodu ma nie tylko wojsko. Mają je także "jednostki organizacyjne wykonujące zadania na potrzeby obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych, likwidacji ich skutków oraz zarządzania kryzysowego". Mowa zatem również m.in. o Policji, ABW, wywiadzie, CBA czy Straży Granicznej.

Konfiskata samochodu przez wojsko a leasing auta

Po trzecie ustawa z roku 1967 dotyczyła wyłącznie samochodów należących do kierowcy. Nie odnosiła się do pojazdów leasingowanych, kredytowanych czy wynajmowanych. Teraz forma własności nie ma żadnego znaczenia... Obowiązek został bowiem nałożony nie tylko na osoby fizyczne, ale również przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda konfiskata samochodu przez wojsko?

REKLAMA

Procedura konfiskaty samochodu przez wojsko wygląda następująco. Na początku roku sporządzane są listy pojazdów zapisanych w bazie WKU. W razie potrzeby powołanie samochodu do wojska odbywa się na podstawie tej listy. Decyzję w tej sprawie podejmuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta i przesyła ją do właściciela lub użytkownika pojazdu. W niej określony jest termin oddania auta oraz okres, na jaki odbywa się użyczenie. Tyle że taka decyzja jest decyzją administracyjną. Kierowca może się zatem odwołać od niej w terminie 14 dni.

Oczywiście warto pamiętać o tym, że w 99 proc. przypadków zapisanie auta na listę WKU jest potencjalne. Wojsko raczej nie konfiskuje samochodów. Chyba że w ramach prób działania systemu.

Nie każdy samochód może zabrać wojsko

Czy wojsko może skonfiskować każdy samochód? No właśnie nie. Ustawa o obronie Ojczyzny w art. 628 ust. 5 pkt 9 wyraźnie stwierdza, że "przedmiotem świadczeń rzeczowych nie mogą być pojazdy samochodowe niedopuszczone do ruchu po drogach publicznych". To oznacza, że wojsko nie zabierze samochodu, w którym np. skradzione zostały tablice rejestracyjne, ewentualnie który nie ma ważnego przeglądu technicznego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA