REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. 1 stycznia 2024 r. stawki... spadną!

rekompensata za Malucha i Dużego Fiata, rekompensata za  Malucha 2024, rekompensata za Fiata 126p 2024, rekompensata za Dużego Fiata 2024
Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. W Q1 2024 r. stawki... spadną!
Narodowe Archiwum Cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś Maluch i Duży Fiat były marzeniem. A dziś? Dziś za oszczędzanie na te samochody można dostać... rekompensaty! Kierowców posiadających rachunki na przedpłaty z PKO zaciekawi z pewnością kwartalna waloryzacja kwot rekompensat. Znamy stawki na Q1 2024.

PRL był czasem paradoksów. Za nowego Fiata 126p w Polmozbycie trzeba było zapłacić 69 tys. zł. Na giełdzie modele używane kosztowały natomiast... 110 tys. zł. Auta były wtedy rarytasem. Nie wystarczyło mieć zatem pieniędzy. Samochody nie stały wtedy przed salonami. Na nowego Malucha trzeba się było zapisać do systemu przedpłat i czekać latami. Systemu, który ostatecznie padł w czasach transformacji systemowej.

REKLAMA

REKLAMA

Przedpłaty na Fiaty. Po PRL-u pozostał problem osób zbierających na auto

Temat przedpłat na samochody w PRL-u przez kilka lat był gorącym kartoflem. Nikt nie chciał się za niego wziąć. To zmieniło się dopiero pod koniec roku 1996. To wtedy w Polsce zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe. I choć akt pozwalający na odzyskanie wpłaconych środków i powiększenie ich o rekompensatę wszedł w życie blisko trzy dekady temu, nadal nie wszystkie konta przedpłatowe zostały zlikwidowane. W efekcie nadal kwartalnie minister finansów musi aktualizować stawki rekompensat.

Waloryzacja, idąc za art. 1 ust. 2 w/w ustawy jest dokonywana co kwartał w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym kwartale w stosunku do kwartału poprzedzającego miniony kwartał. Teoria ta jest trochę skomplikowana. Oznacza jednak mniej więcej to, że stawki na Q1 2024 r. zostały opracowane na podstawie zmiany wskaźnika inflacji w Q4 2023 r. w stosunku do Q3 2023 r.

Fiat 126

Fiat 126

newspress.co.uk

Ile wyniesie rekompensata za Malucha i Dużego Fiata w 2024 r.?

Przejdźmy jednak do sedna. Ile dostanie osoba, która zdecyduje się na zlikwidowanie przedpłaty na samochód w PRL-u? Dużo zależy od modelu, na który były wpłacane środki. Stawki dla pierwszego kwartału roku 2024 zostały ustalone na podstawie obwieszczenia ministra finansów z dnia 26 października 2023 r. i wynoszą odpowiednio:

REKLAMA

  • 18 561,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki Fiat 126p;
  • 26 303,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki FSO 1500.

Tak kształtujące się stawki oznaczają spadek kwot wypłaty w stosunku do bieżącego kwartału. Aktualnie za Fiata 126p można dostać 18 617 zł rekompensaty, czyli o 56 zł więcej niż od stycznia 2024 r. W przypadku Dużego Fiata aktualnie stawka wynosi 26 382 zł. To oznacza, że od stycznia rekompensata stanie się o 79 zł niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Razem z rekompensatą za Malucha kierowca dostanie też przedpłaty z odsetkami

Rekompensata to oczywiście dopiero początek. To nie jedyne środki, które otrzyma kierowca podczas likwidowania konta z przedpłatami w Powszechnej Kasie Oszczędności – Banku Państwowym. W głos art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe może również liczyć na "zwrot wniesionych wkładów wraz z oprocentowaniem". Rekompensata jest zatem dopiero jednym ze świadczeń. Rekompensata za Malucha lub Dużego Fiata nie jest jednak obowiązkowa. Kierowca może ją bowiem zamienić na bonifikatę. Bonifikatę na zakup fabrycznie nowego pojazdu.

maluch fiat 126p samochód

 

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak uzyskać bonifikatę na zakup samochodu zamiast rekompensaty?

Właściciel rachunku z przedpłatami na Malucha może zrezygnować z formy odszkodowania od państwa za niezrealizowanie dostawy pojazdu. To jednak nie oznacza, że odejdzie z niczym. Nadal ma pełna prawo do odzyskania kwoty przedpłat powiększonej o odsetki. A na tym nie koniec. Może też uzyskać bonifikatę na zakup nowego pojazdu. Tu jednak musi spełnić kilka warunków. Mowa o tym, że:

  • zakup nowego samochodu produkcji krajowej lub nowego samochodu importowanego musi się odbyć w czasie maksymalnie roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • bonifikata polega na tym, że kwota zakupu zostanie pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług należną od sprzedaży samochodu. O tyle spadnie cena pojazdu w salonie – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • ulga w płatności podatku wynikająca z bonifikaty nie może być wyższa od rekompensaty, która ewentualnie należałaby się kierowcy – art. 4 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • aby móc skorzystać z w salonie z bonifikaty, kierowca musi przedstawić sprzedawcy samochodu oryginał zaświadczenia wystawionego przez bank o rezygnacji z rekompensaty i o likwidacji rachunku przedpłaty z określeniem marki samochodu, na jaki przedpłata była wniesiona – art. 4 ust. 3 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA