REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. 1 stycznia 2024 r. stawki... spadną!

rekompensata za Malucha i Dużego Fiata, rekompensata za  Malucha 2024, rekompensata za Fiata 126p 2024, rekompensata za Dużego Fiata 2024
Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. W Q1 2024 r. stawki... spadną!
Narodowe Archiwum Cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś Maluch i Duży Fiat były marzeniem. A dziś? Dziś za oszczędzanie na te samochody można dostać... rekompensaty! Kierowców posiadających rachunki na przedpłaty z PKO zaciekawi z pewnością kwartalna waloryzacja kwot rekompensat. Znamy stawki na Q1 2024.

PRL był czasem paradoksów. Za nowego Fiata 126p w Polmozbycie trzeba było zapłacić 69 tys. zł. Na giełdzie modele używane kosztowały natomiast... 110 tys. zł. Auta były wtedy rarytasem. Nie wystarczyło mieć zatem pieniędzy. Samochody nie stały wtedy przed salonami. Na nowego Malucha trzeba się było zapisać do systemu przedpłat i czekać latami. Systemu, który ostatecznie padł w czasach transformacji systemowej.

REKLAMA

Przedpłaty na Fiaty. Po PRL-u pozostał problem osób zbierających na auto

REKLAMA

Temat przedpłat na samochody w PRL-u przez kilka lat był gorącym kartoflem. Nikt nie chciał się za niego wziąć. To zmieniło się dopiero pod koniec roku 1996. To wtedy w Polsce zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe. I choć akt pozwalający na odzyskanie wpłaconych środków i powiększenie ich o rekompensatę wszedł w życie blisko trzy dekady temu, nadal nie wszystkie konta przedpłatowe zostały zlikwidowane. W efekcie nadal kwartalnie minister finansów musi aktualizować stawki rekompensat.

Waloryzacja, idąc za art. 1 ust. 2 w/w ustawy jest dokonywana co kwartał w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym kwartale w stosunku do kwartału poprzedzającego miniony kwartał. Teoria ta jest trochę skomplikowana. Oznacza jednak mniej więcej to, że stawki na Q1 2024 r. zostały opracowane na podstawie zmiany wskaźnika inflacji w Q4 2023 r. w stosunku do Q3 2023 r.

Fiat 126

Fiat 126

Fiat 126

newspress.co.uk

Ile wyniesie rekompensata za Malucha i Dużego Fiata w 2024 r.?

Przejdźmy jednak do sedna. Ile dostanie osoba, która zdecyduje się na zlikwidowanie przedpłaty na samochód w PRL-u? Dużo zależy od modelu, na który były wpłacane środki. Stawki dla pierwszego kwartału roku 2024 zostały ustalone na podstawie obwieszczenia ministra finansów z dnia 26 października 2023 r. i wynoszą odpowiednio:

  • 18 561,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki Fiat 126p;
  • 26 303,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki FSO 1500.

Tak kształtujące się stawki oznaczają spadek kwot wypłaty w stosunku do bieżącego kwartału. Aktualnie za Fiata 126p można dostać 18 617 zł rekompensaty, czyli o 56 zł więcej niż od stycznia 2024 r. W przypadku Dużego Fiata aktualnie stawka wynosi 26 382 zł. To oznacza, że od stycznia rekompensata stanie się o 79 zł niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Razem z rekompensatą za Malucha kierowca dostanie też przedpłaty z odsetkami

Rekompensata to oczywiście dopiero początek. To nie jedyne środki, które otrzyma kierowca podczas likwidowania konta z przedpłatami w Powszechnej Kasie Oszczędności – Banku Państwowym. W głos art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe może również liczyć na "zwrot wniesionych wkładów wraz z oprocentowaniem". Rekompensata jest zatem dopiero jednym ze świadczeń. Rekompensata za Malucha lub Dużego Fiata nie jest jednak obowiązkowa. Kierowca może ją bowiem zamienić na bonifikatę. Bonifikatę na zakup fabrycznie nowego pojazdu.

maluch fiat 126p samochód

maluch fiat 126p samochód

 

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak uzyskać bonifikatę na zakup samochodu zamiast rekompensaty?

Właściciel rachunku z przedpłatami na Malucha może zrezygnować z formy odszkodowania od państwa za niezrealizowanie dostawy pojazdu. To jednak nie oznacza, że odejdzie z niczym. Nadal ma pełna prawo do odzyskania kwoty przedpłat powiększonej o odsetki. A na tym nie koniec. Może też uzyskać bonifikatę na zakup nowego pojazdu. Tu jednak musi spełnić kilka warunków. Mowa o tym, że:

  • zakup nowego samochodu produkcji krajowej lub nowego samochodu importowanego musi się odbyć w czasie maksymalnie roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • bonifikata polega na tym, że kwota zakupu zostanie pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług należną od sprzedaży samochodu. O tyle spadnie cena pojazdu w salonie – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • ulga w płatności podatku wynikająca z bonifikaty nie może być wyższa od rekompensaty, która ewentualnie należałaby się kierowcy – art. 4 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • aby móc skorzystać z w salonie z bonifikaty, kierowca musi przedstawić sprzedawcy samochodu oryginał zaświadczenia wystawionego przez bank o rezygnacji z rekompensaty i o likwidacji rachunku przedpłaty z określeniem marki samochodu, na jaki przedpłata była wniesiona – art. 4 ust. 3 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA