REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. 1 stycznia 2024 r. stawki... spadną!

rekompensata za Malucha i Dużego Fiata, rekompensata za  Malucha 2024, rekompensata za Fiata 126p 2024, rekompensata za Dużego Fiata 2024
Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. W Q1 2024 r. stawki... spadną!
Narodowe Archiwum Cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś Maluch i Duży Fiat były marzeniem. A dziś? Dziś za oszczędzanie na te samochody można dostać... rekompensaty! Kierowców posiadających rachunki na przedpłaty z PKO zaciekawi z pewnością kwartalna waloryzacja kwot rekompensat. Znamy stawki na Q1 2024.

PRL był czasem paradoksów. Za nowego Fiata 126p w Polmozbycie trzeba było zapłacić 69 tys. zł. Na giełdzie modele używane kosztowały natomiast... 110 tys. zł. Auta były wtedy rarytasem. Nie wystarczyło mieć zatem pieniędzy. Samochody nie stały wtedy przed salonami. Na nowego Malucha trzeba się było zapisać do systemu przedpłat i czekać latami. Systemu, który ostatecznie padł w czasach transformacji systemowej.

REKLAMA

REKLAMA

Przedpłaty na Fiaty. Po PRL-u pozostał problem osób zbierających na auto

Temat przedpłat na samochody w PRL-u przez kilka lat był gorącym kartoflem. Nikt nie chciał się za niego wziąć. To zmieniło się dopiero pod koniec roku 1996. To wtedy w Polsce zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe. I choć akt pozwalający na odzyskanie wpłaconych środków i powiększenie ich o rekompensatę wszedł w życie blisko trzy dekady temu, nadal nie wszystkie konta przedpłatowe zostały zlikwidowane. W efekcie nadal kwartalnie minister finansów musi aktualizować stawki rekompensat.

Waloryzacja, idąc za art. 1 ust. 2 w/w ustawy jest dokonywana co kwartał w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym kwartale w stosunku do kwartału poprzedzającego miniony kwartał. Teoria ta jest trochę skomplikowana. Oznacza jednak mniej więcej to, że stawki na Q1 2024 r. zostały opracowane na podstawie zmiany wskaźnika inflacji w Q4 2023 r. w stosunku do Q3 2023 r.

Fiat 126

Fiat 126

newspress.co.uk

Ile wyniesie rekompensata za Malucha i Dużego Fiata w 2024 r.?

Przejdźmy jednak do sedna. Ile dostanie osoba, która zdecyduje się na zlikwidowanie przedpłaty na samochód w PRL-u? Dużo zależy od modelu, na który były wpłacane środki. Stawki dla pierwszego kwartału roku 2024 zostały ustalone na podstawie obwieszczenia ministra finansów z dnia 26 października 2023 r. i wynoszą odpowiednio:

REKLAMA

  • 18 561,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki Fiat 126p;
  • 26 303,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki FSO 1500.

Tak kształtujące się stawki oznaczają spadek kwot wypłaty w stosunku do bieżącego kwartału. Aktualnie za Fiata 126p można dostać 18 617 zł rekompensaty, czyli o 56 zł więcej niż od stycznia 2024 r. W przypadku Dużego Fiata aktualnie stawka wynosi 26 382 zł. To oznacza, że od stycznia rekompensata stanie się o 79 zł niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Razem z rekompensatą za Malucha kierowca dostanie też przedpłaty z odsetkami

Rekompensata to oczywiście dopiero początek. To nie jedyne środki, które otrzyma kierowca podczas likwidowania konta z przedpłatami w Powszechnej Kasie Oszczędności – Banku Państwowym. W głos art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe może również liczyć na "zwrot wniesionych wkładów wraz z oprocentowaniem". Rekompensata jest zatem dopiero jednym ze świadczeń. Rekompensata za Malucha lub Dużego Fiata nie jest jednak obowiązkowa. Kierowca może ją bowiem zamienić na bonifikatę. Bonifikatę na zakup fabrycznie nowego pojazdu.

maluch fiat 126p samochód

 

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak uzyskać bonifikatę na zakup samochodu zamiast rekompensaty?

Właściciel rachunku z przedpłatami na Malucha może zrezygnować z formy odszkodowania od państwa za niezrealizowanie dostawy pojazdu. To jednak nie oznacza, że odejdzie z niczym. Nadal ma pełna prawo do odzyskania kwoty przedpłat powiększonej o odsetki. A na tym nie koniec. Może też uzyskać bonifikatę na zakup nowego pojazdu. Tu jednak musi spełnić kilka warunków. Mowa o tym, że:

  • zakup nowego samochodu produkcji krajowej lub nowego samochodu importowanego musi się odbyć w czasie maksymalnie roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • bonifikata polega na tym, że kwota zakupu zostanie pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług należną od sprzedaży samochodu. O tyle spadnie cena pojazdu w salonie – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • ulga w płatności podatku wynikająca z bonifikaty nie może być wyższa od rekompensaty, która ewentualnie należałaby się kierowcy – art. 4 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • aby móc skorzystać z w salonie z bonifikaty, kierowca musi przedstawić sprzedawcy samochodu oryginał zaświadczenia wystawionego przez bank o rezygnacji z rekompensaty i o likwidacji rachunku przedpłaty z określeniem marki samochodu, na jaki przedpłata była wniesiona – art. 4 ust. 3 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA