REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. 1 stycznia 2024 r. stawki... spadną!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
rekompensata za Malucha i Dużego Fiata, rekompensata za  Malucha 2024, rekompensata za Fiata 126p 2024, rekompensata za Dużego Fiata 2024
Rekompensata za Malucha i Dużego Fiata. W Q1 2024 r. stawki... spadną!
Narodowe Archiwum Cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś Maluch i Duży Fiat były marzeniem. A dziś? Dziś za oszczędzanie na te samochody można dostać... rekompensaty! Kierowców posiadających rachunki na przedpłaty z PKO zaciekawi z pewnością kwartalna waloryzacja kwot rekompensat. Znamy stawki na Q1 2024.

PRL był czasem paradoksów. Za nowego Fiata 126p w Polmozbycie trzeba było zapłacić 69 tys. zł. Na giełdzie modele używane kosztowały natomiast... 110 tys. zł. Auta były wtedy rarytasem. Nie wystarczyło mieć zatem pieniędzy. Samochody nie stały wtedy przed salonami. Na nowego Malucha trzeba się było zapisać do systemu przedpłat i czekać latami. Systemu, który ostatecznie padł w czasach transformacji systemowej.

REKLAMA

Przedpłaty na Fiaty. Po PRL-u pozostał problem osób zbierających na auto

REKLAMA

Temat przedpłat na samochody w PRL-u przez kilka lat był gorącym kartoflem. Nikt nie chciał się za niego wziąć. To zmieniło się dopiero pod koniec roku 1996. To wtedy w Polsce zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe. I choć akt pozwalający na odzyskanie wpłaconych środków i powiększenie ich o rekompensatę wszedł w życie blisko trzy dekady temu, nadal nie wszystkie konta przedpłatowe zostały zlikwidowane. W efekcie nadal kwartalnie minister finansów musi aktualizować stawki rekompensat.

Waloryzacja, idąc za art. 1 ust. 2 w/w ustawy jest dokonywana co kwartał w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym kwartale w stosunku do kwartału poprzedzającego miniony kwartał. Teoria ta jest trochę skomplikowana. Oznacza jednak mniej więcej to, że stawki na Q1 2024 r. zostały opracowane na podstawie zmiany wskaźnika inflacji w Q4 2023 r. w stosunku do Q3 2023 r.

Fiat 126

Fiat 126

Fiat 126

newspress.co.uk

Ile wyniesie rekompensata za Malucha i Dużego Fiata w 2024 r.?

Przejdźmy jednak do sedna. Ile dostanie osoba, która zdecyduje się na zlikwidowanie przedpłaty na samochód w PRL-u? Dużo zależy od modelu, na który były wpłacane środki. Stawki dla pierwszego kwartału roku 2024 zostały ustalone na podstawie obwieszczenia ministra finansów z dnia 26 października 2023 r. i wynoszą odpowiednio:

  • 18 561,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki Fiat 126p;
  • 26 303,00 zł, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki FSO 1500.

Tak kształtujące się stawki oznaczają spadek kwot wypłaty w stosunku do bieżącego kwartału. Aktualnie za Fiata 126p można dostać 18 617 zł rekompensaty, czyli o 56 zł więcej niż od stycznia 2024 r. W przypadku Dużego Fiata aktualnie stawka wynosi 26 382 zł. To oznacza, że od stycznia rekompensata stanie się o 79 zł niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Razem z rekompensatą za Malucha kierowca dostanie też przedpłaty z odsetkami

Rekompensata to oczywiście dopiero początek. To nie jedyne środki, które otrzyma kierowca podczas likwidowania konta z przedpłatami w Powszechnej Kasie Oszczędności – Banku Państwowym. W głos art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe może również liczyć na "zwrot wniesionych wkładów wraz z oprocentowaniem". Rekompensata jest zatem dopiero jednym ze świadczeń. Rekompensata za Malucha lub Dużego Fiata nie jest jednak obowiązkowa. Kierowca może ją bowiem zamienić na bonifikatę. Bonifikatę na zakup fabrycznie nowego pojazdu.

maluch fiat 126p samochód

maluch fiat 126p samochód

 

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak uzyskać bonifikatę na zakup samochodu zamiast rekompensaty?

Właściciel rachunku z przedpłatami na Malucha może zrezygnować z formy odszkodowania od państwa za niezrealizowanie dostawy pojazdu. To jednak nie oznacza, że odejdzie z niczym. Nadal ma pełna prawo do odzyskania kwoty przedpłat powiększonej o odsetki. A na tym nie koniec. Może też uzyskać bonifikatę na zakup nowego pojazdu. Tu jednak musi spełnić kilka warunków. Mowa o tym, że:

  • zakup nowego samochodu produkcji krajowej lub nowego samochodu importowanego musi się odbyć w czasie maksymalnie roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • bonifikata polega na tym, że kwota zakupu zostanie pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług należną od sprzedaży samochodu. O tyle spadnie cena pojazdu w salonie – art. 4 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • ulga w płatności podatku wynikająca z bonifikaty nie może być wyższa od rekompensaty, która ewentualnie należałaby się kierowcy – art. 4 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
  • aby móc skorzystać z w salonie z bonifikaty, kierowca musi przedstawić sprzedawcy samochodu oryginał zaświadczenia wystawionego przez bank o rezygnacji z rekompensaty i o likwidacji rachunku przedpłaty z określeniem marki samochodu, na jaki przedpłata była wniesiona – art. 4 ust. 3 ustawy o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA