REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy niezgodne z konstytucją?

unieważnianie egzaminu na prawo jazdy niezgodne z konstytucją, unieważnianie egzaminu na prawo jazdy
Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy niezgodne z konstytucją?
pvproductions
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Ośrodek fałszował dokumentację dotyczącą zakresu szkolenia. W efekcie, choć jego kursanci zdobyli już prawo jazdy, teraz je stracą. Egzaminy na prawo jazdy będą unieważnione. RPO pyta zatem, czy taki scenariusz jest zgodny z Konstytucją.

Istnieje możliwość nie tyle odebrania uprawnień do kierowania danej osobie, co unieważnienia egzaminu państwowego, na podstawie którego te zostały wydane. Mówi o tym art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami. Stwierdza on wyraźnie, że "marszałek województwa, w drodze decyzji administracyjnej, unieważnia egzamin państwowy, jeżeli  był przeprowadzony w sposób niezgodny z przepisami ustawy, a ujawnione nieprawidłowości miały wpływ na jego wynik".

REKLAMA

Ważne

Po unieważnieniu egzaminu na prawo jazdy kierowca traci uprawnienia do kierowania pojazdami. Musi odbyć ponowny egzamin zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej. Egzamin ten odbywa się jednak na koszt WORD. Tak mówi art. 72 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy jedynym wyjściem

Mechanizm bezpieczeństwa bez wątpienia jest konieczny. Sprawdzi się, chociażby w przypadku, w którym egzaminatorowi udowodnione zostanie np. przyjęcie łapówki. W skrócie nie ma pewności czy kierujący słusznie otrzymał uprawnienia. Niestety z powyższym zapisem są jednocześnie aż trzy problemy.

  • Pierwszy dotyczy tego, że sankcja musi być zastosowana obligatoryjnie. Nie ma możliwości, aby np. w przypadku prostego błędu formalnego niesłusznie unieważniać egzamin i odbierać kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Drugi jest taki, że kierowca nie ma żadnego wpływu na tę sytuację. Ta może się odbyć całkowicie bez jego udziału. Wystarczy, że egzaminatorowi czy ośrodkowi szkolenia kierowców zostaną udowodnione błędy, a na ich podstawie określona liczba egzaminów zostanie unieważniona.
  • Trzeci dotyczy tego, że sankcja działa w sposób bezterminowy. Może się zatem okazać, że egzamin zostanie unieważniony nie kilka dni po odbyciu się, a np. kilka lat. Wszystko zależy od tego kiedy postępowanie w danej sprawie zostanie wszczęte.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy a tzw. interes obywateli

REKLAMA

Powyższe trzy problemy zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich prowadzą do sytuacji, w której sankcja zostanie nałożona na kierowcę, który "przez bardzo długi okres wywodziła swe prawa z aktu administracyjnego i jest przekonany o jego trwałości".

O fakcie niepotrzebnej zero-jedynkowości przepisów mówiących o unieważnieniu egzaminu na prawo jazdy mówi jeszcze jeden aspekt. I aspektem tym są orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Ten wielokrotnie zwracał uwagę na fakt, że "działanie organów państwa na podstawie prawa nie oznacza bezwzględnego obowiązku eliminowania z obrotu wadliwej decyzji administracyjnej, na podstawie której strona nabyła prawo lub jego ekspektatywę". To prowadzi do jednego wniosku. Nie wystarczy piętrzyć kolejnych sankcji. Trzeba je również wyważyć z interesem społecznym obywateli. Tak, aby procedury nadzorcze gwarantowały im przestrzeganie zasady legalizmu. Bo prawo jest stanowione dla obywateli, a nie przeciwko nim.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy jest niezgodne z Konstytucją?

REKLAMA

Tak ukształtowana podstawa prawna pozwala wnioskować, że wcześniej wspomniany art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami nie jest zgodny z art. 2 Konstytucji RP, a w tym z zasadami pewności, stabilności i bezpieczeństwa obrotu prawnego oraz zaufania do organów państwa i prawa, a także zakazem nadmiernej ingerencji ustawodawcy. Regulacja zawarta w ustawie o kierujących pojazdami zakłada bowiem obligatoryjną konieczność wydania decyzji unieważniającej egzamin. Ta natomiast przedkłada interes społeczny nad interesem indywidualnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, w której TK zgodziłby się z wnioskiem RPO, jego wyrok mógłby się stać powodem do zmiany tej normy. W jakim kierunku powinna pójść nowelizacja? Dobrym pomysłem jest uzależnienie unieważnienia konkretnego egzaminu od wagi uchybienia. Należałoby wziąć pod uwagę to, jaki uchybienie ma wpływ na chronione prawem wartości, a do tego, jaki jest rodzaju i przyczyny naruszenia prawa. Kluczowe byłoby także to, czy zdający zdawał sobie sprawę z istnienia uchybienia.

Kwestia poruszona przez RPO jest o tyle ciekawa, że w przypadku unieważnienia egzaminu osobie, która od kilku lat jest kierowcą, powstaje jeszcze jedno pytanie. Jaki to ma właściwie sens, skoro przez cały ten czas prowadzący korzystał z aktu administracyjnego, co przez organy administracji było akceptowane? A dodatkowo nabył przecież dodatkowe umiejętności i poradził sobie z jazdą autem. Zdał zatem najważniejszy egzamin na kierującego...

Unieważniania egzaminów na prawo jazdy zdarzają się!

Problem poruszony przez RPO wcale nie jest problemem błahym. Idealnie pokazuje to jedna ze spraw, do której przyłączył się rzecznik. Unieważniono egzaminy wobec stwierdzenia przez sąd poświadczania nieprawdy w dokumentacji ośrodka szkolenia kierowców, co do zakresu odbytego szkolenia. Dokumentację tę fałszowano przez wiele lat, mimo że ośrodek podlegał obowiązkowym kontrolom. A osoby te mogły mieć zasadne przeświadczenie, że ich szkolenie odbędzie się z wszelkimi wymogami. Postawiono je zaś w sytuacji unieważnienia zdanych wiele lat wcześniej egzaminów, po których wydano im prawa jazdy.

W tym przypadku marszałek województwa podjął decyzję o unieważnieniu aż 200 praw jazdy. Słusznie? W tej sprawie wypowie się Naczelny Sąd Administracyjny... Po zmianie przepisów mogłoby się jednak obyć bez sądowej batalii.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA