REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy niezgodne z konstytucją?

unieważnianie egzaminu na prawo jazdy niezgodne z konstytucją, unieważnianie egzaminu na prawo jazdy
Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy niezgodne z konstytucją?
pvproductions
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Ośrodek fałszował dokumentację dotyczącą zakresu szkolenia. W efekcie, choć jego kursanci zdobyli już prawo jazdy, teraz je stracą. Egzaminy na prawo jazdy będą unieważnione. RPO pyta zatem, czy taki scenariusz jest zgodny z Konstytucją.

Istnieje możliwość nie tyle odebrania uprawnień do kierowania danej osobie, co unieważnienia egzaminu państwowego, na podstawie którego te zostały wydane. Mówi o tym art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami. Stwierdza on wyraźnie, że "marszałek województwa, w drodze decyzji administracyjnej, unieważnia egzamin państwowy, jeżeli  był przeprowadzony w sposób niezgodny z przepisami ustawy, a ujawnione nieprawidłowości miały wpływ na jego wynik".

REKLAMA

Ważne

Po unieważnieniu egzaminu na prawo jazdy kierowca traci uprawnienia do kierowania pojazdami. Musi odbyć ponowny egzamin zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej. Egzamin ten odbywa się jednak na koszt WORD. Tak mówi art. 72 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy jedynym wyjściem

Mechanizm bezpieczeństwa bez wątpienia jest konieczny. Sprawdzi się, chociażby w przypadku, w którym egzaminatorowi udowodnione zostanie np. przyjęcie łapówki. W skrócie nie ma pewności czy kierujący słusznie otrzymał uprawnienia. Niestety z powyższym zapisem są jednocześnie aż trzy problemy.

  • Pierwszy dotyczy tego, że sankcja musi być zastosowana obligatoryjnie. Nie ma możliwości, aby np. w przypadku prostego błędu formalnego niesłusznie unieważniać egzamin i odbierać kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Drugi jest taki, że kierowca nie ma żadnego wpływu na tę sytuację. Ta może się odbyć całkowicie bez jego udziału. Wystarczy, że egzaminatorowi czy ośrodkowi szkolenia kierowców zostaną udowodnione błędy, a na ich podstawie określona liczba egzaminów zostanie unieważniona.
  • Trzeci dotyczy tego, że sankcja działa w sposób bezterminowy. Może się zatem okazać, że egzamin zostanie unieważniony nie kilka dni po odbyciu się, a np. kilka lat. Wszystko zależy od tego kiedy postępowanie w danej sprawie zostanie wszczęte.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy a tzw. interes obywateli

REKLAMA

Powyższe trzy problemy zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich prowadzą do sytuacji, w której sankcja zostanie nałożona na kierowcę, który "przez bardzo długi okres wywodziła swe prawa z aktu administracyjnego i jest przekonany o jego trwałości".

O fakcie niepotrzebnej zero-jedynkowości przepisów mówiących o unieważnieniu egzaminu na prawo jazdy mówi jeszcze jeden aspekt. I aspektem tym są orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Ten wielokrotnie zwracał uwagę na fakt, że "działanie organów państwa na podstawie prawa nie oznacza bezwzględnego obowiązku eliminowania z obrotu wadliwej decyzji administracyjnej, na podstawie której strona nabyła prawo lub jego ekspektatywę". To prowadzi do jednego wniosku. Nie wystarczy piętrzyć kolejnych sankcji. Trzeba je również wyważyć z interesem społecznym obywateli. Tak, aby procedury nadzorcze gwarantowały im przestrzeganie zasady legalizmu. Bo prawo jest stanowione dla obywateli, a nie przeciwko nim.

Unieważnianie egzaminu na prawo jazdy jest niezgodne z Konstytucją?

REKLAMA

Tak ukształtowana podstawa prawna pozwala wnioskować, że wcześniej wspomniany art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami nie jest zgodny z art. 2 Konstytucji RP, a w tym z zasadami pewności, stabilności i bezpieczeństwa obrotu prawnego oraz zaufania do organów państwa i prawa, a także zakazem nadmiernej ingerencji ustawodawcy. Regulacja zawarta w ustawie o kierujących pojazdami zakłada bowiem obligatoryjną konieczność wydania decyzji unieważniającej egzamin. Ta natomiast przedkłada interes społeczny nad interesem indywidualnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, w której TK zgodziłby się z wnioskiem RPO, jego wyrok mógłby się stać powodem do zmiany tej normy. W jakim kierunku powinna pójść nowelizacja? Dobrym pomysłem jest uzależnienie unieważnienia konkretnego egzaminu od wagi uchybienia. Należałoby wziąć pod uwagę to, jaki uchybienie ma wpływ na chronione prawem wartości, a do tego, jaki jest rodzaju i przyczyny naruszenia prawa. Kluczowe byłoby także to, czy zdający zdawał sobie sprawę z istnienia uchybienia.

Kwestia poruszona przez RPO jest o tyle ciekawa, że w przypadku unieważnienia egzaminu osobie, która od kilku lat jest kierowcą, powstaje jeszcze jedno pytanie. Jaki to ma właściwie sens, skoro przez cały ten czas prowadzący korzystał z aktu administracyjnego, co przez organy administracji było akceptowane? A dodatkowo nabył przecież dodatkowe umiejętności i poradził sobie z jazdą autem. Zdał zatem najważniejszy egzamin na kierującego...

Unieważniania egzaminów na prawo jazdy zdarzają się!

Problem poruszony przez RPO wcale nie jest problemem błahym. Idealnie pokazuje to jedna ze spraw, do której przyłączył się rzecznik. Unieważniono egzaminy wobec stwierdzenia przez sąd poświadczania nieprawdy w dokumentacji ośrodka szkolenia kierowców, co do zakresu odbytego szkolenia. Dokumentację tę fałszowano przez wiele lat, mimo że ośrodek podlegał obowiązkowym kontrolom. A osoby te mogły mieć zasadne przeświadczenie, że ich szkolenie odbędzie się z wszelkimi wymogami. Postawiono je zaś w sytuacji unieważnienia zdanych wiele lat wcześniej egzaminów, po których wydano im prawa jazdy.

W tym przypadku marszałek województwa podjął decyzję o unieważnieniu aż 200 praw jazdy. Słusznie? W tej sprawie wypowie się Naczelny Sąd Administracyjny... Po zmianie przepisów mogłoby się jednak obyć bez sądowej batalii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA