REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata prawa jazdy za kolizję? Ten rekordzista usłyszał taki właśnie wyrok

utrata prawa jazdy za kolizję, czy można stracić prawo jazdy za kolizję
Utrata prawa jazdy za kolizję? Ten rekordzista usłyszał taki właśnie wyrok
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Trzy dni i trzy kolizje. Nie, ten kierowca nie zajmował się wymuszeniami odszkodowań. W każdym przypadku był sprawcą zdarzenia. I za wyjątkowego pecha zapłacił wysoką cenę. Stracił prawo jazdy.

50-latek z Krakowa może mówić o prawdziwym pechu, ewentualnie... totalnym braku umiejętności kierowania pojazdami. Powód? Zdarzyły mu się trzy kolizje. I co gorsze, te miały miejsce dzień po dniu. Ostatnia zakończyła się szczególnie boleśnie. Bo kierujący dostał mandat, a policjanci prawo jazdy prowadzącego.

REKLAMA

REKLAMA

Kierujący po trzeciej kolizji stracił prawo jazdy...

O sprawie z 50-latkiem z małopolski informuje policja. Funkcjonariusze skupiają się przede wszystkim na trzecim ze zdarzeń. Do tego doszło w Czernichowie. Kierujący Toyotą nie zachował ostrożności, w wyniku czego najechał na tył poprzedzającego go pojazdu. To jednak był dopiero początek jego pecha. Bo policjanci, którzy dotarli na miejsce, mocno zdziwili się, gdy dostrzegli w rejestrze, że jest to trzecia z rzędu kolizja 50-latka. W efekcie postanowili zatrzymać mu prawo jazdy. Podstawą do tego stało się jednak nie samo podejrzenie braku umiejętności, a przekroczenie liczby punktów karnych i art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Za dwie poprzednie kolizje kierujący dostał 2040 zł mandatu i 20 punktów karnych. Podczas trzeciego zdarzenia, w CEPiK pojawi się informacja o kolejnych 10 punktach i 1020 zł mandatu. To oznacza, że kierowca w trzy dni uzbierał 30 punktów. Przekroczył dostępne 24 punkty, a przez to uprawnienia musiał stracić. Policjanci nie mieli innego wyjścia.

Trzy kolizje, trzy dni. Ciekawe jak do tego doszło?

Być może dobrze się stało, że 50-letni kierowca, który powodu trzy kolizje w ciągu trzech dni, zostaje wyeliminowany z dróg. Mnie nurtuje jednak pewne pytanie. Jak ten kierujący to zrobił? Zadecydował o tym stan zdrowia, problemy prywatne czy może totalny brak umiejętności? Policjanci nie potrafią odpowiedzieć na to pytanie. Ich aspekt socjologiczny nie interesuje. Przepisy stanowią dla nich jedyną wykładnię i w tym przypadku zadziałały one w pełni prawidłowo.

REKLAMA

Czy można stracić prawo jazdy za kolizję?

50-latek z Krakowa stracił prawo jazdy de facto nie za kolizję, a raczej przekroczenie dozwolonej ilości punktów karnych. Czy zatem można utracić uprawnienia do kierowania za samo zdarzenie drogowe? To jak najbardziej również jest możliwe i to w dwóch przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Po pierwsze wtedy, gdy kolizja, a więc stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, będzie wynikać z rażącego zaniedbania kierującego, ewentualnie rażącego braku poszanowania dla przepisów. W takim przypadku funkcjonariusze mogą ukarać kierującego z tytułu art. 86 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Sprawa trafi do sądu, a sędzia może orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Kierowca uprawnienia straci już jednak w czasie interwencji policjantów.
  • Po drugie wtedy, gdy uczestnik wypadku drogowego nie udzieli ofierze zdarzenia niezwłocznej pomocy. Tu w głos art. 93 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń obligatoryjną sankcją jest odebranie uprawnień do kierowania potwierdzone wyrokiem sądowym stwierdzającym zakaz prowadzenia.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA