REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata prawa jazdy za kolizję? Ten rekordzista usłyszał taki właśnie wyrok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
utrata prawa jazdy za kolizję, czy można stracić prawo jazdy za kolizję
Utrata prawa jazdy za kolizję? Ten rekordzista usłyszał taki właśnie wyrok
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Trzy dni i trzy kolizje. Nie, ten kierowca nie zajmował się wymuszeniami odszkodowań. W każdym przypadku był sprawcą zdarzenia. I za wyjątkowego pecha zapłacił wysoką cenę. Stracił prawo jazdy.

50-latek z Krakowa może mówić o prawdziwym pechu, ewentualnie... totalnym braku umiejętności kierowania pojazdami. Powód? Zdarzyły mu się trzy kolizje. I co gorsze, te miały miejsce dzień po dniu. Ostatnia zakończyła się szczególnie boleśnie. Bo kierujący dostał mandat, a policjanci prawo jazdy prowadzącego.

REKLAMA

Kierujący po trzeciej kolizji stracił prawo jazdy...

REKLAMA

O sprawie z 50-latkiem z małopolski informuje policja. Funkcjonariusze skupiają się przede wszystkim na trzecim ze zdarzeń. Do tego doszło w Czernichowie. Kierujący Toyotą nie zachował ostrożności, w wyniku czego najechał na tył poprzedzającego go pojazdu. To jednak był dopiero początek jego pecha. Bo policjanci, którzy dotarli na miejsce, mocno zdziwili się, gdy dostrzegli w rejestrze, że jest to trzecia z rzędu kolizja 50-latka. W efekcie postanowili zatrzymać mu prawo jazdy. Podstawą do tego stało się jednak nie samo podejrzenie braku umiejętności, a przekroczenie liczby punktów karnych i art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Za dwie poprzednie kolizje kierujący dostał 2040 zł mandatu i 20 punktów karnych. Podczas trzeciego zdarzenia, w CEPiK pojawi się informacja o kolejnych 10 punktach i 1020 zł mandatu. To oznacza, że kierowca w trzy dni uzbierał 30 punktów. Przekroczył dostępne 24 punkty, a przez to uprawnienia musiał stracić. Policjanci nie mieli innego wyjścia.

Trzy kolizje, trzy dni. Ciekawe jak do tego doszło?

Być może dobrze się stało, że 50-letni kierowca, który powodu trzy kolizje w ciągu trzech dni, zostaje wyeliminowany z dróg. Mnie nurtuje jednak pewne pytanie. Jak ten kierujący to zrobił? Zadecydował o tym stan zdrowia, problemy prywatne czy może totalny brak umiejętności? Policjanci nie potrafią odpowiedzieć na to pytanie. Ich aspekt socjologiczny nie interesuje. Przepisy stanowią dla nich jedyną wykładnię i w tym przypadku zadziałały one w pełni prawidłowo.

Czy można stracić prawo jazdy za kolizję?

50-latek z Krakowa stracił prawo jazdy de facto nie za kolizję, a raczej przekroczenie dozwolonej ilości punktów karnych. Czy zatem można utracić uprawnienia do kierowania za samo zdarzenie drogowe? To jak najbardziej również jest możliwe i to w dwóch przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Po pierwsze wtedy, gdy kolizja, a więc stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, będzie wynikać z rażącego zaniedbania kierującego, ewentualnie rażącego braku poszanowania dla przepisów. W takim przypadku funkcjonariusze mogą ukarać kierującego z tytułu art. 86 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Sprawa trafi do sądu, a sędzia może orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Kierowca uprawnienia straci już jednak w czasie interwencji policjantów.
  • Po drugie wtedy, gdy uczestnik wypadku drogowego nie udzieli ofierze zdarzenia niezwłocznej pomocy. Tu w głos art. 93 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń obligatoryjną sankcją jest odebranie uprawnień do kierowania potwierdzone wyrokiem sądowym stwierdzającym zakaz prowadzenia.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

REKLAMA