REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata prawa jazdy za kolizję? Ten rekordzista usłyszał taki właśnie wyrok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
utrata prawa jazdy za kolizję, czy można stracić prawo jazdy za kolizję
Utrata prawa jazdy za kolizję? Ten rekordzista usłyszał taki właśnie wyrok
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Trzy dni i trzy kolizje. Nie, ten kierowca nie zajmował się wymuszeniami odszkodowań. W każdym przypadku był sprawcą zdarzenia. I za wyjątkowego pecha zapłacił wysoką cenę. Stracił prawo jazdy.

50-latek z Krakowa może mówić o prawdziwym pechu, ewentualnie... totalnym braku umiejętności kierowania pojazdami. Powód? Zdarzyły mu się trzy kolizje. I co gorsze, te miały miejsce dzień po dniu. Ostatnia zakończyła się szczególnie boleśnie. Bo kierujący dostał mandat, a policjanci prawo jazdy prowadzącego.

REKLAMA

REKLAMA

Kierujący po trzeciej kolizji stracił prawo jazdy...

O sprawie z 50-latkiem z małopolski informuje policja. Funkcjonariusze skupiają się przede wszystkim na trzecim ze zdarzeń. Do tego doszło w Czernichowie. Kierujący Toyotą nie zachował ostrożności, w wyniku czego najechał na tył poprzedzającego go pojazdu. To jednak był dopiero początek jego pecha. Bo policjanci, którzy dotarli na miejsce, mocno zdziwili się, gdy dostrzegli w rejestrze, że jest to trzecia z rzędu kolizja 50-latka. W efekcie postanowili zatrzymać mu prawo jazdy. Podstawą do tego stało się jednak nie samo podejrzenie braku umiejętności, a przekroczenie liczby punktów karnych i art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Za dwie poprzednie kolizje kierujący dostał 2040 zł mandatu i 20 punktów karnych. Podczas trzeciego zdarzenia, w CEPiK pojawi się informacja o kolejnych 10 punktach i 1020 zł mandatu. To oznacza, że kierowca w trzy dni uzbierał 30 punktów. Przekroczył dostępne 24 punkty, a przez to uprawnienia musiał stracić. Policjanci nie mieli innego wyjścia.

Trzy kolizje, trzy dni. Ciekawe jak do tego doszło?

Być może dobrze się stało, że 50-letni kierowca, który powodu trzy kolizje w ciągu trzech dni, zostaje wyeliminowany z dróg. Mnie nurtuje jednak pewne pytanie. Jak ten kierujący to zrobił? Zadecydował o tym stan zdrowia, problemy prywatne czy może totalny brak umiejętności? Policjanci nie potrafią odpowiedzieć na to pytanie. Ich aspekt socjologiczny nie interesuje. Przepisy stanowią dla nich jedyną wykładnię i w tym przypadku zadziałały one w pełni prawidłowo.

REKLAMA

Czy można stracić prawo jazdy za kolizję?

50-latek z Krakowa stracił prawo jazdy de facto nie za kolizję, a raczej przekroczenie dozwolonej ilości punktów karnych. Czy zatem można utracić uprawnienia do kierowania za samo zdarzenie drogowe? To jak najbardziej również jest możliwe i to w dwóch przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Po pierwsze wtedy, gdy kolizja, a więc stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, będzie wynikać z rażącego zaniedbania kierującego, ewentualnie rażącego braku poszanowania dla przepisów. W takim przypadku funkcjonariusze mogą ukarać kierującego z tytułu art. 86 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Sprawa trafi do sądu, a sędzia może orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Kierowca uprawnienia straci już jednak w czasie interwencji policjantów.
  • Po drugie wtedy, gdy uczestnik wypadku drogowego nie udzieli ofierze zdarzenia niezwłocznej pomocy. Tu w głos art. 93 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń obligatoryjną sankcją jest odebranie uprawnień do kierowania potwierdzone wyrokiem sądowym stwierdzającym zakaz prowadzenia.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA