REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin na egzaminatora prawa jazdy. Wymagania, opłaty, przebieg egzaminu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
egzamin na egzaminatora prawa jazdy, ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy, ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy w 2023 r.
Egzamin na egzaminatora prawa jazdy. Wymagania, opłaty, egzamin państwowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin na egzaminatora prawa jazdy w WORD zdrożał. To jednak jeden z wielu kroków, na drodze do uzyskania tych uprawnień zawodowych. Przy okazji przypomnijmy wszystkie wymogi, formalności i zasady szkolenia kandydatów.

Egzaminatorem WORD nie może zostać po prostu osoba, która posiada uprawnienia do kierowania pojazdami. Człowiek taki powinien świetnie znać przepisy, a do tego musi poznać też procedury egzaminacyjne. Dlatego zawód ma charakter reglamentowany. Do jego wykonywania konieczny jest kurs i egzamin. Dopiero w takim przypadku dana osoba uzyskuje uprawnienia do pracy w WORD-zie.

REKLAMA

Ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy w 2023 r.?

Minister infrastruktury na mocy rozporządzenia z dnia 17 października 2023 r. postanowił zaktualizować opłaty za przeprowadzenie egzaminu przed komisją weryfikacyjną przez egzaminatorów. Ile od 10 listopada 2023 r. będzie kosztować egzamin na egzaminatora WORD? To zależy od konkretnej kategorii prawa jazdy:

  • egzaminator prawa jazdy kat. A – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 200 zł,
  • egzaminator prawa jazdy kat. B lub T – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 250 zł,
  • egzaminator prawa jazdy kat. C lub D – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 300 zł,
  • egzaminator decydujący o pozwoleniu na kierowanie tramwajem – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 150 zł.

Egzamin na egzaminatora WORD został opłacony. Egzaminujący zdał go bez problemu. Pozostaje mu zatem jeszcze jedna formalność. Aby móc pracować w zawodzie, musi uzyskać wpis do ewidencji egzaminatorów. Ten kosztuje 50 zł.

Ciekawostka? Rozporządzenie określa też stawki wynagrodzenia dla członków komisji egzaminującej egzaminatorów. Przewodniczący zarobi 700, a członek komisji i jej sekretarz 500 zł.

O ile wzrosły stawki za egzamin na egzaminatora WORD w 2023 r.?

Powyższe stawki oznaczają podwyżkę. Jak wysoką? To zależy. Egzamin teoretyczny w każdym przypadku od 10 listopada 2023 r. będzie kosztował 100 zł. Do tej pory kandydaci na egzaminatorów płacili 30 zł. Większe rozbieżności dotyczą części praktycznej. W przypadku kat. A było 180 zł, teraz jest 200 zł, kat. B było 140, a jest 250 zł, kat. T było 170, a jest 250 zł, kat. C i D było 200, a jest 300 zł, a pozwolenia na kierowanie tramwajem było 125, a jest 150 zł.

Na czym polega kurs na egzaminatora prawa jazdy?

Kurs składa się w sumie ze 154 godzin zajęć teoretycznych i 15 godzin zajęć praktycznych. Teoria odbywa się w formie weekendowych zjazdów realizowanych dwa razy w miesiącu. Praktyka jest realizowana w tygodniu w ramach prowadzonych przez WORD egzaminów. Liczba miejsc na kurs jest ograniczona. To raz. Dwa w przypadku dużego zainteresowania ośrodki wyłaniają kandydatów na mocy testu podstawowej wiedzy z prawa o ruchu drogowym. Trzy do zaliczenia kursu konieczny jest udział we wszystkich godzinach zajęć. Kandydat musi przejść pełen kurs.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A jeżeli o kandydacie już mowa, to musi on:

  • mieć co najmniej wykształcenie średnie,
  • ukończyć 23. rok życia,
  • mieć przez okres co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B,
  • mieć orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • mieć orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • być niekarany za przestępstwa związane z bezpieczeństwem w komunikacji, osiąganiem korzyści majątkowej lub osobistej, wiarygodnością dokumentów, prowadzenie pojazdów w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie po użyciu innego podobnie działającego środka, umyślne przeciwko życiu i zdrowiu lub przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości (fakt ten potwierdza się zaświadczeniem o niekaralności wystawionym przez sąd).

Ile kosztuje kurs na egzaminatora WORD?

REKLAMA

W przypadku kursów na egzaminatora prawa jazdy sam tryb ich prowadzenia jest jednolity. Nie ma jednak jednolitości w kwestii stawek. Dla przykładu w WORD Lublin kurs podstawowy kosztuje 4000 zł, WORD Warszawa 4500 zł, ale w WORD Poznań już 5000 zł, a WORD Katowice 5200 zł. Stawki są zróżnicowane, a ich wahania często spore. Poszukując tańszego kursu, kandydat na egzaminatora musi jednak pamiętać o szeregu zjazdów i zajęć praktycznych. Nie ma zatem sensu poszukiwania kursu na drugim końcu kraju. Bo to będzie oznaczać kosztowne dojazdy.

Sporo tańsze są kursy na każdą dodatkową kategorię prawa jazdy. W Lublinie zdobycie dodatkowych uprawnień na egzaminy kat. A kosztuje 1600 zł, w Poznaniu 2000 zł, a Katowicach 2500 zł.

Ile zarabia egzaminator prawa jazdy?

Wynagrodzenie egzaminatorów jest aktualnie ustalane przez sejmiki wojewódzkie. I w dużej mierze wysokość kwoty zasadniczej zależy od ilości kategorii, w ramach których egzaminator ma prawo prowadzić egzaminy.

  • jedna kategoria prawa jazdy – 4600 – 6000 zł,
  • dwie kategorie prawa jazdy – 5400 – 7200 zł,
  • trzy kategorie prawa jazdy – 6600 – 8400 zł,
  • cztery kategorie prawa jazdy – 7000 – 9600 zł.

Powyższe kwoty obejmują wynagrodzenie zasadnicze. Poza tym egzaminatorowi zatrudnionemu w WORD należy się dodatek za wieloletnią pracę, dodatek zadaniowy oraz dodatek specjalny, dodatek funkcyjny i dodatek za uprawnienia rozszerzające. Przewidziano także nagrody i premie. Realnie kwoty mogą być zatem wyższe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA