REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin na egzaminatora prawa jazdy. Wymagania, opłaty, przebieg egzaminu

egzamin na egzaminatora prawa jazdy, ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy, ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy w 2023 r.
Egzamin na egzaminatora prawa jazdy. Wymagania, opłaty, egzamin państwowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin na egzaminatora prawa jazdy w WORD zdrożał. To jednak jeden z wielu kroków, na drodze do uzyskania tych uprawnień zawodowych. Przy okazji przypomnijmy wszystkie wymogi, formalności i zasady szkolenia kandydatów.

Egzaminatorem WORD nie może zostać po prostu osoba, która posiada uprawnienia do kierowania pojazdami. Człowiek taki powinien świetnie znać przepisy, a do tego musi poznać też procedury egzaminacyjne. Dlatego zawód ma charakter reglamentowany. Do jego wykonywania konieczny jest kurs i egzamin. Dopiero w takim przypadku dana osoba uzyskuje uprawnienia do pracy w WORD-zie.

REKLAMA

REKLAMA

Ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy w 2023 r.?

Minister infrastruktury na mocy rozporządzenia z dnia 17 października 2023 r. postanowił zaktualizować opłaty za przeprowadzenie egzaminu przed komisją weryfikacyjną przez egzaminatorów. Ile od 10 listopada 2023 r. będzie kosztować egzamin na egzaminatora WORD? To zależy od konkretnej kategorii prawa jazdy:

  • egzaminator prawa jazdy kat. A – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 200 zł,
  • egzaminator prawa jazdy kat. B lub T – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 250 zł,
  • egzaminator prawa jazdy kat. C lub D – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 300 zł,
  • egzaminator decydujący o pozwoleniu na kierowanie tramwajem – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 150 zł.

Egzamin na egzaminatora WORD został opłacony. Egzaminujący zdał go bez problemu. Pozostaje mu zatem jeszcze jedna formalność. Aby móc pracować w zawodzie, musi uzyskać wpis do ewidencji egzaminatorów. Ten kosztuje 50 zł.

Ciekawostka? Rozporządzenie określa też stawki wynagrodzenia dla członków komisji egzaminującej egzaminatorów. Przewodniczący zarobi 700, a członek komisji i jej sekretarz 500 zł.

O ile wzrosły stawki za egzamin na egzaminatora WORD w 2023 r.?

Powyższe stawki oznaczają podwyżkę. Jak wysoką? To zależy. Egzamin teoretyczny w każdym przypadku od 10 listopada 2023 r. będzie kosztował 100 zł. Do tej pory kandydaci na egzaminatorów płacili 30 zł. Większe rozbieżności dotyczą części praktycznej. W przypadku kat. A było 180 zł, teraz jest 200 zł, kat. B było 140, a jest 250 zł, kat. T było 170, a jest 250 zł, kat. C i D było 200, a jest 300 zł, a pozwolenia na kierowanie tramwajem było 125, a jest 150 zł.

REKLAMA

Na czym polega kurs na egzaminatora prawa jazdy?

Kurs składa się w sumie ze 154 godzin zajęć teoretycznych i 15 godzin zajęć praktycznych. Teoria odbywa się w formie weekendowych zjazdów realizowanych dwa razy w miesiącu. Praktyka jest realizowana w tygodniu w ramach prowadzonych przez WORD egzaminów. Liczba miejsc na kurs jest ograniczona. To raz. Dwa w przypadku dużego zainteresowania ośrodki wyłaniają kandydatów na mocy testu podstawowej wiedzy z prawa o ruchu drogowym. Trzy do zaliczenia kursu konieczny jest udział we wszystkich godzinach zajęć. Kandydat musi przejść pełen kurs.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A jeżeli o kandydacie już mowa, to musi on:

  • mieć co najmniej wykształcenie średnie,
  • ukończyć 23. rok życia,
  • mieć przez okres co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B,
  • mieć orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • mieć orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • być niekarany za przestępstwa związane z bezpieczeństwem w komunikacji, osiąganiem korzyści majątkowej lub osobistej, wiarygodnością dokumentów, prowadzenie pojazdów w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie po użyciu innego podobnie działającego środka, umyślne przeciwko życiu i zdrowiu lub przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości (fakt ten potwierdza się zaświadczeniem o niekaralności wystawionym przez sąd).

Ile kosztuje kurs na egzaminatora WORD?

W przypadku kursów na egzaminatora prawa jazdy sam tryb ich prowadzenia jest jednolity. Nie ma jednak jednolitości w kwestii stawek. Dla przykładu w WORD Lublin kurs podstawowy kosztuje 4000 zł, WORD Warszawa 4500 zł, ale w WORD Poznań już 5000 zł, a WORD Katowice 5200 zł. Stawki są zróżnicowane, a ich wahania często spore. Poszukując tańszego kursu, kandydat na egzaminatora musi jednak pamiętać o szeregu zjazdów i zajęć praktycznych. Nie ma zatem sensu poszukiwania kursu na drugim końcu kraju. Bo to będzie oznaczać kosztowne dojazdy.

Sporo tańsze są kursy na każdą dodatkową kategorię prawa jazdy. W Lublinie zdobycie dodatkowych uprawnień na egzaminy kat. A kosztuje 1600 zł, w Poznaniu 2000 zł, a Katowicach 2500 zł.

Ile zarabia egzaminator prawa jazdy?

Wynagrodzenie egzaminatorów jest aktualnie ustalane przez sejmiki wojewódzkie. I w dużej mierze wysokość kwoty zasadniczej zależy od ilości kategorii, w ramach których egzaminator ma prawo prowadzić egzaminy.

  • jedna kategoria prawa jazdy – 4600 – 6000 zł,
  • dwie kategorie prawa jazdy – 5400 – 7200 zł,
  • trzy kategorie prawa jazdy – 6600 – 8400 zł,
  • cztery kategorie prawa jazdy – 7000 – 9600 zł.

Powyższe kwoty obejmują wynagrodzenie zasadnicze. Poza tym egzaminatorowi zatrudnionemu w WORD należy się dodatek za wieloletnią pracę, dodatek zadaniowy oraz dodatek specjalny, dodatek funkcyjny i dodatek za uprawnienia rozszerzające. Przewidziano także nagrody i premie. Realnie kwoty mogą być zatem wyższe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA