REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych

narkotesty policji fałszują wyniki, fałszywe wyniki narkotestów policji
Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji mogą fałszować wyniki. Błędnie stwierdzają obecność narkotyków w organizmie kierowcy. I skala zjawiska jest potężna. Może dotyczyć nawet 80 proc. badań prowadzonych przy użyciu narkotestów.

Wyposażenie polskich zespołów policyjnych jest coraz lepsze. Funkcjonariusze posiadają w radiowozach nie tylko nowoczesne "suszarki", ale również alkomaty czy nawet narkotesty. Przy pomocy tych ostatnich mają możliwość sprawdzenia, czy kierowca w czasie prowadzenia auta nie znajduje się pod wpływem działania środków odurzających.

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji fałszują nawet 80 proc. wyników badań

W roku 2021 policja szeroko chwaliła się zakupem dużej liczby narkotestów AquilaScan WDTP-10. Znajdują się one na stanie zespołów m.in. ruchu drogowego i są używane w sytuacji, w której policjanci podejrzewają zażywanie narkotyków przez kierowcę.

Procedura testowa wygląda w prosty sposób. Przy pomocy jednorazowej kasety testowej policjant pobiera od kierowcy próbkę śliny. Tą następnie wkłada do urządzenia, a to ją analizuje. Analizator mówi nie tylko o obecności narkotyku, ale także może wskazać jego rodzaj, a w tym marihuanę, amfetaminę, kokainę, opiaty czy ekstazy.

Nowoczesny narkotest, pomyślicie? Śledztwo Onetu wykazało jednak, że urządzenia używane przez polskich policjantów są tak samo nowoczesne, jak i zawodne. Nawet 80 proc. wyników pokazywanych przez nie może być przekłamanych. Dziennikarze Onetu podają wynik na podstawie dokumentów pochodzących z KWP w Katowicach i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

REKLAMA

Fałszywe wyniki narkotestów będą oznaczać odszkodowania dla kierowców?

Skala błędnych pomiarów testów jest dopiero pierwszym z kluczowych dla sprawy czynników. Drugim jest skala konsekwencji, które poniesie kierujący. W pierwszej kolejności straci on prawo jazdy. Policjanci zablokują dokument w bazie CEPiK ze skutkiem natychmiastowym. Poza tym mają możliwość zlecenia przeszukania w miejscu zamieszkania kierowcy i to bez sądowej czy prokuratorskiej zgody. W skrajnym przypadku zatrzymają też kierującego i umieszczą go w areszcie. Kierującego, który w świetle błędnych wyników testów może być niewinny...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sytuacja może oznaczać serię pozwów. Kierowca niesłusznie oskarżony o kierowanie pod wpływem alkoholu może stracić nie tylko prawo jazdy, ale także reputację czy nawet pracę. Taka sytuacja może poważnie skomplikować mu życie, a nawet je złamać. Skutkiem błędnych wyników policyjnych narkotestów może się zatem stać seria wypłaconych przez KGP odszkodowań. Nie wspominam już nawet o nadszarpniętym zaufaniu do legalności działań podejmowanych przez funkcjonariuszy.

Jak kierowca może się bronić po fałszywym wyniku narkotestu?

Kwestia fałszowania wyników przez narkotesty używane przez polską policję jest paląca. Niestety nie do końca wiadomo, jakie będzie rozwiązanie tej sytuacji. Szczególnie że policjanci zrzucają winę na błędne narkotesty. Producent narkotestów mówi natomiast o błędach popełnionych przez funkcjonariuszy. Nikt natomiast nie zajmuje się osobami, które mogły zostać potencjalnie niesłusznie oskarżone. A te mają poważny problem. Pozytywny wynik daje policjantom możliwość podjęcia działań. Tak, kierowca może się bronić i żądać dokładniejszych badań laboratoryjnych. Na ich wyniki czeka się jednak nawet miesiąc.

Polska policja zleca badania laboratoryjne krwi. Szybciej można byłoby uzyskać wyniki z moczu. Na takie badanie KGP nie ma jednak podpisanej umowy... W takim przypadku kierowca musiałby zapłacić za analizę z własnej kieszeni. To dopiero kuriozalna sytuacja.

Najciekawsze w sprawie jest jednak to, czemu sprawa ujrzała światło dzienne. W jednostce doskonalenia zawodowego wydziału ruchu drogowego na Śląsku odbywało się szkolenie. Jeden z policjantów w ramach testu na ochotnika poddał się badaniu narkotestem i ten pokazał wynik pozytywny. Odczyt ten nie został jednak potwierdzony w późniejszych badaniach.

Wynik narkotestu nie jest miarodajny. To jedynie wskazówka

Czy po nagłośnieniu sprawy przez Onet i Polsat policjanci wycofali narkotesty z użytkowania? Nie, policjanci dalej ich używają. KGP co prawda zwróciła się do dystrybutora z żądaniem wymiany wszystkich urządzeń, gdyż uznaje je za wadliwe, to jednak nie rozwiązuje sprawy. Bo słowo wadliwe w tym przypadku nie wystarczy.

W rozmowie z Polsatem Eryk Matuszkiewicz, toksykolog podkreśla, że przede wszystkim konieczna jest zmiana podejścia do narkotestów wykonywanych na drogach. Jak podkreśla, "ten test w ogóle nie służy do tego, żeby sprawdzić, czy ktoś jest pod wpływem narkotyków. To jest test przesiewowy, on wskazuje, kogo ewentualnie powinno się przetestować bardziej szczegółowymi metodami. Nie można na jego podstawie podejmować jakiejkolwiek decyzji, bo jest bardzo nieprecyzyjny."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA