REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
narkotesty policji fałszują wyniki, fałszywe wyniki narkotestów policji
Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji mogą fałszować wyniki. Błędnie stwierdzają obecność narkotyków w organizmie kierowcy. I skala zjawiska jest potężna. Może dotyczyć nawet 80 proc. badań prowadzonych przy użyciu narkotestów.

Wyposażenie polskich zespołów policyjnych jest coraz lepsze. Funkcjonariusze posiadają w radiowozach nie tylko nowoczesne "suszarki", ale również alkomaty czy nawet narkotesty. Przy pomocy tych ostatnich mają możliwość sprawdzenia, czy kierowca w czasie prowadzenia auta nie znajduje się pod wpływem działania środków odurzających.

REKLAMA

Narkotesty policji fałszują nawet 80 proc. wyników badań

REKLAMA

W roku 2021 policja szeroko chwaliła się zakupem dużej liczby narkotestów AquilaScan WDTP-10. Znajdują się one na stanie zespołów m.in. ruchu drogowego i są używane w sytuacji, w której policjanci podejrzewają zażywanie narkotyków przez kierowcę.

Procedura testowa wygląda w prosty sposób. Przy pomocy jednorazowej kasety testowej policjant pobiera od kierowcy próbkę śliny. Tą następnie wkłada do urządzenia, a to ją analizuje. Analizator mówi nie tylko o obecności narkotyku, ale także może wskazać jego rodzaj, a w tym marihuanę, amfetaminę, kokainę, opiaty czy ekstazy.

Nowoczesny narkotest, pomyślicie? Śledztwo Onetu wykazało jednak, że urządzenia używane przez polskich policjantów są tak samo nowoczesne, jak i zawodne. Nawet 80 proc. wyników pokazywanych przez nie może być przekłamanych. Dziennikarze Onetu podają wynik na podstawie dokumentów pochodzących z KWP w Katowicach i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

Fałszywe wyniki narkotestów będą oznaczać odszkodowania dla kierowców?

REKLAMA

Skala błędnych pomiarów testów jest dopiero pierwszym z kluczowych dla sprawy czynników. Drugim jest skala konsekwencji, które poniesie kierujący. W pierwszej kolejności straci on prawo jazdy. Policjanci zablokują dokument w bazie CEPiK ze skutkiem natychmiastowym. Poza tym mają możliwość zlecenia przeszukania w miejscu zamieszkania kierowcy i to bez sądowej czy prokuratorskiej zgody. W skrajnym przypadku zatrzymają też kierującego i umieszczą go w areszcie. Kierującego, który w świetle błędnych wyników testów może być niewinny...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sytuacja może oznaczać serię pozwów. Kierowca niesłusznie oskarżony o kierowanie pod wpływem alkoholu może stracić nie tylko prawo jazdy, ale także reputację czy nawet pracę. Taka sytuacja może poważnie skomplikować mu życie, a nawet je złamać. Skutkiem błędnych wyników policyjnych narkotestów może się zatem stać seria wypłaconych przez KGP odszkodowań. Nie wspominam już nawet o nadszarpniętym zaufaniu do legalności działań podejmowanych przez funkcjonariuszy.

Jak kierowca może się bronić po fałszywym wyniku narkotestu?

Kwestia fałszowania wyników przez narkotesty używane przez polską policję jest paląca. Niestety nie do końca wiadomo, jakie będzie rozwiązanie tej sytuacji. Szczególnie że policjanci zrzucają winę na błędne narkotesty. Producent narkotestów mówi natomiast o błędach popełnionych przez funkcjonariuszy. Nikt natomiast nie zajmuje się osobami, które mogły zostać potencjalnie niesłusznie oskarżone. A te mają poważny problem. Pozytywny wynik daje policjantom możliwość podjęcia działań. Tak, kierowca może się bronić i żądać dokładniejszych badań laboratoryjnych. Na ich wyniki czeka się jednak nawet miesiąc.

Polska policja zleca badania laboratoryjne krwi. Szybciej można byłoby uzyskać wyniki z moczu. Na takie badanie KGP nie ma jednak podpisanej umowy... W takim przypadku kierowca musiałby zapłacić za analizę z własnej kieszeni. To dopiero kuriozalna sytuacja.

Najciekawsze w sprawie jest jednak to, czemu sprawa ujrzała światło dzienne. W jednostce doskonalenia zawodowego wydziału ruchu drogowego na Śląsku odbywało się szkolenie. Jeden z policjantów w ramach testu na ochotnika poddał się badaniu narkotestem i ten pokazał wynik pozytywny. Odczyt ten nie został jednak potwierdzony w późniejszych badaniach.

Wynik narkotestu nie jest miarodajny. To jedynie wskazówka

Czy po nagłośnieniu sprawy przez Onet i Polsat policjanci wycofali narkotesty z użytkowania? Nie, policjanci dalej ich używają. KGP co prawda zwróciła się do dystrybutora z żądaniem wymiany wszystkich urządzeń, gdyż uznaje je za wadliwe, to jednak nie rozwiązuje sprawy. Bo słowo wadliwe w tym przypadku nie wystarczy.

W rozmowie z Polsatem Eryk Matuszkiewicz, toksykolog podkreśla, że przede wszystkim konieczna jest zmiana podejścia do narkotestów wykonywanych na drogach. Jak podkreśla, "ten test w ogóle nie służy do tego, żeby sprawdzić, czy ktoś jest pod wpływem narkotyków. To jest test przesiewowy, on wskazuje, kogo ewentualnie powinno się przetestować bardziej szczegółowymi metodami. Nie można na jego podstawie podejmować jakiejkolwiek decyzji, bo jest bardzo nieprecyzyjny."

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA