REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych

narkotesty policji fałszują wyniki, fałszywe wyniki narkotestów policji
Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji mogą fałszować wyniki. Błędnie stwierdzają obecność narkotyków w organizmie kierowcy. I skala zjawiska jest potężna. Może dotyczyć nawet 80 proc. badań prowadzonych przy użyciu narkotestów.

Wyposażenie polskich zespołów policyjnych jest coraz lepsze. Funkcjonariusze posiadają w radiowozach nie tylko nowoczesne "suszarki", ale również alkomaty czy nawet narkotesty. Przy pomocy tych ostatnich mają możliwość sprawdzenia, czy kierowca w czasie prowadzenia auta nie znajduje się pod wpływem działania środków odurzających.

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji fałszują nawet 80 proc. wyników badań

W roku 2021 policja szeroko chwaliła się zakupem dużej liczby narkotestów AquilaScan WDTP-10. Znajdują się one na stanie zespołów m.in. ruchu drogowego i są używane w sytuacji, w której policjanci podejrzewają zażywanie narkotyków przez kierowcę.

Procedura testowa wygląda w prosty sposób. Przy pomocy jednorazowej kasety testowej policjant pobiera od kierowcy próbkę śliny. Tą następnie wkłada do urządzenia, a to ją analizuje. Analizator mówi nie tylko o obecności narkotyku, ale także może wskazać jego rodzaj, a w tym marihuanę, amfetaminę, kokainę, opiaty czy ekstazy.

Nowoczesny narkotest, pomyślicie? Śledztwo Onetu wykazało jednak, że urządzenia używane przez polskich policjantów są tak samo nowoczesne, jak i zawodne. Nawet 80 proc. wyników pokazywanych przez nie może być przekłamanych. Dziennikarze Onetu podają wynik na podstawie dokumentów pochodzących z KWP w Katowicach i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

REKLAMA

Fałszywe wyniki narkotestów będą oznaczać odszkodowania dla kierowców?

Skala błędnych pomiarów testów jest dopiero pierwszym z kluczowych dla sprawy czynników. Drugim jest skala konsekwencji, które poniesie kierujący. W pierwszej kolejności straci on prawo jazdy. Policjanci zablokują dokument w bazie CEPiK ze skutkiem natychmiastowym. Poza tym mają możliwość zlecenia przeszukania w miejscu zamieszkania kierowcy i to bez sądowej czy prokuratorskiej zgody. W skrajnym przypadku zatrzymają też kierującego i umieszczą go w areszcie. Kierującego, który w świetle błędnych wyników testów może być niewinny...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sytuacja może oznaczać serię pozwów. Kierowca niesłusznie oskarżony o kierowanie pod wpływem alkoholu może stracić nie tylko prawo jazdy, ale także reputację czy nawet pracę. Taka sytuacja może poważnie skomplikować mu życie, a nawet je złamać. Skutkiem błędnych wyników policyjnych narkotestów może się zatem stać seria wypłaconych przez KGP odszkodowań. Nie wspominam już nawet o nadszarpniętym zaufaniu do legalności działań podejmowanych przez funkcjonariuszy.

Jak kierowca może się bronić po fałszywym wyniku narkotestu?

Kwestia fałszowania wyników przez narkotesty używane przez polską policję jest paląca. Niestety nie do końca wiadomo, jakie będzie rozwiązanie tej sytuacji. Szczególnie że policjanci zrzucają winę na błędne narkotesty. Producent narkotestów mówi natomiast o błędach popełnionych przez funkcjonariuszy. Nikt natomiast nie zajmuje się osobami, które mogły zostać potencjalnie niesłusznie oskarżone. A te mają poważny problem. Pozytywny wynik daje policjantom możliwość podjęcia działań. Tak, kierowca może się bronić i żądać dokładniejszych badań laboratoryjnych. Na ich wyniki czeka się jednak nawet miesiąc.

Polska policja zleca badania laboratoryjne krwi. Szybciej można byłoby uzyskać wyniki z moczu. Na takie badanie KGP nie ma jednak podpisanej umowy... W takim przypadku kierowca musiałby zapłacić za analizę z własnej kieszeni. To dopiero kuriozalna sytuacja.

Najciekawsze w sprawie jest jednak to, czemu sprawa ujrzała światło dzienne. W jednostce doskonalenia zawodowego wydziału ruchu drogowego na Śląsku odbywało się szkolenie. Jeden z policjantów w ramach testu na ochotnika poddał się badaniu narkotestem i ten pokazał wynik pozytywny. Odczyt ten nie został jednak potwierdzony w późniejszych badaniach.

Wynik narkotestu nie jest miarodajny. To jedynie wskazówka

Czy po nagłośnieniu sprawy przez Onet i Polsat policjanci wycofali narkotesty z użytkowania? Nie, policjanci dalej ich używają. KGP co prawda zwróciła się do dystrybutora z żądaniem wymiany wszystkich urządzeń, gdyż uznaje je za wadliwe, to jednak nie rozwiązuje sprawy. Bo słowo wadliwe w tym przypadku nie wystarczy.

W rozmowie z Polsatem Eryk Matuszkiewicz, toksykolog podkreśla, że przede wszystkim konieczna jest zmiana podejścia do narkotestów wykonywanych na drogach. Jak podkreśla, "ten test w ogóle nie służy do tego, żeby sprawdzić, czy ktoś jest pod wpływem narkotyków. To jest test przesiewowy, on wskazuje, kogo ewentualnie powinno się przetestować bardziej szczegółowymi metodami. Nie można na jego podstawie podejmować jakiejkolwiek decyzji, bo jest bardzo nieprecyzyjny."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA