REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
narkotesty policji fałszują wyniki, fałszywe wyniki narkotestów policji
Narkotesty policji fałszują wyniki? Nawet 80 proc. badań może być błędnych
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji mogą fałszować wyniki. Błędnie stwierdzają obecność narkotyków w organizmie kierowcy. I skala zjawiska jest potężna. Może dotyczyć nawet 80 proc. badań prowadzonych przy użyciu narkotestów.

Wyposażenie polskich zespołów policyjnych jest coraz lepsze. Funkcjonariusze posiadają w radiowozach nie tylko nowoczesne "suszarki", ale również alkomaty czy nawet narkotesty. Przy pomocy tych ostatnich mają możliwość sprawdzenia, czy kierowca w czasie prowadzenia auta nie znajduje się pod wpływem działania środków odurzających.

REKLAMA

REKLAMA

Narkotesty policji fałszują nawet 80 proc. wyników badań

W roku 2021 policja szeroko chwaliła się zakupem dużej liczby narkotestów AquilaScan WDTP-10. Znajdują się one na stanie zespołów m.in. ruchu drogowego i są używane w sytuacji, w której policjanci podejrzewają zażywanie narkotyków przez kierowcę.

Procedura testowa wygląda w prosty sposób. Przy pomocy jednorazowej kasety testowej policjant pobiera od kierowcy próbkę śliny. Tą następnie wkłada do urządzenia, a to ją analizuje. Analizator mówi nie tylko o obecności narkotyku, ale także może wskazać jego rodzaj, a w tym marihuanę, amfetaminę, kokainę, opiaty czy ekstazy.

Nowoczesny narkotest, pomyślicie? Śledztwo Onetu wykazało jednak, że urządzenia używane przez polskich policjantów są tak samo nowoczesne, jak i zawodne. Nawet 80 proc. wyników pokazywanych przez nie może być przekłamanych. Dziennikarze Onetu podają wynik na podstawie dokumentów pochodzących z KWP w Katowicach i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

REKLAMA

Fałszywe wyniki narkotestów będą oznaczać odszkodowania dla kierowców?

Skala błędnych pomiarów testów jest dopiero pierwszym z kluczowych dla sprawy czynników. Drugim jest skala konsekwencji, które poniesie kierujący. W pierwszej kolejności straci on prawo jazdy. Policjanci zablokują dokument w bazie CEPiK ze skutkiem natychmiastowym. Poza tym mają możliwość zlecenia przeszukania w miejscu zamieszkania kierowcy i to bez sądowej czy prokuratorskiej zgody. W skrajnym przypadku zatrzymają też kierującego i umieszczą go w areszcie. Kierującego, który w świetle błędnych wyników testów może być niewinny...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka sytuacja może oznaczać serię pozwów. Kierowca niesłusznie oskarżony o kierowanie pod wpływem alkoholu może stracić nie tylko prawo jazdy, ale także reputację czy nawet pracę. Taka sytuacja może poważnie skomplikować mu życie, a nawet je złamać. Skutkiem błędnych wyników policyjnych narkotestów może się zatem stać seria wypłaconych przez KGP odszkodowań. Nie wspominam już nawet o nadszarpniętym zaufaniu do legalności działań podejmowanych przez funkcjonariuszy.

Jak kierowca może się bronić po fałszywym wyniku narkotestu?

Kwestia fałszowania wyników przez narkotesty używane przez polską policję jest paląca. Niestety nie do końca wiadomo, jakie będzie rozwiązanie tej sytuacji. Szczególnie że policjanci zrzucają winę na błędne narkotesty. Producent narkotestów mówi natomiast o błędach popełnionych przez funkcjonariuszy. Nikt natomiast nie zajmuje się osobami, które mogły zostać potencjalnie niesłusznie oskarżone. A te mają poważny problem. Pozytywny wynik daje policjantom możliwość podjęcia działań. Tak, kierowca może się bronić i żądać dokładniejszych badań laboratoryjnych. Na ich wyniki czeka się jednak nawet miesiąc.

Polska policja zleca badania laboratoryjne krwi. Szybciej można byłoby uzyskać wyniki z moczu. Na takie badanie KGP nie ma jednak podpisanej umowy... W takim przypadku kierowca musiałby zapłacić za analizę z własnej kieszeni. To dopiero kuriozalna sytuacja.

Najciekawsze w sprawie jest jednak to, czemu sprawa ujrzała światło dzienne. W jednostce doskonalenia zawodowego wydziału ruchu drogowego na Śląsku odbywało się szkolenie. Jeden z policjantów w ramach testu na ochotnika poddał się badaniu narkotestem i ten pokazał wynik pozytywny. Odczyt ten nie został jednak potwierdzony w późniejszych badaniach.

Wynik narkotestu nie jest miarodajny. To jedynie wskazówka

Czy po nagłośnieniu sprawy przez Onet i Polsat policjanci wycofali narkotesty z użytkowania? Nie, policjanci dalej ich używają. KGP co prawda zwróciła się do dystrybutora z żądaniem wymiany wszystkich urządzeń, gdyż uznaje je za wadliwe, to jednak nie rozwiązuje sprawy. Bo słowo wadliwe w tym przypadku nie wystarczy.

W rozmowie z Polsatem Eryk Matuszkiewicz, toksykolog podkreśla, że przede wszystkim konieczna jest zmiana podejścia do narkotestów wykonywanych na drogach. Jak podkreśla, "ten test w ogóle nie służy do tego, żeby sprawdzić, czy ktoś jest pod wpływem narkotyków. To jest test przesiewowy, on wskazuje, kogo ewentualnie powinno się przetestować bardziej szczegółowymi metodami. Nie można na jego podstawie podejmować jakiejkolwiek decyzji, bo jest bardzo nieprecyzyjny."

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA