REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023, zagraniczny dowód rejestracyjny, dowód rejestracyjny sprowadzonego samochodu
Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023 r.?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023 r.? To pytanie, przed którym stanąć mogą nabywcy aut importowanych. Odpowiedź zależy jednak od przypadku.

Proces rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy zaczyna się od dwóch czynności. Pierwszą jest zgromadzenie koniecznej dokumentacji, a więc faktury lub umowy zakupowej, zagranicznego dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia opłacenia akcyzy. Drugą staje się przegląd techniczny w kraju. W tym punkcie może się wydawać, że po przygotowaniu dokumentów i uzyskaniu pozytywnego wyniku badania w SKP, kierowca może pojechać do urzędu i złożyć wniosek o rejestrację. Jednak nie tak szybko. Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Czy zagraniczne dokumenty pojazdu trzeba tłumaczyć?

REKLAMA

Kiedy tłumaczenie dowodu rejestracyjnego nie jest potrzebne?

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie, zależy tak naprawdę od tego, skąd sprowadzone zostało auto. Bo w przypadku importu pojazdu z krajów UE i dowodów rejestracyjnych, które zawierają oznaczenia kodów zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze krajowego dowodu rejestracyjnego, tłumaczenia wykonywać nie trzeba. Urzędnik musi przyjąć dokument w wersji, którą nabywca otrzymał za granicą lub od pośrednika sprzedającego auto w kraju. Nie może odmówić.

Zagranicznego dowodu rejestracyjnego w przypadku samochodu kupionego na terenie UE tłumaczyć nie trzeba. A co z umową lub fakturą? Jeżeli nie będą one dwujęzyczne, tłumaczenie może nadal okazać się konieczne. Urzędnik nie ma bowiem obowiązku znajomości języków obcych. A wzory umów i faktur nie są tak usystematyzowane i wyposażone w uniwersalne kody jak dowody rejestracyjne. Dlatego podczas sporządzania umowy za granicą warto zadbać o dwujęzyczny dokument sprzedażowy. To wykluczy konieczność tłumaczenia i ograniczy koszty rejestracji.

Kiedy tłumaczenie dowodu rejestracyjnego jest niezbędne?

Tłumaczenie dowodu rejestracyjnego mimo wszystko nadal może być konieczne w 2023 roku. Kiedy tak się stanie? W przypadku, w którym samochód jest importowany z kraju innego, niż należącego do UE. Idealnym przykładem są Stany Zjednoczone, Japonia czy chociażby Szwajcaria. Poza tym w tym przypadku warto pamiętać o tym, że lista koniecznych do rejestracji dokumentów się rozszerza. Pojawia się na niej również dowód odprawy celnej przywozowej czy świadectwo zgodności WE. A to cały czas nie koniec, bo sprowadzenie pojazdu spoza UE nakłada na importera również dodatkowe obowiązki podatkowe.

Import auta spoza UE. Potrzebne tłumaczenia i więcej podatków...

Sprowadzając samochód spoza terenu UE, importujący musi opłacić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • akcyzę – obowiązują dwie podstawowe stawki tego podatku. Stawka 3,1 proc. (1,55 proc. dla hybryd) przy silniku o pojemności do 2000 cm3 i 18,6 proc. (9,3 proc. dla hybryd) przy silniku o pojemności powyżej 2000 cm3.
  • cło – stawka podatku wynosi 10 proc. Cła można uniknąć np. w przypadku Szwajcarii. Wystarczy przedstawić świadectwo EUE-1 potwierdzające fakt, że auto było wyprodukowane na terenie UE.
  • VAT – stawka tego podatku zależy od kraju, w którym się go opłaci. Zgłaszając deklarację w Niemczech, płaci się 19 proc. W Polsce VAT rośnie jednak do 23 proc.

W przypadku samochodów pochodzących z UE nadal płaci się akcyzę. Z pozostałych danin kierujący jest zwolniony.

Kto powinien wykonać tłumaczenie dokumentów pojazdu?

REKLAMA

Załóżmy, że kupujący ma obowiązek wykonania tłumaczenia dowodu rejestracyjnego lub np. umowy zakupowej lub faktury. Kto powinien takie tłumaczenie wykonać? Przepisy mówią jasno. Możliwości są tak naprawdę dwie. Po pierwsze powinien to być tłumacz przysięgły. Po drugie może to być właściwy konsul. Jeżeli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie ma tłumacza przysięgłego danego języka, dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony.

Pod żadnym pozorem tłumaczenia dokumentów nie można powierzyć znajomemu, który w dobrym stopniu zna dany język obcy. Takie tłumaczenie zostanie odrzucone przez urzędnika. Bez pieczęci potwierdzającej uprawnienia tłumacza przysięgłego, nie będą wystarczająco wiarygodne, aby dało się na ich podstawie sporządzić wpis do polskiej bazy danych.

Ważne

Ile kosztuje tłumaczenie dokumentów pojazdu? Koszt wykonania tłumaczenia w głównej mierze zależy od języka i kraju, z którego pojazd pochodzi. Generalnie stawki wahają się w przedziale od 55 do 180 zł za każdą stronę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA