REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023, zagraniczny dowód rejestracyjny, dowód rejestracyjny sprowadzonego samochodu
Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023 r.?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Czy potrzebne jest tłumaczenie dowodu rejestracyjnego w 2023 r.? To pytanie, przed którym stanąć mogą nabywcy aut importowanych. Odpowiedź zależy jednak od przypadku.

Proces rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy zaczyna się od dwóch czynności. Pierwszą jest zgromadzenie koniecznej dokumentacji, a więc faktury lub umowy zakupowej, zagranicznego dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia opłacenia akcyzy. Drugą staje się przegląd techniczny w kraju. W tym punkcie może się wydawać, że po przygotowaniu dokumentów i uzyskaniu pozytywnego wyniku badania w SKP, kierowca może pojechać do urzędu i złożyć wniosek o rejestrację. Jednak nie tak szybko. Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Czy zagraniczne dokumenty pojazdu trzeba tłumaczyć?

REKLAMA

Kiedy tłumaczenie dowodu rejestracyjnego nie jest potrzebne?

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie, zależy tak naprawdę od tego, skąd sprowadzone zostało auto. Bo w przypadku importu pojazdu z krajów UE i dowodów rejestracyjnych, które zawierają oznaczenia kodów zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze krajowego dowodu rejestracyjnego, tłumaczenia wykonywać nie trzeba. Urzędnik musi przyjąć dokument w wersji, którą nabywca otrzymał za granicą lub od pośrednika sprzedającego auto w kraju. Nie może odmówić.

Zagranicznego dowodu rejestracyjnego w przypadku samochodu kupionego na terenie UE tłumaczyć nie trzeba. A co z umową lub fakturą? Jeżeli nie będą one dwujęzyczne, tłumaczenie może nadal okazać się konieczne. Urzędnik nie ma bowiem obowiązku znajomości języków obcych. A wzory umów i faktur nie są tak usystematyzowane i wyposażone w uniwersalne kody jak dowody rejestracyjne. Dlatego podczas sporządzania umowy za granicą warto zadbać o dwujęzyczny dokument sprzedażowy. To wykluczy konieczność tłumaczenia i ograniczy koszty rejestracji.

Kiedy tłumaczenie dowodu rejestracyjnego jest niezbędne?

Tłumaczenie dowodu rejestracyjnego mimo wszystko nadal może być konieczne w 2023 roku. Kiedy tak się stanie? W przypadku, w którym samochód jest importowany z kraju innego, niż należącego do UE. Idealnym przykładem są Stany Zjednoczone, Japonia czy chociażby Szwajcaria. Poza tym w tym przypadku warto pamiętać o tym, że lista koniecznych do rejestracji dokumentów się rozszerza. Pojawia się na niej również dowód odprawy celnej przywozowej czy świadectwo zgodności WE. A to cały czas nie koniec, bo sprowadzenie pojazdu spoza UE nakłada na importera również dodatkowe obowiązki podatkowe.

Import auta spoza UE. Potrzebne tłumaczenia i więcej podatków...

Sprowadzając samochód spoza terenu UE, importujący musi opłacić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • akcyzę – obowiązują dwie podstawowe stawki tego podatku. Stawka 3,1 proc. (1,55 proc. dla hybryd) przy silniku o pojemności do 2000 cm3 i 18,6 proc. (9,3 proc. dla hybryd) przy silniku o pojemności powyżej 2000 cm3.
  • cło – stawka podatku wynosi 10 proc. Cła można uniknąć np. w przypadku Szwajcarii. Wystarczy przedstawić świadectwo EUE-1 potwierdzające fakt, że auto było wyprodukowane na terenie UE.
  • VAT – stawka tego podatku zależy od kraju, w którym się go opłaci. Zgłaszając deklarację w Niemczech, płaci się 19 proc. W Polsce VAT rośnie jednak do 23 proc.

W przypadku samochodów pochodzących z UE nadal płaci się akcyzę. Z pozostałych danin kierujący jest zwolniony.

Kto powinien wykonać tłumaczenie dokumentów pojazdu?

REKLAMA

Załóżmy, że kupujący ma obowiązek wykonania tłumaczenia dowodu rejestracyjnego lub np. umowy zakupowej lub faktury. Kto powinien takie tłumaczenie wykonać? Przepisy mówią jasno. Możliwości są tak naprawdę dwie. Po pierwsze powinien to być tłumacz przysięgły. Po drugie może to być właściwy konsul. Jeżeli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie ma tłumacza przysięgłego danego języka, dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony.

Pod żadnym pozorem tłumaczenia dokumentów nie można powierzyć znajomemu, który w dobrym stopniu zna dany język obcy. Takie tłumaczenie zostanie odrzucone przez urzędnika. Bez pieczęci potwierdzającej uprawnienia tłumacza przysięgłego, nie będą wystarczająco wiarygodne, aby dało się na ich podstawie sporządzić wpis do polskiej bazy danych.

Ważne

Ile kosztuje tłumaczenie dokumentów pojazdu? Koszt wykonania tłumaczenia w głównej mierze zależy od języka i kraju, z którego pojazd pochodzi. Generalnie stawki wahają się w przedziale od 55 do 180 zł za każdą stronę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA