REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych w 2024 r. Co zmieni kolejne rozporządzenie?

nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych, nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych 2024, zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych
Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. Co zmieni kolejne rozporządzenie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo infrastruktury postanowiło na koniec kadencji określić zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. W Dzienniku Ustaw pojawiło się zatem nowe rozporządzenie. To mówi o zasadach przejazdu, wyposażeniu pojazdów pilotujących i obowiązkach pilota. Będzie obowiązywać od połowy lutego 2024 r.
rozwiń >

Legislatorzy postanowili określić szczegółowe warunki i sposób pilotowania pojazdów nienormatywnych oraz wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie. Aktem wykonawczym w tym przypadku stało się rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.

REKLAMA

Ważne

Par. 7 tego aktu prawnego wskazuje, że "rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia". Zostało opublikowane 16 listopada 2023 r. To oznacza, że wejdzie w życie 16 lutego 2024 r.

Kiedy pojazd nienormatywny może pilotować jeden pojazd?

Pojazd nienormatywny może być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie w sytuacji, w której przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 23,00 m,
  • szerokość – 3,20 m,
  • wysokość – 4,50 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 60 t.

Aby zaliczyć się do tej kategorii, pojazd nienormatywny może zarówno przekroczyć wszystkie wskaźniki, jak i tylko jeden. Tak wskazuje par. 2 ust. 1 w/w rozporządzenia.

Kiedy pojazd nienormatywny mają pilotować dwa pojazdy?

Pojazd nienormatywny musi być pilotowany przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego w sytuacji, w której przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 30,00 m,
  • szerokość – 3,60 m,
  • wysokość – 4,70 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 80 t.

Zasada jest tu identyczna, jak poprzednio. Aby zaliczyć się do tej kategorii, pojazd nienormatywny może zarówno przekroczyć wszystkie wskaźniki, jak i tylko jeden czy dwa. Wyraźnie mówi o tym par. 2 ust. 2 w/w rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady pilotowania kolumny pojazdów nienormatywnych

W sytuacji, w której nie mówimy o pilotowaniu jednego pojazdu nienormatywnego, a o kolumnie takich pojazdów, przepisy od razu każą przejść do stopnia drugiego. To oznacza, że pilotowanie ma być realizowane przez dwa samochody, przy czym jeden ma się znajdować na początku, a drugi na końcu kolumny pojazdów nienormatywnych. Zasadę taką określa par. 2 ust. 3 w/w rozporządzenia.

Pojazd wykonujący pilotowanie: oznakowanie i typ auta

Przepisy mówiące o pilotowaniu pojazdów nienormatywnych są dość mocno szczegółowe. W par. 3 ust. 1 wskazują np., że pilotować może pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który dodatkowo ma:

  • rodzaj nadwozia BB (van), AF (pojazd wielozadaniowy) lub AG (pick-up),
  • nie jest wyższy, niż 1,7 metra, przy czym do wyliczenia tego nie zalicza się urządzeń sygnalizacyjnych stanowiących obowiązkowe wyposażenie.

To jednak dopiero początek wymogów. Bo par. 3 ust. 2 w/w rozporządzenia wskazuje np. na konieczne oznakowanie pojazdu. Pojazd pilotujący musi mieć:

  • napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • z pasów na masce można zrezygnować, gdy wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu "PILOT".

Pojazd wykonujący pilotowanie: wyposażenie obowiązkowe

Rozporządzenie wskazuje również na obowiązkowe wyposażenie pojazdu wykonującego pilotowanie. Lista została wskazana w par. 3 ust. 4 w/w rozporządzenia. Na niej pojawiają się m.in.:

  • co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej – musi być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m,
  • światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem "PILOT" barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu,
  • dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu – muszą być umieszczone symetrycznie względem siebie, na wysokości od 250 mm do 1500 mm od powierzchni jezdni, odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, muszą wysyłać przerywany strumień światła barwy żółtej,
  • środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
  • urządzenia nagłaśniające,
  • co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm,
  • tarczę do zatrzymywania pojazdów,
  • latarkę umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności,
  • wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m,
  • taśmę mierniczą o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m,
  • szperacz, który powinien być włączany niezależnie od innych świateł.

Obowiązki pilota w czasie pilotowania pojazdu nienormatywnego

Sposób pilotowania, wymogi dotyczące pojazdu i jego wyposażenie. A to nadal nie koniec. Przepisy wskazują również listę obowiązków pilota w czasie pilotowania pojazdu nienormatywnego. Mówi o nich par. 5 ust. 2 w/w rozporządzenia. Pilot musi:

  • zapewnić właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi,
    sprawować bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju,
  • kierować ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym,
  • podejmować decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa,
  • w razie wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa musi niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie zarządcę drogi lub policję.

Mandat za pilotowanie pojazdów nienormatywnych

Przepisy, a konkretnie ustawa Prawo o ruchu drogowym w art. 140ab ust. 3 pkt 1, 2, 3, przewidują szereg kar za nieprawidłowe pilotowanie pojazdów nienormatywnych. Podmiot realizujący zlecenie może dostać:

  • 3000 zł kary za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie,
  • 2000 zł kary za brak wymaganego wyposażenia lub oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie,
  • 2000 zł kary za brak wymaganego szkolenia kierowcy, który pilotuje przejazd.

Kara pieniężna jest nałożona w drodze decyzji administracyjnej na podmiot, który podjął się pilotowania. Mówi o tym art. 140aa ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA