REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych w 2024 r. Co zmieni kolejne rozporządzenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych, nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych 2024, zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych
Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. Co zmieni kolejne rozporządzenie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo infrastruktury postanowiło na koniec kadencji określić zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. W Dzienniku Ustaw pojawiło się zatem nowe rozporządzenie. To mówi o zasadach przejazdu, wyposażeniu pojazdów pilotujących i obowiązkach pilota. Będzie obowiązywać od połowy lutego 2024 r.

rozwiń >

Legislatorzy postanowili określić szczegółowe warunki i sposób pilotowania pojazdów nienormatywnych oraz wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie. Aktem wykonawczym w tym przypadku stało się rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Par. 7 tego aktu prawnego wskazuje, że "rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia". Zostało opublikowane 16 listopada 2023 r. To oznacza, że wejdzie w życie 16 lutego 2024 r.

Kiedy pojazd nienormatywny może pilotować jeden pojazd?

Pojazd nienormatywny może być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie w sytuacji, w której przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 23,00 m,
  • szerokość – 3,20 m,
  • wysokość – 4,50 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 60 t.

Aby zaliczyć się do tej kategorii, pojazd nienormatywny może zarówno przekroczyć wszystkie wskaźniki, jak i tylko jeden. Tak wskazuje par. 2 ust. 1 w/w rozporządzenia.

Kiedy pojazd nienormatywny mają pilotować dwa pojazdy?

Pojazd nienormatywny musi być pilotowany przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego w sytuacji, w której przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

REKLAMA

  • długość – 30,00 m,
  • szerokość – 3,60 m,
  • wysokość – 4,70 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 80 t.

Zasada jest tu identyczna, jak poprzednio. Aby zaliczyć się do tej kategorii, pojazd nienormatywny może zarówno przekroczyć wszystkie wskaźniki, jak i tylko jeden czy dwa. Wyraźnie mówi o tym par. 2 ust. 2 w/w rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady pilotowania kolumny pojazdów nienormatywnych

W sytuacji, w której nie mówimy o pilotowaniu jednego pojazdu nienormatywnego, a o kolumnie takich pojazdów, przepisy od razu każą przejść do stopnia drugiego. To oznacza, że pilotowanie ma być realizowane przez dwa samochody, przy czym jeden ma się znajdować na początku, a drugi na końcu kolumny pojazdów nienormatywnych. Zasadę taką określa par. 2 ust. 3 w/w rozporządzenia.

Pojazd wykonujący pilotowanie: oznakowanie i typ auta

Przepisy mówiące o pilotowaniu pojazdów nienormatywnych są dość mocno szczegółowe. W par. 3 ust. 1 wskazują np., że pilotować może pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który dodatkowo ma:

  • rodzaj nadwozia BB (van), AF (pojazd wielozadaniowy) lub AG (pick-up),
  • nie jest wyższy, niż 1,7 metra, przy czym do wyliczenia tego nie zalicza się urządzeń sygnalizacyjnych stanowiących obowiązkowe wyposażenie.

To jednak dopiero początek wymogów. Bo par. 3 ust. 2 w/w rozporządzenia wskazuje np. na konieczne oznakowanie pojazdu. Pojazd pilotujący musi mieć:

  • napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • z pasów na masce można zrezygnować, gdy wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu "PILOT".

Pojazd wykonujący pilotowanie: wyposażenie obowiązkowe

Rozporządzenie wskazuje również na obowiązkowe wyposażenie pojazdu wykonującego pilotowanie. Lista została wskazana w par. 3 ust. 4 w/w rozporządzenia. Na niej pojawiają się m.in.:

  • co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej – musi być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m,
  • światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem "PILOT" barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu,
  • dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu – muszą być umieszczone symetrycznie względem siebie, na wysokości od 250 mm do 1500 mm od powierzchni jezdni, odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, muszą wysyłać przerywany strumień światła barwy żółtej,
  • środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
  • urządzenia nagłaśniające,
  • co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm,
  • tarczę do zatrzymywania pojazdów,
  • latarkę umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności,
  • wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m,
  • taśmę mierniczą o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m,
  • szperacz, który powinien być włączany niezależnie od innych świateł.

Obowiązki pilota w czasie pilotowania pojazdu nienormatywnego

Sposób pilotowania, wymogi dotyczące pojazdu i jego wyposażenie. A to nadal nie koniec. Przepisy wskazują również listę obowiązków pilota w czasie pilotowania pojazdu nienormatywnego. Mówi o nich par. 5 ust. 2 w/w rozporządzenia. Pilot musi:

  • zapewnić właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi,
    sprawować bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju,
  • kierować ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym,
  • podejmować decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa,
  • w razie wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa musi niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie zarządcę drogi lub policję.

Mandat za pilotowanie pojazdów nienormatywnych

Przepisy, a konkretnie ustawa Prawo o ruchu drogowym w art. 140ab ust. 3 pkt 1, 2, 3, przewidują szereg kar za nieprawidłowe pilotowanie pojazdów nienormatywnych. Podmiot realizujący zlecenie może dostać:

  • 3000 zł kary za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie,
  • 2000 zł kary za brak wymaganego wyposażenia lub oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie,
  • 2000 zł kary za brak wymaganego szkolenia kierowcy, który pilotuje przejazd.

Kara pieniężna jest nałożona w drodze decyzji administracyjnej na podmiot, który podjął się pilotowania. Mówi o tym art. 140aa ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA