REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
parking Fot. Fotolia
parking Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za źle zaparkowane auto potrafi być kosztowny. Co więcej, kierowcy aut często nie rozumieją powodów z jakich został na nich nałożony.

Poprawnie zaparkowane auto

Część kierowców prawdopodobnie nie zdaje sobie sprawy z popełnianych w trakcie zatrzymania błędów. Uświadamia im to dopiero upomnienie lub mandat od stróżów prawa. Warto pamiętać, że w kwestii tej Kodeks Drogowy pozostaje bezwzględny i dokładnie opisuje powinności zmotoryzowanych. Kierowca jest zobowiązany przede wszystkim do zatrzymania pojazdu w takim miejscu, w którym jest on widoczny dla innych zmotoryzowanych, nie utrudnia ruchu ani nie zagraża bezpieczeństwu. Niedopełnienie tego obowiązku grozi mandatem w wysokości od 100 do nawet 300 złotych. Oczywiście kierowca nie może zatrzymywać się tam, gdzie zakazują tego znaki drogowe. Naruszenie zakazu postoju zubożeje portfel o nawet 100 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: Gdzie zakazany jest postój samochodu?

Nie zagradzaj chodnika autem

Choć nie wszyscy o tym wiedzą, prawo nakłada na kierowców obowiązek zabezpieczenia pojazdu przed możliwością uruchomienia go przez osoby trzecie. Innymi słowy: kierowca musi chronić pojazd przed dostaniem się w niepowołane ręce czyli np. przed kradzieżą. Zamykanie samochodu i zasuwanie szyb to podstawa. Pozostawienie na chodniku 1,5 metra przestrzeni dla pieszych jest nie tylko dobrym obyczajem, ale także obowiązkiem kierowcy. Jego niedopełnienie może oznaczać 100 złotową karę. – Warto dobrze zastanowić się też w jakim stanie jest pojazd, którym chcemy gdzieś zaparkować – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Kodeks Drogowy w artykule 50a mówi jasno: pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest on używany może być usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję, ale na koszt właściciela – zaznacza Florkowska.

Zobacz też: Niezapłacony mandat - jakie będą konsekwencje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejsca, na których nie można parkować

Kluczową informacją dla zmotoryzowanych jest lista miejsc i sytuacji, w których prawo zabrania zatrzymania i postoju. Katalog ten jest dosyć rozbudowany.  Gdzie nie można się zatrzymać? Chodzi tu m.in. o przejazdy kolejowe, tramwajowe, skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Zabrania się także zatrzymania w tunelu na moście, wiadukcie czy ścieżce rowerowej. Niedopuszczalne jest też (praktykowane przez niektórych zmotoryzowanych) zatrzymanie przy zatoce na przystanku. Kierowcy nie mogą też zatrzymywać się na przejściu dla pieszych. Z postojem sprawa wygląda nieco inaczej. Nie można zaparkować samochodu w miejscu w którym może on utrudniać wjazd i wyjazd np. z bramy. Niedopuszczany jest także postój samochodu, w  punkcie w którym utrudnia on dostęp do innego, prawidłowo zaparkowanego pojazdu. Dlatego lepiej poświecić trochę czasu na znalezienie miejsca na parkingu niż zastawić swoim pojazdem inne auto. Nie dosyć, że rozzłościmy tym właściciela zblokowanego pojazdu to dodatkowo sprowadzimy na siebie mandat w wysokości 100 złotych. Warto pamiętać, że niedopuszczalny jest postój przed i za przejazdem kolejowym, a także w strefie zamieszkania. Oczywiście kierowcy nie mogą zapomnieć, że na drogach ekspresowych i autostradach postój i zatrzymanie są możliwe tylko i wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA