REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za jazdę środkowym pasem - dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda środkowym pasem jest dozwolona tylko w szczególnych przypadkach.

O tym, że jazda lewym pasem jest zabroniona (chyba, że w trakcie manewru wyprzedzania) zdaje sobie sprawę niewielka część kierowców. Zdecydowanie mniejsza ich grupa ma natomiast świadomość, że nawet poruszanie się środkowym pasem jezdni może zakończyć się mandatem.

REKLAMA

Trzypasmowe drogi - zasada poruszania się po nich

Drogi trzypasmowe to nadal rzadkość w polskich realiach. Spotkać je można głównie na nowo wybudowanych autostradach lub obwodnicach miast. Niestety, nawet jeśli tego typu trasa istnieje w danym regionie od wielu lat (np. Wisłostrada w Warszawie) to nawet rdzenni mieszkańcy tego obszaru nie potrafią z niej prawidłowo korzystać.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Ruch prawostronny - Polska to nie Wielka Brytania

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, dlatego kierowcy mają obowiązek poruszać się prawym pasem drogi. Jeśli jezdnia posiada więcej pasów, to służą one jedynie wyprzedzaniu! Środkowy pas służy do wyprzedzania pojazdów jadących prawym pasem, a lewy pas do wyprzedzania tych, którzy jadą pasem środkowym (dopuszcza się jazdę z wykorzystaniem wszystkich pasów wyłącznie w korku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Włączanie się do ruchu i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mandat

Mandat za jazdę środkowym pasem

Policja ma prawo nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Przepisy te mają na celu zwiększenie przepustowości dróg. Nie jest bowiem niczym niezwykłym na polskich trasach dostrzec pojazdy, wyraźnie blokujące i ograniczające na nich ruch.

Jazda środkowym pasem - przyczyny

Kierowcy najczęściej tłumaczą się ze swojej jazdy środkowym pasem tym, że jest on najbezpieczniejszy. Prawda jednak jest taka, że jazda prawą stroną jezdni jest równie bezpieczna, a jeśli dojeżdżamy do ruchliwego skrzyżowania czy wjazdu na trasę, to możemy na chwilę zjechać na środkowy pas, ominąć włączających się do ruchu innych kierowców i za skrzyżowaniem powrócić na prawy pas.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Przykład idzie z góry

Szanse na to, że Polacy nauczą się prawidłowo jeździć po kilkupasmowych drogach są niskie, głównie dlatego, że negatywne zachowania są utrwalane przez kiepskich kierowców, których w naszym kraju nie brakuje. Wiele osób w obawie przed ominięciem zjazdu z drogi spowodowanej brakiem umiejętności prawidłowej zmiany pasu (!) po prostu unika tego manewru najdłużej jak to możliwe. W rezultacie kierowcy tacy poruszają się po jezdni w sposób bardzo ostrożny, zachowawczy ,ale jednak błędny, nieprzepisowy i tak naprawdę ryzykowny. Zmuszanie innych użytkowników aut do lawirowania między maruderami w celu ich wyminięcia, wyraźnie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA