REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za jazdę środkowym pasem - dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda środkowym pasem jest dozwolona tylko w szczególnych przypadkach.

O tym, że jazda lewym pasem jest zabroniona (chyba, że w trakcie manewru wyprzedzania) zdaje sobie sprawę niewielka część kierowców. Zdecydowanie mniejsza ich grupa ma natomiast świadomość, że nawet poruszanie się środkowym pasem jezdni może zakończyć się mandatem.

REKLAMA

Trzypasmowe drogi - zasada poruszania się po nich

Drogi trzypasmowe to nadal rzadkość w polskich realiach. Spotkać je można głównie na nowo wybudowanych autostradach lub obwodnicach miast. Niestety, nawet jeśli tego typu trasa istnieje w danym regionie od wielu lat (np. Wisłostrada w Warszawie) to nawet rdzenni mieszkańcy tego obszaru nie potrafią z niej prawidłowo korzystać.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Ruch prawostronny - Polska to nie Wielka Brytania

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, dlatego kierowcy mają obowiązek poruszać się prawym pasem drogi. Jeśli jezdnia posiada więcej pasów, to służą one jedynie wyprzedzaniu! Środkowy pas służy do wyprzedzania pojazdów jadących prawym pasem, a lewy pas do wyprzedzania tych, którzy jadą pasem środkowym (dopuszcza się jazdę z wykorzystaniem wszystkich pasów wyłącznie w korku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Włączanie się do ruchu i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mandat

Mandat za jazdę środkowym pasem

Policja ma prawo nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Przepisy te mają na celu zwiększenie przepustowości dróg. Nie jest bowiem niczym niezwykłym na polskich trasach dostrzec pojazdy, wyraźnie blokujące i ograniczające na nich ruch.

Jazda środkowym pasem - przyczyny

Kierowcy najczęściej tłumaczą się ze swojej jazdy środkowym pasem tym, że jest on najbezpieczniejszy. Prawda jednak jest taka, że jazda prawą stroną jezdni jest równie bezpieczna, a jeśli dojeżdżamy do ruchliwego skrzyżowania czy wjazdu na trasę, to możemy na chwilę zjechać na środkowy pas, ominąć włączających się do ruchu innych kierowców i za skrzyżowaniem powrócić na prawy pas.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Przykład idzie z góry

Szanse na to, że Polacy nauczą się prawidłowo jeździć po kilkupasmowych drogach są niskie, głównie dlatego, że negatywne zachowania są utrwalane przez kiepskich kierowców, których w naszym kraju nie brakuje. Wiele osób w obawie przed ominięciem zjazdu z drogi spowodowanej brakiem umiejętności prawidłowej zmiany pasu (!) po prostu unika tego manewru najdłużej jak to możliwe. W rezultacie kierowcy tacy poruszają się po jezdni w sposób bardzo ostrożny, zachowawczy ,ale jednak błędny, nieprzepisowy i tak naprawdę ryzykowny. Zmuszanie innych użytkowników aut do lawirowania między maruderami w celu ich wyminięcia, wyraźnie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA