REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.
Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kary za brak ubezpieczenia OC w 2017 r. znacznie wzrosły. Grzywnę mogą dostać nie tylko ci kierowcy, którzy notorycznie jeżdżą bez wykupionej polisy ale także gapowicze, którzy zapomnieli o jej wykupieni.

Bieżący rok przywitał kierowców drastycznym wzrostem cen za ubezpieczenie OC. Chociaż o podwyżkach było głośno jeszcze przed wejściem nowych przepisów, kierowcy nie przypuszczali, że tak boleśnie uderzą w ich domowy budżet. Większość właścicieli samochodów już musiało zmierzyć się z nową rzeczywistością. Rekordziści zapłacili za obowiązkowe ubezpieczenie nawet 100 proc. więcej! Niemiłych niespodzianek jest jednak więcej. Dla gapowiczów, którzy zwlekali z przedłużeniem bądź wykupieniem polisy, ustawodawca przewidział dotkliwą karę - nawet 4 tysiące złotych!

REKLAMA

Zobacz też: Haczyki w ubezpieczeniach Assistance

Kary za brak OC są coraz wyższe

Najwięcej zapłacą ci, którzy zwlekają z wykupieniem polisy ponad dwa tygodnie. Posiadacze samochodów osobowych zapłacą o 300 zł więcej, niż w roku ubiegłym. Maksymalna kara za brak OC jest jeszcze wyższa w przypadku samochodów ciężarowych - aż o 400 zł. Z czego wynikają tak drastyczne podwyżki? To, ile zapłacimy za brak obowiązkowego OC, zależy od ustalonej przez rząd płacy minimalnej. W tym roku wzrosła ona z 1850 zł do 2000 zł brutto. Dało to rządzącym możliwość podwyższenia kary za niewywiązanie się z obowiązku opłacenia polisy na czas. Chociaż posiadacze aut sądzą, że ceny ustala Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, są w błędzie. Zadaniem UFG jest jedynie monitorowanie, czy właściciele samochodów opłacają na czas OC. W przypadku wykrycia nawet jednodniowej zwłoki - nakładają i egzekwują wniesienie opłaty karnej.

Zobacz też: Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

Od czego zależy wysokość kary za brak OC?

Gapowicze odczują na własnej kieszeni nowe przepisy - najdotkliwiej ci, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczeniowej ponad 14 dni. To właśnie ich dotyczy kara w wysokości aż czterech tysięcy złotych. Właściciele samochodów osobowych zapłacą więc dwukrotność minimalnego wynagrodzenia brutto. Połowę tej sumy, czyli dwa tysiące złotych, zapłacą posiadacze aut, którzy spóźnią się z wykupieniem polisy od 4 do 14 dni. Najmniej – 20 proc. pełnej opłaty karnej - będą płaciły osoby, które jeżdżą maksymalnie 3 dni bez ważnego OC. Inaczej wygląda sytuacja właścicieli samochodów ciężarowych. Największa kara to dla nich aż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Kara za brak polisy w przypadku pozostałych aut wynosi jedną trzecią minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spać spokojnie mogą te osoby, które opłaciły polisę za cały poprzedni rok, a tylko zapomnieli ją przedłużyć u dotychczasowego ubezpieczyciela - ich polisa odnowi się automatycznie. Oczywiście ubezpieczyciel będzie wymagał zapłacenia zaległości, ale unikną oni wysokiej kary za brak OC. Jeśli jednak nie zapłaci się np. drugiej raty to ubezpieczenie nie przedłuży się automatycznie. Lepiej też nie zapominać o polisie, gdy kupiliśmy nowy samochód i korzystamy z polisy poprzedniego właściciela mówi Witold Jaworski, współtwórca marki YU!.

Zobacz też: W jaki sposób UFG naprawia samochody?

Jak płacić mniej?

REKLAMA

Jeśli kara zostanie już nałożona - nie ma rady, trzeba ją zapłacić. Można mieć natomiast wpływ na wysokość polisy. Podwyżki OC oraz kar za jego brak spowodowały powstanie nowych, atrakcyjnych rozwiązań. Rynek rządzi się swoimi prawami, więc tam, gdzie coś drożeje, znaleźć można także okazje do oszczędzania.

Podwyżki OC spowodowały, że kierowcy stali się otwarci na szukanie oszczędności. Odpowiedzią na ich potrzeby są nowoczesne rozwiązania technologiczne. Na przykład kierowcy Yanosika, którzy jeżdżą bezpiecznie, mogą za pomocą aplikacji wykupić tańsze OC w YU!. Opłaca się to obu stronom, dlatego ceny ubezpieczeń mogą być dużo tańsze mówi Witold Jaworski, współtwórca marki YU!. Użytkownicy aplikacji nie muszą się także martwić o kary za brak polisy, gdyż są informowani o zbliżającym się terminie ważności OC, które w kilku krokach mogą odnowić – dodaje W. Jaworski.

Warto szukać takich okazji, bo nic nie zapowiada, by opłaty za ubezpieczenie miały być niższe. Chociaż OC jest obowiązkowe dla każdego zarejestrowanego pojazdu (nawet tego, którym nie jeździmy na co dzień), jego cena różni się w zależności od ubezpieczyciela. Nieświadomi mogą sporo przepłacić, mimo, że zakres polisy jest identyczny, niezależnie od tego, kto ją sprzedaje. Kto więc zapłaci mniej? Na pewno ci, którzy potrafią szukać okazji i oczywiście… nie przegapią obowiązkowej opłaty za OC. W przeciwnym razie, niezależnie gdzie ubezpieczymy auto, nie unikniemy wysokiej kary.

Źródło: Materiały prasowe YU!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA