REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.

Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.
Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kary za brak ubezpieczenia OC w 2017 r. znacznie wzrosły. Grzywnę mogą dostać nie tylko ci kierowcy, którzy notorycznie jeżdżą bez wykupionej polisy ale także gapowicze, którzy zapomnieli o jej wykupieni.

Bieżący rok przywitał kierowców drastycznym wzrostem cen za ubezpieczenie OC. Chociaż o podwyżkach było głośno jeszcze przed wejściem nowych przepisów, kierowcy nie przypuszczali, że tak boleśnie uderzą w ich domowy budżet. Większość właścicieli samochodów już musiało zmierzyć się z nową rzeczywistością. Rekordziści zapłacili za obowiązkowe ubezpieczenie nawet 100 proc. więcej! Niemiłych niespodzianek jest jednak więcej. Dla gapowiczów, którzy zwlekali z przedłużeniem bądź wykupieniem polisy, ustawodawca przewidział dotkliwą karę - nawet 4 tysiące złotych!

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Haczyki w ubezpieczeniach Assistance

Kary za brak OC są coraz wyższe

Najwięcej zapłacą ci, którzy zwlekają z wykupieniem polisy ponad dwa tygodnie. Posiadacze samochodów osobowych zapłacą o 300 zł więcej, niż w roku ubiegłym. Maksymalna kara za brak OC jest jeszcze wyższa w przypadku samochodów ciężarowych - aż o 400 zł. Z czego wynikają tak drastyczne podwyżki? To, ile zapłacimy za brak obowiązkowego OC, zależy od ustalonej przez rząd płacy minimalnej. W tym roku wzrosła ona z 1850 zł do 2000 zł brutto. Dało to rządzącym możliwość podwyższenia kary za niewywiązanie się z obowiązku opłacenia polisy na czas. Chociaż posiadacze aut sądzą, że ceny ustala Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, są w błędzie. Zadaniem UFG jest jedynie monitorowanie, czy właściciele samochodów opłacają na czas OC. W przypadku wykrycia nawet jednodniowej zwłoki - nakładają i egzekwują wniesienie opłaty karnej.

Zobacz też: Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

REKLAMA

Od czego zależy wysokość kary za brak OC?

Gapowicze odczują na własnej kieszeni nowe przepisy - najdotkliwiej ci, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczeniowej ponad 14 dni. To właśnie ich dotyczy kara w wysokości aż czterech tysięcy złotych. Właściciele samochodów osobowych zapłacą więc dwukrotność minimalnego wynagrodzenia brutto. Połowę tej sumy, czyli dwa tysiące złotych, zapłacą posiadacze aut, którzy spóźnią się z wykupieniem polisy od 4 do 14 dni. Najmniej – 20 proc. pełnej opłaty karnej - będą płaciły osoby, które jeżdżą maksymalnie 3 dni bez ważnego OC. Inaczej wygląda sytuacja właścicieli samochodów ciężarowych. Największa kara to dla nich aż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Kara za brak polisy w przypadku pozostałych aut wynosi jedną trzecią minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spać spokojnie mogą te osoby, które opłaciły polisę za cały poprzedni rok, a tylko zapomnieli ją przedłużyć u dotychczasowego ubezpieczyciela - ich polisa odnowi się automatycznie. Oczywiście ubezpieczyciel będzie wymagał zapłacenia zaległości, ale unikną oni wysokiej kary za brak OC. Jeśli jednak nie zapłaci się np. drugiej raty to ubezpieczenie nie przedłuży się automatycznie. Lepiej też nie zapominać o polisie, gdy kupiliśmy nowy samochód i korzystamy z polisy poprzedniego właściciela mówi Witold Jaworski, współtwórca marki YU!.

Zobacz też: W jaki sposób UFG naprawia samochody?

Jak płacić mniej?

Jeśli kara zostanie już nałożona - nie ma rady, trzeba ją zapłacić. Można mieć natomiast wpływ na wysokość polisy. Podwyżki OC oraz kar za jego brak spowodowały powstanie nowych, atrakcyjnych rozwiązań. Rynek rządzi się swoimi prawami, więc tam, gdzie coś drożeje, znaleźć można także okazje do oszczędzania.

Podwyżki OC spowodowały, że kierowcy stali się otwarci na szukanie oszczędności. Odpowiedzią na ich potrzeby są nowoczesne rozwiązania technologiczne. Na przykład kierowcy Yanosika, którzy jeżdżą bezpiecznie, mogą za pomocą aplikacji wykupić tańsze OC w YU!. Opłaca się to obu stronom, dlatego ceny ubezpieczeń mogą być dużo tańsze mówi Witold Jaworski, współtwórca marki YU!. Użytkownicy aplikacji nie muszą się także martwić o kary za brak polisy, gdyż są informowani o zbliżającym się terminie ważności OC, które w kilku krokach mogą odnowić – dodaje W. Jaworski.

Warto szukać takich okazji, bo nic nie zapowiada, by opłaty za ubezpieczenie miały być niższe. Chociaż OC jest obowiązkowe dla każdego zarejestrowanego pojazdu (nawet tego, którym nie jeździmy na co dzień), jego cena różni się w zależności od ubezpieczyciela. Nieświadomi mogą sporo przepłacić, mimo, że zakres polisy jest identyczny, niezależnie od tego, kto ją sprzedaje. Kto więc zapłaci mniej? Na pewno ci, którzy potrafią szukać okazji i oczywiście… nie przegapią obowiązkowej opłaty za OC. W przeciwnym razie, niezależnie gdzie ubezpieczymy auto, nie unikniemy wysokiej kary.

Źródło: Materiały prasowe YU!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA