REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób UFG naprawia samochody?

W jaki sposób UFG naprawia samochody?
W jaki sposób UFG naprawia samochody?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został utworzony między innymi po to, aby zagwarantować likwidację szkód komunikacyjnych, gdy ich sprawca był nieubezpieczony albo niezidentyfikowany. W takiej sytuacji, UFG przejmuje na siebie finansowy ciężar wypadku. Warto jednak wiedzieć, że wypłata odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podlega pewnym ograniczeniom.

W kontekście Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego często mówi się o karach za brak polisy OC. Dlatego wiele osób może nawet nie zdawać sobie sprawy, że wspomniana instytucja ma ważniejsze zadania, niż wymierzanie kar nieubezpieczonym kierowcom. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został utworzony między innymi po to, aby zagwarantować likwidację szkód komunikacyjnych, gdy ich sprawca był nieubezpieczony albo niezidentyfikowany. W takiej sytuacji, UFG przejmuje na siebie finansowy ciężar wypadku. Warto jednak wiedzieć, że wypłata odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podlega pewnym ograniczeniom. Na pełną rekompensatę z UFG, nie mogą liczyć między innymi posiadacze ubezpieczeń autocasco.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy możliwy jest wzrost cen OC w PZU po zakupie akcji Pekao S.A.?

Szkodę do UFG zgłaszamy przy pomocy firmy oferującej polisy OC

Na wstępie warto podkreślić, że działalność Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego została uregulowana przez tą samą ustawę z 22 maja 2003 roku, która określa również najważniejsze zasady funkcjonowania obowiązkowych polis dla kierowców. Ze względu na szczegółowe regulacje, nie ma mowy o uznaniowym traktowaniu osoby, która poniosła szkody wywołane przez nieubezpieczonego lub niezidentyfikowanego kierowcę.

Podstawowa zasada dotycząca likwidacji szkód przez UFG mówi, że wypadek trzeba zgłosić do dowolnego ubezpieczyciela, który sprzedaje polisy OC dla kierowców. Taka firma nie może odmówić przyjęcia zawiadomienia (nawet wtedy, gdy poszkodowany nigdy nie był jej klientem). „W opisywanej sytuacji, ubezpieczyciel chwilowo staje się pośrednikiem pomiędzy kierowcą oraz Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodę kwalifikującą się do likwidacji przez UFG, trzeba zgłosić do dowolnego ubezpieczyciela oferującego OC dla kierowców na terenie Polski. Zakład ubezpieczeń nie może odmówić przyjęcia takiego zgłoszenia.

W dalszej kolejności ubezpieczyciel będzie zajmował się:

  • ustaleniem okoliczności sprawy
  • zasadnością roszczeń poszkodowanego wobec UFG
  • wysokością szkód.

Takie rozwiązanie wybrano, gdyż zakłady ubezpieczeń oferujące polisy OC dla kierowców, mają odpowiednie doświadczenie oraz działy zajmujące się likwidacją szkód komunikacyjnych. Dopiero po odpowiednim przygotowaniu, dokumentacja związana z wypadkiem, trafia do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Zakład ubezpieczeń, do którego zgłoszono roszczenie wobec UFG, samodzielnie ocenia okoliczności sprawy oraz wartość szkód. Dopiero po właściwym zbadaniu sytuacji, akta trafiają do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC

W przypadku wypłaty z AC kierowca otrzyma tylko wyrównanie

Pomimo przekazania części kompetencji ubezpieczycielom, UFG rezerwuje sobie prawo do wydania decyzji w sprawie likwidacji szkód. To logiczne rozwiązanie, gdyż wypłata następuje ze środków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, UFG odpowiada zarówno za szkody majątkowe (np. zniszczenia samochodu), jak i osobowe (m.in. konsekwencje kalectwa ofiary wypadku drogowego).

Decyzja dotycząca wypłaty odszkodowania (za szkody majątkowe) lub zadośćuczynienia (za szkody osobowe), zawsze pozostaje w gestii Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG co do zasady ma 30 dni na podjęcie decyzji o wypłacie odszkodowania oraz likwidację szkody. Wspomniany termin nalicza się od dnia, w którym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny otrzymał wszystkie potrzebne dokumenty od zakładu ubezpieczeń.

W przypadku skomplikowanych spraw, szkoda powinna zostać zlikwidowana w ciągu 14 dni od ustalenia wszystkich istotnych okoliczności. „Bezsporna część świadczenia musi jednak zostać wypłacona w terminie 30 dni naliczanym od daty przekazania do UFG wszystkich niezbędnych dokumentów” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Co do zasady, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma 30 dni na podjęcie decyzji oraz likwidację szkody (termin naliczany od dnia otrzymania dokumentacji). W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw, likwidacja szkód może potrwać dłużej.

Ze względu na limitowane środki do dyspozycji UFG, wprowadzono pewne ograniczenia wypłaty świadczeń. Pierwsze ograniczenie dotyczy szkód majątkowych spowodowanych przez niezidentyfikowanego kierowcę. Takie szkody będą likwidowane przez UFG, jeśli wypadek równocześnie skutkował śmiercią człowieka, naruszeniem czynności narządu ciała albo rozstrojem zdrowia trwającym dłużej niż 14 dni. W opisywanej sytuacji, odszkodowanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za szkody majątkowe dotyczące pojazdu, zostanie pomniejszone o równowartość 300 euro. Dzięki opisywanym ograniczeniom, UFG nie musi likwidować tysięcy drobnych szkód majątkowych, które wyrządził nieznany sprawca (np. na parkingu pod supermarketem).

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny likwiduje szkody majątkowe spowodowane przez nieznanego sprawcę, jeśli w tym samym wypadku jakaś osoba poniosła śmierć lub została poważnie ranna.

Drugie ograniczenie odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, dotyczy właścicieli aut posiadających polisę autocasco. Takie osoby nie otrzymają od UFG zwrotu całości kosztów naprawy pojazdu. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny powoła się na możliwość likwidacji szkód z AC i zaproponuje pokrycie kosztów nieskompensowanych przez ubezpieczyciela (np. rekompensatę za utratę zniżek w AC). „Dzięki takiemu rozwiązaniu, koszty działania UFG mogą być nieco niższe. Warto pamiętać, że te koszty ubezpieczyciele w praktyce przenoszą na swoich klientów. Wzrost obowiązkowych składek wpłacanych do UFG przez firmy ubezpieczeniowe, zawsze przekłada się na ceny polis komunikacyjnych” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA