REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób UFG naprawia samochody?

Subskrybuj nas na Youtube
W jaki sposób UFG naprawia samochody?
W jaki sposób UFG naprawia samochody?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został utworzony między innymi po to, aby zagwarantować likwidację szkód komunikacyjnych, gdy ich sprawca był nieubezpieczony albo niezidentyfikowany. W takiej sytuacji, UFG przejmuje na siebie finansowy ciężar wypadku. Warto jednak wiedzieć, że wypłata odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podlega pewnym ograniczeniom.

W kontekście Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego często mówi się o karach za brak polisy OC. Dlatego wiele osób może nawet nie zdawać sobie sprawy, że wspomniana instytucja ma ważniejsze zadania, niż wymierzanie kar nieubezpieczonym kierowcom. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został utworzony między innymi po to, aby zagwarantować likwidację szkód komunikacyjnych, gdy ich sprawca był nieubezpieczony albo niezidentyfikowany. W takiej sytuacji, UFG przejmuje na siebie finansowy ciężar wypadku. Warto jednak wiedzieć, że wypłata odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podlega pewnym ograniczeniom. Na pełną rekompensatę z UFG, nie mogą liczyć między innymi posiadacze ubezpieczeń autocasco.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy możliwy jest wzrost cen OC w PZU po zakupie akcji Pekao S.A.?

Szkodę do UFG zgłaszamy przy pomocy firmy oferującej polisy OC

Na wstępie warto podkreślić, że działalność Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego została uregulowana przez tą samą ustawę z 22 maja 2003 roku, która określa również najważniejsze zasady funkcjonowania obowiązkowych polis dla kierowców. Ze względu na szczegółowe regulacje, nie ma mowy o uznaniowym traktowaniu osoby, która poniosła szkody wywołane przez nieubezpieczonego lub niezidentyfikowanego kierowcę.

Podstawowa zasada dotycząca likwidacji szkód przez UFG mówi, że wypadek trzeba zgłosić do dowolnego ubezpieczyciela, który sprzedaje polisy OC dla kierowców. Taka firma nie może odmówić przyjęcia zawiadomienia (nawet wtedy, gdy poszkodowany nigdy nie był jej klientem). „W opisywanej sytuacji, ubezpieczyciel chwilowo staje się pośrednikiem pomiędzy kierowcą oraz Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodę kwalifikującą się do likwidacji przez UFG, trzeba zgłosić do dowolnego ubezpieczyciela oferującego OC dla kierowców na terenie Polski. Zakład ubezpieczeń nie może odmówić przyjęcia takiego zgłoszenia.

W dalszej kolejności ubezpieczyciel będzie zajmował się:

  • ustaleniem okoliczności sprawy
  • zasadnością roszczeń poszkodowanego wobec UFG
  • wysokością szkód.

Takie rozwiązanie wybrano, gdyż zakłady ubezpieczeń oferujące polisy OC dla kierowców, mają odpowiednie doświadczenie oraz działy zajmujące się likwidacją szkód komunikacyjnych. Dopiero po odpowiednim przygotowaniu, dokumentacja związana z wypadkiem, trafia do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Zakład ubezpieczeń, do którego zgłoszono roszczenie wobec UFG, samodzielnie ocenia okoliczności sprawy oraz wartość szkód. Dopiero po właściwym zbadaniu sytuacji, akta trafiają do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC

W przypadku wypłaty z AC kierowca otrzyma tylko wyrównanie

Pomimo przekazania części kompetencji ubezpieczycielom, UFG rezerwuje sobie prawo do wydania decyzji w sprawie likwidacji szkód. To logiczne rozwiązanie, gdyż wypłata następuje ze środków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, UFG odpowiada zarówno za szkody majątkowe (np. zniszczenia samochodu), jak i osobowe (m.in. konsekwencje kalectwa ofiary wypadku drogowego).

Decyzja dotycząca wypłaty odszkodowania (za szkody majątkowe) lub zadośćuczynienia (za szkody osobowe), zawsze pozostaje w gestii Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG co do zasady ma 30 dni na podjęcie decyzji o wypłacie odszkodowania oraz likwidację szkody. Wspomniany termin nalicza się od dnia, w którym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny otrzymał wszystkie potrzebne dokumenty od zakładu ubezpieczeń.

W przypadku skomplikowanych spraw, szkoda powinna zostać zlikwidowana w ciągu 14 dni od ustalenia wszystkich istotnych okoliczności. „Bezsporna część świadczenia musi jednak zostać wypłacona w terminie 30 dni naliczanym od daty przekazania do UFG wszystkich niezbędnych dokumentów” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Co do zasady, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma 30 dni na podjęcie decyzji oraz likwidację szkody (termin naliczany od dnia otrzymania dokumentacji). W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw, likwidacja szkód może potrwać dłużej.

Ze względu na limitowane środki do dyspozycji UFG, wprowadzono pewne ograniczenia wypłaty świadczeń. Pierwsze ograniczenie dotyczy szkód majątkowych spowodowanych przez niezidentyfikowanego kierowcę. Takie szkody będą likwidowane przez UFG, jeśli wypadek równocześnie skutkował śmiercią człowieka, naruszeniem czynności narządu ciała albo rozstrojem zdrowia trwającym dłużej niż 14 dni. W opisywanej sytuacji, odszkodowanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za szkody majątkowe dotyczące pojazdu, zostanie pomniejszone o równowartość 300 euro. Dzięki opisywanym ograniczeniom, UFG nie musi likwidować tysięcy drobnych szkód majątkowych, które wyrządził nieznany sprawca (np. na parkingu pod supermarketem).

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny likwiduje szkody majątkowe spowodowane przez nieznanego sprawcę, jeśli w tym samym wypadku jakaś osoba poniosła śmierć lub została poważnie ranna.

Drugie ograniczenie odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, dotyczy właścicieli aut posiadających polisę autocasco. Takie osoby nie otrzymają od UFG zwrotu całości kosztów naprawy pojazdu. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny powoła się na możliwość likwidacji szkód z AC i zaproponuje pokrycie kosztów nieskompensowanych przez ubezpieczyciela (np. rekompensatę za utratę zniżek w AC). „Dzięki takiemu rozwiązaniu, koszty działania UFG mogą być nieco niższe. Warto pamiętać, że te koszty ubezpieczyciele w praktyce przenoszą na swoich klientów. Wzrost obowiązkowych składek wpłacanych do UFG przez firmy ubezpieczeniowe, zawsze przekłada się na ceny polis komunikacyjnych” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA