REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?
Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

REKLAMA

REKLAMA

Dane z rynku ubezpieczeń są pocieszające. Okazuje się, że ubezpieczyciele zaczęli zarabiać na polisach OC, a w kwietniu 2017 r. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC.

Koniec maja br. przyniósł pozytywne wiadomości dla kierowców. Komisja Nadzoru Finansowego podała bowiem, że w pierwszym kwartale bieżącego roku, ubezpieczyciele po raz pierwszy od długiego czasu wypracowali zysk techniczny ze sprzedaży polis OC. Taka informacja oznacza, że sytuacja na rynku obowiązkowych ubezpieczeń zaczęła powoli się normalizować. Dane Ubea.pl wskazują natomiast, że w kwietniu br. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC. Miesiąc później doszło do niedużych wzrostów. Sumarycznie poziom cen OC z maja 2017 roku, był mniej więcej taki sam, jak dwa miesiące wcześniej.

REKLAMA

Oblicz swoje OC w kalkulatorze

Osiągnięcie zysków przez ubezpieczycieli było jedynie kwestią czasu …

REKLAMA

Niedawna informacja o osiągnięciu przez ubezpieczycieli zysku technicznego na sprzedaży polis OC, z pewnością jest dobrym sygnałem po ogromnych stratach poniesionych przez zakłady ubezpieczeń w 2015 r. i 2016 r. (patrz poniższa tabela). Przez te dwa lata, ubezpieczyciele musieli dołożyć około 2,2 mld zł do sprzedaży obowiązkowych polis.

Zysk techniczny na OC z I kw. 2017 roku był bardzo niewielki (zaledwie 0,09 mld zł). Trzeba jednak pamiętać o dwóch kwestiach. „Po pierwsze, analogiczny wynik za styczeń, luty i marzec 2016 roku był jeszcze mocno ujemny i wynosił 0,32 mld zł (według danych KNF). Po drugie, ostatni roczny zysk ze sprzedaży OC, ubezpieczyciele osiągnęli dziesięć lat wcześniej (od stycznia do grudnia 2006 r.). Wspomniany roczny zysk wynosił zaledwie 0,20 mld zł” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Osoby, które dokładnie analizowały wyniki finansowe zakładów ubezpieczeń z 2016 roku, nie będą zaskoczone tym, że ubezpieczyciele wreszcie „wyszli na plus”. Zły wynik techniczny ze sprzedaży OC dla 2016 roku wynikał przede wszystkim z rozliczeń dotyczących reasekuracji i konieczności utworzenia wyższych rezerw składowych na 2017 r. „Gdyby negatywny wpływ tych czynników na wynik finansowy z OC nie był widoczny, to zakłady ubezpieczeń już wcześniej osiągnęłyby kwartalny zysk” - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: opracowanie własne Ubea na podstawie danych PIU oraz KNF

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

W maju 2017 r. miały miejsce tylko niewielkie podwyżki kosztów OC

Stabilizacja sytuacji na rynku OC staje się widoczna również wtedy, gdy sprawdzimy średnie składki wyliczane przez internautów w porównywarce ubezpieczeń Ubea.pl. Warto przypomnieć, że ten serwis w kwietniu 2017 r. po raz pierwszy od długiego czasu odnotował spadek średniej składki za polisę OC (marzec 2017 roku: 1873 zł, kwiecień 2017 roku: 1833 zł). Ten kwietniowy spadek wyniósł 2,1%. W maju mieliśmy do czynienia z niewielkim wzrostem wynoszącym prawie 2,5%. Sumaryczny skutek tych dwóch zmian (spadku z kwietnia i wzrostu z maja) jest taki, że obowiązkowe ubezpieczenia OC kosztują mniej więcej tyle samo, co w marcu 2017 roku. Warto zwrócić uwagę, że w stosunku do kwietnia br. swoje składki najbardziej podniosły dwie firmy oferujące tanie polisy (Aviva: +6,42%, AXA Ubezpieczenia: +3,64%).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

* - Pod marką You Can Drive są sprzedawane tylko polisy dla młodych kierowców, co skutkuje wyższym poziomem składki. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

REKLAMA

Zmiany cenowe na rynku z maja 2017 roku można oceniać dwojako. Pozytywnym aspektem dla kierowców jest to, że nie doszło do szybkich wzrostów składek za OC. Z drugiej strony, obowiązkowe polisy kosztują mniej więcej tyle samo, co dwa miesiące wcześniej. To oznacza ponad dziesięcioprocentową podwyżkę w stosunku do początku 2017 roku.

Dalsza strategia cenowa zakładów ubezpieczeń będzie odpowiedzią na zmiany dotyczące wartości wypłat i zapowiadanych regulacji prawnych (np. standaryzacji zadośćuczynień). Warto również wspomnieć o lipcowych zmianach w zasadach rozliczania VAT-u, które mają być niekorzystne dla ubezpieczycieli. „Reasumując: kolejne podwyżki składek za OC są jeszcze bardzo możliwe. Te zmiany nie powinny jednak osiągnąć takiego poziomu, jak łączne wzrosty z 2016 roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA