REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?
Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

REKLAMA

REKLAMA

Dane z rynku ubezpieczeń są pocieszające. Okazuje się, że ubezpieczyciele zaczęli zarabiać na polisach OC, a w kwietniu 2017 r. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC.

Koniec maja br. przyniósł pozytywne wiadomości dla kierowców. Komisja Nadzoru Finansowego podała bowiem, że w pierwszym kwartale bieżącego roku, ubezpieczyciele po raz pierwszy od długiego czasu wypracowali zysk techniczny ze sprzedaży polis OC. Taka informacja oznacza, że sytuacja na rynku obowiązkowych ubezpieczeń zaczęła powoli się normalizować. Dane Ubea.pl wskazują natomiast, że w kwietniu br. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC. Miesiąc później doszło do niedużych wzrostów. Sumarycznie poziom cen OC z maja 2017 roku, był mniej więcej taki sam, jak dwa miesiące wcześniej.

REKLAMA

Oblicz swoje OC w kalkulatorze

Osiągnięcie zysków przez ubezpieczycieli było jedynie kwestią czasu …

REKLAMA

Niedawna informacja o osiągnięciu przez ubezpieczycieli zysku technicznego na sprzedaży polis OC, z pewnością jest dobrym sygnałem po ogromnych stratach poniesionych przez zakłady ubezpieczeń w 2015 r. i 2016 r. (patrz poniższa tabela). Przez te dwa lata, ubezpieczyciele musieli dołożyć około 2,2 mld zł do sprzedaży obowiązkowych polis.

Zysk techniczny na OC z I kw. 2017 roku był bardzo niewielki (zaledwie 0,09 mld zł). Trzeba jednak pamiętać o dwóch kwestiach. „Po pierwsze, analogiczny wynik za styczeń, luty i marzec 2016 roku był jeszcze mocno ujemny i wynosił 0,32 mld zł (według danych KNF). Po drugie, ostatni roczny zysk ze sprzedaży OC, ubezpieczyciele osiągnęli dziesięć lat wcześniej (od stycznia do grudnia 2006 r.). Wspomniany roczny zysk wynosił zaledwie 0,20 mld zł” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które dokładnie analizowały wyniki finansowe zakładów ubezpieczeń z 2016 roku, nie będą zaskoczone tym, że ubezpieczyciele wreszcie „wyszli na plus”. Zły wynik techniczny ze sprzedaży OC dla 2016 roku wynikał przede wszystkim z rozliczeń dotyczących reasekuracji i konieczności utworzenia wyższych rezerw składowych na 2017 r. „Gdyby negatywny wpływ tych czynników na wynik finansowy z OC nie był widoczny, to zakłady ubezpieczeń już wcześniej osiągnęłyby kwartalny zysk” - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: opracowanie własne Ubea na podstawie danych PIU oraz KNF

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

W maju 2017 r. miały miejsce tylko niewielkie podwyżki kosztów OC

Stabilizacja sytuacji na rynku OC staje się widoczna również wtedy, gdy sprawdzimy średnie składki wyliczane przez internautów w porównywarce ubezpieczeń Ubea.pl. Warto przypomnieć, że ten serwis w kwietniu 2017 r. po raz pierwszy od długiego czasu odnotował spadek średniej składki za polisę OC (marzec 2017 roku: 1873 zł, kwiecień 2017 roku: 1833 zł). Ten kwietniowy spadek wyniósł 2,1%. W maju mieliśmy do czynienia z niewielkim wzrostem wynoszącym prawie 2,5%. Sumaryczny skutek tych dwóch zmian (spadku z kwietnia i wzrostu z maja) jest taki, że obowiązkowe ubezpieczenia OC kosztują mniej więcej tyle samo, co w marcu 2017 roku. Warto zwrócić uwagę, że w stosunku do kwietnia br. swoje składki najbardziej podniosły dwie firmy oferujące tanie polisy (Aviva: +6,42%, AXA Ubezpieczenia: +3,64%).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

* - Pod marką You Can Drive są sprzedawane tylko polisy dla młodych kierowców, co skutkuje wyższym poziomem składki. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

REKLAMA

Zmiany cenowe na rynku z maja 2017 roku można oceniać dwojako. Pozytywnym aspektem dla kierowców jest to, że nie doszło do szybkich wzrostów składek za OC. Z drugiej strony, obowiązkowe polisy kosztują mniej więcej tyle samo, co dwa miesiące wcześniej. To oznacza ponad dziesięcioprocentową podwyżkę w stosunku do początku 2017 roku.

Dalsza strategia cenowa zakładów ubezpieczeń będzie odpowiedzią na zmiany dotyczące wartości wypłat i zapowiadanych regulacji prawnych (np. standaryzacji zadośćuczynień). Warto również wspomnieć o lipcowych zmianach w zasadach rozliczania VAT-u, które mają być niekorzystne dla ubezpieczycieli. „Reasumując: kolejne podwyżki składek za OC są jeszcze bardzo możliwe. Te zmiany nie powinny jednak osiągnąć takiego poziomu, jak łączne wzrosty z 2016 roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA