REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?
Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

REKLAMA

REKLAMA

Dane z rynku ubezpieczeń są pocieszające. Okazuje się, że ubezpieczyciele zaczęli zarabiać na polisach OC, a w kwietniu 2017 r. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC.

Koniec maja br. przyniósł pozytywne wiadomości dla kierowców. Komisja Nadzoru Finansowego podała bowiem, że w pierwszym kwartale bieżącego roku, ubezpieczyciele po raz pierwszy od długiego czasu wypracowali zysk techniczny ze sprzedaży polis OC. Taka informacja oznacza, że sytuacja na rynku obowiązkowych ubezpieczeń zaczęła powoli się normalizować. Dane Ubea.pl wskazują natomiast, że w kwietniu br. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC. Miesiąc później doszło do niedużych wzrostów. Sumarycznie poziom cen OC z maja 2017 roku, był mniej więcej taki sam, jak dwa miesiące wcześniej.

REKLAMA

Oblicz swoje OC w kalkulatorze

Osiągnięcie zysków przez ubezpieczycieli było jedynie kwestią czasu …

REKLAMA

Niedawna informacja o osiągnięciu przez ubezpieczycieli zysku technicznego na sprzedaży polis OC, z pewnością jest dobrym sygnałem po ogromnych stratach poniesionych przez zakłady ubezpieczeń w 2015 r. i 2016 r. (patrz poniższa tabela). Przez te dwa lata, ubezpieczyciele musieli dołożyć około 2,2 mld zł do sprzedaży obowiązkowych polis.

Zysk techniczny na OC z I kw. 2017 roku był bardzo niewielki (zaledwie 0,09 mld zł). Trzeba jednak pamiętać o dwóch kwestiach. „Po pierwsze, analogiczny wynik za styczeń, luty i marzec 2016 roku był jeszcze mocno ujemny i wynosił 0,32 mld zł (według danych KNF). Po drugie, ostatni roczny zysk ze sprzedaży OC, ubezpieczyciele osiągnęli dziesięć lat wcześniej (od stycznia do grudnia 2006 r.). Wspomniany roczny zysk wynosił zaledwie 0,20 mld zł” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które dokładnie analizowały wyniki finansowe zakładów ubezpieczeń z 2016 roku, nie będą zaskoczone tym, że ubezpieczyciele wreszcie „wyszli na plus”. Zły wynik techniczny ze sprzedaży OC dla 2016 roku wynikał przede wszystkim z rozliczeń dotyczących reasekuracji i konieczności utworzenia wyższych rezerw składowych na 2017 r. „Gdyby negatywny wpływ tych czynników na wynik finansowy z OC nie był widoczny, to zakłady ubezpieczeń już wcześniej osiągnęłyby kwartalny zysk” - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: opracowanie własne Ubea na podstawie danych PIU oraz KNF

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

W maju 2017 r. miały miejsce tylko niewielkie podwyżki kosztów OC

Stabilizacja sytuacji na rynku OC staje się widoczna również wtedy, gdy sprawdzimy średnie składki wyliczane przez internautów w porównywarce ubezpieczeń Ubea.pl. Warto przypomnieć, że ten serwis w kwietniu 2017 r. po raz pierwszy od długiego czasu odnotował spadek średniej składki za polisę OC (marzec 2017 roku: 1873 zł, kwiecień 2017 roku: 1833 zł). Ten kwietniowy spadek wyniósł 2,1%. W maju mieliśmy do czynienia z niewielkim wzrostem wynoszącym prawie 2,5%. Sumaryczny skutek tych dwóch zmian (spadku z kwietnia i wzrostu z maja) jest taki, że obowiązkowe ubezpieczenia OC kosztują mniej więcej tyle samo, co w marcu 2017 roku. Warto zwrócić uwagę, że w stosunku do kwietnia br. swoje składki najbardziej podniosły dwie firmy oferujące tanie polisy (Aviva: +6,42%, AXA Ubezpieczenia: +3,64%).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

* - Pod marką You Can Drive są sprzedawane tylko polisy dla młodych kierowców, co skutkuje wyższym poziomem składki. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

REKLAMA

Zmiany cenowe na rynku z maja 2017 roku można oceniać dwojako. Pozytywnym aspektem dla kierowców jest to, że nie doszło do szybkich wzrostów składek za OC. Z drugiej strony, obowiązkowe polisy kosztują mniej więcej tyle samo, co dwa miesiące wcześniej. To oznacza ponad dziesięcioprocentową podwyżkę w stosunku do początku 2017 roku.

Dalsza strategia cenowa zakładów ubezpieczeń będzie odpowiedzią na zmiany dotyczące wartości wypłat i zapowiadanych regulacji prawnych (np. standaryzacji zadośćuczynień). Warto również wspomnieć o lipcowych zmianach w zasadach rozliczania VAT-u, które mają być niekorzystne dla ubezpieczycieli. „Reasumując: kolejne podwyżki składek za OC są jeszcze bardzo możliwe. Te zmiany nie powinny jednak osiągnąć takiego poziomu, jak łączne wzrosty z 2016 roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA