REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?
Czy ubezpieczyciele zarabiają na polisach OC?

REKLAMA

REKLAMA

Dane z rynku ubezpieczeń są pocieszające. Okazuje się, że ubezpieczyciele zaczęli zarabiać na polisach OC, a w kwietniu 2017 r. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC.

Koniec maja br. przyniósł pozytywne wiadomości dla kierowców. Komisja Nadzoru Finansowego podała bowiem, że w pierwszym kwartale bieżącego roku, ubezpieczyciele po raz pierwszy od długiego czasu wypracowali zysk techniczny ze sprzedaży polis OC. Taka informacja oznacza, że sytuacja na rynku obowiązkowych ubezpieczeń zaczęła powoli się normalizować. Dane Ubea.pl wskazują natomiast, że w kwietniu br. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC. Miesiąc później doszło do niedużych wzrostów. Sumarycznie poziom cen OC z maja 2017 roku, był mniej więcej taki sam, jak dwa miesiące wcześniej.

REKLAMA

Oblicz swoje OC w kalkulatorze

Osiągnięcie zysków przez ubezpieczycieli było jedynie kwestią czasu …

REKLAMA

Niedawna informacja o osiągnięciu przez ubezpieczycieli zysku technicznego na sprzedaży polis OC, z pewnością jest dobrym sygnałem po ogromnych stratach poniesionych przez zakłady ubezpieczeń w 2015 r. i 2016 r. (patrz poniższa tabela). Przez te dwa lata, ubezpieczyciele musieli dołożyć około 2,2 mld zł do sprzedaży obowiązkowych polis.

Zysk techniczny na OC z I kw. 2017 roku był bardzo niewielki (zaledwie 0,09 mld zł). Trzeba jednak pamiętać o dwóch kwestiach. „Po pierwsze, analogiczny wynik za styczeń, luty i marzec 2016 roku był jeszcze mocno ujemny i wynosił 0,32 mld zł (według danych KNF). Po drugie, ostatni roczny zysk ze sprzedaży OC, ubezpieczyciele osiągnęli dziesięć lat wcześniej (od stycznia do grudnia 2006 r.). Wspomniany roczny zysk wynosił zaledwie 0,20 mld zł” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które dokładnie analizowały wyniki finansowe zakładów ubezpieczeń z 2016 roku, nie będą zaskoczone tym, że ubezpieczyciele wreszcie „wyszli na plus”. Zły wynik techniczny ze sprzedaży OC dla 2016 roku wynikał przede wszystkim z rozliczeń dotyczących reasekuracji i konieczności utworzenia wyższych rezerw składowych na 2017 r. „Gdyby negatywny wpływ tych czynników na wynik finansowy z OC nie był widoczny, to zakłady ubezpieczeń już wcześniej osiągnęłyby kwartalny zysk” - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: opracowanie własne Ubea na podstawie danych PIU oraz KNF

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

W maju 2017 r. miały miejsce tylko niewielkie podwyżki kosztów OC

Stabilizacja sytuacji na rynku OC staje się widoczna również wtedy, gdy sprawdzimy średnie składki wyliczane przez internautów w porównywarce ubezpieczeń Ubea.pl. Warto przypomnieć, że ten serwis w kwietniu 2017 r. po raz pierwszy od długiego czasu odnotował spadek średniej składki za polisę OC (marzec 2017 roku: 1873 zł, kwiecień 2017 roku: 1833 zł). Ten kwietniowy spadek wyniósł 2,1%. W maju mieliśmy do czynienia z niewielkim wzrostem wynoszącym prawie 2,5%. Sumaryczny skutek tych dwóch zmian (spadku z kwietnia i wzrostu z maja) jest taki, że obowiązkowe ubezpieczenia OC kosztują mniej więcej tyle samo, co w marcu 2017 roku. Warto zwrócić uwagę, że w stosunku do kwietnia br. swoje składki najbardziej podniosły dwie firmy oferujące tanie polisy (Aviva: +6,42%, AXA Ubezpieczenia: +3,64%).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

* - Pod marką You Can Drive są sprzedawane tylko polisy dla młodych kierowców, co skutkuje wyższym poziomem składki. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

REKLAMA

Zmiany cenowe na rynku z maja 2017 roku można oceniać dwojako. Pozytywnym aspektem dla kierowców jest to, że nie doszło do szybkich wzrostów składek za OC. Z drugiej strony, obowiązkowe polisy kosztują mniej więcej tyle samo, co dwa miesiące wcześniej. To oznacza ponad dziesięcioprocentową podwyżkę w stosunku do początku 2017 roku.

Dalsza strategia cenowa zakładów ubezpieczeń będzie odpowiedzią na zmiany dotyczące wartości wypłat i zapowiadanych regulacji prawnych (np. standaryzacji zadośćuczynień). Warto również wspomnieć o lipcowych zmianach w zasadach rozliczania VAT-u, które mają być niekorzystne dla ubezpieczycieli. „Reasumując: kolejne podwyżki składek za OC są jeszcze bardzo możliwe. Te zmiany nie powinny jednak osiągnąć takiego poziomu, jak łączne wzrosty z 2016 roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA