REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?

W Polsce obecnie działają ponad dwa miliony jednoosobowych firm. Osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, częściej niż pozostali obywatele korzystają z samochodów. Posiadanie auta przez przedsiębiorcę, wiąże się z koniecznością wykupienia obowiązkowej polisy OC. Dzięki danym porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl, można sprawdzić, czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

REKLAMA

Zobacz też: Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?

Wiele zależy od tego czy samochód jest powiązany z działalnością firmy

Wpływ prowadzonej działalności gospodarczej na koszt ubezpieczenia OC, można sprawdzić na przykładzie czterdziestojednoletniego właściciela Opla Corsy (2011 r.) z Warszawy. W zależności od wariantu analizy, ten mieszkaniec stolicy:

  1. jest przedsiębiorcą, ale wykorzystuje Opla tylko do celów prywatnych (posiada inny samochód firmowy)
  2. jest przedsiębiorcą i używa Opla jako samochód firmowy
  3. pracuje jako urzędnik i użytkuje swój samochód jako osoba prywatna

Pozostałe założenia dotyczące m.in. historii ubezpieczeniowej kierowcy, można sprawdzić w poniższej tabeli. Po uwzględnieniu drugiego wariantu (patrz powyżej) okazuje się, że tylko trzy firmy współpracujące z porównywarką Ubea.pl byłyby skłonne ubezpieczyć przez Internet przykładowe auto wykorzystywane do działalności gospodarczej. „Warto mieć na uwadze, że niektórzy ubezpieczyciele inaczej traktują ochronę samochodów firmowych. Różnice dotyczą np. kanałów sprzedaży polis” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej, może być niemożliwe przez Internet.

Po wyliczeniu składki dla trzech porównywanych wariantów okazuje się, że sam status przedsiębiorcy nie musi skutkować większą składką, jeżeli kierowca użytkuje dane auto jako samochód prywatny. Analizowany przykład posiadacza Opla Corsy pokazuje, że będąc przedsiębiorcą, taka osoba może zapłacić mniej za OC, niż po zadeklarowaniu pracy jako urzędnik (składka w AXA dla przedsiębiorcy - 679 zł, składka dla urzędnika - 709 zł). Dwaj inni ubezpieczyciele (Link4 i Generali), nie zwracają uwagi na profesję kierowcy (przedsiębiorca vs. urzędnik), o ile auto będzie wykorzystywane do celów prywatnych).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Przedsiębiorca niekoniecznie zapłaci wyższą składkę za OC, jeżeli auto jest wykorzystywane tylko do celów prywatnych.

Znajdź swoje najlepsze OC

Sytuacja przykładowego przedsiębiorcy przedstawia się inaczej w przypadku wykorzystywania auta na potrzeby firmy. W takiej sytuacji, składka proponowana przez dwóch „najtańszych” ubezpieczycieli wyraźnie wzrasta (z 679 zł do 769 zł - AXA/z 608 zł do 688 zł - Link4). Niektórzy ubezpieczyciele zakładają, że auta firmowe są wykorzystywane częściej i prowadzone w mniej ostrożny sposób. „Takie założenie może mieć wpływ na kalkulację składki OC nawet jeśli kierowca posiada dobrą historię ubezpieczenia i zadeklarował stosunkowo niski roczny przebieg - tak jak w analizowanym przykładzie” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?

Osoba wykorzystująca samochód do celów firmowych, prawdopodobnie zapłaci wyższą składkę w związku z tym sposobem użytkowania pojazdu.

Uwaga: rezygnacja z polisy dla przedsiębiorcy będzie nieco trudniejsza

REKLAMA

W nawiązaniu do tematu ubezpieczeń dla przedsiębiorców, warto przypomnieć, że te osoby kupujące polisę OC związaną z działalnością gospodarczą (dla firmowego auta), nie są traktowane jako konsumenci. Takie rozróżnienie będzie wpływało m.in. na możliwość odstąpienia od umowy ubezpieczenia OC kupionego zdalnie (przez Internet lub telefon). Konsument może w ciągu kolejnych 30 dni zrezygnować z ochrony zakupionej w kanale direct, podczas gdy przedsiębiorca nie ma takiego prawa. „Dla firmowego klienta, pewną rekompensatą jest możliwość obniżenia podatku dochodowego poprzez wliczenie składki ubezpieczeniowej do kosztów prowadzonej działalności” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Konsument w ciągu pierwszych 30 dni może zrezygnować z ubezpieczenia kupionego przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca nie ma takiego uprawnienia. Konsumentem jest osoba kupująca polisę do celów bezpośrednio niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA