REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?

Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?

W Polsce obecnie działają ponad dwa miliony jednoosobowych firm. Osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, częściej niż pozostali obywatele korzystają z samochodów. Posiadanie auta przez przedsiębiorcę, wiąże się z koniecznością wykupienia obowiązkowej polisy OC. Dzięki danym porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl, można sprawdzić, czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?

Wiele zależy od tego czy samochód jest powiązany z działalnością firmy

Wpływ prowadzonej działalności gospodarczej na koszt ubezpieczenia OC, można sprawdzić na przykładzie czterdziestojednoletniego właściciela Opla Corsy (2011 r.) z Warszawy. W zależności od wariantu analizy, ten mieszkaniec stolicy:

  1. jest przedsiębiorcą, ale wykorzystuje Opla tylko do celów prywatnych (posiada inny samochód firmowy)
  2. jest przedsiębiorcą i używa Opla jako samochód firmowy
  3. pracuje jako urzędnik i użytkuje swój samochód jako osoba prywatna

Pozostałe założenia dotyczące m.in. historii ubezpieczeniowej kierowcy, można sprawdzić w poniższej tabeli. Po uwzględnieniu drugiego wariantu (patrz powyżej) okazuje się, że tylko trzy firmy współpracujące z porównywarką Ubea.pl byłyby skłonne ubezpieczyć przez Internet przykładowe auto wykorzystywane do działalności gospodarczej. „Warto mieć na uwadze, że niektórzy ubezpieczyciele inaczej traktują ochronę samochodów firmowych. Różnice dotyczą np. kanałów sprzedaży polis” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej, może być niemożliwe przez Internet.

Po wyliczeniu składki dla trzech porównywanych wariantów okazuje się, że sam status przedsiębiorcy nie musi skutkować większą składką, jeżeli kierowca użytkuje dane auto jako samochód prywatny. Analizowany przykład posiadacza Opla Corsy pokazuje, że będąc przedsiębiorcą, taka osoba może zapłacić mniej za OC, niż po zadeklarowaniu pracy jako urzędnik (składka w AXA dla przedsiębiorcy - 679 zł, składka dla urzędnika - 709 zł). Dwaj inni ubezpieczyciele (Link4 i Generali), nie zwracają uwagi na profesję kierowcy (przedsiębiorca vs. urzędnik), o ile auto będzie wykorzystywane do celów prywatnych).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Przedsiębiorca niekoniecznie zapłaci wyższą składkę za OC, jeżeli auto jest wykorzystywane tylko do celów prywatnych.

Znajdź swoje najlepsze OC

Sytuacja przykładowego przedsiębiorcy przedstawia się inaczej w przypadku wykorzystywania auta na potrzeby firmy. W takiej sytuacji, składka proponowana przez dwóch „najtańszych” ubezpieczycieli wyraźnie wzrasta (z 679 zł do 769 zł - AXA/z 608 zł do 688 zł - Link4). Niektórzy ubezpieczyciele zakładają, że auta firmowe są wykorzystywane częściej i prowadzone w mniej ostrożny sposób. „Takie założenie może mieć wpływ na kalkulację składki OC nawet jeśli kierowca posiada dobrą historię ubezpieczenia i zadeklarował stosunkowo niski roczny przebieg - tak jak w analizowanym przykładzie” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?

Osoba wykorzystująca samochód do celów firmowych, prawdopodobnie zapłaci wyższą składkę w związku z tym sposobem użytkowania pojazdu.

Uwaga: rezygnacja z polisy dla przedsiębiorcy będzie nieco trudniejsza

W nawiązaniu do tematu ubezpieczeń dla przedsiębiorców, warto przypomnieć, że te osoby kupujące polisę OC związaną z działalnością gospodarczą (dla firmowego auta), nie są traktowane jako konsumenci. Takie rozróżnienie będzie wpływało m.in. na możliwość odstąpienia od umowy ubezpieczenia OC kupionego zdalnie (przez Internet lub telefon). Konsument może w ciągu kolejnych 30 dni zrezygnować z ochrony zakupionej w kanale direct, podczas gdy przedsiębiorca nie ma takiego prawa. „Dla firmowego klienta, pewną rekompensatą jest możliwość obniżenia podatku dochodowego poprzez wliczenie składki ubezpieczeniowej do kosztów prowadzonej działalności” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Konsument w ciągu pierwszych 30 dni może zrezygnować z ubezpieczenia kupionego przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca nie ma takiego uprawnienia. Konsumentem jest osoba kupująca polisę do celów bezpośrednio niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA