REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?

W Polsce obecnie działają ponad dwa miliony jednoosobowych firm. Osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, częściej niż pozostali obywatele korzystają z samochodów. Posiadanie auta przez przedsiębiorcę, wiąże się z koniecznością wykupienia obowiązkowej polisy OC. Dzięki danym porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl, można sprawdzić, czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

REKLAMA

Zobacz też: Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?

Wiele zależy od tego czy samochód jest powiązany z działalnością firmy

Wpływ prowadzonej działalności gospodarczej na koszt ubezpieczenia OC, można sprawdzić na przykładzie czterdziestojednoletniego właściciela Opla Corsy (2011 r.) z Warszawy. W zależności od wariantu analizy, ten mieszkaniec stolicy:

  1. jest przedsiębiorcą, ale wykorzystuje Opla tylko do celów prywatnych (posiada inny samochód firmowy)
  2. jest przedsiębiorcą i używa Opla jako samochód firmowy
  3. pracuje jako urzędnik i użytkuje swój samochód jako osoba prywatna

Pozostałe założenia dotyczące m.in. historii ubezpieczeniowej kierowcy, można sprawdzić w poniższej tabeli. Po uwzględnieniu drugiego wariantu (patrz powyżej) okazuje się, że tylko trzy firmy współpracujące z porównywarką Ubea.pl byłyby skłonne ubezpieczyć przez Internet przykładowe auto wykorzystywane do działalności gospodarczej. „Warto mieć na uwadze, że niektórzy ubezpieczyciele inaczej traktują ochronę samochodów firmowych. Różnice dotyczą np. kanałów sprzedaży polis” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej, może być niemożliwe przez Internet.

Po wyliczeniu składki dla trzech porównywanych wariantów okazuje się, że sam status przedsiębiorcy nie musi skutkować większą składką, jeżeli kierowca użytkuje dane auto jako samochód prywatny. Analizowany przykład posiadacza Opla Corsy pokazuje, że będąc przedsiębiorcą, taka osoba może zapłacić mniej za OC, niż po zadeklarowaniu pracy jako urzędnik (składka w AXA dla przedsiębiorcy - 679 zł, składka dla urzędnika - 709 zł). Dwaj inni ubezpieczyciele (Link4 i Generali), nie zwracają uwagi na profesję kierowcy (przedsiębiorca vs. urzędnik), o ile auto będzie wykorzystywane do celów prywatnych).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Przedsiębiorca niekoniecznie zapłaci wyższą składkę za OC, jeżeli auto jest wykorzystywane tylko do celów prywatnych.

Znajdź swoje najlepsze OC

Sytuacja przykładowego przedsiębiorcy przedstawia się inaczej w przypadku wykorzystywania auta na potrzeby firmy. W takiej sytuacji, składka proponowana przez dwóch „najtańszych” ubezpieczycieli wyraźnie wzrasta (z 679 zł do 769 zł - AXA/z 608 zł do 688 zł - Link4). Niektórzy ubezpieczyciele zakładają, że auta firmowe są wykorzystywane częściej i prowadzone w mniej ostrożny sposób. „Takie założenie może mieć wpływ na kalkulację składki OC nawet jeśli kierowca posiada dobrą historię ubezpieczenia i zadeklarował stosunkowo niski roczny przebieg - tak jak w analizowanym przykładzie” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?

Osoba wykorzystująca samochód do celów firmowych, prawdopodobnie zapłaci wyższą składkę w związku z tym sposobem użytkowania pojazdu.

Uwaga: rezygnacja z polisy dla przedsiębiorcy będzie nieco trudniejsza

REKLAMA

W nawiązaniu do tematu ubezpieczeń dla przedsiębiorców, warto przypomnieć, że te osoby kupujące polisę OC związaną z działalnością gospodarczą (dla firmowego auta), nie są traktowane jako konsumenci. Takie rozróżnienie będzie wpływało m.in. na możliwość odstąpienia od umowy ubezpieczenia OC kupionego zdalnie (przez Internet lub telefon). Konsument może w ciągu kolejnych 30 dni zrezygnować z ochrony zakupionej w kanale direct, podczas gdy przedsiębiorca nie ma takiego prawa. „Dla firmowego klienta, pewną rekompensatą jest możliwość obniżenia podatku dochodowego poprzez wliczenie składki ubezpieczeniowej do kosztów prowadzonej działalności” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Konsument w ciągu pierwszych 30 dni może zrezygnować z ubezpieczenia kupionego przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca nie ma takiego uprawnienia. Konsumentem jest osoba kupująca polisę do celów bezpośrednio niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA