REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Mały przedsiębiorca musi dopłacić za OC?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?

W Polsce obecnie działają ponad dwa miliony jednoosobowych firm. Osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, częściej niż pozostali obywatele korzystają z samochodów. Posiadanie auta przez przedsiębiorcę, wiąże się z koniecznością wykupienia obowiązkowej polisy OC. Dzięki danym porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl, można sprawdzić, czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?

Wiele zależy od tego czy samochód jest powiązany z działalnością firmy

Wpływ prowadzonej działalności gospodarczej na koszt ubezpieczenia OC, można sprawdzić na przykładzie czterdziestojednoletniego właściciela Opla Corsy (2011 r.) z Warszawy. W zależności od wariantu analizy, ten mieszkaniec stolicy:

  1. jest przedsiębiorcą, ale wykorzystuje Opla tylko do celów prywatnych (posiada inny samochód firmowy)
  2. jest przedsiębiorcą i używa Opla jako samochód firmowy
  3. pracuje jako urzędnik i użytkuje swój samochód jako osoba prywatna

Pozostałe założenia dotyczące m.in. historii ubezpieczeniowej kierowcy, można sprawdzić w poniższej tabeli. Po uwzględnieniu drugiego wariantu (patrz powyżej) okazuje się, że tylko trzy firmy współpracujące z porównywarką Ubea.pl byłyby skłonne ubezpieczyć przez Internet przykładowe auto wykorzystywane do działalności gospodarczej. „Warto mieć na uwadze, że niektórzy ubezpieczyciele inaczej traktują ochronę samochodów firmowych. Różnice dotyczą np. kanałów sprzedaży polis” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej, może być niemożliwe przez Internet.

Po wyliczeniu składki dla trzech porównywanych wariantów okazuje się, że sam status przedsiębiorcy nie musi skutkować większą składką, jeżeli kierowca użytkuje dane auto jako samochód prywatny. Analizowany przykład posiadacza Opla Corsy pokazuje, że będąc przedsiębiorcą, taka osoba może zapłacić mniej za OC, niż po zadeklarowaniu pracy jako urzędnik (składka w AXA dla przedsiębiorcy - 679 zł, składka dla urzędnika - 709 zł). Dwaj inni ubezpieczyciele (Link4 i Generali), nie zwracają uwagi na profesję kierowcy (przedsiębiorca vs. urzędnik), o ile auto będzie wykorzystywane do celów prywatnych).

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Przedsiębiorca niekoniecznie zapłaci wyższą składkę za OC, jeżeli auto jest wykorzystywane tylko do celów prywatnych.

Znajdź swoje najlepsze OC

Sytuacja przykładowego przedsiębiorcy przedstawia się inaczej w przypadku wykorzystywania auta na potrzeby firmy. W takiej sytuacji, składka proponowana przez dwóch „najtańszych” ubezpieczycieli wyraźnie wzrasta (z 679 zł do 769 zł - AXA/z 608 zł do 688 zł - Link4). Niektórzy ubezpieczyciele zakładają, że auta firmowe są wykorzystywane częściej i prowadzone w mniej ostrożny sposób. „Takie założenie może mieć wpływ na kalkulację składki OC nawet jeśli kierowca posiada dobrą historię ubezpieczenia i zadeklarował stosunkowo niski roczny przebieg - tak jak w analizowanym przykładzie” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?

Osoba wykorzystująca samochód do celów firmowych, prawdopodobnie zapłaci wyższą składkę w związku z tym sposobem użytkowania pojazdu.

Uwaga: rezygnacja z polisy dla przedsiębiorcy będzie nieco trudniejsza

W nawiązaniu do tematu ubezpieczeń dla przedsiębiorców, warto przypomnieć, że te osoby kupujące polisę OC związaną z działalnością gospodarczą (dla firmowego auta), nie są traktowane jako konsumenci. Takie rozróżnienie będzie wpływało m.in. na możliwość odstąpienia od umowy ubezpieczenia OC kupionego zdalnie (przez Internet lub telefon). Konsument może w ciągu kolejnych 30 dni zrezygnować z ochrony zakupionej w kanale direct, podczas gdy przedsiębiorca nie ma takiego prawa. „Dla firmowego klienta, pewną rekompensatą jest możliwość obniżenia podatku dochodowego poprzez wliczenie składki ubezpieczeniowej do kosztów prowadzonej działalności” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Konsument w ciągu pierwszych 30 dni może zrezygnować z ubezpieczenia kupionego przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca nie ma takiego uprawnienia. Konsumentem jest osoba kupująca polisę do celów bezpośrednio niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA