REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?
Obniżenie wysokości odszkodowań sposobem na obniżenie składek OC?

REKLAMA

REKLAMA

Czy sposobem na obniżenie rosnących kosztów ubezpieczenia OC jest obniżenie wartości odszkodowań, które wypłacane są z polis? Jednym z pomysłów jest standaryzacja świadczeń za śmierć oraz kalectwo i znaczące ograniczenie grona osób, które otrzymają z OC zadośćuczynienie za zgon ofiary wypadku drogowego.

Ostatnie dane Ubea.pl wskazują, że w kwietniu 2017 r. miały miejsce niewielkie obniżki składek za obowiązkowe ubezpieczenia OC. Mimo tych spadków, przeciętne koszty polis nadal były o 10% wyższe niż w styczniu bieżącego roku. Roczne wzrosty średnich składek OC (kwiecień 2016 r. - kwiecień 2017 r.), trzeba oceniać na 50% - 60%. Dlatego temat ustawowego ograniczenia kosztu obowiązkowych ubezpieczeń nadal ma spore znaczenie. Niedawno pojawiła się ciekawa propozycja, którą mocno skrytykował między innymi Rzecznik Finansowy. Wspomniany pomysł zakłada np. standaryzację świadczeń za śmierć oraz kalectwo i znaczące ograniczenie grona osób, które otrzymają z OC zadośćuczynienie za zgon ofiary wypadku drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem?

Zadośćuczynienie mają dostać tylko rodzice, dzieci oraz małżonkowie

Wspomniana propozycja zmiany zasad ustalania zadośćuczynień z ubezpieczenia OC dla kierowców, niedawno została przedstawiona przez think tank Warsaw Enterprise Institute (WEI). Ta organizacja na początku stycznia 2017 r. zorganizowała spotkanie dotyczące wzrostu kosztów OC z udziałem polityków i przedstawicieli branży ubezpieczeniowej oraz instytucji państwowych (KNF-u, UFG i Rzecznika Finansowego).

  1. założeń do nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, jest rezultatem między innymi styczniowego spotkania, które media nazwały „okrągłym stołem ubezpieczeniowym”. Eksperci WEI w swoich propozycjach zmian prawnych skupili się na rozwiązaniach ograniczających wzrost zadośćuczynień za śmierć lub kalectwo na wskutek wypadku drogowego. „To właśnie wspomniane świadczenia, których wartość trudno jest obiektywnie ustalić, stanowią największy problem w kontekście wzrostu kosztów OC” -zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zmian prawnych wymagają przede wszystkim świadczenia (tzw. zadośćuczynienia) za śmierć lub kalectwo na wskutek wypadku drogowego. Takie świadczenia generują coraz większe koszty dla ubezpieczycieli i często są przedmiotem długotrwałych sądowych batalii.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach swoich propozycji, specjaliści z Warsaw Enterprise Institute przewidują dwa ważne rozwiązania. Pierwsze z nich zakłada uzależnienie zadośćuczynień za śmierć albo kalectwo od wyników obliczeń matematycznych. Świadczenie dla ofiary wypadku lub jej rodziny ma być określane przy pomocy funkcji, która na podstawie odpowiednich współczynników uwzględni różne okoliczności wypadku (np. wiek zmarłego lub rannego i jego rolę w utrzymywaniu rodziny). Takie rozwiązanie ujednolicające wysokość zadośćuczynień wypłacanych przez ubezpieczycieli, oczywiście wymagałoby ustalenia wielu współczynników ujętych w formie tabeli. „Warto jednak zwrócić uwagę, że Komisja Nadzoru Finansowego już znacznie wcześniej proponowała podobny sposób na standaryzację świadczeń związanych z kalectwem lub śmiercią ofiary wypadku” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Komisja Nadzoru Finansowego już wcześniej (na początku 2016 r.), proponowała ustalanie zadośćuczynień z OC na podstawie obiektywnego taryfikatora.

Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?

Druga propozycja zgłoszona przez ekspertów z warszawskiego think tanku, wydaje się znacznie bardziej kontrowersyjna. Zgodnie z tym pomysłem, świadczenie za śmierć krewnego na wskutek wypadku otrzymają wyłącznie następujące osoby:

  • małżonek zmarłego pozostający z nim we wspólnym gospodarstwie domowym (w chwili wypadku)
  • małoletnie dziecko zmarłego wcześniej pozostające na jego utrzymaniu
  • rodzice małoletniego dziecka zmarłego na wskutek wypadku, którzy łożyli na jego utrzymanie

Zobacz też: Bezszkodowa jazda jest coraz więcej warta

Według propozycji WEI, pozostali członkowie rodziny będą mogli domagać się od ubezpieczyciela tylko świadczenia, które zostanie przekazane na ważny cel społeczny (np. działanie organizacji pomagającej w rehabilitacji ofiar wypadków drogowych).

Kodeks cywilny obecnie nie precyzuje, którzy członkowie najbliższej rodziny mogą domagać się zadośćuczynienia za śmierć krewnego w wypadku drogowym. Taka sytuacja sprzyja nadużyciom.

Standaryzacja odszkodowań z OC jest już praktycznie przesądzona …

Już niebawem powinniśmy się doczekać innych propozycji rozwiązania problemu z rosnącymi kosztami polis OC. Swoje pomysły zaprezentują członkowie Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. Wspomniany zespół już od dłuższego czasu zajmuje się kwestią drożejących ubezpieczeń OC dla kierowców.

Skorzystaj z kalkulatora OC AC do wyliczenia swojego ubezpieczenia

Problem wysokich cen obowiązkowych polis dla kierowców jest przedmiotem prac Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego.

Można oczekiwać, że parlamentarne propozycje ograniczenia kosztów OC będą podobne do pomysłów WEI oraz koncepcji, które już wcześniej pojawiały się podczas „okrągłego stołu ubezpieczeniowego”. W tym kontekście trzeba wspomnieć m.in. o standaryzacji zadośćuczynień i przekazaniu ubezpieczycielom informacji na temat mandatów oraz liczby punktów karnych. Bardziej wątpliwa jest kwestia ograniczenia kręgu członków rodziny uprawnionych do otrzymania zadośćuczynień za śmierć krewnego. Taka koncepcja już została mocno skrytykowana przez Rzecznika Finansowego i mogłaby wzbudzić negatywną reakcję opinii społecznej. Opisywany pomysł trzeba jednak brać pod uwagę, gdy przyjmiemy, że celem ustawowych regulacji jest obniżenie składek za OC np. do poziomu sprzed roku. „Wielu właścicieli samochodów będzie oczekiwało od rządu właśnie takiej zmiany, a nie tylko zahamowania dalszych podwyżek” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sama standaryzacja zadośćuczynień może nie wystarczyć do trwałego obniżenia składek ubezpieczenia OC dla kierowców.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA