REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?
Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

REKLAMA

REKLAMA

Część rowerzystów jeździ po jezdniach, część po chodnikach. Niestety często nie znają oni przepisów regulujących te kwestie, a i same przepisy pozostawiają wiele do życzenia i są oderwane od realiów. Często bywa też tak, że rowerzyści zupełnie lekceważą przepisy i uważają, że mogą jeździć wszędzie. Powodują w ten sposób wiele niebezpiecznych sytuacji. Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Czy można jeździć rowerem po chodniku?

Art. 33 ust. 5 i 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowią:

REKLAMA

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Prawo stanowi zatem, że korzystanie przez rowerzystę z chodnika może mieć miejsce tylko wyjątkowo. A zatem rowerzystom nie wolno traktować chodnika jako części drogi, z której mogą dowolnie korzystać.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

W jakich sytuacjach jazda na rowerze po chodniku jest dozwolona?

1. Gdy rowerzysta sprawuje opiekę na dzieckiem do 10 lat jadącym również na rowerze.

Ten przepis nie wymaga uzasadnienia. Notabene dziecko do lat 10 kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej uważane jest w myśl prawa za pieszego (art. 1 ust. 1 pkt. 18 ustawy).

2. Gdy na jezdni wzdłuż chodnika prędkość dopuszczalna dla pojazdów jest wyższa niż 50 km/h, nie ma wydzielonego pasa ruchu dla rowerów albo drogi dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

Przepis ten ma na celu ochronę rowerzystów na szybkich arteriach komunikacyjnych w dużych miastach. Tyle tylko, że w praktyce jego stosowanie jest mało realne. Który rowerzysta będzie sprawdzał, jaka jest dopuszczalna prędkość pojazdów na jezdni? Ocena szerokości chodnika może być też dokonywana tylko "na oko". A zresztą, prawdę powiedziawszy, tylko nieliczni rowerzyści mają o tym przepisie pojęcie. Pozostaje więc on martwy.

3. Warunki pogodowe są wyjątkowo niekorzystne na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Założenia w teorii są słuszne, tyle tylko, że znowu wszystko pozostaje bardzo uznaniowe. Co to znaczy: silny wiatr? co to znaczy "ulewa"? Jaka mgła jest uznawana za "gęstą"?

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Przede wszystkim jednak omawiane przepisy nasuwają szereg wątpliwości.

  • Po pierwsze, dziecko, które ukończyło już 10 lat, powinno – według prawa - jeździć rowerem po jezdni. W nasilonym ruchu miejskim byłoby to bardzo ryzykowne, nawet jeśli młodziutki rowerzysta miałby kartę rowerową.
  • Po drugie, przepisy nie zezwalają osobie przewożącej na rowerze dziecko (w specjalnym siodełku) na jazdę po chodniku. Chodnikiem może jechać tylko rowerzysta opiekujący się dzieckiem – rowerzystą do lat 10. A jeśli sam wiezie malutkie dziecko na rowerze, powinien już jechać po jezdni. To też byłoby wielce ryzykowne.
  • Po trzecie, w godz. 23.00 – 5.00 na wszystkich drogach na obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość pojazdów na jezdni jest wyższa niż 50 km/h. Czy ustawodawca wziął to pod uwagę?
  • Po czwarte, wcale nie dziwię się wielu rowerzystom, że boją się jeździć po jezdni. O ile młody, sprawny człowiek jest w stanie poradzić sobie poruszając się pomiędzy samochodami, o tyle osoby starsze kierując rowerem mogą mieć z tym problemy.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

REKLAMA

Jak widać, omawiane przepisy są mocno oderwane od realiów i raczej anachroniczne. Bardzo ważny jest natomiast wymógł zawarty w ustępie 6. cytowanej ustawy. Otóż nakazuje on wszystkim rowerzystom poruszającym się po chodniku jechać powoli, zachowywać szczególną ostrożność i ustępować miejsce pieszym.

Właściwie ten przepis wystarczyłby do uregulowania kwestii korzystania przez rowerzystów chodników. Oczywiście pod warunkiem, że byłby przestrzegany. Niestety w praktyce bywa z tym różnie. Są kulturalni rowerzyści, którzy jadąc chodnikiem mają świadomość, że są na nim intruzami. Często jednak możemy zobaczyć zupełnie innych rowerzystów, którzy pędzą chodnikiem z bardzo dużą prędkością, lawirują pomiędzy pieszymi, a niekiedy (co już jest zupełnie niedopuszczalne) dzwonią na przechodniów albo krzyczą ,,z drogi!”

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Potrącenia pieszych przez rowerzystów

Warto wiedzieć, że w ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 159 wypadków polegających na potrąceniu pieszych idących chodnikiem. Osoby te zostały ranne, niektóre poważnie. W Warszawie jadący po chodniku z dużą prędkością 21-letni rowerzysta potrącił 90-letnią kobietę, która wyszła na ten że chodnik z klatki schodowej budynku. W wyniku odniesionych obrażeń staruszka zmarła. Sprawca tego tragicznego wypadku chciał natomiast uciekać, ale na szczęście kilku dobrze zbudowanych przechodniów uniemożliwiło mu realizacje tego zamiaru. Podobne wypadki wydarzyły się w Poznaniu i w Białymstoku. Tym razem rowerzyści potrącili pieszych w obrębie przystanków autobusowych. W obu tych przypadkach poszkodowani odnieśli poważne obrażenia. Sprawca potrącenia w Białymstoku został skazany przez sąd na karę ograniczenia wolności; musiał też wypłacić poszkodowanemu zadośćuczynienie w łącznej wysokości prawie 8 tysięcy złotych.

Rowerzysto, jeśli jedziesz po chodniku, pamiętaj:

  • Piesi nie widzą roweru jadącego za nimi. Nie mają też obowiązku oglądać się za siebie. To Twoim obowiązkiem jest uważać i zachować ostrożność.
  • Nie wolno poganiać pieszych dzwonkiem czy jakimkolwiek innym sygnałem dźwiękowym, żądać usunięcia się z drogi. Nie wolno też jechać prosto na pieszego zmuszając go do usunięcia się z drogi.
  • Nie wolno jechać z dużą prędkością – pieszy może nagle zatrzymać się lub skręcić albo wyjść ze sklepu, z bramy budynku i ma do tego pełne prawo. Jeżeli będziesz jechał z dużą prędkością, potrącisz go!
  • Nie wolno przejeżdżać w bardzo małej odległości od pieszego – można w ten sposób przestraszyć zwłaszcza osoby starsze albo dzieci. Czy byłoby Ci miło, gdyby inny rowerzysta potraktował tak bliską Ci osobę, np. matkę, dziewczynę?
  • Jeżeli brakuje Ci miejsca do kontynuowania jazdy, bo cały chodnik zajmują piesi, zatrzymaj się i poczekaj, nigdy nie wpychaj się pomiędzy nich.
  • Nawet drobne zahaczenie pieszego kierownicą roweru czy nogą może być dla niego niebezpieczne i spowodować poważny uraz, a także upadek. Dla osoby starszej lub dziecka może to skończyć się tragicznie.
  • Sposób twojego postępowania wobec pieszych odzwierciedla poziom twojej kultury osobistej!
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA