REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?
Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

REKLAMA

REKLAMA

Część rowerzystów jeździ po jezdniach, część po chodnikach. Niestety często nie znają oni przepisów regulujących te kwestie, a i same przepisy pozostawiają wiele do życzenia i są oderwane od realiów. Często bywa też tak, że rowerzyści zupełnie lekceważą przepisy i uważają, że mogą jeździć wszędzie. Powodują w ten sposób wiele niebezpiecznych sytuacji. Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Czy można jeździć rowerem po chodniku?

Art. 33 ust. 5 i 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowią:

REKLAMA

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Prawo stanowi zatem, że korzystanie przez rowerzystę z chodnika może mieć miejsce tylko wyjątkowo. A zatem rowerzystom nie wolno traktować chodnika jako części drogi, z której mogą dowolnie korzystać.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

W jakich sytuacjach jazda na rowerze po chodniku jest dozwolona?

1. Gdy rowerzysta sprawuje opiekę na dzieckiem do 10 lat jadącym również na rowerze.

Ten przepis nie wymaga uzasadnienia. Notabene dziecko do lat 10 kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej uważane jest w myśl prawa za pieszego (art. 1 ust. 1 pkt. 18 ustawy).

2. Gdy na jezdni wzdłuż chodnika prędkość dopuszczalna dla pojazdów jest wyższa niż 50 km/h, nie ma wydzielonego pasa ruchu dla rowerów albo drogi dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

Przepis ten ma na celu ochronę rowerzystów na szybkich arteriach komunikacyjnych w dużych miastach. Tyle tylko, że w praktyce jego stosowanie jest mało realne. Który rowerzysta będzie sprawdzał, jaka jest dopuszczalna prędkość pojazdów na jezdni? Ocena szerokości chodnika może być też dokonywana tylko "na oko". A zresztą, prawdę powiedziawszy, tylko nieliczni rowerzyści mają o tym przepisie pojęcie. Pozostaje więc on martwy.

3. Warunki pogodowe są wyjątkowo niekorzystne na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Założenia w teorii są słuszne, tyle tylko, że znowu wszystko pozostaje bardzo uznaniowe. Co to znaczy: silny wiatr? co to znaczy "ulewa"? Jaka mgła jest uznawana za "gęstą"?

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Przede wszystkim jednak omawiane przepisy nasuwają szereg wątpliwości.

  • Po pierwsze, dziecko, które ukończyło już 10 lat, powinno – według prawa - jeździć rowerem po jezdni. W nasilonym ruchu miejskim byłoby to bardzo ryzykowne, nawet jeśli młodziutki rowerzysta miałby kartę rowerową.
  • Po drugie, przepisy nie zezwalają osobie przewożącej na rowerze dziecko (w specjalnym siodełku) na jazdę po chodniku. Chodnikiem może jechać tylko rowerzysta opiekujący się dzieckiem – rowerzystą do lat 10. A jeśli sam wiezie malutkie dziecko na rowerze, powinien już jechać po jezdni. To też byłoby wielce ryzykowne.
  • Po trzecie, w godz. 23.00 – 5.00 na wszystkich drogach na obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość pojazdów na jezdni jest wyższa niż 50 km/h. Czy ustawodawca wziął to pod uwagę?
  • Po czwarte, wcale nie dziwię się wielu rowerzystom, że boją się jeździć po jezdni. O ile młody, sprawny człowiek jest w stanie poradzić sobie poruszając się pomiędzy samochodami, o tyle osoby starsze kierując rowerem mogą mieć z tym problemy.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

REKLAMA

Jak widać, omawiane przepisy są mocno oderwane od realiów i raczej anachroniczne. Bardzo ważny jest natomiast wymógł zawarty w ustępie 6. cytowanej ustawy. Otóż nakazuje on wszystkim rowerzystom poruszającym się po chodniku jechać powoli, zachowywać szczególną ostrożność i ustępować miejsce pieszym.

Właściwie ten przepis wystarczyłby do uregulowania kwestii korzystania przez rowerzystów chodników. Oczywiście pod warunkiem, że byłby przestrzegany. Niestety w praktyce bywa z tym różnie. Są kulturalni rowerzyści, którzy jadąc chodnikiem mają świadomość, że są na nim intruzami. Często jednak możemy zobaczyć zupełnie innych rowerzystów, którzy pędzą chodnikiem z bardzo dużą prędkością, lawirują pomiędzy pieszymi, a niekiedy (co już jest zupełnie niedopuszczalne) dzwonią na przechodniów albo krzyczą ,,z drogi!”

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Potrącenia pieszych przez rowerzystów

Warto wiedzieć, że w ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 159 wypadków polegających na potrąceniu pieszych idących chodnikiem. Osoby te zostały ranne, niektóre poważnie. W Warszawie jadący po chodniku z dużą prędkością 21-letni rowerzysta potrącił 90-letnią kobietę, która wyszła na ten że chodnik z klatki schodowej budynku. W wyniku odniesionych obrażeń staruszka zmarła. Sprawca tego tragicznego wypadku chciał natomiast uciekać, ale na szczęście kilku dobrze zbudowanych przechodniów uniemożliwiło mu realizacje tego zamiaru. Podobne wypadki wydarzyły się w Poznaniu i w Białymstoku. Tym razem rowerzyści potrącili pieszych w obrębie przystanków autobusowych. W obu tych przypadkach poszkodowani odnieśli poważne obrażenia. Sprawca potrącenia w Białymstoku został skazany przez sąd na karę ograniczenia wolności; musiał też wypłacić poszkodowanemu zadośćuczynienie w łącznej wysokości prawie 8 tysięcy złotych.

Rowerzysto, jeśli jedziesz po chodniku, pamiętaj:

  • Piesi nie widzą roweru jadącego za nimi. Nie mają też obowiązku oglądać się za siebie. To Twoim obowiązkiem jest uważać i zachować ostrożność.
  • Nie wolno poganiać pieszych dzwonkiem czy jakimkolwiek innym sygnałem dźwiękowym, żądać usunięcia się z drogi. Nie wolno też jechać prosto na pieszego zmuszając go do usunięcia się z drogi.
  • Nie wolno jechać z dużą prędkością – pieszy może nagle zatrzymać się lub skręcić albo wyjść ze sklepu, z bramy budynku i ma do tego pełne prawo. Jeżeli będziesz jechał z dużą prędkością, potrącisz go!
  • Nie wolno przejeżdżać w bardzo małej odległości od pieszego – można w ten sposób przestraszyć zwłaszcza osoby starsze albo dzieci. Czy byłoby Ci miło, gdyby inny rowerzysta potraktował tak bliską Ci osobę, np. matkę, dziewczynę?
  • Jeżeli brakuje Ci miejsca do kontynuowania jazdy, bo cały chodnik zajmują piesi, zatrzymaj się i poczekaj, nigdy nie wpychaj się pomiędzy nich.
  • Nawet drobne zahaczenie pieszego kierownicą roweru czy nogą może być dla niego niebezpieczne i spowodować poważny uraz, a także upadek. Dla osoby starszej lub dziecka może to skończyć się tragicznie.
  • Sposób twojego postępowania wobec pieszych odzwierciedla poziom twojej kultury osobistej!
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA