REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Jerzy Bitner
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, liczba kolizji z rowerzystami rośnie wraz ze wzrostem popularności jednośladów w Polsce. Co zrobić, gdy przydarzy nam się kolizja z rowerzystą?

W ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 1778 wypadków, w których zginęło 139 osób, a 1703 zostały ranne. Co robić, gdy dojdzie do kolizji z rowerzystą?

REKLAMA

REKLAMA

Wyjaśnijmy od razu, że mówimy tu o kolizji czyli zderzeniu z rowerem, w przypadku którego człowiekowi nic się nie stało. Jeżeli są zabici lub ranni, to procedura postępowania jest taka sama, jak w przypadku każdego wypadku drogowego.

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Jak ustalić tożsamość rowerzysty?

Oczywiście w sytuacji, gdy to rower został uszkodzony, kierujący nim z reguły nie ucieka i nie odmawia podania nam swoich danych personalnych. Trzeba przy tym podkreślić, że kierowca innego pojazdu uczestniczącego w kolizji również ma obowiązek podania rowerzyście swoich danych osobowych. Wynika to z art. 44 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

Często zdarza się jednak, że to rowerzysta powoduje uszkodzenie samochodu, np. urwanie lusterka albo porysowanie karoserii. W takich przypadkach niestety wielu rowerzystów nie potrafi zachować się honorowo i po dżentelmeńsku, lecz po prostu ucieka, chcąc uniknąć konsekwencji finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

O ile samochody, motocykle, a nawet motorowery mają tablice rejestracyjne pozwalające na łatwą identyfikację (przynajmniej właściciela pojazdu), to rowery nie są oznaczone żadnymi znakami rejestracyjnymi. Jeśli zatem rowerzysta oddali się, nasze szanse na ustalenie jego tożsamości spadają praktycznie do zera. Pewnym ratunkiem może być nagranie z rejestratora samochodowego, jeśli mamy w aucie taką kamerkę. Możemy też spróbować zrobić rowerzyście zdjęcie telefonem komórkowym, najlepiej tak, aby widoczna była jego twarz. Ewentualny pościg za rowerzystą jest zawsze ryzykowny i często skazany na niepowodzenie, gdyż kierujący rowerem może łatwo zjechać z jezdni na chodnik albo czmychnąć w jakąś alejkę pomiędzy budynkami, czego my samochodem zrobić nie zdołamy.

Warto też próbować znaleźć świadka zaistniałej kolizji. Jest to niezwykle ważne, gdyż wówczas będą to – określając w uproszczeniu – dwa słowa przeciwko jednemu słowu. Jeśli kolizja miała miejsce w korku, to warto zapytać kierowców samochodów stojących za nami, czy widzieli ją lub być może mają w samochodzie kamerkę, która to zdarzenie nagrała.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

Niestety, rowerzyści nie muszą mieć OC

W przypadku kolizji dwóch pojazdów mechanicznych zdarza się często, że jej uczestnicy dochodzą do porozumienia i ten, który ją zawinił wypłaca od ręki zadośćuczynienie (przy niewielkich kwotach) albo pisze oświadczenie, przyznając się w nim do winy i podając numer polisy OC swojego pojazdu.

Niestety kierujący rowerem nie musi mieć żadnej polisy OC, a ci, którzy ją wykupują, należą do bardzo nielicznych wyjątków. Niezwykle rzadko zdarza się, by rowerzysta chciał pokryć od ręki koszty naprawy uszkodzeń samochodu. Oczywiście możemy zażądać od niego napisania oświadczenia o spowodowaniu kolizji, ale tak czy inaczej pozostaje nam możliwość dochodzenia odszkodowania jedynie na drodze powództwa cywilnego.

Czy po kolizji z rowerzystą wzywać policję?

O ile kierowca jest przekonany, że wyłączną winę za spowodowanie kolizji ponosi rowerzysta, wówczas warto wezwać policję. Funkcjonariusze będą zobowiązani sporządzić notatkę, a poza tym powinni ukarać sprawcę kolizji mandatem. Będzie to dla kierowcy bardzo korzystne, gdyż mandat stanowi potwierdzenie winy rowerzysty.

Może się jednak zdarzyć, że rowerzysta przedstawi zupełnie inną wersję wydarzeń. Jeżeli policyjna załoga nie będzie w stanie w tej sytuacji rozstrzygnąć o winie, wówczas skieruje sprawę na dochodzenie (też prowadzone przez policję). W takim przypadku czeka nas przesłuchanie w jednostce policji, a być może także rozprawa sądowa. Mając w perspektywie takie problemy warto zastanowić się, czy pójście tym torem postępowania będzie dla nas korzystne i czy opłaca się z powodu drobnej rysy na lakierze narażać się na stratę czasu i nerwów.

Zobacz też: Rowerem po chodniku i pieszo po ścieżce rowerowej

Rozprawa przed sądem to wielka niewiadoma

Jeżeli uda się nam ustalić tożsamość rowerzysty, możemy wówczas skierować sprawę do sądu i na drodze powództwa cywilnego domagać się od kierującego rowerem zadośćuczynienia za naprawy pojazdu i ewentualnie inne poniesione straty. Okazuje się jednak, że sprawy kolizji pomiędzy rowerem i pojazdem mechanicznym mogą być rozstrzygane w oparciu o bardzo kuriozalne i nieżyciowe przepisy. O tym w następnym odcinku tego artykułu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA