REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, liczba kolizji z rowerzystami rośnie wraz ze wzrostem popularności jednośladów w Polsce. Co zrobić, gdy przydarzy nam się kolizja z rowerzystą?

W ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 1778 wypadków, w których zginęło 139 osób, a 1703 zostały ranne. Co robić, gdy dojdzie do kolizji z rowerzystą?

REKLAMA

REKLAMA

Wyjaśnijmy od razu, że mówimy tu o kolizji czyli zderzeniu z rowerem, w przypadku którego człowiekowi nic się nie stało. Jeżeli są zabici lub ranni, to procedura postępowania jest taka sama, jak w przypadku każdego wypadku drogowego.

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Jak ustalić tożsamość rowerzysty?

Oczywiście w sytuacji, gdy to rower został uszkodzony, kierujący nim z reguły nie ucieka i nie odmawia podania nam swoich danych personalnych. Trzeba przy tym podkreślić, że kierowca innego pojazdu uczestniczącego w kolizji również ma obowiązek podania rowerzyście swoich danych osobowych. Wynika to z art. 44 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

Często zdarza się jednak, że to rowerzysta powoduje uszkodzenie samochodu, np. urwanie lusterka albo porysowanie karoserii. W takich przypadkach niestety wielu rowerzystów nie potrafi zachować się honorowo i po dżentelmeńsku, lecz po prostu ucieka, chcąc uniknąć konsekwencji finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

O ile samochody, motocykle, a nawet motorowery mają tablice rejestracyjne pozwalające na łatwą identyfikację (przynajmniej właściciela pojazdu), to rowery nie są oznaczone żadnymi znakami rejestracyjnymi. Jeśli zatem rowerzysta oddali się, nasze szanse na ustalenie jego tożsamości spadają praktycznie do zera. Pewnym ratunkiem może być nagranie z rejestratora samochodowego, jeśli mamy w aucie taką kamerkę. Możemy też spróbować zrobić rowerzyście zdjęcie telefonem komórkowym, najlepiej tak, aby widoczna była jego twarz. Ewentualny pościg za rowerzystą jest zawsze ryzykowny i często skazany na niepowodzenie, gdyż kierujący rowerem może łatwo zjechać z jezdni na chodnik albo czmychnąć w jakąś alejkę pomiędzy budynkami, czego my samochodem zrobić nie zdołamy.

Warto też próbować znaleźć świadka zaistniałej kolizji. Jest to niezwykle ważne, gdyż wówczas będą to – określając w uproszczeniu – dwa słowa przeciwko jednemu słowu. Jeśli kolizja miała miejsce w korku, to warto zapytać kierowców samochodów stojących za nami, czy widzieli ją lub być może mają w samochodzie kamerkę, która to zdarzenie nagrała.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

Niestety, rowerzyści nie muszą mieć OC

W przypadku kolizji dwóch pojazdów mechanicznych zdarza się często, że jej uczestnicy dochodzą do porozumienia i ten, który ją zawinił wypłaca od ręki zadośćuczynienie (przy niewielkich kwotach) albo pisze oświadczenie, przyznając się w nim do winy i podając numer polisy OC swojego pojazdu.

Niestety kierujący rowerem nie musi mieć żadnej polisy OC, a ci, którzy ją wykupują, należą do bardzo nielicznych wyjątków. Niezwykle rzadko zdarza się, by rowerzysta chciał pokryć od ręki koszty naprawy uszkodzeń samochodu. Oczywiście możemy zażądać od niego napisania oświadczenia o spowodowaniu kolizji, ale tak czy inaczej pozostaje nam możliwość dochodzenia odszkodowania jedynie na drodze powództwa cywilnego.

Czy po kolizji z rowerzystą wzywać policję?

O ile kierowca jest przekonany, że wyłączną winę za spowodowanie kolizji ponosi rowerzysta, wówczas warto wezwać policję. Funkcjonariusze będą zobowiązani sporządzić notatkę, a poza tym powinni ukarać sprawcę kolizji mandatem. Będzie to dla kierowcy bardzo korzystne, gdyż mandat stanowi potwierdzenie winy rowerzysty.

Może się jednak zdarzyć, że rowerzysta przedstawi zupełnie inną wersję wydarzeń. Jeżeli policyjna załoga nie będzie w stanie w tej sytuacji rozstrzygnąć o winie, wówczas skieruje sprawę na dochodzenie (też prowadzone przez policję). W takim przypadku czeka nas przesłuchanie w jednostce policji, a być może także rozprawa sądowa. Mając w perspektywie takie problemy warto zastanowić się, czy pójście tym torem postępowania będzie dla nas korzystne i czy opłaca się z powodu drobnej rysy na lakierze narażać się na stratę czasu i nerwów.

Zobacz też: Rowerem po chodniku i pieszo po ścieżce rowerowej

Rozprawa przed sądem to wielka niewiadoma

Jeżeli uda się nam ustalić tożsamość rowerzysty, możemy wówczas skierować sprawę do sądu i na drodze powództwa cywilnego domagać się od kierującego rowerem zadośćuczynienia za naprawy pojazdu i ewentualnie inne poniesione straty. Okazuje się jednak, że sprawy kolizji pomiędzy rowerem i pojazdem mechanicznym mogą być rozstrzygane w oparciu o bardzo kuriozalne i nieżyciowe przepisy. O tym w następnym odcinku tego artykułu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA