REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Jerzy Bitner
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, liczba kolizji z rowerzystami rośnie wraz ze wzrostem popularności jednośladów w Polsce. Co zrobić, gdy przydarzy nam się kolizja z rowerzystą?

W ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 1778 wypadków, w których zginęło 139 osób, a 1703 zostały ranne. Co robić, gdy dojdzie do kolizji z rowerzystą?

REKLAMA

REKLAMA

Wyjaśnijmy od razu, że mówimy tu o kolizji czyli zderzeniu z rowerem, w przypadku którego człowiekowi nic się nie stało. Jeżeli są zabici lub ranni, to procedura postępowania jest taka sama, jak w przypadku każdego wypadku drogowego.

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Jak ustalić tożsamość rowerzysty?

Oczywiście w sytuacji, gdy to rower został uszkodzony, kierujący nim z reguły nie ucieka i nie odmawia podania nam swoich danych personalnych. Trzeba przy tym podkreślić, że kierowca innego pojazdu uczestniczącego w kolizji również ma obowiązek podania rowerzyście swoich danych osobowych. Wynika to z art. 44 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

Często zdarza się jednak, że to rowerzysta powoduje uszkodzenie samochodu, np. urwanie lusterka albo porysowanie karoserii. W takich przypadkach niestety wielu rowerzystów nie potrafi zachować się honorowo i po dżentelmeńsku, lecz po prostu ucieka, chcąc uniknąć konsekwencji finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

O ile samochody, motocykle, a nawet motorowery mają tablice rejestracyjne pozwalające na łatwą identyfikację (przynajmniej właściciela pojazdu), to rowery nie są oznaczone żadnymi znakami rejestracyjnymi. Jeśli zatem rowerzysta oddali się, nasze szanse na ustalenie jego tożsamości spadają praktycznie do zera. Pewnym ratunkiem może być nagranie z rejestratora samochodowego, jeśli mamy w aucie taką kamerkę. Możemy też spróbować zrobić rowerzyście zdjęcie telefonem komórkowym, najlepiej tak, aby widoczna była jego twarz. Ewentualny pościg za rowerzystą jest zawsze ryzykowny i często skazany na niepowodzenie, gdyż kierujący rowerem może łatwo zjechać z jezdni na chodnik albo czmychnąć w jakąś alejkę pomiędzy budynkami, czego my samochodem zrobić nie zdołamy.

Warto też próbować znaleźć świadka zaistniałej kolizji. Jest to niezwykle ważne, gdyż wówczas będą to – określając w uproszczeniu – dwa słowa przeciwko jednemu słowu. Jeśli kolizja miała miejsce w korku, to warto zapytać kierowców samochodów stojących za nami, czy widzieli ją lub być może mają w samochodzie kamerkę, która to zdarzenie nagrała.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

Niestety, rowerzyści nie muszą mieć OC

W przypadku kolizji dwóch pojazdów mechanicznych zdarza się często, że jej uczestnicy dochodzą do porozumienia i ten, który ją zawinił wypłaca od ręki zadośćuczynienie (przy niewielkich kwotach) albo pisze oświadczenie, przyznając się w nim do winy i podając numer polisy OC swojego pojazdu.

Niestety kierujący rowerem nie musi mieć żadnej polisy OC, a ci, którzy ją wykupują, należą do bardzo nielicznych wyjątków. Niezwykle rzadko zdarza się, by rowerzysta chciał pokryć od ręki koszty naprawy uszkodzeń samochodu. Oczywiście możemy zażądać od niego napisania oświadczenia o spowodowaniu kolizji, ale tak czy inaczej pozostaje nam możliwość dochodzenia odszkodowania jedynie na drodze powództwa cywilnego.

Czy po kolizji z rowerzystą wzywać policję?

O ile kierowca jest przekonany, że wyłączną winę za spowodowanie kolizji ponosi rowerzysta, wówczas warto wezwać policję. Funkcjonariusze będą zobowiązani sporządzić notatkę, a poza tym powinni ukarać sprawcę kolizji mandatem. Będzie to dla kierowcy bardzo korzystne, gdyż mandat stanowi potwierdzenie winy rowerzysty.

Może się jednak zdarzyć, że rowerzysta przedstawi zupełnie inną wersję wydarzeń. Jeżeli policyjna załoga nie będzie w stanie w tej sytuacji rozstrzygnąć o winie, wówczas skieruje sprawę na dochodzenie (też prowadzone przez policję). W takim przypadku czeka nas przesłuchanie w jednostce policji, a być może także rozprawa sądowa. Mając w perspektywie takie problemy warto zastanowić się, czy pójście tym torem postępowania będzie dla nas korzystne i czy opłaca się z powodu drobnej rysy na lakierze narażać się na stratę czasu i nerwów.

Zobacz też: Rowerem po chodniku i pieszo po ścieżce rowerowej

Rozprawa przed sądem to wielka niewiadoma

Jeżeli uda się nam ustalić tożsamość rowerzysty, możemy wówczas skierować sprawę do sądu i na drodze powództwa cywilnego domagać się od kierującego rowerem zadośćuczynienia za naprawy pojazdu i ewentualnie inne poniesione straty. Okazuje się jednak, że sprawy kolizji pomiędzy rowerem i pojazdem mechanicznym mogą być rozstrzygane w oparciu o bardzo kuriozalne i nieżyciowe przepisy. O tym w następnym odcinku tego artykułu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA