REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I
Kolizja z rowerzystą – jak postępować? Cz. I

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, liczba kolizji z rowerzystami rośnie wraz ze wzrostem popularności jednośladów w Polsce. Co zrobić, gdy przydarzy nam się kolizja z rowerzystą?

W ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 1778 wypadków, w których zginęło 139 osób, a 1703 zostały ranne. Co robić, gdy dojdzie do kolizji z rowerzystą?

REKLAMA

Wyjaśnijmy od razu, że mówimy tu o kolizji czyli zderzeniu z rowerem, w przypadku którego człowiekowi nic się nie stało. Jeżeli są zabici lub ranni, to procedura postępowania jest taka sama, jak w przypadku każdego wypadku drogowego.

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Jak ustalić tożsamość rowerzysty?

REKLAMA

Oczywiście w sytuacji, gdy to rower został uszkodzony, kierujący nim z reguły nie ucieka i nie odmawia podania nam swoich danych personalnych. Trzeba przy tym podkreślić, że kierowca innego pojazdu uczestniczącego w kolizji również ma obowiązek podania rowerzyście swoich danych osobowych. Wynika to z art. 44 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Często zdarza się jednak, że to rowerzysta powoduje uszkodzenie samochodu, np. urwanie lusterka albo porysowanie karoserii. W takich przypadkach niestety wielu rowerzystów nie potrafi zachować się honorowo i po dżentelmeńsku, lecz po prostu ucieka, chcąc uniknąć konsekwencji finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

REKLAMA

O ile samochody, motocykle, a nawet motorowery mają tablice rejestracyjne pozwalające na łatwą identyfikację (przynajmniej właściciela pojazdu), to rowery nie są oznaczone żadnymi znakami rejestracyjnymi. Jeśli zatem rowerzysta oddali się, nasze szanse na ustalenie jego tożsamości spadają praktycznie do zera. Pewnym ratunkiem może być nagranie z rejestratora samochodowego, jeśli mamy w aucie taką kamerkę. Możemy też spróbować zrobić rowerzyście zdjęcie telefonem komórkowym, najlepiej tak, aby widoczna była jego twarz. Ewentualny pościg za rowerzystą jest zawsze ryzykowny i często skazany na niepowodzenie, gdyż kierujący rowerem może łatwo zjechać z jezdni na chodnik albo czmychnąć w jakąś alejkę pomiędzy budynkami, czego my samochodem zrobić nie zdołamy.

Warto też próbować znaleźć świadka zaistniałej kolizji. Jest to niezwykle ważne, gdyż wówczas będą to – określając w uproszczeniu – dwa słowa przeciwko jednemu słowu. Jeśli kolizja miała miejsce w korku, to warto zapytać kierowców samochodów stojących za nami, czy widzieli ją lub być może mają w samochodzie kamerkę, która to zdarzenie nagrała.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

Niestety, rowerzyści nie muszą mieć OC

W przypadku kolizji dwóch pojazdów mechanicznych zdarza się często, że jej uczestnicy dochodzą do porozumienia i ten, który ją zawinił wypłaca od ręki zadośćuczynienie (przy niewielkich kwotach) albo pisze oświadczenie, przyznając się w nim do winy i podając numer polisy OC swojego pojazdu.

Niestety kierujący rowerem nie musi mieć żadnej polisy OC, a ci, którzy ją wykupują, należą do bardzo nielicznych wyjątków. Niezwykle rzadko zdarza się, by rowerzysta chciał pokryć od ręki koszty naprawy uszkodzeń samochodu. Oczywiście możemy zażądać od niego napisania oświadczenia o spowodowaniu kolizji, ale tak czy inaczej pozostaje nam możliwość dochodzenia odszkodowania jedynie na drodze powództwa cywilnego.

Czy po kolizji z rowerzystą wzywać policję?

O ile kierowca jest przekonany, że wyłączną winę za spowodowanie kolizji ponosi rowerzysta, wówczas warto wezwać policję. Funkcjonariusze będą zobowiązani sporządzić notatkę, a poza tym powinni ukarać sprawcę kolizji mandatem. Będzie to dla kierowcy bardzo korzystne, gdyż mandat stanowi potwierdzenie winy rowerzysty.

Może się jednak zdarzyć, że rowerzysta przedstawi zupełnie inną wersję wydarzeń. Jeżeli policyjna załoga nie będzie w stanie w tej sytuacji rozstrzygnąć o winie, wówczas skieruje sprawę na dochodzenie (też prowadzone przez policję). W takim przypadku czeka nas przesłuchanie w jednostce policji, a być może także rozprawa sądowa. Mając w perspektywie takie problemy warto zastanowić się, czy pójście tym torem postępowania będzie dla nas korzystne i czy opłaca się z powodu drobnej rysy na lakierze narażać się na stratę czasu i nerwów.

Zobacz też: Rowerem po chodniku i pieszo po ścieżce rowerowej

Rozprawa przed sądem to wielka niewiadoma

Jeżeli uda się nam ustalić tożsamość rowerzysty, możemy wówczas skierować sprawę do sądu i na drodze powództwa cywilnego domagać się od kierującego rowerem zadośćuczynienia za naprawy pojazdu i ewentualnie inne poniesione straty. Okazuje się jednak, że sprawy kolizji pomiędzy rowerem i pojazdem mechanicznym mogą być rozstrzygane w oparciu o bardzo kuriozalne i nieżyciowe przepisy. O tym w następnym odcinku tego artykułu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA