REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie dla rowerzysty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 noRisk
noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.
Po kolizji rowerzysta powinien zebrać jak najwięcej dokumentacji. ułatwi to odzyskanie odszkodowania. fot. Fotolia
Po kolizji rowerzysta powinien zebrać jak najwięcej dokumentacji. ułatwi to odzyskanie odszkodowania. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak rowerzysta powinien starać się o odszkodowanie za szkody powstałe w wyniku kolizji z samochodem? Co zrobić, by ubezpieczyciel wypłacił pieniądze z OC sprawcy kolizji z rowerzystą?

Moda na przemierzanie ulic miasta na dwóch kółkach już na dobre rozgościła się nad Wisłą. Ma to swoje bezsprzeczne walory dla zdrowia i dla środowiska, jednak ma też swoje wady. W ostatnich latach znacząco wzrosła ilość wypadków z udziałem rowerzystów. Dotyczy to zwłaszcza miejsc o dużym natężeniu ruchu samochodowego, które nie są przystosowane do jazdy jednośladem. Sprawdź, co zrobić w razie wypadku, którego jesteś ofiarą, ale także jak postępować, aby do niego nie dopuścić.

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Jazda nie bez ryzyka                  

Choć ilość ścieżek rowerowych systematycznie rośnie, kierowcy i rowerzyści są na siebie skazani. Ich drogi często niestety przecinają się w niezbyt szczęśliwych okolicznościach. Jazda rowerem niesie ryzyko ciężkich obrażeń powypadkowych. Rzadko kto używa kasku, natomiast to właśnie urazy głowy (wstrząs mózgu, złamania kości czaszki) należą do najbardziej popularnych konsekwencji kolizji z samochodem. Często dochodzi do nich na skutek nadmiernej prędkości kierowców rozwijanej na terenie zabudowanym. Okazuje się, że w przypadku potrącenia przez pojazd, który porusza się z prędkością 50 km/h prawdopodobieństwo poważnych obrażeń rowerzysty wynosi aż 90% i jest porównywalne do ryzyka upadku z wysokości ok. 4 metrów.

Zobacz też: Wysokość mandatów dla rowerzystów

Odszkodowanie dla rowerzysty - Szukanie sprawców

Odpowiedzialność odszkodowawcza wobec rowerzystów jest tzw. odpowiedzialnością deliktową, wobec czego nie różni się od odpowiedzialności w innych wypadkach. Zdarzenie powoduje powstanie między sprawcą a poszkodowanym cywilnoprawnego stosunku zobowiązaniowego. Reguluje go przepis art. 436 k.c., zgodnie z którym posiadacz pojazdu odpowiada za szkody nim wyrządzone rowerzystom, pieszym czy innym uczestnikom ruchu drogowego, o ile wypadek nie został uwarunkowany siłą wyższą, wyłączną winą poszkodowanego lub wyłączną winą osoby trzeciej. Zanim zatem przyjdzie nam starać się o odszkodowanie, sytuacja kolizji zostanie przeanalizowana pod kątem tego, kto jest ją spowodował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Odszkodowanie dla rowerzysty - co zrobić po wypadku?

Aby dalsze postępowanie przebiegało sprawniej, warto nie miejscu zdarzenia zebrać odpowiednie dowody. – Jeśli w sprawę została włączona policja, poprośmy od wydanie notki urzędowej o wypadku. Zapiszmy też podstawowe dane sprawcy wypadku, numer rejestracyjny jego pojazdu, markę i model samochodu oraz zakład ubezpieczeniowy, w którym kierowca wykupił ubezpieczenie OC. Dowiedzmy się też w jakiej komendzie policji będzie można uzyskać dodatkową dokumentację – radzi ekspert z wrocławskiej firmy odszkodowawczej noRisk. Jeśli na skutek wypadku doznaliśmy jakichkolwiek obrażeń fizycznych, niezwłocznie zgłośmy się do lekarza lub najbliższego oddziału szpitalnego. Nie lekceważmy nawet drobnych uchybień na zdrowiu, gdyż tylko specjalista oceni prawidłowo ich przyszłe konsekwencje, co może stać się podstawą do ubiegania o odszkodowanie. W razie konieczności podjęcia leczenia, zadbajmy o dokumentację medyczną, którą wyda Ci szpital, a za drobną opłatą uzyskamy też poświadczenie jej zgodności z oryginałem. Zbierajmy również rachunki za dodatkowe badania, lekarstwa, rehabilitację czy nawet konsultacje psychologiczne.

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Odszkodowanie dla rowerzysty, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Natychmiast po wypadku warto przystąpić do ubiegania się o odszkodowanie. Co nam przysługuje? W przypadku urazów ciała bądź uszczerbku na zdrowiu przede wszystkim odszkodowanie z OC sprawcy kolizji. Możemy też żądać rekompensaty za starty finansowe – koszt naprawy roweru lub zwrot jego wartości, zniszczoną odzież czy przedmioty osobiste. Z kolei gdy dojdzie do uszczerbków na zdrowiu wymagających dłuższego leczenie, odszkodowanie może pokryć koszty terapii oraz utracone zarobki, gdyż w określonym czasie nie byliśmy w stanie wykonywać swojego zawodu. – Choć ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich kierowców, zdarzają się przypadki, gdy sprawca kolizji nie wykupił odpowiedniej polisy u ubezpieczyciela. W takiej sytuacji roszczenia poszkodowanego powinien zaspokoić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Instytucja ta ma też za zadanie wypłacenie rekompensaty, gdy nie udało się ustalić tożsamości sprawcy wypadku. Wbrew pozorom w takim przypadku nie zgłaszamy się jednak do UFG, gdyż nie posiada on swoich oddziałów, lecz do dowolnej firmy ubezpieczeniowej, która oferuje obowiązkowe ubezpieczenia OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych – wskazuje specjalista noRisk.

Zobacz też: Co musi wiedzieć osoba ubiegająca się o kartę rowerową?

Krótki kodeks rowerowy

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, zarówno UFG, jak i ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić nam odszkodowanie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie przez poszkodowanego. – Niejednokrotnie jednak zakłady ubezpieczeniowe przedłużają terminy, zaniżają stawki czy też mnożą przeszkody na drodze do wypłaty pełnych odszkodowań. W takiej sytuacji pomocna może okazać się firma odszkodowawcza, która kompleksowo zajmie się sprawą (np. od zebrania dokumentacji powypadkowej po reprezentowanie nas w sądzie), ale może też włączyć się w postępowanie na każdym etapie jego trwania – dodaje ekspert noRisk. Proces ubiegania się o rekompensatę bywa długotrwały i skomplikowany. Dlatego skorzystanie z pomocy specjalistów wyrównuje nasze szanse na niełatwej ścieżce, która obfituje w zawiłości prawne. Nie zapominajmy także, że na etapie przystępowania do walki o rekompensatę, musimy być pewni winy sprawcy wypadku i braku własnych wykroczeń.

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

W przypadku rowerzystów warto zwrócić uwagę na kilka zasad poruszania się po drodze, o których często zapominamy. Należy do nich m.in.:

1. Obowiązek poruszania się drogą przeznaczoną dla rowerów lub poboczem, a dopiero w razie ich braku – korzystania z jezdni.

2. Obowiązek jechania możliwie jak najbliżej prawej krawędzi jezdni.

3. Obowiązek jazdy „gęsiego”, a więc jeden za drugim, a nie równolegle.

Zobacz też: Motorower bez ogranicznika prędkości – konsekwencje i kary

4. Obowiązek trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką i nóg na pedałach, który jest podyktowany koniecznością zapewnienia równowagi, zwłaszcza przy zmianie kierunku ruchu.

5. Obowiązek prowadzenia roweru chodnikiem, jeżeli na danym odcinku drogi w obszarze zabudowanym prędkość jest podwyższona do 70 km/h, a równocześnie nie wyznaczono drogi dla rowerów.

6. Na przejeździe dla rowerzystów zakaz wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd, zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.

7. Zakaz ruchu rowerów na autostradach i drogach ekspresowych, a także po chodniku lub drodze dla pieszych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA