REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie dla rowerzysty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 noRisk
noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.
Po kolizji rowerzysta powinien zebrać jak najwięcej dokumentacji. ułatwi to odzyskanie odszkodowania. fot. Fotolia
Po kolizji rowerzysta powinien zebrać jak najwięcej dokumentacji. ułatwi to odzyskanie odszkodowania. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak rowerzysta powinien starać się o odszkodowanie za szkody powstałe w wyniku kolizji z samochodem? Co zrobić, by ubezpieczyciel wypłacił pieniądze z OC sprawcy kolizji z rowerzystą?

Moda na przemierzanie ulic miasta na dwóch kółkach już na dobre rozgościła się nad Wisłą. Ma to swoje bezsprzeczne walory dla zdrowia i dla środowiska, jednak ma też swoje wady. W ostatnich latach znacząco wzrosła ilość wypadków z udziałem rowerzystów. Dotyczy to zwłaszcza miejsc o dużym natężeniu ruchu samochodowego, które nie są przystosowane do jazdy jednośladem. Sprawdź, co zrobić w razie wypadku, którego jesteś ofiarą, ale także jak postępować, aby do niego nie dopuścić.

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Jazda nie bez ryzyka                  

Choć ilość ścieżek rowerowych systematycznie rośnie, kierowcy i rowerzyści są na siebie skazani. Ich drogi często niestety przecinają się w niezbyt szczęśliwych okolicznościach. Jazda rowerem niesie ryzyko ciężkich obrażeń powypadkowych. Rzadko kto używa kasku, natomiast to właśnie urazy głowy (wstrząs mózgu, złamania kości czaszki) należą do najbardziej popularnych konsekwencji kolizji z samochodem. Często dochodzi do nich na skutek nadmiernej prędkości kierowców rozwijanej na terenie zabudowanym. Okazuje się, że w przypadku potrącenia przez pojazd, który porusza się z prędkością 50 km/h prawdopodobieństwo poważnych obrażeń rowerzysty wynosi aż 90% i jest porównywalne do ryzyka upadku z wysokości ok. 4 metrów.

Zobacz też: Wysokość mandatów dla rowerzystów

Odszkodowanie dla rowerzysty - Szukanie sprawców

Odpowiedzialność odszkodowawcza wobec rowerzystów jest tzw. odpowiedzialnością deliktową, wobec czego nie różni się od odpowiedzialności w innych wypadkach. Zdarzenie powoduje powstanie między sprawcą a poszkodowanym cywilnoprawnego stosunku zobowiązaniowego. Reguluje go przepis art. 436 k.c., zgodnie z którym posiadacz pojazdu odpowiada za szkody nim wyrządzone rowerzystom, pieszym czy innym uczestnikom ruchu drogowego, o ile wypadek nie został uwarunkowany siłą wyższą, wyłączną winą poszkodowanego lub wyłączną winą osoby trzeciej. Zanim zatem przyjdzie nam starać się o odszkodowanie, sytuacja kolizji zostanie przeanalizowana pod kątem tego, kto jest ją spowodował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Odszkodowanie dla rowerzysty - co zrobić po wypadku?

Aby dalsze postępowanie przebiegało sprawniej, warto nie miejscu zdarzenia zebrać odpowiednie dowody. – Jeśli w sprawę została włączona policja, poprośmy od wydanie notki urzędowej o wypadku. Zapiszmy też podstawowe dane sprawcy wypadku, numer rejestracyjny jego pojazdu, markę i model samochodu oraz zakład ubezpieczeniowy, w którym kierowca wykupił ubezpieczenie OC. Dowiedzmy się też w jakiej komendzie policji będzie można uzyskać dodatkową dokumentację – radzi ekspert z wrocławskiej firmy odszkodowawczej noRisk. Jeśli na skutek wypadku doznaliśmy jakichkolwiek obrażeń fizycznych, niezwłocznie zgłośmy się do lekarza lub najbliższego oddziału szpitalnego. Nie lekceważmy nawet drobnych uchybień na zdrowiu, gdyż tylko specjalista oceni prawidłowo ich przyszłe konsekwencje, co może stać się podstawą do ubiegania o odszkodowanie. W razie konieczności podjęcia leczenia, zadbajmy o dokumentację medyczną, którą wyda Ci szpital, a za drobną opłatą uzyskamy też poświadczenie jej zgodności z oryginałem. Zbierajmy również rachunki za dodatkowe badania, lekarstwa, rehabilitację czy nawet konsultacje psychologiczne.

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Odszkodowanie dla rowerzysty, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Natychmiast po wypadku warto przystąpić do ubiegania się o odszkodowanie. Co nam przysługuje? W przypadku urazów ciała bądź uszczerbku na zdrowiu przede wszystkim odszkodowanie z OC sprawcy kolizji. Możemy też żądać rekompensaty za starty finansowe – koszt naprawy roweru lub zwrot jego wartości, zniszczoną odzież czy przedmioty osobiste. Z kolei gdy dojdzie do uszczerbków na zdrowiu wymagających dłuższego leczenie, odszkodowanie może pokryć koszty terapii oraz utracone zarobki, gdyż w określonym czasie nie byliśmy w stanie wykonywać swojego zawodu. – Choć ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich kierowców, zdarzają się przypadki, gdy sprawca kolizji nie wykupił odpowiedniej polisy u ubezpieczyciela. W takiej sytuacji roszczenia poszkodowanego powinien zaspokoić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Instytucja ta ma też za zadanie wypłacenie rekompensaty, gdy nie udało się ustalić tożsamości sprawcy wypadku. Wbrew pozorom w takim przypadku nie zgłaszamy się jednak do UFG, gdyż nie posiada on swoich oddziałów, lecz do dowolnej firmy ubezpieczeniowej, która oferuje obowiązkowe ubezpieczenia OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych – wskazuje specjalista noRisk.

Zobacz też: Co musi wiedzieć osoba ubiegająca się o kartę rowerową?

Krótki kodeks rowerowy

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, zarówno UFG, jak i ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić nam odszkodowanie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie przez poszkodowanego. – Niejednokrotnie jednak zakłady ubezpieczeniowe przedłużają terminy, zaniżają stawki czy też mnożą przeszkody na drodze do wypłaty pełnych odszkodowań. W takiej sytuacji pomocna może okazać się firma odszkodowawcza, która kompleksowo zajmie się sprawą (np. od zebrania dokumentacji powypadkowej po reprezentowanie nas w sądzie), ale może też włączyć się w postępowanie na każdym etapie jego trwania – dodaje ekspert noRisk. Proces ubiegania się o rekompensatę bywa długotrwały i skomplikowany. Dlatego skorzystanie z pomocy specjalistów wyrównuje nasze szanse na niełatwej ścieżce, która obfituje w zawiłości prawne. Nie zapominajmy także, że na etapie przystępowania do walki o rekompensatę, musimy być pewni winy sprawcy wypadku i braku własnych wykroczeń.

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

W przypadku rowerzystów warto zwrócić uwagę na kilka zasad poruszania się po drodze, o których często zapominamy. Należy do nich m.in.:

1. Obowiązek poruszania się drogą przeznaczoną dla rowerów lub poboczem, a dopiero w razie ich braku – korzystania z jezdni.

2. Obowiązek jechania możliwie jak najbliżej prawej krawędzi jezdni.

3. Obowiązek jazdy „gęsiego”, a więc jeden za drugim, a nie równolegle.

Zobacz też: Motorower bez ogranicznika prędkości – konsekwencje i kary

4. Obowiązek trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką i nóg na pedałach, który jest podyktowany koniecznością zapewnienia równowagi, zwłaszcza przy zmianie kierunku ruchu.

5. Obowiązek prowadzenia roweru chodnikiem, jeżeli na danym odcinku drogi w obszarze zabudowanym prędkość jest podwyższona do 70 km/h, a równocześnie nie wyznaczono drogi dla rowerów.

6. Na przejeździe dla rowerzystów zakaz wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd, zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.

7. Zakaz ruchu rowerów na autostradach i drogach ekspresowych, a także po chodniku lub drodze dla pieszych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA