REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
jak zdobyć kartę motorowerową? Fot. Fotolia
jak zdobyć kartę motorowerową? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Karta motorowerowa dotychczas traktowana była przez władze nieco po macoszemu – nikt nie zadał sobie trudu by uregulować zasady jej wydawania. Już wkrótce to się zmieni.

Jeszcze do stycznia 2013 roku obowiązują nas stare przepisy o kierujących pojazdami. Oznacza to, że do tego czasu niepełnoletni miłośnicy jednośladów mogą podejść do egzaminu na kartę motorowerową.

REKLAMA

Karta  ta uprawnia do kierowania motorowerem, przez który rozumiemy dwu- lub trójkołowy pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 ccm lub silnik elektryczny o mocy do 4kW, osiągający maksymalną prędkość 45 km/h.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Karta motorowerowa wymagana jest od osób poniżej 18 roku życia, gdyż osoby pełnoletnie w myśl dotychczasowych przepisów mogą kierować wyżej opisanymi pojazdami bez żadnych uprawnień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ kartę można uzyskać już po ukończeniu 13 roku życia, obowiązkiem przeprowadzania szkoleń i egzaminów obarczone zostały szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne – kartę nieodpłatnie wydaje dyrektor szkoły.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Brak konkretnych regulacji powoduje krytykowaną od dawna sytuację – w wielu placówkach edukacyjnych nie ma środków na przeprowadzanie profesjonalnych kursów i egzaminów z zasad ruchu drogowego na odpowiednim poziomie. Kilka lat temu do mediów trafiły nawet informacje o szkołach, w których karty motorowerowe były wydawane uczniom bez żadnego przeszkolenia np. z okazji Dnia Dziecka.

Teoretycznie zaleca się, żeby gimnazja organizowały dla młodzieży specjalne zajęcia z zasad ruchu drogowego, których znajomość powinna być solidnie sprawdzona w trakcie egzaminu teoretycznego. Na części praktycznej pojawiają się takie manewry jak slalom i ósemka. Często wymagane jest też sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, a lepiej wyposażone placówki przeprowadzają egzaminy w tzw. miasteczkach ruchu drogowego.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

W praktyce w każdej szkole egzamin może wyglądać zupełnie inaczej. Dla własnego bezpieczeństwa niezbędne jest jednak nauczenie się zasad ruchu drogowego i opanowanie techniki jazdy jednośladem, zanim zapuścimy się w miejską dżunglę.

Nowe prawo jazdy – kategoria AM

Ustawa o Kierujących Pojazdami z 2010 roku, której wejścia w życie według aktualnych informacji możemy się spodziewać w styczniu 2013 wprowadza zupełnie nowe prawo jazdy kategorii AM, które zastąpi kartę motorowerową.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Prawo jazdy kat. AM uprawniać będzie do kierowania motorowerem oraz czterokołowcem lekkim, o masie do 250 kg, osiągającym maksymalną prędkość 45 km/h. O jego zdobycie ubiegać się będzie można od 14 roku życia.

Przede wszystkim zmieni się miejsce szkolenia i egzaminowania – odtąd najmłodsi kandydaci na motocyklistów będą musieli zrobić kurs w ośrodku szkolenia kierowców i zdać egzamin w WORDzie.

Z jednej strony powstanie spora bariera finansowa, gdy darmową kartę motorowerową zastąpią drogie kursy i państwowe egzaminy. Z drugiej strony możemy się spodziewać, że nieletni wyjeżdżający na drogę będą mieli choć minimalne pojęcie o przepisach, znakach drogowych i technice jazdy.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Kogo ominie kategoria AM? Ponieważ prawo nie działa wstecz, wszyscy którzy do stycznia 2013 roku skończą 18 lat lub zdobędą kartę motorowerową zachowają swoje uprawnienia. W tym drugim przypadku karta zostanie po prostu odpłatnie wymieniona na prawo jazdy kat. AM bez konieczności zdawania egzaminu.

Warto też pamiętać, że prawo jazdy każdej innej kategorii (np. A, B czy D) uprawnia jego posiadacza do kierowania również tymi pojazdami, co kategoria AM.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA