REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeszkolić pasażera przed jazdą we dwoje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Przepisy przewożenia pasażerów  Fot. Fotolia
Przepisy przewożenia pasażerów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nawet wolni duchem jeźdźcy czasami zabierają ze sobą „Plecaczek”. By jazda była dla obydwu dosiadających motocykla osób przyjemna i bezpieczna, warto ustalić wcześniej kilka zasad.

Jeśli pasażer po raz pierwszy w życiu wsiada na motocykl, może nie zdawać sobie sprawy z wielu rzeczy, które dla kierowcy są oczywiste, jak na przykład to, że maszyna przechyla się w zakrętach. By Plecaczek nie zaskoczył nas nagłymi, nieodpowiedzialnymi zachowaniami, które mogą skończyć się tragicznie, powinniśmy urządzić mu przed jazdą małą „pogadankę” - dla komfortu psychicznego obojga zainteresowanych!

REKLAMA

Ruszamy w drogę!

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Absolutnie niedopuszczalne jest zabieranie na motocykl osób nietrzeźwych. Oczywiście jeśli pasażerem będzie bliżej znana nam osoba, tym lepiej – obopólne zaufanie jest tutaj niezbędnym elementem udanej przejażdżki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna kwestia to ubiór. Odpowiedni strój motocyklowy, w tym kurtka, rękawice, obuwie i koniecznie zapięty pod brodą kask stanowią obowiązkowe wyposażenie kierowcy, ale również pasażera, któremu w razie upadku grożą przecież takie same konsekwencje.

Musimy uświadomić naszemu Plecaczkowi, że najpierw na motocykl wsiada kierowca i dopiero gdy zajmie wygodną pozycję, daje znak towarzyszowi. Odwrotna kolejność następuje przy zsiadaniu – to pasażer zsiada jako pierwszy, oczywiście nigdy znienacka.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Poinstruowany przez nas uprzednio pasażer powinien zająć z tyłu odpowiednią pozycję. Nogi cały czas winny być trzymane na podnóżkach – z góry podziękujmy za wszelką „pomoc” w utrzymaniu równowagi przy zatrzymaniu. Pasażer powinien siedzieć względnie nieruchomo, nie wiercić się i nie podejmować żadnych działań bez zgody kierowcy, zwłaszcza podczas jazdy przy małych prędkościach np. w korku między samochodami.

Co zrobić z rękami? Oto ważna kwestia, którą koniecznie należy omówić z naszym towarzyszem podróży. Na pewno bezpieczna będzie pozycja, w której pasażer obejmuje kierowcę w pasie. Może też trzymać się jedną ręką uchwytu za kanapą, drugą zaś objąć kierowcę lub oprzeć się o bak – pomoże to zachować mu stabilność na siodle, jeśli motocyklista prowadzi trochę nerwowo.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Niedopuszczalne jest trzymanie się oburącz tylnych uchwytów. Nie dość, że to pozycja maksymalnie niestabilna, to w sytuacji awaryjnej grozi wyłamaniem barków.

Od winkla do skrzyżowania

Przechyły w jakie wchodzi motocykl na zakrętach mogą wywoływać u niedoświadczonego pasażera tendencję to odchylania się w drugą stronę, co zdecydowanie utrudnia kierowcy prowadzenie maszyny. Jeszcze gorsza w skutkach może być sytuacja, w której przerażony pasażer  spróbuje podeprzeć się nogą albo wręcz zeskoczyć z „przewracającego się” motocykla.

Plecaczek powinien być „cieniem” kierowcy i w miarę możliwości razem z nim składać się w zakręty, natomiast siedzieć na motocyklu należy zawsze wzdłuż jego pionowej osi.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Podczas hamowania początkujący pasażer często gwałtownie zjeżdża na plecy kierowcy lub uderza kaskiem w jego kask. By temu zapobiec, może spróbować przenieść ciężar ciała na podnóżki i ścisnąć kierowcę udami. Przede wszystkim zaś musi bacznie obserwować sytuację na drodze i to, co dzieje się z maszyną, by być przygotowanym na takie atrakcje jak hamowanie czy przyspieszanie i odpowiednio reagować.

Mówi się, że dobry pasażer to taki, który nie przeszkadza kierowcy. Jeśli chce być towarzyszem wyjątkowym i wręcz ułatwić mu zadanie, powinien przy przejeżdżaniu po poprzecznych nierównościach zadbać o zawieszenie motocykla i – podobnie jak kierowca – lekko unieść się nad kanapę.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Rozsądek przede wszystkim

Niezależnie od wszystkiego, ponosimy pełną odpowiedzialność za naszego pasażera i za to, by dowieźć go do celu w jednym kawałku. Nie szarżujmy więc jadąc we dwoje, weźmy poprawkę na to, że droga hamowania z pasażerem będzie dłuższa, a wykonywanie poszczególnych manewrów, zwłaszcza wymagających dużej precyzji – znacznie trudniejsze. Jedźmy tak, by nie zrazić do motocykla osoby, która dosiada go po raz pierwszy w życiu.

Dzielenie radości z jazdy z pasażerem będzie zdecydowanie łatwiejsze, jeśli go wcześniej przeszkolimy. Pamiętajmy jednak, że człowiek jest istotą nieprzewidywalną, więc w stosunku do pasażera, nawet jeśli jest bardzo bliską nam osobą, nie zaszkodzi zastosowanie zasady ograniczonego zaufania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA