REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeszkolić pasażera przed jazdą we dwoje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Przepisy przewożenia pasażerów  Fot. Fotolia
Przepisy przewożenia pasażerów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nawet wolni duchem jeźdźcy czasami zabierają ze sobą „Plecaczek”. By jazda była dla obydwu dosiadających motocykla osób przyjemna i bezpieczna, warto ustalić wcześniej kilka zasad.

Jeśli pasażer po raz pierwszy w życiu wsiada na motocykl, może nie zdawać sobie sprawy z wielu rzeczy, które dla kierowcy są oczywiste, jak na przykład to, że maszyna przechyla się w zakrętach. By Plecaczek nie zaskoczył nas nagłymi, nieodpowiedzialnymi zachowaniami, które mogą skończyć się tragicznie, powinniśmy urządzić mu przed jazdą małą „pogadankę” - dla komfortu psychicznego obojga zainteresowanych!

REKLAMA

REKLAMA

Ruszamy w drogę!

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

REKLAMA

Absolutnie niedopuszczalne jest zabieranie na motocykl osób nietrzeźwych. Oczywiście jeśli pasażerem będzie bliżej znana nam osoba, tym lepiej – obopólne zaufanie jest tutaj niezbędnym elementem udanej przejażdżki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna kwestia to ubiór. Odpowiedni strój motocyklowy, w tym kurtka, rękawice, obuwie i koniecznie zapięty pod brodą kask stanowią obowiązkowe wyposażenie kierowcy, ale również pasażera, któremu w razie upadku grożą przecież takie same konsekwencje.

Musimy uświadomić naszemu Plecaczkowi, że najpierw na motocykl wsiada kierowca i dopiero gdy zajmie wygodną pozycję, daje znak towarzyszowi. Odwrotna kolejność następuje przy zsiadaniu – to pasażer zsiada jako pierwszy, oczywiście nigdy znienacka.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Poinstruowany przez nas uprzednio pasażer powinien zająć z tyłu odpowiednią pozycję. Nogi cały czas winny być trzymane na podnóżkach – z góry podziękujmy za wszelką „pomoc” w utrzymaniu równowagi przy zatrzymaniu. Pasażer powinien siedzieć względnie nieruchomo, nie wiercić się i nie podejmować żadnych działań bez zgody kierowcy, zwłaszcza podczas jazdy przy małych prędkościach np. w korku między samochodami.

Co zrobić z rękami? Oto ważna kwestia, którą koniecznie należy omówić z naszym towarzyszem podróży. Na pewno bezpieczna będzie pozycja, w której pasażer obejmuje kierowcę w pasie. Może też trzymać się jedną ręką uchwytu za kanapą, drugą zaś objąć kierowcę lub oprzeć się o bak – pomoże to zachować mu stabilność na siodle, jeśli motocyklista prowadzi trochę nerwowo.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Niedopuszczalne jest trzymanie się oburącz tylnych uchwytów. Nie dość, że to pozycja maksymalnie niestabilna, to w sytuacji awaryjnej grozi wyłamaniem barków.

Od winkla do skrzyżowania

Przechyły w jakie wchodzi motocykl na zakrętach mogą wywoływać u niedoświadczonego pasażera tendencję to odchylania się w drugą stronę, co zdecydowanie utrudnia kierowcy prowadzenie maszyny. Jeszcze gorsza w skutkach może być sytuacja, w której przerażony pasażer  spróbuje podeprzeć się nogą albo wręcz zeskoczyć z „przewracającego się” motocykla.

Plecaczek powinien być „cieniem” kierowcy i w miarę możliwości razem z nim składać się w zakręty, natomiast siedzieć na motocyklu należy zawsze wzdłuż jego pionowej osi.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Podczas hamowania początkujący pasażer często gwałtownie zjeżdża na plecy kierowcy lub uderza kaskiem w jego kask. By temu zapobiec, może spróbować przenieść ciężar ciała na podnóżki i ścisnąć kierowcę udami. Przede wszystkim zaś musi bacznie obserwować sytuację na drodze i to, co dzieje się z maszyną, by być przygotowanym na takie atrakcje jak hamowanie czy przyspieszanie i odpowiednio reagować.

Mówi się, że dobry pasażer to taki, który nie przeszkadza kierowcy. Jeśli chce być towarzyszem wyjątkowym i wręcz ułatwić mu zadanie, powinien przy przejeżdżaniu po poprzecznych nierównościach zadbać o zawieszenie motocykla i – podobnie jak kierowca – lekko unieść się nad kanapę.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Rozsądek przede wszystkim

Niezależnie od wszystkiego, ponosimy pełną odpowiedzialność za naszego pasażera i za to, by dowieźć go do celu w jednym kawałku. Nie szarżujmy więc jadąc we dwoje, weźmy poprawkę na to, że droga hamowania z pasażerem będzie dłuższa, a wykonywanie poszczególnych manewrów, zwłaszcza wymagających dużej precyzji – znacznie trudniejsze. Jedźmy tak, by nie zrazić do motocykla osoby, która dosiada go po raz pierwszy w życiu.

Dzielenie radości z jazdy z pasażerem będzie zdecydowanie łatwiejsze, jeśli go wcześniej przeszkolimy. Pamiętajmy jednak, że człowiek jest istotą nieprzewidywalną, więc w stosunku do pasażera, nawet jeśli jest bardzo bliską nam osobą, nie zaszkodzi zastosowanie zasady ograniczonego zaufania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA