REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeszkolić pasażera przed jazdą we dwoje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Przepisy przewożenia pasażerów  Fot. Fotolia
Przepisy przewożenia pasażerów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nawet wolni duchem jeźdźcy czasami zabierają ze sobą „Plecaczek”. By jazda była dla obydwu dosiadających motocykla osób przyjemna i bezpieczna, warto ustalić wcześniej kilka zasad.

Jeśli pasażer po raz pierwszy w życiu wsiada na motocykl, może nie zdawać sobie sprawy z wielu rzeczy, które dla kierowcy są oczywiste, jak na przykład to, że maszyna przechyla się w zakrętach. By Plecaczek nie zaskoczył nas nagłymi, nieodpowiedzialnymi zachowaniami, które mogą skończyć się tragicznie, powinniśmy urządzić mu przed jazdą małą „pogadankę” - dla komfortu psychicznego obojga zainteresowanych!

REKLAMA

REKLAMA

Ruszamy w drogę!

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

REKLAMA

Absolutnie niedopuszczalne jest zabieranie na motocykl osób nietrzeźwych. Oczywiście jeśli pasażerem będzie bliżej znana nam osoba, tym lepiej – obopólne zaufanie jest tutaj niezbędnym elementem udanej przejażdżki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna kwestia to ubiór. Odpowiedni strój motocyklowy, w tym kurtka, rękawice, obuwie i koniecznie zapięty pod brodą kask stanowią obowiązkowe wyposażenie kierowcy, ale również pasażera, któremu w razie upadku grożą przecież takie same konsekwencje.

Musimy uświadomić naszemu Plecaczkowi, że najpierw na motocykl wsiada kierowca i dopiero gdy zajmie wygodną pozycję, daje znak towarzyszowi. Odwrotna kolejność następuje przy zsiadaniu – to pasażer zsiada jako pierwszy, oczywiście nigdy znienacka.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Poinstruowany przez nas uprzednio pasażer powinien zająć z tyłu odpowiednią pozycję. Nogi cały czas winny być trzymane na podnóżkach – z góry podziękujmy za wszelką „pomoc” w utrzymaniu równowagi przy zatrzymaniu. Pasażer powinien siedzieć względnie nieruchomo, nie wiercić się i nie podejmować żadnych działań bez zgody kierowcy, zwłaszcza podczas jazdy przy małych prędkościach np. w korku między samochodami.

Co zrobić z rękami? Oto ważna kwestia, którą koniecznie należy omówić z naszym towarzyszem podróży. Na pewno bezpieczna będzie pozycja, w której pasażer obejmuje kierowcę w pasie. Może też trzymać się jedną ręką uchwytu za kanapą, drugą zaś objąć kierowcę lub oprzeć się o bak – pomoże to zachować mu stabilność na siodle, jeśli motocyklista prowadzi trochę nerwowo.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Niedopuszczalne jest trzymanie się oburącz tylnych uchwytów. Nie dość, że to pozycja maksymalnie niestabilna, to w sytuacji awaryjnej grozi wyłamaniem barków.

Od winkla do skrzyżowania

Przechyły w jakie wchodzi motocykl na zakrętach mogą wywoływać u niedoświadczonego pasażera tendencję to odchylania się w drugą stronę, co zdecydowanie utrudnia kierowcy prowadzenie maszyny. Jeszcze gorsza w skutkach może być sytuacja, w której przerażony pasażer  spróbuje podeprzeć się nogą albo wręcz zeskoczyć z „przewracającego się” motocykla.

Plecaczek powinien być „cieniem” kierowcy i w miarę możliwości razem z nim składać się w zakręty, natomiast siedzieć na motocyklu należy zawsze wzdłuż jego pionowej osi.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Podczas hamowania początkujący pasażer często gwałtownie zjeżdża na plecy kierowcy lub uderza kaskiem w jego kask. By temu zapobiec, może spróbować przenieść ciężar ciała na podnóżki i ścisnąć kierowcę udami. Przede wszystkim zaś musi bacznie obserwować sytuację na drodze i to, co dzieje się z maszyną, by być przygotowanym na takie atrakcje jak hamowanie czy przyspieszanie i odpowiednio reagować.

Mówi się, że dobry pasażer to taki, który nie przeszkadza kierowcy. Jeśli chce być towarzyszem wyjątkowym i wręcz ułatwić mu zadanie, powinien przy przejeżdżaniu po poprzecznych nierównościach zadbać o zawieszenie motocykla i – podobnie jak kierowca – lekko unieść się nad kanapę.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Rozsądek przede wszystkim

Niezależnie od wszystkiego, ponosimy pełną odpowiedzialność za naszego pasażera i za to, by dowieźć go do celu w jednym kawałku. Nie szarżujmy więc jadąc we dwoje, weźmy poprawkę na to, że droga hamowania z pasażerem będzie dłuższa, a wykonywanie poszczególnych manewrów, zwłaszcza wymagających dużej precyzji – znacznie trudniejsze. Jedźmy tak, by nie zrazić do motocykla osoby, która dosiada go po raz pierwszy w życiu.

Dzielenie radości z jazdy z pasażerem będzie zdecydowanie łatwiejsze, jeśli go wcześniej przeszkolimy. Pamiętajmy jednak, że człowiek jest istotą nieprzewidywalną, więc w stosunku do pasażera, nawet jeśli jest bardzo bliską nam osobą, nie zaszkodzi zastosowanie zasady ograniczonego zaufania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA