REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl – kiedy wchodzą w życie? Co się zmieni?

Anna Matelska
Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl.
Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl.
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Zamieszanie wokół nowej Ustawy o Kierujących Pojazdami trwa już kilka lat. Zaplanowane zmiany są rewolucyjne – ustawodawcy przewidzieli aż cztery różne kategorie prawa jazdy na jednoślady i rygorystyczne ograniczenia wiekowe.

Projekty zmian powstawały już od 2008 roku. Wygląda na to, że Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o Kierujących Pojazdami wprowadzi w końcu w życie standardy obowiązujące w Unii Europejskiej. Młodzi motocykliści będą mieli ograniczony dostęp do maszyn o dużych mocach i pojemnościach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Nowe kategorie

Oto konkrety, czyli nowe uprawnienia dla miłośników jednośladów:

REKLAMA

Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • minimalny wiek kierowcy: 14 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motorowerem

            b) czterokołowcem lekkim

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kategoria A1 – bez zmian

  • minimalny wiek kierowcy: 16 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy            nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
            b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
            c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Kategoria A2

  • minimalny wiek kierowcy: 18 lat
  • uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Kategoria A

  • minimalny wiek kierowcy:

            a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata

            b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW

            c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat

  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem

            b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Co z tego wynika w praktyce?

Pojawienie się nieistniejących wcześniej kategorii AM i A2 oznacza wprowadzenie też nowych kursów i egzaminów, których szczegóły na razie nie są znane. Konieczność przygotowania szeregu rozporządzeń sprawia również, że wprowadzanie nowych kategorii w życie tak bardzo się opóźnia.

Co ważne, nowe przepisy uniemożliwią sytuację, w której kompletny żółtodziób dosiada przecinaka stworzonego dla zawodowców i zajeżdża nim prosto na cmentarz. By zdobyć pełnię uprawnień do kierowania jednośladami, trzeba będzie mieć co najmniej 24 lata, lub dwuletnie doświadczenie w jeździe na motocyklu o mniejszej mocy.

Najważniejsze pytanie – kiedy?

Niestety, jak to często bywa w naszym pięknym kraju – nic nie wiadomo. Przedstawiciele Ministerstwa Transportu już od dawna apelują o wydłużenie vacatio legis – przygotowanie WORD-ów do nowych egzaminów trwa, a rozporządzenia, jakie dotychczas wyszły, pozostawiają wiele do życzenia i są nieprecyzyjne.

Najwcześniej z nowymi egzaminami możemy mieć do czynienia w styczniu 2013 roku. Już teraz pojawiają się jednak głosy sugerujące przełożenie zmian na jeszcze odleglejszy termin, czyli na rok 2014. Wygląda na to, że młodzi kandydaci na motocyklistów muszą się przygotować na walkę z chaosem i dezinformacją.

Oczywiście prawo nie działa wstecz, więc nie zostaną cofnięte żadne uprawnienia zdobyte przed wejściem w życie nowych przepisów. Z tego właśnie powodu zarówno szkoły jazdy, jak i ośrodki egzaminacyjne przeżywają od zeszłego roku prawdziwe oblężenie – kto tylko może, chce zdążyć przed zmianami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA