REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl – kiedy wchodzą w życie? Co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl.
Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl.
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Zamieszanie wokół nowej Ustawy o Kierujących Pojazdami trwa już kilka lat. Zaplanowane zmiany są rewolucyjne – ustawodawcy przewidzieli aż cztery różne kategorie prawa jazdy na jednoślady i rygorystyczne ograniczenia wiekowe.

Projekty zmian powstawały już od 2008 roku. Wygląda na to, że Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o Kierujących Pojazdami wprowadzi w końcu w życie standardy obowiązujące w Unii Europejskiej. Młodzi motocykliści będą mieli ograniczony dostęp do maszyn o dużych mocach i pojemnościach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Nowe kategorie

Oto konkrety, czyli nowe uprawnienia dla miłośników jednośladów:

REKLAMA

Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • minimalny wiek kierowcy: 14 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motorowerem

            b) czterokołowcem lekkim

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kategoria A1 – bez zmian

  • minimalny wiek kierowcy: 16 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy            nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
            b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
            c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Kategoria A2

  • minimalny wiek kierowcy: 18 lat
  • uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Kategoria A

  • minimalny wiek kierowcy:

            a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata

            b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW

            c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat

  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem

            b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Co z tego wynika w praktyce?

Pojawienie się nieistniejących wcześniej kategorii AM i A2 oznacza wprowadzenie też nowych kursów i egzaminów, których szczegóły na razie nie są znane. Konieczność przygotowania szeregu rozporządzeń sprawia również, że wprowadzanie nowych kategorii w życie tak bardzo się opóźnia.

Co ważne, nowe przepisy uniemożliwią sytuację, w której kompletny żółtodziób dosiada przecinaka stworzonego dla zawodowców i zajeżdża nim prosto na cmentarz. By zdobyć pełnię uprawnień do kierowania jednośladami, trzeba będzie mieć co najmniej 24 lata, lub dwuletnie doświadczenie w jeździe na motocyklu o mniejszej mocy.

Najważniejsze pytanie – kiedy?

Niestety, jak to często bywa w naszym pięknym kraju – nic nie wiadomo. Przedstawiciele Ministerstwa Transportu już od dawna apelują o wydłużenie vacatio legis – przygotowanie WORD-ów do nowych egzaminów trwa, a rozporządzenia, jakie dotychczas wyszły, pozostawiają wiele do życzenia i są nieprecyzyjne.

Najwcześniej z nowymi egzaminami możemy mieć do czynienia w styczniu 2013 roku. Już teraz pojawiają się jednak głosy sugerujące przełożenie zmian na jeszcze odleglejszy termin, czyli na rok 2014. Wygląda na to, że młodzi kandydaci na motocyklistów muszą się przygotować na walkę z chaosem i dezinformacją.

Oczywiście prawo nie działa wstecz, więc nie zostaną cofnięte żadne uprawnienia zdobyte przed wejściem w życie nowych przepisów. Z tego właśnie powodu zarówno szkoły jazdy, jak i ośrodki egzaminacyjne przeżywają od zeszłego roku prawdziwe oblężenie – kto tylko może, chce zdążyć przed zmianami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA