REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl – kiedy wchodzą w życie? Co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl.
Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl.
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Zamieszanie wokół nowej Ustawy o Kierujących Pojazdami trwa już kilka lat. Zaplanowane zmiany są rewolucyjne – ustawodawcy przewidzieli aż cztery różne kategorie prawa jazdy na jednoślady i rygorystyczne ograniczenia wiekowe.

Projekty zmian powstawały już od 2008 roku. Wygląda na to, że Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o Kierujących Pojazdami wprowadzi w końcu w życie standardy obowiązujące w Unii Europejskiej. Młodzi motocykliści będą mieli ograniczony dostęp do maszyn o dużych mocach i pojemnościach.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Nowe kategorie

Oto konkrety, czyli nowe uprawnienia dla miłośników jednośladów:

Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • minimalny wiek kierowcy: 14 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motorowerem

            b) czterokołowcem lekkim

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kategoria A1 – bez zmian

  • minimalny wiek kierowcy: 16 lat
  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy            nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
            b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
            c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Kategoria A2

  • minimalny wiek kierowcy: 18 lat
  • uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Kategoria A

  • minimalny wiek kierowcy:

            a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata

            b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW

            c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat

  • uprawnia do kierowania:

            a) motocyklem

            b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Co z tego wynika w praktyce?

REKLAMA

Pojawienie się nieistniejących wcześniej kategorii AM i A2 oznacza wprowadzenie też nowych kursów i egzaminów, których szczegóły na razie nie są znane. Konieczność przygotowania szeregu rozporządzeń sprawia również, że wprowadzanie nowych kategorii w życie tak bardzo się opóźnia.

Co ważne, nowe przepisy uniemożliwią sytuację, w której kompletny żółtodziób dosiada przecinaka stworzonego dla zawodowców i zajeżdża nim prosto na cmentarz. By zdobyć pełnię uprawnień do kierowania jednośladami, trzeba będzie mieć co najmniej 24 lata, lub dwuletnie doświadczenie w jeździe na motocyklu o mniejszej mocy.

Najważniejsze pytanie – kiedy?

Niestety, jak to często bywa w naszym pięknym kraju – nic nie wiadomo. Przedstawiciele Ministerstwa Transportu już od dawna apelują o wydłużenie vacatio legis – przygotowanie WORD-ów do nowych egzaminów trwa, a rozporządzenia, jakie dotychczas wyszły, pozostawiają wiele do życzenia i są nieprecyzyjne.

Najwcześniej z nowymi egzaminami możemy mieć do czynienia w styczniu 2013 roku. Już teraz pojawiają się jednak głosy sugerujące przełożenie zmian na jeszcze odleglejszy termin, czyli na rok 2014. Wygląda na to, że młodzi kandydaci na motocyklistów muszą się przygotować na walkę z chaosem i dezinformacją.

Oczywiście prawo nie działa wstecz, więc nie zostaną cofnięte żadne uprawnienia zdobyte przed wejściem w życie nowych przepisów. Z tego właśnie powodu zarówno szkoły jazdy, jak i ośrodki egzaminacyjne przeżywają od zeszłego roku prawdziwe oblężenie – kto tylko może, chce zdążyć przed zmianami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA