Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl – kiedy wchodzą w życie? Co się zmieni?
REKLAMA
REKLAMA
Projekty zmian powstawały już od 2008 roku. Wygląda na to, że Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o Kierujących Pojazdami wprowadzi w końcu w życie standardy obowiązujące w Unii Europejskiej. Młodzi motocykliści będą mieli ograniczony dostęp do maszyn o dużych mocach i pojemnościach.
REKLAMA
Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?
Nowe kategorie
Oto konkrety, czyli nowe uprawnienia dla miłośników jednośladów:
Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej
- minimalny wiek kierowcy: 14 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motorowerem
b) czterokołowcem lekkim
Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?
Kategoria A1 – bez zmian
- minimalny wiek kierowcy: 16 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?
Kategoria A2
- minimalny wiek kierowcy: 18 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?
Kategoria A
- minimalny wiek kierowcy:
a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata
b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW
c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motocyklem
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?
Co z tego wynika w praktyce?
REKLAMA
Pojawienie się nieistniejących wcześniej kategorii AM i A2 oznacza wprowadzenie też nowych kursów i egzaminów, których szczegóły na razie nie są znane. Konieczność przygotowania szeregu rozporządzeń sprawia również, że wprowadzanie nowych kategorii w życie tak bardzo się opóźnia.
Co ważne, nowe przepisy uniemożliwią sytuację, w której kompletny żółtodziób dosiada przecinaka stworzonego dla zawodowców i zajeżdża nim prosto na cmentarz. By zdobyć pełnię uprawnień do kierowania jednośladami, trzeba będzie mieć co najmniej 24 lata, lub dwuletnie doświadczenie w jeździe na motocyklu o mniejszej mocy.
Najważniejsze pytanie – kiedy?
Niestety, jak to często bywa w naszym pięknym kraju – nic nie wiadomo. Przedstawiciele Ministerstwa Transportu już od dawna apelują o wydłużenie vacatio legis – przygotowanie WORD-ów do nowych egzaminów trwa, a rozporządzenia, jakie dotychczas wyszły, pozostawiają wiele do życzenia i są nieprecyzyjne.
Najwcześniej z nowymi egzaminami możemy mieć do czynienia w styczniu 2013 roku. Już teraz pojawiają się jednak głosy sugerujące przełożenie zmian na jeszcze odleglejszy termin, czyli na rok 2014. Wygląda na to, że młodzi kandydaci na motocyklistów muszą się przygotować na walkę z chaosem i dezinformacją.
Oczywiście prawo nie działa wstecz, więc nie zostaną cofnięte żadne uprawnienia zdobyte przed wejściem w życie nowych przepisów. Z tego właśnie powodu zarówno szkoły jazdy, jak i ośrodki egzaminacyjne przeżywają od zeszłego roku prawdziwe oblężenie – kto tylko może, chce zdążyć przed zmianami.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.