Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?
REKLAMA
REKLAMA
Jeszcze co najmniej do stycznia 2013 r. mamy do czynienia tylko z dwiema kategoriami prawa jazdy na jednoślady – A i A1. Obecnie egzaminy na obie te kategorie wyglądają właściwie tak samo.
REKLAMA
Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?
Plac manewrowy
Pierwszym zadaniem na placu jest sprawdzenie stanu technicznego motocykla. Egzaminowany musi sprawdzić 2 wylosowane elementy z następujących:
- poziom oleju w silniku
- poziom płynu hamulcowego
- działanie sygnału dźwiękowego
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania STOP
- działanie świateł kierunkowskazów
Następnie kandydat sprawdza jeszcze stan łańcucha oraz zdejmuje maszynę z podpórki i przemieszcza ją na odległość 5 metrów bez użycia silnika, po czym stawia ją z powrotem na podpórce. Gdy to nastąpi, należy przygotować się do jazdy – założyć kask i kamizelkę z literą „L”, zająć miejsce na siedzeniu motocykla i włączyć niezbędne światła.
Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?
Kolejne zadanie to ruszenie z miejsca do przodu na wzniesieniu, znane osobom posiadającym już prawo jazdy kat. B. W tym przypadku egzaminowany najeżdża na wzniesienie, zatrzymuje się używając hamulca, a następnie rusza do przodu zwalniając go. Przy ruszaniu ruszania silnik nie powinien zgasnąć, a motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm.
Ostatnim etapem na placu manewrowym jest slalom i ósemka. Zdający musi dwukrotnie przejechać pomiędzy pięcioma pachołkami i pięciokrotnie po łukach w kształcie cyfry 8 bez podpierania się nogami, najeżdżania na linię czy potrącania pachołków. Niezbędnym elementem tego zadania jest również upewnienie się o możliwości skrętu.
Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?
Jazda w ruchu miejskim
Jazda po mieście musi trwać minimum 25 minut. W jej trakcie egzaminator siedzi w samochodzie i jedzie za początkującym motocyklistą, kontakt zaś następuje drogą radiową. W pobliżu każdego ośrodka egzaminacyjnego wyznaczona jest konkretna trasa egzaminacyjna, którą warto wcześniej przećwiczyć, jeżdżąc z instruktorem.
Zadania w ruchu miejskim:
- wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- jazda drogami jedno- i dwukierunkowymi, jedno- i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasach ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, różne dopuszczalne prędkości
- przejazd przez skrzyżowania: równorzędne (trzy- i czterowylotowe), oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną, z ruchem wokół wyspy, dwupoziomowe
- przejazd przez przejścia dla pieszych
- przejazd przez torowiska tramwajowe i kolejowe, tunel oraz obok przystanków
- wykonywanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania przy prędkości co najmniej 50 km/h, zmiany pasa ruchu, kierunku jazdy w prawo i lewo oraz zawracania na skrzyżowaniu
W skład egzaminu praktycznego wchodzi też hamowanie, które w zależności od ośrodka może być realizowane na placu manewrowym lub w mieście. Zdający musi wykonać hamowanie z prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu oraz hamowanie awaryjne przy użyciu przedniego i tylnego hamulca.
Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.