REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Jak wygląda egzamin na kat. A i A1? Fot. Fotolia
Jak wygląda egzamin na kat. A i A1? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą częścią egzaminu na prawo jazdy są zawsze zadania praktyczne. Warto znać je wcześniej i mieć je na uwadze, gdy uczymy się jeździć.

Jeszcze co najmniej do stycznia 2013 r. mamy do czynienia tylko z dwiema kategoriami prawa jazdy na jednoślady – A i A1. Obecnie egzaminy na obie te kategorie wyglądają właściwie tak samo.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Plac manewrowy

REKLAMA

Pierwszym zadaniem na placu jest sprawdzenie stanu technicznego motocykla. Egzaminowany musi sprawdzić 2 wylosowane elementy z następujących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • poziom oleju w silniku
  • poziom płynu hamulcowego
  • działanie sygnału dźwiękowego
  • działanie świateł pozycyjnych/postojowych
  • działanie świateł mijania
  • działanie świateł drogowych
  • działanie świateł hamowania STOP
  • działanie świateł kierunkowskazów

Następnie kandydat sprawdza jeszcze stan łańcucha oraz zdejmuje maszynę z podpórki i przemieszcza ją na odległość 5 metrów bez użycia silnika, po czym stawia ją z powrotem na podpórce. Gdy to nastąpi, należy przygotować się do jazdy – założyć kask i kamizelkę z literą „L”, zająć miejsce na siedzeniu motocykla i włączyć niezbędne światła.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kolejne zadanie to ruszenie z miejsca do przodu na wzniesieniu, znane osobom posiadającym już prawo jazdy kat. B. W tym przypadku egzaminowany najeżdża na wzniesienie, zatrzymuje się używając hamulca, a następnie rusza do przodu zwalniając go. Przy ruszaniu ruszania silnik nie powinien zgasnąć, a motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm.

Ostatnim etapem na placu manewrowym jest slalom i ósemka. Zdający musi dwukrotnie przejechać pomiędzy pięcioma pachołkami i pięciokrotnie po łukach w kształcie cyfry 8 bez podpierania się nogami, najeżdżania na linię czy potrącania pachołków. Niezbędnym elementem tego zadania jest również upewnienie się o możliwości skrętu.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Jazda w ruchu miejskim

Jazda po mieście musi trwać minimum 25 minut. W jej trakcie egzaminator siedzi w samochodzie i jedzie za początkującym motocyklistą, kontakt zaś następuje drogą radiową. W pobliżu każdego ośrodka egzaminacyjnego wyznaczona jest konkretna trasa egzaminacyjna, którą warto wcześniej przećwiczyć, jeżdżąc z instruktorem.

Zadania w ruchu miejskim:

  • wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
  • jazda drogami jedno- i dwukierunkowymi, jedno- i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasach ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, różne dopuszczalne prędkości 
  • przejazd przez skrzyżowania: równorzędne (trzy- i czterowylotowe), oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną, z ruchem wokół wyspy, dwupoziomowe
  • przejazd przez przejścia dla pieszych
  • przejazd przez torowiska tramwajowe i kolejowe, tunel oraz obok przystanków
  • wykonywanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania przy prędkości co najmniej 50 km/h, zmiany pasa ruchu, kierunku jazdy w prawo i lewo oraz zawracania na skrzyżowaniu

W skład egzaminu praktycznego wchodzi też hamowanie, które w zależności od ośrodka może być realizowane na placu manewrowym lub w mieście. Zdający musi wykonać hamowanie z prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu oraz hamowanie awaryjne przy użyciu przedniego i tylnego hamulca.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA