Akumulator do motocykla - porada przed zakupem
REKLAMA
REKLAMA
Czy najlepszym akumulatorem do motocykla jest akumulator żelowy?
„Kwestia dotycząca akumulatorów żelowych nie jest taka prosta” – tłumaczy Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A. „Problemów nastręcza już sam przymiotnik "żelowy". Normy nie precyzują niestety konstrukcji akumulatora, w którym elektrolit jest unieruchomiony ” – dodaje.
Eksperci z branży są zgodni – akumulator żelowy to taki, którego elektrolit został zagęszczony żelem krzemionkowym. Powoduje to polepszenie parametrów akumulatora pod względem pojemności, maksymalnej głębokości rozładowania oraz zakresu kątów przechyłu, w jakich akumulator może pracować. Podobne efekty daje zastosowanie technologii AGM, polegającej na „uwięzieniu” elektrolitu we włóknie szklanym. I choć AGM również polepsza parametry akumulatora, to zastosowanie tej technologii nie sprawia, że akumulator staje się „żelowym” – choć informacja na opakowaniu może świadczyć o czymś zupełnie innym.
REKLAMA
Zobacz też: Odszkodowanie dla rowerzysty
Cechy akumulatora żelowego
Akumulatory żelowe do motocykli są rzadko dostępne. „Exide oferuje w swojej ofercie około 80 modeli akumulatorów motocyklowych. Jedynie 3 z nich są żelowe” – dodaje Najder.
Według producentów użytkownik akumulatora żelowego może liczyć na duży zapas mocy, szczelność zagwarantowaną na poziomie fabrycznym, możliwość instalacji pod kątem nawet 90° i aż 4-miesięczny maksymalny okres pozostawienia bez kontroli. To ostatnie jest szczególnie istotne dla motocykli: w końcu są to pojazdy sezonowe, które przez 5-6 miesięcy w roku mogą stać nieużywane. Jeżeli motocykl odstawimy z naładowanym w pełni akumulatorem żelowym, to przez ten okres wystarczy podładować go zaledwie raz, by kolejną wiosną bezproblemowo wrócić na drogę.
Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla
Akumulator suchoładowany - co to jest?
Oprócz topowych akumulatorów żelowych motocyklista może także wybrać wcześniej wspomniany akumulator wykonany w technologii AGM. „Użytkownik ma dwie możliwości: zakupić akumulator zalany elektrolitem już na etapie fabrycznym lub wybrać konstrukcję suchoładowaną, do której dołączone są pojemniki z elektrolitem. Główna różnica polega na tym, że akumulator suchoładowany należy samodzielnie zalać. Oprócz tego ma on mniejszą tolerancję na kąt przechyłu (do 45°), ale inne parametry są już podobne do tych spotykanych w akumulatorach zalanych podczas produkcji” – tłumaczy Najder.
Warto także dodać, że po zalaniu elektrolitem akumulatora suchoładowanego jego otwory wlewowe zamykane są specjalną nakładką dołączoną do zestawu, przez co akumulator staje się szczelnie zamknięty.
Zobacz też: Nowe kategorie prawa jazdy na motocykl – kiedy wchodzą w życie? Co się zmieni?
Akumulatory dla starszych motocykli
Czy każdy motocyklista potrzebuje akumulatora żelowego lub AGM? Nie! W starszych i pozbawionych dodatkowego wyposażenia pojazdach można zastosować klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe. „Choć ustępują one najnowocześniejszym technologiom, to nadal pozostają solidną i sprawdzoną alternatywą, idealną do mniej wymagających zastosowań. Dla koneserów starszych motocykli z zachowaną jeszcze instalacją 6-woltową, ten typ akumulatora staje się wręcz niezastąpiony. Jego mocną stroną jest cena – klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe są zazwyczaj najtańsze” – informuje Najder. I rzeczywiście, o ile cena akumulatora AGM/ŻEL zazwyczaj oscyluje w granicach 100-150 zł, o tyle tradycyjny akumulator można już kupić za niespełna 50 zł.
Źródlo: Exide Technologies S.A.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.