REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motorower bez ogranicznika prędkości – konsekwencje i kary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Policjanci w dużych polskich miastach dysponują sprzętem do weryfikacji prędkości maksymalnej motoroweru.  Fot. Fotolia
Policjanci w dużych polskich miastach dysponują sprzętem do weryfikacji prędkości maksymalnej motoroweru. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motorower ze zdjętym ogranicznikiem prędkości to widok powszechny na polskich drogach. Policja ostrzega, że posiada sprzęt wykrywający nielegalne modyfikacje skuterów. Czym grozi jazda motorowerem bez ograniczenia prędkości?

Motorower - definicja

Według polskiego prawa motorower to pojazd dwu- lub trójkołowy o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 50 cm3 lub silniku elektrycznym o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

REKLAMA

Nie jest jednak niczym niezwykłym zauważyć na ulicy skuter, który mimo regulaminowej pojemności silnika mknie z prędkością 70-ciu, 80-ciu czy prawie 100-stu kilometrów na godzinę. Wysokiej klasy motorowery, których nie brakuje na rynku, mają znacznie wyższe parametry niż te wymagane przez ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o  kierujących pojazdami. Aby można je było sprzedawać wyposażone są w specjalne ograniczniki prędkości (najczęściej elektroniczne). Po zakupie takiego pojazdu nowy właściciel najczęściej usuwa blokadę i cieszy się z wysokich osiągów skutera.

Motorower - brak ogranicznika prędkości

Problemy zaczynają się, gdy Policja zatrzyma taki skuter do kontroli. Za pomocą specjalnych rolek, którymi póki co dysponują głównie funkcjonariusze z Warszawy, Łodzi czy Gdańska, Policjanci mogą w ciągu kilku minut zbadać autentyczną prędkość maksymalną motoroweru. Jeśli jest on w stanie rozpędzić się do ponad 45km/h, a jego kierowca dysponuje tylko kartą motorowerową bądź obecnie prawem jazdy kategorii AM, to zaczynają się „schody”.

Zobacz też: Kategoria prawa jazdy AM - kogo obowiązuje

Jazda nieprzepisowym motorowerem/skuterem - konsekwencje

Po pierwsze kierowca motoroweru, posiadający tylko prawo jazdy kategorii AM, otrzyma mandat za poruszanie się pojazdem bez wymaganych do tego celu uprawnień. Jego koszt to 500 zł. W przypadku spotkania wyjątkowo nadgorliwego Policjanta istnieje nawet ryzyko, że sprawa trafi do sądu, a kierowca otrzyma nawet czasowy zakaz prowadzenia pojazdu (absolutna rzadkość, sytuacja taka ma miejsce najczęściej jeśli doszło do wypadku). Poza tym, Policjant rekwiruje za pokwitowaniem dowód rejestracyjny pojazdu i wysyła go na badania techniczne (motorower musi być zgodny z homologacją UE).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak uprawnień do kierowania a wypadek - konsekwencje

Prawdziwe problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy poruszając się pojazdem bez wymaganych do tego celu uprawnień, spowodujemy wypadek. Fundusz Gwarancyjny pokryje szkody, które wyrządziliśmy poszkodowanym, ale potem wytoczy nam proces i zażąda zwrotu poniesionych kosztów. W rezultacie nie obce są prawnikom przypadki, że osoby bez prawa jazdy musiały spłacać na rzecz FG wielotysięczne zobowiązania (nawet powyżej 50 tys. zł).

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Motorower czy motocykl?

Nasza rada? Jeśli wasz entuzjazm do jednośladów jest tak duży, że nie jesteście w stanie poruszać się przepisowym skuterem, zróbcie od razu uprawnienia na kategorię A1 lub A2 (w zależności od wieku). Jazda nawet najszybszą 50-tką nie ma wiele wspólnego z tą na motocyklu a konsekwencje karne jakie możecie ponieść są niewspółmiernie duże do satysfakcji z jazdy skuterem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA