REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Policjanci w dużych polskich miastach dysponują sprzętem do weryfikacji prędkości maksymalnej motoroweru.  Fot. Fotolia
Policjanci w dużych polskich miastach dysponują sprzętem do weryfikacji prędkości maksymalnej motoroweru. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motorower ze zdjętym ogranicznikiem prędkości to widok powszechny na polskich drogach. Policja ostrzega, że posiada sprzęt wykrywający nielegalne modyfikacje skuterów. Czym grozi jazda motorowerem bez ograniczenia prędkości?

Motorower - definicja

Według polskiego prawa motorower to pojazd dwu- lub trójkołowy o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 50 cm3 lub silniku elektrycznym o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest jednak niczym niezwykłym zauważyć na ulicy skuter, który mimo regulaminowej pojemności silnika mknie z prędkością 70-ciu, 80-ciu czy prawie 100-stu kilometrów na godzinę. Wysokiej klasy motorowery, których nie brakuje na rynku, mają znacznie wyższe parametry niż te wymagane przez ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o  kierujących pojazdami. Aby można je było sprzedawać wyposażone są w specjalne ograniczniki prędkości (najczęściej elektroniczne). Po zakupie takiego pojazdu nowy właściciel najczęściej usuwa blokadę i cieszy się z wysokich osiągów skutera.

Motorower - brak ogranicznika prędkości

Problemy zaczynają się, gdy Policja zatrzyma taki skuter do kontroli. Za pomocą specjalnych rolek, którymi póki co dysponują głównie funkcjonariusze z Warszawy, Łodzi czy Gdańska, Policjanci mogą w ciągu kilku minut zbadać autentyczną prędkość maksymalną motoroweru. Jeśli jest on w stanie rozpędzić się do ponad 45km/h, a jego kierowca dysponuje tylko kartą motorowerową bądź obecnie prawem jazdy kategorii AM, to zaczynają się „schody”.

Zobacz też: Kategoria prawa jazdy AM - kogo obowiązuje

REKLAMA

Jazda nieprzepisowym motorowerem/skuterem - konsekwencje

Po pierwsze kierowca motoroweru, posiadający tylko prawo jazdy kategorii AM, otrzyma mandat za poruszanie się pojazdem bez wymaganych do tego celu uprawnień. Jego koszt to 500 zł. W przypadku spotkania wyjątkowo nadgorliwego Policjanta istnieje nawet ryzyko, że sprawa trafi do sądu, a kierowca otrzyma nawet czasowy zakaz prowadzenia pojazdu (absolutna rzadkość, sytuacja taka ma miejsce najczęściej jeśli doszło do wypadku). Poza tym, Policjant rekwiruje za pokwitowaniem dowód rejestracyjny pojazdu i wysyła go na badania techniczne (motorower musi być zgodny z homologacją UE).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak uprawnień do kierowania a wypadek - konsekwencje

Prawdziwe problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy poruszając się pojazdem bez wymaganych do tego celu uprawnień, spowodujemy wypadek. Fundusz Gwarancyjny pokryje szkody, które wyrządziliśmy poszkodowanym, ale potem wytoczy nam proces i zażąda zwrotu poniesionych kosztów. W rezultacie nie obce są prawnikom przypadki, że osoby bez prawa jazdy musiały spłacać na rzecz FG wielotysięczne zobowiązania (nawet powyżej 50 tys. zł).

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Motorower czy motocykl?

Nasza rada? Jeśli wasz entuzjazm do jednośladów jest tak duży, że nie jesteście w stanie poruszać się przepisowym skuterem, zróbcie od razu uprawnienia na kategorię A1 lub A2 (w zależności od wieku). Jazda nawet najszybszą 50-tką nie ma wiele wspólnego z tą na motocyklu a konsekwencje karne jakie możecie ponieść są niewspółmiernie duże do satysfakcji z jazdy skuterem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA