REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motorower bez ogranicznika prędkości – konsekwencje i kary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Policjanci w dużych polskich miastach dysponują sprzętem do weryfikacji prędkości maksymalnej motoroweru.  Fot. Fotolia
Policjanci w dużych polskich miastach dysponują sprzętem do weryfikacji prędkości maksymalnej motoroweru. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motorower ze zdjętym ogranicznikiem prędkości to widok powszechny na polskich drogach. Policja ostrzega, że posiada sprzęt wykrywający nielegalne modyfikacje skuterów. Czym grozi jazda motorowerem bez ograniczenia prędkości?

Motorower - definicja

Według polskiego prawa motorower to pojazd dwu- lub trójkołowy o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 50 cm3 lub silniku elektrycznym o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

REKLAMA

Nie jest jednak niczym niezwykłym zauważyć na ulicy skuter, który mimo regulaminowej pojemności silnika mknie z prędkością 70-ciu, 80-ciu czy prawie 100-stu kilometrów na godzinę. Wysokiej klasy motorowery, których nie brakuje na rynku, mają znacznie wyższe parametry niż te wymagane przez ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o  kierujących pojazdami. Aby można je było sprzedawać wyposażone są w specjalne ograniczniki prędkości (najczęściej elektroniczne). Po zakupie takiego pojazdu nowy właściciel najczęściej usuwa blokadę i cieszy się z wysokich osiągów skutera.

Motorower - brak ogranicznika prędkości

Problemy zaczynają się, gdy Policja zatrzyma taki skuter do kontroli. Za pomocą specjalnych rolek, którymi póki co dysponują głównie funkcjonariusze z Warszawy, Łodzi czy Gdańska, Policjanci mogą w ciągu kilku minut zbadać autentyczną prędkość maksymalną motoroweru. Jeśli jest on w stanie rozpędzić się do ponad 45km/h, a jego kierowca dysponuje tylko kartą motorowerową bądź obecnie prawem jazdy kategorii AM, to zaczynają się „schody”.

Zobacz też: Kategoria prawa jazdy AM - kogo obowiązuje

Jazda nieprzepisowym motorowerem/skuterem - konsekwencje

Po pierwsze kierowca motoroweru, posiadający tylko prawo jazdy kategorii AM, otrzyma mandat za poruszanie się pojazdem bez wymaganych do tego celu uprawnień. Jego koszt to 500 zł. W przypadku spotkania wyjątkowo nadgorliwego Policjanta istnieje nawet ryzyko, że sprawa trafi do sądu, a kierowca otrzyma nawet czasowy zakaz prowadzenia pojazdu (absolutna rzadkość, sytuacja taka ma miejsce najczęściej jeśli doszło do wypadku). Poza tym, Policjant rekwiruje za pokwitowaniem dowód rejestracyjny pojazdu i wysyła go na badania techniczne (motorower musi być zgodny z homologacją UE).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak uprawnień do kierowania a wypadek - konsekwencje

Prawdziwe problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy poruszając się pojazdem bez wymaganych do tego celu uprawnień, spowodujemy wypadek. Fundusz Gwarancyjny pokryje szkody, które wyrządziliśmy poszkodowanym, ale potem wytoczy nam proces i zażąda zwrotu poniesionych kosztów. W rezultacie nie obce są prawnikom przypadki, że osoby bez prawa jazdy musiały spłacać na rzecz FG wielotysięczne zobowiązania (nawet powyżej 50 tys. zł).

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Motorower czy motocykl?

Nasza rada? Jeśli wasz entuzjazm do jednośladów jest tak duży, że nie jesteście w stanie poruszać się przepisowym skuterem, zróbcie od razu uprawnienia na kategorię A1 lub A2 (w zależności od wieku). Jazda nawet najszybszą 50-tką nie ma wiele wspólnego z tą na motocyklu a konsekwencje karne jakie możecie ponieść są niewspółmiernie duże do satysfakcji z jazdy skuterem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA