REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Anna Matelska
Jak wygląda egzamin teoretyczny na kat. A i A1? Fot. Fotolia
Jak wygląda egzamin teoretyczny na kat. A i A1? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z początkiem sezonu kolejne osoby zdecydują się zdobyć prawo jazdy na motocykl. Warto wcześniej zorientować się w obowiązujących obecnie zasadach przeprowadzania egzaminów.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy, również kategorii A, uchodził zawsze za banalnie prosty, dla większości kursantów jest właściwie formalnością. Od dawna krytykowana była jednak jego forma – wręcz kusząca do tego, by pytań wykuć się na pamięć. Co więcej, test przeznaczony na niemal pół godziny zdający bardzo często kończą po kwadransie.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawcy przygotowali zmiany drastycznie podnoszące poziom części teoretycznej egzaminu. Symulacje z życia wzięte, krótki czas na podjęcie decyzji, ogromna pula pytań – nowa formuła ma sprawić, że bardziej opłacalne od uczenia się pytań na pamięć, będzie poznanie zasad kodeksu drogowego.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

REKLAMA

Jak to często jednak w Polsce bywa, wejście zmian w życie się opóźnia. Ze względu na konieczność zainstalowania w WORD-ach specjalnego oprogramowania, resort transportu zdecydował się przesunąć planowany termin wprowadzenia nowego egzaminu na styczeń 2013 roku. Zobaczmy więc, jak wyglądać będzie egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A w tym, a jak w przyszłym sezonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin teoretyczny 2012

Wszyscy, którzy podejdą do egzaminu jeszcze w tym roku, „załapią się” na stary sposób egzaminowania. Zgodnie z nim mamy 25 minut czasu na rozwiązanie testu składającego się z 18 pytań.

Na każde z nich są trzy możliwe odpowiedzi, spośród których należy wybrać jedną, dwie lub trzy. Tylko zaznaczenie WSZYSTKICH prawidłowych odpowiedzi umożliwia zaliczenie pytania. Dopuszczalne są dwa błędy.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Pytania dotyczą zasad ruchu drogowego, pierwszej pomocy i konkretnych zagadnień związanych z obsługą i techniką prowadzenia motocykla. Względna łatwość egzaminu polega na tym, że zadania losowane są z ogólnodostępnej puli składającej się z około 450 pytań. To właśnie dlatego uważa się, że obecne testy nie sprawdzają niczego poza dobrą pamięcią, na pewno zaś nie uczą prawidłowych odruchów na drodze.

Egzamin teoretyczny od 2013

Nowy egzamin również będzie trwał 25 minut, jednak składać się ma aż z 32 pytań. W bazie pytań znajdzie się ich ponad 1200.

Na teście będziemy mieć 20 pytań podstawowych i 12 dotyczących konkretnie kategorii A. W pierwszych pytaniach znajdą się filmy przedstawiające potencjalne sytuacje w ruchu drogowym. Gdy zdający obejrzy film, będzie musiał odpowiedzieć na pytanie w ciągu 10 sekund – jest to mniej więcej czas, w jakim kierowca podejmuje decyzje na drodze.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Tym razem tylko jedna odpowiedź będzie prawidłowa – w przypadku pytań ogólnych musimy odpowiedzieć „TAK” lub „NIE”, zaś w przypadku pytań charakterystycznych dla danej kategorii wybieramy jedną z trzech możliwych opcji.

Co więcej, pytania będą miały swoją wagę – od 1 do 3 punktów. By zdać egzamin, zdający będzie musiał uzyskać co najmniej 68 punktów na możliwe 74, a więc 91%. Obecnie egzamin zalicza się przy 89% (16 punktów na 18).

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Specjaliści szacują, że zdawalność egzaminu teoretycznego spadnie z ok. 90% do 60-70% po wprowadzeniu nowych zasad. Należy mieć nadzieje, że przyniesie to spodziewane efekty w postaci lepszej kultury jazdy i umiejętności kierowców spotykanych na polskich drogach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA