Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?
REKLAMA
REKLAMA
Egzamin teoretyczny na prawo jazdy, również kategorii A, uchodził zawsze za banalnie prosty, dla większości kursantów jest właściwie formalnością. Od dawna krytykowana była jednak jego forma – wręcz kusząca do tego, by pytań wykuć się na pamięć. Co więcej, test przeznaczony na niemal pół godziny zdający bardzo często kończą po kwadransie.
REKLAMA
Ustawodawcy przygotowali zmiany drastycznie podnoszące poziom części teoretycznej egzaminu. Symulacje z życia wzięte, krótki czas na podjęcie decyzji, ogromna pula pytań – nowa formuła ma sprawić, że bardziej opłacalne od uczenia się pytań na pamięć, będzie poznanie zasad kodeksu drogowego.
Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?
Jak to często jednak w Polsce bywa, wejście zmian w życie się opóźnia. Ze względu na konieczność zainstalowania w WORD-ach specjalnego oprogramowania, resort transportu zdecydował się przesunąć planowany termin wprowadzenia nowego egzaminu na styczeń 2013 roku. Zobaczmy więc, jak wyglądać będzie egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A w tym, a jak w przyszłym sezonie.
Egzamin teoretyczny 2012
Wszyscy, którzy podejdą do egzaminu jeszcze w tym roku, „załapią się” na stary sposób egzaminowania. Zgodnie z nim mamy 25 minut czasu na rozwiązanie testu składającego się z 18 pytań.
Na każde z nich są trzy możliwe odpowiedzi, spośród których należy wybrać jedną, dwie lub trzy. Tylko zaznaczenie WSZYSTKICH prawidłowych odpowiedzi umożliwia zaliczenie pytania. Dopuszczalne są dwa błędy.
Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?
Pytania dotyczą zasad ruchu drogowego, pierwszej pomocy i konkretnych zagadnień związanych z obsługą i techniką prowadzenia motocykla. Względna łatwość egzaminu polega na tym, że zadania losowane są z ogólnodostępnej puli składającej się z około 450 pytań. To właśnie dlatego uważa się, że obecne testy nie sprawdzają niczego poza dobrą pamięcią, na pewno zaś nie uczą prawidłowych odruchów na drodze.
Egzamin teoretyczny od 2013
Nowy egzamin również będzie trwał 25 minut, jednak składać się ma aż z 32 pytań. W bazie pytań znajdzie się ich ponad 1200.
Na teście będziemy mieć 20 pytań podstawowych i 12 dotyczących konkretnie kategorii A. W pierwszych pytaniach znajdą się filmy przedstawiające potencjalne sytuacje w ruchu drogowym. Gdy zdający obejrzy film, będzie musiał odpowiedzieć na pytanie w ciągu 10 sekund – jest to mniej więcej czas, w jakim kierowca podejmuje decyzje na drodze.
Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?
Tym razem tylko jedna odpowiedź będzie prawidłowa – w przypadku pytań ogólnych musimy odpowiedzieć „TAK” lub „NIE”, zaś w przypadku pytań charakterystycznych dla danej kategorii wybieramy jedną z trzech możliwych opcji.
Co więcej, pytania będą miały swoją wagę – od 1 do 3 punktów. By zdać egzamin, zdający będzie musiał uzyskać co najmniej 68 punktów na możliwe 74, a więc 91%. Obecnie egzamin zalicza się przy 89% (16 punktów na 18).
Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?
Specjaliści szacują, że zdawalność egzaminu teoretycznego spadnie z ok. 90% do 60-70% po wprowadzeniu nowych zasad. Należy mieć nadzieje, że przyniesie to spodziewane efekty w postaci lepszej kultury jazdy i umiejętności kierowców spotykanych na polskich drogach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.