REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Anna Matelska
Jak wygląda egzamin teoretyczny na kat. A i A1? Fot. Fotolia
Jak wygląda egzamin teoretyczny na kat. A i A1? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z początkiem sezonu kolejne osoby zdecydują się zdobyć prawo jazdy na motocykl. Warto wcześniej zorientować się w obowiązujących obecnie zasadach przeprowadzania egzaminów.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy, również kategorii A, uchodził zawsze za banalnie prosty, dla większości kursantów jest właściwie formalnością. Od dawna krytykowana była jednak jego forma – wręcz kusząca do tego, by pytań wykuć się na pamięć. Co więcej, test przeznaczony na niemal pół godziny zdający bardzo często kończą po kwadransie.

REKLAMA

Ustawodawcy przygotowali zmiany drastycznie podnoszące poziom części teoretycznej egzaminu. Symulacje z życia wzięte, krótki czas na podjęcie decyzji, ogromna pula pytań – nowa formuła ma sprawić, że bardziej opłacalne od uczenia się pytań na pamięć, będzie poznanie zasad kodeksu drogowego.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Jak to często jednak w Polsce bywa, wejście zmian w życie się opóźnia. Ze względu na konieczność zainstalowania w WORD-ach specjalnego oprogramowania, resort transportu zdecydował się przesunąć planowany termin wprowadzenia nowego egzaminu na styczeń 2013 roku. Zobaczmy więc, jak wyglądać będzie egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A w tym, a jak w przyszłym sezonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin teoretyczny 2012

Wszyscy, którzy podejdą do egzaminu jeszcze w tym roku, „załapią się” na stary sposób egzaminowania. Zgodnie z nim mamy 25 minut czasu na rozwiązanie testu składającego się z 18 pytań.

Na każde z nich są trzy możliwe odpowiedzi, spośród których należy wybrać jedną, dwie lub trzy. Tylko zaznaczenie WSZYSTKICH prawidłowych odpowiedzi umożliwia zaliczenie pytania. Dopuszczalne są dwa błędy.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Pytania dotyczą zasad ruchu drogowego, pierwszej pomocy i konkretnych zagadnień związanych z obsługą i techniką prowadzenia motocykla. Względna łatwość egzaminu polega na tym, że zadania losowane są z ogólnodostępnej puli składającej się z około 450 pytań. To właśnie dlatego uważa się, że obecne testy nie sprawdzają niczego poza dobrą pamięcią, na pewno zaś nie uczą prawidłowych odruchów na drodze.

Egzamin teoretyczny od 2013

Nowy egzamin również będzie trwał 25 minut, jednak składać się ma aż z 32 pytań. W bazie pytań znajdzie się ich ponad 1200.

Na teście będziemy mieć 20 pytań podstawowych i 12 dotyczących konkretnie kategorii A. W pierwszych pytaniach znajdą się filmy przedstawiające potencjalne sytuacje w ruchu drogowym. Gdy zdający obejrzy film, będzie musiał odpowiedzieć na pytanie w ciągu 10 sekund – jest to mniej więcej czas, w jakim kierowca podejmuje decyzje na drodze.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Tym razem tylko jedna odpowiedź będzie prawidłowa – w przypadku pytań ogólnych musimy odpowiedzieć „TAK” lub „NIE”, zaś w przypadku pytań charakterystycznych dla danej kategorii wybieramy jedną z trzech możliwych opcji.

Co więcej, pytania będą miały swoją wagę – od 1 do 3 punktów. By zdać egzamin, zdający będzie musiał uzyskać co najmniej 68 punktów na możliwe 74, a więc 91%. Obecnie egzamin zalicza się przy 89% (16 punktów na 18).

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Specjaliści szacują, że zdawalność egzaminu teoretycznego spadnie z ok. 90% do 60-70% po wprowadzeniu nowych zasad. Należy mieć nadzieje, że przyniesie to spodziewane efekty w postaci lepszej kultury jazdy i umiejętności kierowców spotykanych na polskich drogach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    REKLAMA

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA