REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego skutera: na co zwrócić uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
zakup używanego skutera Fot. Fotolia
zakup używanego skutera Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rynek skuterowy kwitnie i używane egzemplarze można niekiedy znaleźć w bardzo okazyjnych cenach. Na co jednak musimy zwrócić uwagę przy zakupie, by się nie rozczarować?

Przede wszystkim, warto gruntownie przemyśleć sprawę i wiedzieć, czego się szuka. Jaki rodzaj skutera spełni nasze oczekiwania? Czy szukamy czegoś na dłuższe trasy, czy raczej niewielkiej miejskiej maszyny? A może myślimy o jeździe w trudniejszych warunkach i przyda nam się model a la „off-road”?

REKLAMA

Niepolecane są raczej tuningowane egzemplarze, które mogą okazać się dość awaryjne i np. nie przejść przeglądu technicznego ze względu na nadmiar „bajerów”. Warto też pamiętać, że nie każdy skuter z punktu widzenia budowy nadaje się np. do jazdy z pasażerem.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Gdy już zawęzimy nasze poszukiwania do konkretnych marek i modeli, przydatny może się okazać mały research na temat ich najczęstszych wad i usterek. Będziemy wówczas wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę w trakcie oględzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli tylko dysponujemy garażem lub zabezpieczonym miejscem do przechowywania skutera, dobrym okresem do zakupu może okazać się zima lub końcówka sezonu. Wtedy ceny sprzętów znacząco spadają.

Oględziny skutera

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Warto na oględziny zabrać drugą, znającą się na rzeczy osobę, która trzeźwym okiem oceni stan danego egzemplarza i być może ostudzi nieco nasz zapał. Na co warto zwrócić uwagę przy oględzinach? 

Przede wszystkim już stan wizualny owiewek, kanapy, czy schowka na kask świadczy o przeszłości skutera. Jeśli istnieje taka możliwość, warto obejrzeć plastiki od środka, tam najbardziej widoczne będą ślady wszelkich napraw. Sprawdźmy  też jak wyglądają punkty skręcania owiewek, czy do siebie pasują i czy typ wkrętów używanych do mocowania jest identyczny – mówi to wiele o sposobie serwisowania maszyny.

Spójrzmy na opony. Czy obie są tej samej marki i mniej więcej w takim samym stopniu zużyte? Czy zbyt mały bieżnik nie zwiastuje rychłej potrzeby wymiany? Bardzo mocno zużyta, lub wprost przeciwnie – świeża tylna opona może świadczyć o zamiłowaniu do palenia gumy, a więc i „katowania” silnika.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Warto też zerknąć, czy klocki hamulcowe nie są zużyte i czy przedni widelec nie jest zaolejony.  Unieśmy lekko do góry przednią, a później tylną część skutera i sprawdźmy, czy nie czujemy luzów podczas przechylania sprzętu na lewo lub na prawo.

Oceńmy zewnętrzny wygląd silnika. Jeśli śruby wyglądają na zniszczone, być może sprzęt był rozkręcany bez użycia odpowiednich narzędzi. Gaźnik i filtr powietrza powinny być sztywno zamocowane i nie dawać się poruszyć. Podejrzane są wszelkie ślady wycieków i zapocenia. Jeśli sprzedawca zgodzi się na otwarcie przekładni, sprawdźmy również stan paska napędowego.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Jazda próbna

Sprzedający musi pozwolić nam na jazdę próbną, bo to dzięki niej najskuteczniej ocenimy pracę silnika, hamulców i stan zawieszenia. Silnik powinien być zimny, bo jego wcześniejsze rozgrzanie przez właściciela może świadczyć o chęci ukrycia problemów z rozruchem.

Na przejażdżkę wybierzmy odosobnione miejsce, gdzie spokojnie będziemy mogli sprawdzić wszystkie możliwości skutera. Jak reaguje on na dodawanie gazu? Czy nie wymaga odkręcania manetki do oporu? Czy silnik pracuje równo? Czy z okolic wariatora nie wydobywają się żadne stuki? Jak sprzęt radzi sobie z bardzo powolną jazdą? Czy zmiana biegów jest płynna?

Hamulce należy przetestować przy różnych prędkościach i ocenić ich skuteczność. Chwilowe poluzowanie rąk na kierownicy podczas jazdy na wprost  pozwoli upewnić się, czy maszyna nie ściąga na którąś ze stron. Musimy też wypróbować pojazd w zakrętach i sprawdzić elektrykę, zwłaszcza światła

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Formalności

Jeśli testowany sprzęt spełnia nasze oczekiwania i zdecydujemy się na zakup, nie zapomnijmy w euforii o dopełnieniu niezbędnych formalności, bez których rejestracja skutera nie będzie możliwa.

Właściciel powinien dostarczyć nam wyciąg z homologacji i dotychczasowy dowód rejestracyjny. Warto na wszelki wypadek sprawdzić, czy numer ramy zgadza się z tym wpisanym w dowodzie. Konieczne jest również sporządzenie prawidłowej umowy kupna-sprzedaży, której liczne wzory znaleźć możemy w internecie.

Nie zapomnijmy o rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni od zakupu, by w pełni móc się cieszyć nowym, własnym sprzętem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA