REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego skutera: na co zwrócić uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
zakup używanego skutera Fot. Fotolia
zakup używanego skutera Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rynek skuterowy kwitnie i używane egzemplarze można niekiedy znaleźć w bardzo okazyjnych cenach. Na co jednak musimy zwrócić uwagę przy zakupie, by się nie rozczarować?

Przede wszystkim, warto gruntownie przemyśleć sprawę i wiedzieć, czego się szuka. Jaki rodzaj skutera spełni nasze oczekiwania? Czy szukamy czegoś na dłuższe trasy, czy raczej niewielkiej miejskiej maszyny? A może myślimy o jeździe w trudniejszych warunkach i przyda nam się model a la „off-road”?

REKLAMA

Niepolecane są raczej tuningowane egzemplarze, które mogą okazać się dość awaryjne i np. nie przejść przeglądu technicznego ze względu na nadmiar „bajerów”. Warto też pamiętać, że nie każdy skuter z punktu widzenia budowy nadaje się np. do jazdy z pasażerem.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Gdy już zawęzimy nasze poszukiwania do konkretnych marek i modeli, przydatny może się okazać mały research na temat ich najczęstszych wad i usterek. Będziemy wówczas wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę w trakcie oględzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli tylko dysponujemy garażem lub zabezpieczonym miejscem do przechowywania skutera, dobrym okresem do zakupu może okazać się zima lub końcówka sezonu. Wtedy ceny sprzętów znacząco spadają.

Oględziny skutera

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Warto na oględziny zabrać drugą, znającą się na rzeczy osobę, która trzeźwym okiem oceni stan danego egzemplarza i być może ostudzi nieco nasz zapał. Na co warto zwrócić uwagę przy oględzinach? 

Przede wszystkim już stan wizualny owiewek, kanapy, czy schowka na kask świadczy o przeszłości skutera. Jeśli istnieje taka możliwość, warto obejrzeć plastiki od środka, tam najbardziej widoczne będą ślady wszelkich napraw. Sprawdźmy  też jak wyglądają punkty skręcania owiewek, czy do siebie pasują i czy typ wkrętów używanych do mocowania jest identyczny – mówi to wiele o sposobie serwisowania maszyny.

Spójrzmy na opony. Czy obie są tej samej marki i mniej więcej w takim samym stopniu zużyte? Czy zbyt mały bieżnik nie zwiastuje rychłej potrzeby wymiany? Bardzo mocno zużyta, lub wprost przeciwnie – świeża tylna opona może świadczyć o zamiłowaniu do palenia gumy, a więc i „katowania” silnika.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Warto też zerknąć, czy klocki hamulcowe nie są zużyte i czy przedni widelec nie jest zaolejony.  Unieśmy lekko do góry przednią, a później tylną część skutera i sprawdźmy, czy nie czujemy luzów podczas przechylania sprzętu na lewo lub na prawo.

Oceńmy zewnętrzny wygląd silnika. Jeśli śruby wyglądają na zniszczone, być może sprzęt był rozkręcany bez użycia odpowiednich narzędzi. Gaźnik i filtr powietrza powinny być sztywno zamocowane i nie dawać się poruszyć. Podejrzane są wszelkie ślady wycieków i zapocenia. Jeśli sprzedawca zgodzi się na otwarcie przekładni, sprawdźmy również stan paska napędowego.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Jazda próbna

Sprzedający musi pozwolić nam na jazdę próbną, bo to dzięki niej najskuteczniej ocenimy pracę silnika, hamulców i stan zawieszenia. Silnik powinien być zimny, bo jego wcześniejsze rozgrzanie przez właściciela może świadczyć o chęci ukrycia problemów z rozruchem.

Na przejażdżkę wybierzmy odosobnione miejsce, gdzie spokojnie będziemy mogli sprawdzić wszystkie możliwości skutera. Jak reaguje on na dodawanie gazu? Czy nie wymaga odkręcania manetki do oporu? Czy silnik pracuje równo? Czy z okolic wariatora nie wydobywają się żadne stuki? Jak sprzęt radzi sobie z bardzo powolną jazdą? Czy zmiana biegów jest płynna?

Hamulce należy przetestować przy różnych prędkościach i ocenić ich skuteczność. Chwilowe poluzowanie rąk na kierownicy podczas jazdy na wprost  pozwoli upewnić się, czy maszyna nie ściąga na którąś ze stron. Musimy też wypróbować pojazd w zakrętach i sprawdzić elektrykę, zwłaszcza światła

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Formalności

Jeśli testowany sprzęt spełnia nasze oczekiwania i zdecydujemy się na zakup, nie zapomnijmy w euforii o dopełnieniu niezbędnych formalności, bez których rejestracja skutera nie będzie możliwa.

Właściciel powinien dostarczyć nam wyciąg z homologacji i dotychczasowy dowód rejestracyjny. Warto na wszelki wypadek sprawdzić, czy numer ramy zgadza się z tym wpisanym w dowodzie. Konieczne jest również sporządzenie prawidłowej umowy kupna-sprzedaży, której liczne wzory znaleźć możemy w internecie.

Nie zapomnijmy o rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni od zakupu, by w pełni móc się cieszyć nowym, własnym sprzętem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA