REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uczynić ruch rowerowy bezpieczniejszym?

Jak uczynić ruch rowerowy bezpieczniejszym? fot. Sxc.hu
Jak uczynić ruch rowerowy bezpieczniejszym? fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Według policyjnych statystyk za 2013 r. rowerzyści spowodowali więcej wypadków niż motocykliści lub motorowerzyści. Co więcej w wypadkach spowodowanych przez rowerzystów zginęły w zeszłym roku 153 osoby. Dla porównania motocykliści w tym samym okresie zabili w wypadkach 146 osób.

Kiedy rowerzysta może jechać po chodniku?

Podstawowym warunkiem bezpieczeństwa rowerzystów jest poruszanie się po wytyczonych ścieżkach zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W przypadku braku ścieżki rowerowej kierujący jednośladami mają prawo poruszać się poboczem, o ile nie utrudnia to ruchu pieszych i stan pobocza na to pozwala. Cykliści mogą jechać prawą stroną jezdni możliwie blisko jej krawędzi jedynie w sytuacji, gdy nie ma możliwości, by poruszać się poboczem. Z chodnika mają prawo korzystać z kolei, gdy warunki atmosferyczne nie pozwalają na jazdę po ulicy. Bez względu na pogodę po chodniku jechać może rowerzysta do 10. roku życia wraz z opiekunem.

REKLAMA

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Wypadki z udziałem rowerzystów

Rowerzyści znajdują się na drugim miejscu wśród ofiar wypadków po osobach podróżujących samochodami osobowymi. Według policyjnych statystyk w 2013 roku uczestniczyli oni w 4 723 wypadkach drogowych, w których zginęło 317 osób, a rany odniosły 4 573 osoby. Większość zdarzeń z udziałem kierowców jednośladów miała miejsce na obszarze zabudowanym (4 012) i spowodowana była przez innych użytkowników drogi, głównie kierowców aut osobowych. Z kolei wypadki na obszarze niezabudowanym pochłonęły stosunkowo więcej ofiar: w co piątym była ofiara śmiertelna, podczas gdy na obszarze zabudowanym w co dwudziestym drugim. Jedną z głównych przyczyn wypadków pozostaje niewystarczająca widoczność rowerzystów.

Zobacz też: Odszkodowanie dla rowerzysty

Wypadki według sprawcy*

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojazd sprawcy

Wypadki

%

Zabici

%

Ranni

%

Samochód osobowy

22 659

77,2

1 638

72,2

29 841

79,5

Rower

1 716

5,8

153

6,7

1 642

4,4

Samochód ciężarowy bez przyczepy

1 259

4,3

133

5,9

1 575

4,2

Motocykl

967

3,3

146

6,4

957

2,6

Motorower

884

3,0

39

1,7

963

2,6

Ofiary wypadku według użytkowników dróg*

Rodzaj użytkownika drogi

Ofiary ogółem

Zabici

Ranni

Piesi

9 942

1 140

8 802

Kierujący samochodami osobowymi

13 687

871

12 816

Kierujący rowerami

4 448

304

4 144

Kierujący motocyklami

2 050

242

1 808

Kierujący motorowerami

1 712

55 1

657

Z badań Oponeo.pl wynika, że aż 83% rowerzystów nie jest wystarczająco widocznych na drodze. Zdarza się, że kierowcy zbyt późno ich dostrzegają, a co za tym idzie możliwość wykonania bezpiecznego manewru jest w takim momencie utrudniona. Wpływ na to ma ciemny strój cyklistów, brak odpowiedniego oświetlenia, elementów odblaskowych, ale także stan szyb w aucie: brudne, zaparowane w znacznym stopniu pogarszają widoczność. Także w deszczu, gdy światła samochodowych reflektorów odbijają się od mokrego asfaltu, trudniej dostrzec innych użytkowników drogi. Widoczność pogarsza się szczególnie o zmierzchu. - Choć my dobrze widzimy oświetlone samochody, ich kierowcy niekoniecznie widzą nas – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta, z zamiłowania rowerzysta. - Jadąc na rowerze powinniśmy pamiętać o sprawnych rowerowych lampkach i odblaskowych elementach stroju.

Zobacz też: Wysokość mandatów dla rowerzystów

Obowiązkowe oświetlenie roweru

Zgodnie z Kodeksem Ruchu Drogowego każdy rower powinien być wyposażony w następujące światła:

  • przednie: białe lub żółte ciągłe,
  • tylne: odblaskowe (nie może mieć kształtu trójkąta) i światło pozycyjne (może być migające).

REKLAMA

Dodatkowo dopuszczalne są światła odblaskowe zamontowane na bocznych płaszczyznach koła oraz na pedałach roweru. Zgodnie z przepisami rowerzyści powinni świateł używać od zmierzchu do świtu. Zaleca się również stosowanie odblaskowych elementów ubioru: kamizelki odblaskowej lub opasek. – Opaski odblaskowe najlepiej założyć nad kostką, gdyż na tej wysokości są widoczne dla kierowców samochodów z prawie każdej strony – mówi ekspert z Oponeo.pl. – Ten prosty zabieg pozwala zwiększyć widoczność rowerzystów z 20 do nawet 100 metrów.

Oświetlenie pasywne wykorzystujące oświetlenie innych pojazdów znacząco poprawia widoczność. Dodatkowo opaska samozaciskowa chroni długie nogawki spodni przed ewentualnym zabrudzeniem.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Przy skrzyżowaniach - reguła ograniczonego zaufania

Zarówno kierowcy samochodów jak i rowerów powinni wykazać się czujnością oraz ograniczonym zaufaniem wobec innych użytkowników drogi. Należy pamiętać, że samochód zbliżający się do skrzyżowania ze ścieżką rowerową ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerowi. Podobnie w czasie skrętu kierowcy samochodu w prawo przez ścieżkę rowerową. Obie strony powinny zachować ostrożność szczególnie w przypadku gęstego ruchu ulicznego. Podobnie w okolicach przejść dla pieszych. Niektórzy rowerzyści przecinają w tym miejscu ulicę, choć jest to niezgodne z prawem: należy zejść z pojazdu i przeprowadzić go po przejściu. Niebezpiecznym manewrem jest dla cyklistów również skręt w lewo. Dojeżdżając do skrzyżowania należy odpowiednio wcześniej zasygnalizować chęć zmiany kierunku jazdy. Także skręcający w lewo kierowca samochodu powinien zwrócić uwagę, czy nie mija rowerzysty. Zbyt mocne odbicie samochodu w prawo może spowodować, że kierowca jednośladu nie będzie miał gdzie zjechać, próbując uniknąć kolizji.

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

Główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących innymi pojazdami, w których

poszkodowany został m.in. rowerzysta*

Przyczyna

Wypadki

Zabici

Ranni

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

1 950

99

1 882

Nieprawidłowe wyprzedzanie

453

28

456

Nieprawidłowy manewr skrętu

318

29

298

Niedostosowanie prędkości

271

41

256

Niezachowanie bezpiecznej odległości

141

15

131

Nieprawidłowe przejeżdżanie drogi dla rowerów

109

3

109

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

93

7

97

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Przestrzeganie przepisów o ruchu drogowym, troska o dobrą widoczność, ostrożność oraz ograniczone zaufanie do kierowców i pieszych – to najważniejsze elementy, które sprawią, że jazda rowerem będzie bezpieczna.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

*Dane pochodzą z raportu Komendy Głównej Policji „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA