REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Jerzy Bitner
Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów
Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów
Kross

REKLAMA

REKLAMA

Przejazdy dla rowerzystów są miejscem, na którym dochodzi do szczególnie niebezpiecznych sytuacji. Wynika to często z nieznajomości przepisów i braku wyobraźni, a często także rozsądku u wielu cyklistów. W dodatku przepisy regulujące pierwszeństwo na przejazdach rowerowych są zupełnie nieprzemyślane i oderwane od realiów.

REKLAMA

Przepisy, które omawiam poniżej, były wielokrotnie modyfikowane w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Następowało to na skutek postulatów różnych organizacji rowerowych, a także posłów chcących pozyskać sympatię wyborców. Ponadto obowiązujące prawo starano się dostosować do Konwencji o ruchu drogowym z 8 listopada 1968 r., tzw. Konwencji Wiedeńskiej, mocno już przestarzałej, lecz nadal będącej wytyczną dla przepisów krajowych.

REKLAMA

W rezultacie osiągnięto zlepek różnych postanowień, często nielogicznych i sprzecznych ze sobą, a przede wszystkim dających rowerzystom poczucie złudnej ochrony i przeświadczenie o przysługujących im prawach. Spowodowało to, że wielu rowerzystów wjeżdża na przejazdy rowerowe niemal z zamkniętymi oczami, uważając, że każdej sytuacji kierowca pojazdu musi na nich uważać i ustąpić im pierwszeństwa. Skutkuje to bardzo dużą liczbą wypadków, które przynoszą negatywne skutki nie tylko dla cyklistów, ale także kierowców, którzy często niesłusznie obwiniani są o ich spowodowanie.

Zobacz też: Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Czy rowerzysta na przejeździe rowerowym ma pierwszeństwo?

Art. 27. Ust. 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – czy winny jest zawsze kierowca samochodu?

Proszę zwrócić uwagę, że kierujący ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe, a nie wjeżdżającemu na przejazd! Oczywiście nie oznacza to, że rowerzysta ma prawo wjechać tuż przed maskę samochodu.

Inaczej natomiast ustawa traktuje sytuację, w której kierujący pojazdem skręca w drogę poprzeczną.

Ust. 1a. ustawy (dodany kilka lat temu) stanowi z kolei:

Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Kierowca skręcający w prawo, a rowerzysta

Wynika więc z tych osobliwych przepisów, że o ile kierowca jadący prosto musi ustąpić pierwszeństwa rowerowi tylko wtedy, gdy jest on już na przejeździe, o tyle podczas skręcania w drogę poprzeczną rowerzysta uzyskuje daleko idące przywileje. Otóż, niezależnie od tego, po jakiej części drogi jedzie rower (nawet po chodniku), jeżeli pojazd skręca, musi ustąpić mu pierwszeństwa.

Pozostaje to w jaskrawej sprzeczności z zakazem wyrażonym w art. 26 ust. 3 pkt. 1 tejże samej ustawy, który wyraża następujący zakaz:

Kierującemu pojazdem zabrania się: (…) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

Czy rowerzysta na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo?

A zatem, rowerzyście nie wolno przejeżdżać po przejściu dla pieszych, ale jeśli już wjedzie na to przejście z chodnika, kierowca ma obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa. W ten sposób rowerzyści uzyskali znacznie większe przywileje, niż piesi. Jest to oczywisty absurd.

W rzeczywistości kierowcy pojazdu o wiele łatwiej jest dostrzec nadjeżdżającego drogą dla rowerów rowerzystę, kiedy jedzie prosto, aniżeli wtedy, kiedy skręca.

Co więcej, w 2010 r. zniesiono w art. 33 ustawy ust. 4, który stanowił, że na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się wjeżdżania bezpośrednio pod jadący pojazd.

Wnioskować by zatem można a contrario, że obecnie wolno rowerzyście wjeżdżać wprost pod nadjeżdżający pojazd. To już chyba nie wymaga komentarza…

Tak zredagowane przepisy o ruchu rowerów świadczą, że tworzyły je osoby, które mają niewielkie pojęcie o realiach ruchu drogowego. To właśnie te przepisy i opacznie rozumiana dyletancka ochrona rowerzystów sprawiają, że tak wiele zdarza się wypadków z ich udziałem. Dlatego właśnie w następnym odcinku wskażę, jak rowerzysta powinien postępować na przejeździe dla rowerów, jeśli chce zachować zdrowy rozsądek i uniknąć potrącenia przez inny pojazd.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA