REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów
Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej części artykułu omówiłem przepisy dotyczące korzystania przez rowerzystów z przejazdów rowerowych. Wykazałem, jak bardzo te przepisy są niespójne i nielogiczne. Dziś zatem postaram się podpowiedzieć, jak powinien zachowywać się na przejeździe rozsądny rowerzysta.

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Popatrzmy na rys. 1a:

REKLAMA

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jakie zasady jazdy obowiązują na ścieżkach rowerowych?

Wzdłuż jezdni biegnie droga dla rowerów. Jedzie po niej rowerzysta. W tym samym kierunku po jezdni porusza się czerwony samochód osobowy. Pomiędzy drogą dla rowerów a jezdnią rosną gęste krzewy, które powodują, że obaj kierujący nie widzą się wzajemnie.

Samochód zbliża się do skrzyżowania, sygnalizuje zamiar skręcenia w prawo. Rowerzysta nadal pędzi drogą dla rowerów. W chwili, kiedy auto zaczyna skręcać, jego kierowca nadal jeszcze nie widzi rowerzysty:

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na kolejnym rysunku możemy przekonać się, jakie jest pole widzenia kierowcy samochodu:

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jerzy Bitner

Samochód skręca, zbliża się do przejazdu dla rowerzystów. Rowerzysta nadal nie zmniejsza prędkości. Kiedy auto dojeżdża do przejazdu, rower wpada tuż pod maskę samochodu. Na uniknięcie potrącenia jest już za późno:

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Formalnie kierowcy auta będzie postawiony zarzut, że podczas skręcania nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście. Tyle tylko, że on tego rowerzystę dostrzegł dosłownie w ostatniej chwili.

Gdyby wymagać od kierowcy dokładnego upewnienia się, czy drogą dla rowerów nie pędzi jakiś cyklista, kierujący samochodem musiałby każdorazowo zatrzymywać się przed przejazdem dla rowerów. Prowadziłoby to do absurdu. Wyobraźmy sobie kilka skręcających samochodów i każde z tych aut zatrzymujące się przed przejazdem dla rowerów. Wszystkie ulice byłyby totalnie zakorkowane. Przecież nie wymaga się, by kierujący zatrzymywał się przed każdym przejściem dla pieszych, przed każdym skrzyżowaniem, przed każdym przejazdem.

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – czy winny jest zawsze kierowca samochodu?

Jak powinien natomiast postąpić mądry, rozsądny rowerzysta?

To bardzo proste, wystarczy po prostu przed dojechaniem do przejazdu zmniejszyć prędkość. Chodzi nie tylko o uniknięcie zaskoczenia kierowcy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo własne rowerzysty.

Zdarza się też, że na przejeździe dla rowerzystów stoi już jakiś samochód, który nadjechał wcześniej, zanim w ogóle pojawił się rowerzysta i czeka np. na możliwość wjechania na drogę z pierwszeństwem:

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jak zachowywać się na przejazdach dla rowerzystów – rady dla rowerzystów

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

Często w takich sytuacjach rowerzyści dzwonią, machają rękami, kręcą głową, a co bardziej agresywni i pozbawieni kultury nawet stukają w dach samochodu. Czego oczekują? Że kierowca cofnie się, uniesienie w powietrze albo wjedzie na drogę z pierwszeństwem i spowoduje wypadek?

Takie postępowanie rowerzysty wskazuje na zupełny brak myślenia i agresywną roszczeniową postawę typu „nic mnie nie obchodzi, ja tu jestem najważniejszy”.

Rowerzysto, zapamiętaj! Zbliżając się do przejazdu dla rowerów:

  • Nie wjeżdżaj na przejazd z dużą prędkością licząc na to, że inni kierujący muszą Cię przepuścić
  • Zmniejsz prędkość i bądź gotów do zatrzymania się
  • Przed wjechaniem na przejazd uważnie się rozejrzyj
  • Jeżeli zauważysz jadący z dużą prędkością samochód, zatrzymaj się, nie próbuj na siłę wyegzekwować swojego pierwszeństwa
  • Weź pod uwagę, że kierowca samochodu może zauważyć Cię dopiero w ostatniej chwili.
  • Jeśli nawet kierowca przejedzie przed Tobą, nie wygrażaj, nie wszczynaj konfliktów, nie zachowuj się agresywnie. Każdy uczestnik ruchu musi czasem zrezygnować z przysługującego mu pierwszeństwa. To żadna hańba, lecz dowód rozsądku
  • Jeżeli na przejeździe zatrzymał się jakiś samochód w związku z sytuacją na drodze, omiń go albo poczekaj. Nie pukaj się w czoło, nie dzwoń, bo tylko wystawisz sobie fatalne świadectwo.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA