Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?
REKLAMA
REKLAMA
Miniony rok był pierwszym takim pełnym okresem, w którym funkcjonował Rzecznik Finansowy. Wspomniana instytucja niedawno podsumowała liczbę skarg z 2016 r. dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych. Dzięki temu można sprawdzić, na który zakład ubezpieczeń najczęściej skarżą się polscy kierowcy. Przy obliczeniach warto uwzględnić udział rynkowy ubezpieczycieli.
REKLAMA
Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?
Pod względem liczby skarg najlepiej przedstawia się Warta …
REKLAMA
W swoim corocznym sprawozdaniu, Rzecznik Finansowy (RF) podaje dane o liczbie skarg dotyczących polis na życie (dział I) oraz pozostałych ubezpieczeń (dział II). W tabelach publikowanych przez RF, znajdziemy również informacje na temat skarg dotyczących tylko ubezpieczeń komunikacyjnych (głównie OC i AC dla kierowców). Statystyki o liczbie „komunikacyjnych” skarg, warto zestawić z danymi dotyczącymi znaczenia rynkowego poszczególnych ubezpieczycieli. Dlatego poniższa tabela prezentuje informacje na temat udziału każdego ubezpieczyciela w zebranej składce OC i AC z 2016 r. „Taki udział waha się od 0,32% (Pocztowe TUW) do 34,88% (PZU)” - informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
PZU cechuje się zdecydowanie najwyższym udziałem w zebranej składce z tytułu OC i AC dla kierowców. Według danych dla 2016 roku, państwowy ubezpieczyciel posiadał udział w rynku komunikacyjnym wynoszący około 35%.
Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?
Dane Rzecznika Finansowego wskazują, że w 2016 r. najwięcej skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych (1564), miało związek właśnie z firmą PZU. Taka sytuacja nie powinna dziwić, zważywszy na udział rynkowy największego ubezpieczyciela. Jeżeli przeliczymy liczbę skarg z 2016 r. na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to okaże się, że PZU uzyskało jeden z lepszych wyników (45). Lepiej zaprezentowały się następujące towarzystwa:
- AXA TUiR - 30 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- AXA Ubezpieczenia TUiR - 37 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- Concordia Polska TUW - 33 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- Pocztowe TUW - 41 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- STU ERGO Hestia - 33 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- TU Compensa VIG - 39 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- TUiR Warta - 24 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
- TUW TUW - 34 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
Na uwagę zasługuje bardzo dobry wynik dotyczący Warty, czyli największego konkurenta PZU. „Interesującą kwestią jest także bardzo duża liczba skarg komunikacyjnych w relacji do udziału rynkowego TUW TUZ (146) oraz Generali (98)” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zobacz też: Czy możliwy jest wzrost cen OC w PZU po zakupie akcji Pekao S.A.?
W 2016 roku na 1% udziału rynkowego Warty, przypadały tylko 24 skargi do Rzecznika Finansowego. Był to najlepszy wynik spośród wszystkich analizowanych ubezpieczycieli.
Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Finansowego i KNF
Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?
Rzecznik Finansowy może odrzucić niektóre skargi na polisy
W nawiązaniu do zaprezentowanych statystyk warto podkreślić, że uwzględniają one wszystkie skargi wpływające do Rzecznika Finansowego. Wyniki z powyższej tabeli trzeba zatem traktować jako swego rodzaju subiektywną opinię klientów na temat polis komunikacyjnych z danej firmy.
Rzecznik Finansowy nie musi uwzględniać wszystkich skarg dotyczących ubezpieczeń oraz innych produktów (np. kredytów i pożyczek pozabankowych).
W praktyce nie wszystkie skargi kierowane do Rzecznika Finansowego, są zasadne i racjonalne. Ubiegłoroczne sprawozdanie tej instytucji wskazuje, że interwencja na rzecz skarżącego była niemożliwa w 21,2% badanych spraw. Rzecznik Finansowy musiał odmówić pomocy, jeżeli skarga była nieuzasadniona albo oparta na nieprawdziwych informacjach. Wniosek o interwencję został odrzucony również wtedy, gdy osoba pisząca skargę wcześniej nie wykorzystała wszystkich dostępnych możliwości reklamacji. „Wiele osób kontaktujących się z Rzecznikiem Finansowym, zapomina o wymogach dotyczących zamkniętej drogi reklamacyjnej” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Rzecznik Finansowy zajmie się skargą dotyczącą ubezpieczeń lub innego produktu finansowego tylko wtedy, gdy wnioskodawca wcześniej wyczerpał wszystkie możliwości reklamacji.
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA