REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?
Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli sprawca wypadku nie ma wykupionej polisy OC nie oznacza to, że nie uzyskamy odszkodowania za szkodę, którą wyrządził. Jak w takim przypadku uzyskać odszkodowanie?

Po polskich drogach jeździ 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów

Osoba, która uczestniczyła w zdarzeniu z nieubezpieczonym kierowcą ma pełne prawo do uzyskania odszkodowania. W takiej sytuacji wypłatą świadczeń zajmie się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który w ubiegłym roku wypłacił świadczenia wysokości 155 mln zł dla 5 300 osób. Większość spraw (80 proc.) obejmowało zdarzenia spowodowane przez kierowców bez OC. Podpowiadamy, jak uzyskać należne odszkodowanie.

REKLAMA

W Polsce posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC jest obowiązkowe, jednakże nie wszyscy kierowcy decydują się na zakup polisy. Z danych zaprezentowanych przez UFG wynika, że po polskich drogach porusza się około 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów. W związku z tym ryzyko związane z udziałem w zdarzeniu, którego sprawca jest nieubezpieczony, jest spore. Niestety nie wszyscy wiedzą, jak w takiej sytuacji starać się o wypłatę odszkodowania.

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Za co należy się wypłata zadośćuczynienia?

Osobie poszkodowanej w wypadku przede wszystkim należy się wypłata zadośćuczynienia za doznane obrażenia. Wszystkie swoje roszczenia powinniśmy kierować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zgłoszenie szkody następuje poprzez dostarczenie odpowiedniej dokumentacji do dowolnego zakładu ubezpieczeniowego, który oferuje zakup polisy OC. Najlepiej jest zrobić to u ubezpieczyciela, u którego mamy wykupioną własną polisę, ponieważ pomoże to usprawnić proces likwidacyjny. Do wniosku o wypłatę odszkodowania powinniśmy dołączyć m.in. dokumentację medyczną. – Dzięki odpowiednio skompletowanej dokumentacji będziemy mogli ubiegać się o adekwatne świadczenie. Do wniosku powinniśmy dołączyć wyniki wszelkich wykonanych badań i konsultacji. Na ich podstawie zostanie określony uszczerbek na zdrowiu, który jest pomocny w ocenie rozmiaru szkody i ustaleniu wysokości należnego zadośćuczynienia – tłumaczy Edyta Szymkowiak, p.o. dyrektora departamentu dochodzenia roszczeń Centrum Odszkodowań DRB, firmy specjalizującej się w pomocy osobom poszkodowanym w uzyskaniu należnego odszkodowania. Warto pamiętać, że zadośćuczynienie nie jest jedynym świadczeniem, o które możemy się ubiegać. Mamy również prawo do zwrotu wszelkich poniesionych kosztów, takich jak: dojazd do placówek medycznych, zakup leków czy tych związanych z zabiegami rehabilitacyjnymi. – Nie wszyscy wiedzą, że osoby czynne zawodowo mogą ubiegać się również o odszkodowanie z tytułu utraconego dochodu. Takie świadczenie należy się nie tylko osobom zatrudnionym na umowę o pracę, ale także tym, które pracują na umowę o dzieło czy zlecenie. Wystarczy, że oszacują wraz z pracodawcą, ile mogliby zarobić w czasie rekonwalescencji – dodaje Edyta Szymkowiak.

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokrycie kosztów naprawy

W przypadku, gdy zniszczone zostało nasze mienie, sprawca zdarzenia ma obowiązek pokryć wszelkie koszty związane z jego naprawą. Nie każdy wie, że w przypadku uszkodzenia auta, jego właściciel ma prawo do wyboru sposobu likwidacji szkody. Może się ona odbyć w wariancie kosztorysowym lub warsztatowym. – W przypadku wyboru wariantu kosztorysowego osoba poszkodowana zgadza się na wypłatę świadczeń na podstawie kosztorysu dokonanego przez rzeczoznawcę i naprawę auta we własnych zakresie. Możemy również sami oddać samochód do warsztatu, w którym chcemy dokonać naprawy a następnie do ubezpieczyciela dostarczyć wycenę. Na tym właśnie polega wariant warsztatowy inaczej zwany rozliczeniem bezgotówkowym – wyjaśnia ekspert DRB. Dodatkowo możemy starać się o zwrot kosztów związanych z holowaniem, wynajęciem pojazdu zastępczego oraz rekompensatę za utratę wartości rynkowej samochodu.
W przypadku zniszczonego auta wszelkie roszczenia również powinniśmy kierować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za pośrednictwem dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego oferującego zakup polisy OC. Wyjątkiem jest sytuacja, w której poszkodowany posiadał wykupioną polisę AC. W takim przypadku to właśnie z tej dobrowolnej umowy ubezpieczenia zostaną wypłacone należne świadczenia.

Wypadek lub kolizja dla osoby poszkodowanej wiąże się z koniecznością poniesienia dużych kosztów związanych z rekonwalescencją lub naprawą zniszczonego mienia. Właśnie dlatego warto pamiętać, że możemy strać się o wypłatę należnych świadczeń nawet w przypadku, gdy sprawca nie był ubezpieczony.

Źródło: Materiały Centrum Odszkodowań DRB

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA