REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy znają znaczenie sygnalizatorów kierunkowych S-3, a w szczególności zasady zawracania na takich skrzyżowaniach. Nie można też wykluczyć, że są tacy zmotoryzowani, którzy te zasady świadomie lekceważą. Tak czy owak warto przypomnieć znaczenie sygnalizatorów kierunkowych i uzmysłowić kierowcom, jakie zagrożenie może w pewnych sytuacjach spowodować niezastosowanie się do wskazań tych sygnalizatorów.
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zasady związane z zakazem skręcania i zakazem zawracania

REKLAMA

Zielony sygnał na sygnalizatorze kierunkowym S3 dotyczącym skręcania w lewo zezwala wyłącznie na skręcanie, natomiast nie upoważnia kierującego do zawracania. Dlaczego jest to takie ważne? Zobaczmy, jakie skutki może spowodować zlekceważenie tej zasady:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

REKLAMA

W dolnej części rysunku, na skrzyżowaniu widzimy sygnalizator kierunkowy S3 zezwalający obecnie na skręcanie w lewo. Taki sam sygnalizator umieszczony jest po przeciwnej stronie skrzyżowania. Zielony samochód osobowy i autobus jadą prawidłowo, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora, natomiast kierowca niebieskiego samochodu wykonuje manewr zawracania. W tym samym czasie wlotem skrzyżowania po lewej stronie rysunku nadjeżdża czerwone auto i wykonuje skręt warunkowy, albowiem sygnalizator wyświetla sygnał czerwony wraz z zieloną strzałką.

Dochodzi do sytuacji kolizyjnej. § 96 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowi wprawdzie, że skręcanie (podczas wyświetlania sygnału czerwonego i zielonej strzałki) jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Zobacz też: Pierwszeństwo podczas zawracania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej jednak strony niebieski samochód jedzie w sposób nieprawidłowy, gdyż nie powinien zawracać i znaleźć się na torze jazdy auta czerwonego. Łatwo o kolizję w takiej sytuacji, a rozstrzygnięcie o winie będzie trudne i zapewne obciąży obu kierujących.

Bywają jednak sytuacje znacznie bardziej niebezpieczne. § 97 ust. 3 tego samego rozporządzenia głosi z kolei: Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Innymi słowy, sygnalizator kierunkowy niejako gwarantuje nam bezkolizyjny przejazd przez skrzyżowanie, a to oznacza, że nie musimy upewniać się, czy jakiś pojazd nie znajdzie się na naszym torze jazdy, a więc skrzyżowanie możemy przejechać szybko i sprawnie.

Tym bardziej niebezpieczne może okazać się zawracanie w takiej sytuacji, jaką pokazujemy na rysunku 2.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

REKLAMA

Widzimy tu, w dolnej części rysunku, sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w lewo. Z kolei na poprzecznym wlocie skrzyżowania po lewej stronie umieszczony jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Taki układ sygnalizacji pozwala na bezkolizyjne skręcanie pojazdów.

Kierujący zielonym samochodem pojechał prawidłowo, natomiast kierowca niebieskiego auta wykonuje w sposób nieuprawiony manewr zawracania. W ten sposób dochodzi do kolizji z czerwonym autem, dla którego wyświetlany jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Kierowca czerwonego samochodu widząc taki sygnalizator pewnie wjeżdża na skrzyżowanie, bo w tej sytuacji nie wykonuje skrętu warunkowego, ale ma pełne prawo bez zatrzymania się przed sygnalizatorem wjechać na skrzyżowanie.

Nagle tuż przed maska jego auta pojawia się niebieski samochód. W takiej sytuacji w razie zderzenia wina kierowcy tego niebieskiego samochodu będzie oczywista i wyłączna.

Zawracanie na skrzyżowaniu, na którym funkcjonują sygnalizatory kierunkowe jest możliwe tylko wówczas jeżeli sygnalizator ma taką postać:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze kierunkowym zezwala zarówno na skręcanie w lewo, jak i zawracanie. Popatrzmy na kolejny rysunek:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

W tej sytuacji kierujący niebieskim samochodem może śmiało zawracać, gdyż możliwość wyjechania pojazdu z drogi poprzecznej nie istnieje.

Są również sygnalizatory S-3 zezwalające wyłącznie na zawracanie, natomiast nie uprawniające do skręcania w lewo.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze zezwala tylko na zawracanie.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Przyjrzyjmy się uważnie sytuacji na tym skrzyżowaniu. Tym razem kierujący niebieskim samochodem pojechał prawidłowo, natomiast błąd popełnił kierowca zielonego auta. Wykonał on bowiem manewr skręcania w lewo, co przy widocznej na rysunku organizacji ruchu na skrzyżowaniu może doprowadzić do zderzenia z prawidłowo jadącym autobusem.

Żywię nadzieję, że prezentacja powyższych sytuacji przekonała naszych Czytelników, dlaczego tak ważne jest ścisłe stosowanie się do wskazań sygnalizatorów kierunkowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA