REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy znają znaczenie sygnalizatorów kierunkowych S-3, a w szczególności zasady zawracania na takich skrzyżowaniach. Nie można też wykluczyć, że są tacy zmotoryzowani, którzy te zasady świadomie lekceważą. Tak czy owak warto przypomnieć znaczenie sygnalizatorów kierunkowych i uzmysłowić kierowcom, jakie zagrożenie może w pewnych sytuacjach spowodować niezastosowanie się do wskazań tych sygnalizatorów.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zasady związane z zakazem skręcania i zakazem zawracania

REKLAMA

Zielony sygnał na sygnalizatorze kierunkowym S3 dotyczącym skręcania w lewo zezwala wyłącznie na skręcanie, natomiast nie upoważnia kierującego do zawracania. Dlaczego jest to takie ważne? Zobaczmy, jakie skutki może spowodować zlekceważenie tej zasady:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

REKLAMA

W dolnej części rysunku, na skrzyżowaniu widzimy sygnalizator kierunkowy S3 zezwalający obecnie na skręcanie w lewo. Taki sam sygnalizator umieszczony jest po przeciwnej stronie skrzyżowania. Zielony samochód osobowy i autobus jadą prawidłowo, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora, natomiast kierowca niebieskiego samochodu wykonuje manewr zawracania. W tym samym czasie wlotem skrzyżowania po lewej stronie rysunku nadjeżdża czerwone auto i wykonuje skręt warunkowy, albowiem sygnalizator wyświetla sygnał czerwony wraz z zieloną strzałką.

Dochodzi do sytuacji kolizyjnej. § 96 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowi wprawdzie, że skręcanie (podczas wyświetlania sygnału czerwonego i zielonej strzałki) jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Zobacz też: Pierwszeństwo podczas zawracania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej jednak strony niebieski samochód jedzie w sposób nieprawidłowy, gdyż nie powinien zawracać i znaleźć się na torze jazdy auta czerwonego. Łatwo o kolizję w takiej sytuacji, a rozstrzygnięcie o winie będzie trudne i zapewne obciąży obu kierujących.

Bywają jednak sytuacje znacznie bardziej niebezpieczne. § 97 ust. 3 tego samego rozporządzenia głosi z kolei: Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Innymi słowy, sygnalizator kierunkowy niejako gwarantuje nam bezkolizyjny przejazd przez skrzyżowanie, a to oznacza, że nie musimy upewniać się, czy jakiś pojazd nie znajdzie się na naszym torze jazdy, a więc skrzyżowanie możemy przejechać szybko i sprawnie.

Tym bardziej niebezpieczne może okazać się zawracanie w takiej sytuacji, jaką pokazujemy na rysunku 2.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

REKLAMA

Widzimy tu, w dolnej części rysunku, sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w lewo. Z kolei na poprzecznym wlocie skrzyżowania po lewej stronie umieszczony jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Taki układ sygnalizacji pozwala na bezkolizyjne skręcanie pojazdów.

Kierujący zielonym samochodem pojechał prawidłowo, natomiast kierowca niebieskiego auta wykonuje w sposób nieuprawiony manewr zawracania. W ten sposób dochodzi do kolizji z czerwonym autem, dla którego wyświetlany jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Kierowca czerwonego samochodu widząc taki sygnalizator pewnie wjeżdża na skrzyżowanie, bo w tej sytuacji nie wykonuje skrętu warunkowego, ale ma pełne prawo bez zatrzymania się przed sygnalizatorem wjechać na skrzyżowanie.

Nagle tuż przed maska jego auta pojawia się niebieski samochód. W takiej sytuacji w razie zderzenia wina kierowcy tego niebieskiego samochodu będzie oczywista i wyłączna.

Zawracanie na skrzyżowaniu, na którym funkcjonują sygnalizatory kierunkowe jest możliwe tylko wówczas jeżeli sygnalizator ma taką postać:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze kierunkowym zezwala zarówno na skręcanie w lewo, jak i zawracanie. Popatrzmy na kolejny rysunek:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

W tej sytuacji kierujący niebieskim samochodem może śmiało zawracać, gdyż możliwość wyjechania pojazdu z drogi poprzecznej nie istnieje.

Są również sygnalizatory S-3 zezwalające wyłącznie na zawracanie, natomiast nie uprawniające do skręcania w lewo.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze zezwala tylko na zawracanie.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Przyjrzyjmy się uważnie sytuacji na tym skrzyżowaniu. Tym razem kierujący niebieskim samochodem pojechał prawidłowo, natomiast błąd popełnił kierowca zielonego auta. Wykonał on bowiem manewr skręcania w lewo, co przy widocznej na rysunku organizacji ruchu na skrzyżowaniu może doprowadzić do zderzenia z prawidłowo jadącym autobusem.

Żywię nadzieję, że prezentacja powyższych sytuacji przekonała naszych Czytelników, dlaczego tak ważne jest ścisłe stosowanie się do wskazań sygnalizatorów kierunkowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA