REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?
Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na drogach zdarzają się zwężenia, na których jezdnia dwupasowa przechodzi w jezdnię o jednym pasie dla danego kierunku ruchu. Jeżeli w takiej sytuacji spotkają się dwa pojazdy i obaj kierowcy chcą wjechać na ten sam pas, często dochodzi do rozmaitych nieporozumień, a nawet kolizji.

Gdy pasy ruchu są wyznaczone na jezdni

W takim przypadku łatwo ocenić, że mamy do czynienia z kończącym się pasem ruchu.

REKLAMA

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo, gdy jezdnia się zwęża?

Często informują o tym znaki poziome, tzw. strzałki naprowadzające (P-9a lub P9b), które nakazują zarazem opuszczenie dotychczas zajmowanego pasa ruchu.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Wówczas obowiązuje zasada wyrażona w art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji odwzorowanej na rys. 1. pierwszeństwo ma oczywiście pojazd zielony, gdyż jedzie on "swoim" pasem ruchu, natomiast pojazd czerwony zmienia pas ruchu i zamierza wjechać na pas pojazdu zielonego.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że kierowca auta czerwonego nie może przyspieszyć i zdążyć wjechać przed samochód zielony. Jeżeli nie zmusi w ten sposób kierującego zielonym autem do hamowania albo zmiany kierunku jazdy, wszystko będzie w porządku i zgodnie z prawem.

W praktyce taki manewr możliwy jest wtedy, gdy samochód zielony jedzie dość wolno. Odradzam natomiast zdecydowanie kierowcy czerwonego samochodu. próby wepchnięcia się w ostatniej chwili przed zielone auto. Takie "wyścigi" są zawsze niebezpieczne i grożą kolizja. Z kolei kierowca zielonego samochodu nie powinien złośliwie przyspieszać (co niestety czasem się zdarza), aby uniemożliwić czerwonemu pojazdowi wjechanie przed siebie.

Muszę natomiast stanowczo zdementować lansowany przez niedouczonych kierowców pogląd, że w sytuacji pokazanej na rys. 1. pierwszeństwo ma rzekomo pojazd czerwony, bo wjeżdża na pas z prawej strony. Jest to ewidentna bzdura i kompletne pomylenie pojęć. Nie mamy tu przecież do czynienia ze skrzyżowaniem, lecz ze zmianą pasa ruchu.

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Oczywiście analogiczna sytuacja i te same zasady obowiązują wówczas, gdy kończy się lewy pas ruchu:

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co grozi za przewożenie większej liczby osób w 2017 roku?

Gdy pasy ruchu nie są wyznaczone na jezdni

Jeśli na jezdni nie ma znaków poziomych wytyczających pasy ruchu, to wcale nie oznacza, że tych pasów nie ma.

Sięgnijmy do kodeksowej definicji. Art. 2 pkt. 7 Prawa o ruchu drogowym stanowi, że pas ruchu jest to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.

A zatem, nawet jeśli pasy nie są wyznaczone, kierujący powinien wyobrażać sobie ich przebieg.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

REKLAMA

Jak widzimy na rysunku, na prawej połowie jezdni pasy ruchu nie są wyznaczone. Pojazd zielony i czerwony jadą jednak obok siebie równolegle, a więc oczywiste jest, że szerokość prawej połowy tej jezdni pozwala wyobrazić sobie, że są tu dwa pasy ruchu.

Oba pojazdy zbliżają się do zwężenia, za chwilę będzie tu już tylko jeden pas ruchu. Ponieważ zwężenie znajduje się na pasie prawym, wskazuje to, że ten właśnie pas kończy się. Kierujący czerwonym autem będzie musiał zatem zmienić pas ruchu. Może on przepuścić pojazd zielony albo wydatnie przyspieszyć i bezpiecznie przejechać na sąsiedni pas przed tym samochodem.

Inna sytuacje powstanie, gdy jezdnia zwęża się symetrycznie z obu stron, tak jak prezentuje to rys. 5.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

W taki przypadku oba pojazdy zmieniają pas ruchu. Wówczas będzie miała zastosowanie druga część art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

W przedstawionej sytuacji z prawej strony na ten pas wjeżdża samochód zielony, a więc to on będzie miał pierwszeństwo. W rzeczywistości taka sytuacja drogowa zdarza się dość rzadko.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Zasada ograniczonego zaufania

Ze względu na to, że kierowcy często nie znają dobrze zasad zmiany pasa ruchu, niezależnie od tego, że mamy pierwszeństwo, radzę zachować zasadę ograniczonego zaufania. Jeśli jedziemy lewym pasem i widzimy, że prawy pas kończy się, ale kierowca jadący tamtym pasem zaczyna wpychać się swoim autem przed nasz samochód, przepuśćmy go. Nie egzekwujmy uparcie naszego pierwszeństwa, bo doprowadzimy do kolizji. Przecież nic na się nie stanie z tego powodu, że ktoś pojedzie przed nami.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Jazda na suwak albo zasada zamka błyskawicznego

W nasilonym ruchu miejskich albo w korku na autostradzie czy drodze ekspresowej realia daleko odbiegają od przepisów. Gdyby kierowca na kończącym się pasie chciał ustępować wszystkim pierwszeństwa, stałby cały dzień! Nie oznacza to, że ma łamać przepisy.

Mądry kierowcy propagują jednak zasadę jazdy na suwak.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Polega ona na tym, że kierowca jadący pasem ruchu, któremu przysługuje pierwszeństwo, rezygnuje z niego i pozwala kierowcy zmieniającemu pas ruchu wjechać przed siebie. To samo czyni następny kierowca wobec kolejnego pojazdu.

Stosujmy tę zasadę, bo jest ona wyrazem naszej dojrzałości motoryzacyjnej i kultury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA