REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?
Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na drogach zdarzają się zwężenia, na których jezdnia dwupasowa przechodzi w jezdnię o jednym pasie dla danego kierunku ruchu. Jeżeli w takiej sytuacji spotkają się dwa pojazdy i obaj kierowcy chcą wjechać na ten sam pas, często dochodzi do rozmaitych nieporozumień, a nawet kolizji.

Gdy pasy ruchu są wyznaczone na jezdni

W takim przypadku łatwo ocenić, że mamy do czynienia z kończącym się pasem ruchu.

REKLAMA

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo, gdy jezdnia się zwęża?

Często informują o tym znaki poziome, tzw. strzałki naprowadzające (P-9a lub P9b), które nakazują zarazem opuszczenie dotychczas zajmowanego pasa ruchu.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Wówczas obowiązuje zasada wyrażona w art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji odwzorowanej na rys. 1. pierwszeństwo ma oczywiście pojazd zielony, gdyż jedzie on "swoim" pasem ruchu, natomiast pojazd czerwony zmienia pas ruchu i zamierza wjechać na pas pojazdu zielonego.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że kierowca auta czerwonego nie może przyspieszyć i zdążyć wjechać przed samochód zielony. Jeżeli nie zmusi w ten sposób kierującego zielonym autem do hamowania albo zmiany kierunku jazdy, wszystko będzie w porządku i zgodnie z prawem.

W praktyce taki manewr możliwy jest wtedy, gdy samochód zielony jedzie dość wolno. Odradzam natomiast zdecydowanie kierowcy czerwonego samochodu. próby wepchnięcia się w ostatniej chwili przed zielone auto. Takie "wyścigi" są zawsze niebezpieczne i grożą kolizja. Z kolei kierowca zielonego samochodu nie powinien złośliwie przyspieszać (co niestety czasem się zdarza), aby uniemożliwić czerwonemu pojazdowi wjechanie przed siebie.

Muszę natomiast stanowczo zdementować lansowany przez niedouczonych kierowców pogląd, że w sytuacji pokazanej na rys. 1. pierwszeństwo ma rzekomo pojazd czerwony, bo wjeżdża na pas z prawej strony. Jest to ewidentna bzdura i kompletne pomylenie pojęć. Nie mamy tu przecież do czynienia ze skrzyżowaniem, lecz ze zmianą pasa ruchu.

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Oczywiście analogiczna sytuacja i te same zasady obowiązują wówczas, gdy kończy się lewy pas ruchu:

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co grozi za przewożenie większej liczby osób w 2017 roku?

Gdy pasy ruchu nie są wyznaczone na jezdni

Jeśli na jezdni nie ma znaków poziomych wytyczających pasy ruchu, to wcale nie oznacza, że tych pasów nie ma.

Sięgnijmy do kodeksowej definicji. Art. 2 pkt. 7 Prawa o ruchu drogowym stanowi, że pas ruchu jest to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.

A zatem, nawet jeśli pasy nie są wyznaczone, kierujący powinien wyobrażać sobie ich przebieg.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

REKLAMA

Jak widzimy na rysunku, na prawej połowie jezdni pasy ruchu nie są wyznaczone. Pojazd zielony i czerwony jadą jednak obok siebie równolegle, a więc oczywiste jest, że szerokość prawej połowy tej jezdni pozwala wyobrazić sobie, że są tu dwa pasy ruchu.

Oba pojazdy zbliżają się do zwężenia, za chwilę będzie tu już tylko jeden pas ruchu. Ponieważ zwężenie znajduje się na pasie prawym, wskazuje to, że ten właśnie pas kończy się. Kierujący czerwonym autem będzie musiał zatem zmienić pas ruchu. Może on przepuścić pojazd zielony albo wydatnie przyspieszyć i bezpiecznie przejechać na sąsiedni pas przed tym samochodem.

Inna sytuacje powstanie, gdy jezdnia zwęża się symetrycznie z obu stron, tak jak prezentuje to rys. 5.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

W taki przypadku oba pojazdy zmieniają pas ruchu. Wówczas będzie miała zastosowanie druga część art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

W przedstawionej sytuacji z prawej strony na ten pas wjeżdża samochód zielony, a więc to on będzie miał pierwszeństwo. W rzeczywistości taka sytuacja drogowa zdarza się dość rzadko.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Zasada ograniczonego zaufania

Ze względu na to, że kierowcy często nie znają dobrze zasad zmiany pasa ruchu, niezależnie od tego, że mamy pierwszeństwo, radzę zachować zasadę ograniczonego zaufania. Jeśli jedziemy lewym pasem i widzimy, że prawy pas kończy się, ale kierowca jadący tamtym pasem zaczyna wpychać się swoim autem przed nasz samochód, przepuśćmy go. Nie egzekwujmy uparcie naszego pierwszeństwa, bo doprowadzimy do kolizji. Przecież nic na się nie stanie z tego powodu, że ktoś pojedzie przed nami.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Jazda na suwak albo zasada zamka błyskawicznego

W nasilonym ruchu miejskich albo w korku na autostradzie czy drodze ekspresowej realia daleko odbiegają od przepisów. Gdyby kierowca na kończącym się pasie chciał ustępować wszystkim pierwszeństwa, stałby cały dzień! Nie oznacza to, że ma łamać przepisy.

Mądry kierowcy propagują jednak zasadę jazdy na suwak.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Polega ona na tym, że kierowca jadący pasem ruchu, któremu przysługuje pierwszeństwo, rezygnuje z niego i pozwala kierowcy zmieniającemu pas ruchu wjechać przed siebie. To samo czyni następny kierowca wobec kolejnego pojazdu.

Stosujmy tę zasadę, bo jest ona wyrazem naszej dojrzałości motoryzacyjnej i kultury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA