REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia
Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak ubezpieczenia OC wcale nie jest najgorszą sankcją, która może spotkać nieubezpieczonego kierowcę. Prawdziwe kłopoty zaczynają się, gdy taka osoba spowoduje wypadek drogowy. Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, które nakłada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, obecnie są znacznie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Perspektywa zapłacenia 4200 zł za dłuższą przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (ponad 14 dni), z pewnością nie jest zachęcająca. Kara nakładana przez UFG może być niewielkim problemem w porównaniu z następstwami spowodowania wypadku drogowego bez polisy OC. Wielu nieubezpieczonych kierowców już przekonało się, że finansowe konsekwencje spowodowanej kolizji mogą być dotkliwe przez długie lata.

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: UFG wypłaci odszkodowanie i później wystąpi o jego zwrot 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) to instytucja, która odgrywa ważna rolę w polskim systemie ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednym z jej głównych zadań jest gwarantowanie odszkodowań i zadośćuczynień dla osób poszkodowanych przez nieubezpieczonego kierowcę. Szybka rekompensata od UFG (zastępująca wypłatę z obowiązkowego OC) jest konieczna, bo ofiara wypadku nie powinna ponosić konsekwencji braku ubezpieczenia sprawcy i trudzić się z egzekwowaniem od niego odszkodowania (na drodze cywilnej).

W związku z powyższym, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje rolę gwarancyjną dla UFG. Wspomniana instytucja po zlikwidowaniu szkody wystąpi (w ramach tzw. roszczenia regresowego) do nieubezpieczonego sprawcy wypadku o zwrot poniesionych przez nią kosztów. Roszczenie regresowe UFG zostanie skierowane zarówno do kierującego jak i właściciela nieubezpieczonego samochodu, jeżeli szkodę wyrządzono pożyczonym pojazdem. „W opisywanej sytuacji, obydwie osoby obciążone regresem, będą odpowiadały solidarnie. To oznacza, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może wystąpić do jednej z nich z roszczeniem o zwrot całości odszkodowania i odsetek. W razie pokrycia całej wymaganej kwoty przez jedną z osób odpowiedzialnych solidarnie, może ona wystąpić do drugiej strony z roszczeniem o zwrot połowy wydatkowanej kwoty” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Osoba powodująca szkodę nieubezpieczonym samochodem (po jego wypożyczeniu), będzie odpowiadała wobec UFG solidarnie z właścicielem tego pojazdu.

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: tylko w wyjątkowej sytuacji regres może zostać umorzony

Przez lata swojej działalności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nauczył się sprawnie egzekwować należności wobec nieubezpieczonych kierowców. Jest to ważna kwestia, gdyż wpływy z opłat karnych oraz regresów, finansują działalność UFG (podobnie jak składki przekazywane przez ubezpieczycieli). Warto zdawać sobie sprawę, że w razie kłopotów z terminowym zaspokojeniem roszczenia regresowego przez dłużnika (przez 30 dni od wezwania do zapłaty), Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw wystąpi do sądu o uzyskanie tytułu wykonawczego, a później ewentualnie skorzysta z pomocy komornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzekucja komornicza zobowiązań wobec UFG, oznacza wyższe koszty dla dłużnika (m.in. dlatego, że trzeba zapłacić komornikowi).

REKLAMA

Osoba posiadająca zadłużenie wobec UFG, raczej nie może liczyć na przedawnienie tego zobowiązania. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie dochodzi swoich roszczeń, co każdorazowo skutkuje przerwaniem terminu przedawnienia (wynoszącym 3 lata od daty likwidacji szkody przez UFG). Warto wiedzieć, że wspomniany fundusz ma również zwyczaj ponownego wszczynania wcześniej umorzonej egzekucji. Niektóre osoby posiadają wobec UFG tak wysokie zadłużenie (wynoszące na przykład kilkaset tysięcy złotych), że konieczność stopniowego zaspokajania regresu będzie im towarzyszyć prawdopodobnie do końca życia.

Pewną nadzieją dla dłużnika Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może być tylko możliwość umorzenia zobowiązania albo zastosowania ulgi w spłacie (np. odroczenia terminu płatności). Zasady takiego preferencyjnego rozwiązania zostały określone w Statucie UFG i specjalnym regulaminie umorzeń dostępnym na stronie internetowej tej instytucji. Wspomniane dokumenty wskazują, że ulga w spłacie jest rozwiązaniem stosowanym wyjątkowo (podobnie jak umorzenie zobowiązania wobec funduszu). Takie preferencje dla dłużnika są możliwe do zastosowania np. wtedy, gdy jest on niezdolny do pracy na wskutek wypadku lub choroby, znajduje się w trudnej sytuacji finansowej albo utracił majątek na wskutek zdarzenia losowego. Od negatywnej decyzji o umorzeniu długu/uldze w spłacie, niestety nie można się odwołać. Stanowisko Zarządu UFG w opisywanej sprawie jest ostateczne.

Szanse na umorzenie długu wobec UFG albo ulgę w spłacie występują wtedy, gdy dłużnik znajduje się w bardzo trudnej sytuacji życiowej lub finansowej. Decyzje w sprawie umorzenia długu/udzielenia ulgi, podejmuje Zarząd Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (po zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji do Spraw Umorzeń).

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

REKLAMA

KGP: 99 237 interwencji, 415 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 237 interwencji.

15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

REKLAMA