REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia
Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak ubezpieczenia OC wcale nie jest najgorszą sankcją, która może spotkać nieubezpieczonego kierowcę. Prawdziwe kłopoty zaczynają się, gdy taka osoba spowoduje wypadek drogowy. Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, które nakłada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, obecnie są znacznie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Perspektywa zapłacenia 4200 zł za dłuższą przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (ponad 14 dni), z pewnością nie jest zachęcająca. Kara nakładana przez UFG może być niewielkim problemem w porównaniu z następstwami spowodowania wypadku drogowego bez polisy OC. Wielu nieubezpieczonych kierowców już przekonało się, że finansowe konsekwencje spowodowanej kolizji mogą być dotkliwe przez długie lata.

REKLAMA

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: UFG wypłaci odszkodowanie i później wystąpi o jego zwrot 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) to instytucja, która odgrywa ważna rolę w polskim systemie ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednym z jej głównych zadań jest gwarantowanie odszkodowań i zadośćuczynień dla osób poszkodowanych przez nieubezpieczonego kierowcę. Szybka rekompensata od UFG (zastępująca wypłatę z obowiązkowego OC) jest konieczna, bo ofiara wypadku nie powinna ponosić konsekwencji braku ubezpieczenia sprawcy i trudzić się z egzekwowaniem od niego odszkodowania (na drodze cywilnej).

W związku z powyższym, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje rolę gwarancyjną dla UFG. Wspomniana instytucja po zlikwidowaniu szkody wystąpi (w ramach tzw. roszczenia regresowego) do nieubezpieczonego sprawcy wypadku o zwrot poniesionych przez nią kosztów. Roszczenie regresowe UFG zostanie skierowane zarówno do kierującego jak i właściciela nieubezpieczonego samochodu, jeżeli szkodę wyrządzono pożyczonym pojazdem. „W opisywanej sytuacji, obydwie osoby obciążone regresem, będą odpowiadały solidarnie. To oznacza, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może wystąpić do jednej z nich z roszczeniem o zwrot całości odszkodowania i odsetek. W razie pokrycia całej wymaganej kwoty przez jedną z osób odpowiedzialnych solidarnie, może ona wystąpić do drugiej strony z roszczeniem o zwrot połowy wydatkowanej kwoty” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Osoba powodująca szkodę nieubezpieczonym samochodem (po jego wypożyczeniu), będzie odpowiadała wobec UFG solidarnie z właścicielem tego pojazdu.

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: tylko w wyjątkowej sytuacji regres może zostać umorzony

Przez lata swojej działalności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nauczył się sprawnie egzekwować należności wobec nieubezpieczonych kierowców. Jest to ważna kwestia, gdyż wpływy z opłat karnych oraz regresów, finansują działalność UFG (podobnie jak składki przekazywane przez ubezpieczycieli). Warto zdawać sobie sprawę, że w razie kłopotów z terminowym zaspokojeniem roszczenia regresowego przez dłużnika (przez 30 dni od wezwania do zapłaty), Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw wystąpi do sądu o uzyskanie tytułu wykonawczego, a później ewentualnie skorzysta z pomocy komornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzekucja komornicza zobowiązań wobec UFG, oznacza wyższe koszty dla dłużnika (m.in. dlatego, że trzeba zapłacić komornikowi).

Osoba posiadająca zadłużenie wobec UFG, raczej nie może liczyć na przedawnienie tego zobowiązania. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie dochodzi swoich roszczeń, co każdorazowo skutkuje przerwaniem terminu przedawnienia (wynoszącym 3 lata od daty likwidacji szkody przez UFG). Warto wiedzieć, że wspomniany fundusz ma również zwyczaj ponownego wszczynania wcześniej umorzonej egzekucji. Niektóre osoby posiadają wobec UFG tak wysokie zadłużenie (wynoszące na przykład kilkaset tysięcy złotych), że konieczność stopniowego zaspokajania regresu będzie im towarzyszyć prawdopodobnie do końca życia.

Pewną nadzieją dla dłużnika Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może być tylko możliwość umorzenia zobowiązania albo zastosowania ulgi w spłacie (np. odroczenia terminu płatności). Zasady takiego preferencyjnego rozwiązania zostały określone w Statucie UFG i specjalnym regulaminie umorzeń dostępnym na stronie internetowej tej instytucji. Wspomniane dokumenty wskazują, że ulga w spłacie jest rozwiązaniem stosowanym wyjątkowo (podobnie jak umorzenie zobowiązania wobec funduszu). Takie preferencje dla dłużnika są możliwe do zastosowania np. wtedy, gdy jest on niezdolny do pracy na wskutek wypadku lub choroby, znajduje się w trudnej sytuacji finansowej albo utracił majątek na wskutek zdarzenia losowego. Od negatywnej decyzji o umorzeniu długu/uldze w spłacie, niestety nie można się odwołać. Stanowisko Zarządu UFG w opisywanej sprawie jest ostateczne.

Szanse na umorzenie długu wobec UFG albo ulgę w spłacie występują wtedy, gdy dłużnik znajduje się w bardzo trudnej sytuacji życiowej lub finansowej. Decyzje w sprawie umorzenia długu/udzielenia ulgi, podejmuje Zarząd Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (po zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji do Spraw Umorzeń).

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA