REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia
Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak ubezpieczenia OC wcale nie jest najgorszą sankcją, która może spotkać nieubezpieczonego kierowcę. Prawdziwe kłopoty zaczynają się, gdy taka osoba spowoduje wypadek drogowy. Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, które nakłada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, obecnie są znacznie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Perspektywa zapłacenia 4200 zł za dłuższą przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (ponad 14 dni), z pewnością nie jest zachęcająca. Kara nakładana przez UFG może być niewielkim problemem w porównaniu z następstwami spowodowania wypadku drogowego bez polisy OC. Wielu nieubezpieczonych kierowców już przekonało się, że finansowe konsekwencje spowodowanej kolizji mogą być dotkliwe przez długie lata.

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: UFG wypłaci odszkodowanie i później wystąpi o jego zwrot 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) to instytucja, która odgrywa ważna rolę w polskim systemie ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednym z jej głównych zadań jest gwarantowanie odszkodowań i zadośćuczynień dla osób poszkodowanych przez nieubezpieczonego kierowcę. Szybka rekompensata od UFG (zastępująca wypłatę z obowiązkowego OC) jest konieczna, bo ofiara wypadku nie powinna ponosić konsekwencji braku ubezpieczenia sprawcy i trudzić się z egzekwowaniem od niego odszkodowania (na drodze cywilnej).

W związku z powyższym, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje rolę gwarancyjną dla UFG. Wspomniana instytucja po zlikwidowaniu szkody wystąpi (w ramach tzw. roszczenia regresowego) do nieubezpieczonego sprawcy wypadku o zwrot poniesionych przez nią kosztów. Roszczenie regresowe UFG zostanie skierowane zarówno do kierującego jak i właściciela nieubezpieczonego samochodu, jeżeli szkodę wyrządzono pożyczonym pojazdem. „W opisywanej sytuacji, obydwie osoby obciążone regresem, będą odpowiadały solidarnie. To oznacza, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może wystąpić do jednej z nich z roszczeniem o zwrot całości odszkodowania i odsetek. W razie pokrycia całej wymaganej kwoty przez jedną z osób odpowiedzialnych solidarnie, może ona wystąpić do drugiej strony z roszczeniem o zwrot połowy wydatkowanej kwoty” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Osoba powodująca szkodę nieubezpieczonym samochodem (po jego wypożyczeniu), będzie odpowiadała wobec UFG solidarnie z właścicielem tego pojazdu.

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: tylko w wyjątkowej sytuacji regres może zostać umorzony

Przez lata swojej działalności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nauczył się sprawnie egzekwować należności wobec nieubezpieczonych kierowców. Jest to ważna kwestia, gdyż wpływy z opłat karnych oraz regresów, finansują działalność UFG (podobnie jak składki przekazywane przez ubezpieczycieli). Warto zdawać sobie sprawę, że w razie kłopotów z terminowym zaspokojeniem roszczenia regresowego przez dłużnika (przez 30 dni od wezwania do zapłaty), Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw wystąpi do sądu o uzyskanie tytułu wykonawczego, a później ewentualnie skorzysta z pomocy komornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzekucja komornicza zobowiązań wobec UFG, oznacza wyższe koszty dla dłużnika (m.in. dlatego, że trzeba zapłacić komornikowi).

REKLAMA

Osoba posiadająca zadłużenie wobec UFG, raczej nie może liczyć na przedawnienie tego zobowiązania. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie dochodzi swoich roszczeń, co każdorazowo skutkuje przerwaniem terminu przedawnienia (wynoszącym 3 lata od daty likwidacji szkody przez UFG). Warto wiedzieć, że wspomniany fundusz ma również zwyczaj ponownego wszczynania wcześniej umorzonej egzekucji. Niektóre osoby posiadają wobec UFG tak wysokie zadłużenie (wynoszące na przykład kilkaset tysięcy złotych), że konieczność stopniowego zaspokajania regresu będzie im towarzyszyć prawdopodobnie do końca życia.

Pewną nadzieją dla dłużnika Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może być tylko możliwość umorzenia zobowiązania albo zastosowania ulgi w spłacie (np. odroczenia terminu płatności). Zasady takiego preferencyjnego rozwiązania zostały określone w Statucie UFG i specjalnym regulaminie umorzeń dostępnym na stronie internetowej tej instytucji. Wspomniane dokumenty wskazują, że ulga w spłacie jest rozwiązaniem stosowanym wyjątkowo (podobnie jak umorzenie zobowiązania wobec funduszu). Takie preferencje dla dłużnika są możliwe do zastosowania np. wtedy, gdy jest on niezdolny do pracy na wskutek wypadku lub choroby, znajduje się w trudnej sytuacji finansowej albo utracił majątek na wskutek zdarzenia losowego. Od negatywnej decyzji o umorzeniu długu/uldze w spłacie, niestety nie można się odwołać. Stanowisko Zarządu UFG w opisywanej sprawie jest ostateczne.

Szanse na umorzenie długu wobec UFG albo ulgę w spłacie występują wtedy, gdy dłużnik znajduje się w bardzo trudnej sytuacji życiowej lub finansowej. Decyzje w sprawie umorzenia długu/udzielenia ulgi, podejmuje Zarząd Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (po zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji do Spraw Umorzeń).

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA