Jak rozpoznać nieoznakowane radiowozy BMW?
REKLAMA
REKLAMA
Nie Skoda, nie Opel, nie Volkswagen, tylko BMW wygrało przetarg na dostarczenie polskiej policji 140 nieoznakowanych radiowozów. BMW 330i xDrive zostało uznane za najlepszą propozycję, a już ponad 40 egzemplarzy trafiło w ręce policjantów i pełni służbę na naszych drogach. Za jakiś czas na każde BMW Serii 3 większość kierowców będzie reagować jak na Skody Superb, Volkswageny Passaty i Ople Insignie – mimowolnym zdjęciem nogi z gazu. Nowe „trójki” mają za zadanie przede wszystkim pomóc w walce z piratami drogowymi, dlatego wyposażono je w szereg elementów mających pomóc w wykazaniu popełnienia wykroczenia oraz zatrzymaniu niesfornego kierowcy.
REKLAMA
Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.
Jak rozpoznać nieoznakowane radiowozy BMW?
Rozpoznanie nieoznakowanego radiowozu spośród wielu BMW Serii 3 obecnych w Polsce nie jest łatwym zadaniem. Nowe auta policji nie zostały pomalowane w jednym kolorze – niektóre z nich są m.in. szare, srebrne lub granatowe. To sprawia, że wśród wielu ciemnych samochodów jeżdżących po polskich drogach „trójki” kamuflują się wręcz doskonale. Dojeżdżając do takiego auta od tyłu warto zwrócić uwagę na oznaczenia na klapie bagażnika. Jeśli zauważymy oznaczenie „xDrive” (po lewej) oraz 330i (po prawej), to prawdopodobnie mamy do czynienia z policją. Ponadto za tylną szybą powinniśmy zobaczyć kamerę wideorejestratora (tak, radiowozy BMW są wyposażone w przednią i tylną kamerę), a obok niej powinna znajdować się tablica do wyświetlania komunikatów.
O ile jadąc od tyłu nieoznakowanego radiowozu są jakieś szanse na zorientowanie się z jakim wozem ma się do czynienia, o tyle gdy w lusterku wstecznym pojawi się przód BMW zazwyczaj jazda kierowcy jest już nagrana przez wideorejestrator. Każda policyjna „trójka” ma z przodu zamontowane dodatkowe światła diodowe (za atrapą chłodnicy i przy lusterku wstecznym w kabinie pasażerskiej) oraz głośnik syreny policyjnej. W środku auta zamontowano przednią kamerę wideorejestratora (na szczycie deski rozdzielczej), monitor do wyświetlenia obrazu oraz pozostałe urządzenia pomagające policjantom w łapaniu kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Co kryją w sobie nieoznakowane radiowozy BMW?
REKLAMA
Pod maską każdego policyjnego BMW 330i xDrive kryje się turbodoładowany, 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 252 KM i generujące 350 Nm momentu obrotowego. Jednostkę napędową połączono z automatyczną skrzynią biegów, przekazującą napęd na wszystkie koła. Ponadto auta wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a firmy Zurad.
Wideorejestrator mierzy prędkość radiowozu, a nie ściganego pojazdu. Policjanci w aucie muszą utrzymywać stałą odległość od kontrolowanego pojazdu, co w warunkach drogowych rzadko jest wykonalne.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.