REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?

Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?
Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o wprowadzaniu rozwiązań telematycznych na polski rynek ubezpieczeniowy. Dwaj ubezpieczyciele już podjęli konkretne kroki w tym kierunku. Mowa o Link4 oraz Ergo Hestii. Pozostałe zakłady ubezpieczeń prawdopodobnie już niebawem podejmą decyzję na temat wprowadzenia telematyki do swojej oferty.

Systemy ustalające składkę ubezpieczenia na podstawie stylu jazdy, mogą się cieszyć zainteresowaniem wśród młodych kierowców, którzy nierzadko płacą nawet 2000 zł - 3000 zł za roczną polisę OC. Istnieje jednak podstawowy warunek popularności rozwiązań telematycznych na polskim rynku. Wspomniane systemy staną się popularne, jeżeli kierowcy korzystający z nich będą mogli liczyć na sporą zniżkę (taką jak np. w USA, Wielkiej Brytanii lub Włoszech).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

W niektórych krajach monitoring stylu jazdy kierowcy jest już popularny

Na wstępie warto przypomnieć, że rozwiązania telematyczne cieszą się zainteresowaniem nie tylko ze strony branży ubezpieczeniowej. Systemy monitorujące styl jazdy kierowców, okazują się przydatne również dla firm zarządzających dużymi flotami pojazdów (np. przewoźników operujących w transporcie międzynarodowym).

Rozwiązania telematyczne od kilku lat są powszechnie stosowane przez polskich przedsiębiorców, którzy posiadają dużą flotę pojazdów.

REKLAMA

Jeżeli chodzi o branżę ubezpieczeniową, to pierwsze próby połączenia monitoringu kierowcy z wyceną polis, ponad 10 lat temu podjęto we Włoszech. Te pionierskie rozwiązania okazały się na tyle obiecujące, że systemy telematyczne w pojazdach zaczęli instalować ubezpieczyciele m.in. z USA oraz Kanady. Firma Octo Telematics będąca północnoamerykańskim liderem w sprzedaży polis połączonych z systemem telematycznym (UBI), na całym świecie posiada już ponad 4 miliony klientów. Do systemów typu UBI zachęcają przede wszystkim obniżki składki. „Jeden z ubezpieczycieli działających w Kanadzie (Desjardins Insurance) podaje, że dzięki jego ofercie polis typu UBI, posiadacze samochodów mogli zaoszczędzić do kilkanaście procent na składce” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System zniżek stosowany dla nabywców polis UBI, zachęca coraz więcej kierowców również w krajach Europy Zachodniej. Mowa o Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Belgii oraz Holandii.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Ubezpieczenia połączone z telematyką (ang. Usage Based Insurance - UBI) cieszą się już sporą popularnością w Ameryce Północnej i Zachodniej Europie.

Co ciekawe, ubezpieczenia powiązane z systemem telematycznym torują sobie drogę również w krajach znacznie mniej zamożnych niż np. Kanada i USA. Przykładem może być rosyjski oraz indyjski rynek ubezpieczeń OC. W dwóch wymienionych krajach (Rosja oraz Indie), składki obowiązkowych ubezpieczeń są relatywnie wysokie ze względu na dużą wypadkowość i niską kulturę jazdy. Dzięki zastosowaniu rozwiązań telematycznych, niektórzy rosyjscy lub indyjscy kierowcy mogą udowodnić, że ich styl jazdy wyróżnia się na „na plus” w stosunku do krajowych standardów.

Ubezpieczenia typu UBI cieszą się popularnością również w krajach, gdzie takie czynniki, jak niska kultura jazdy i brak poszanowania przepisów drogowych skutkują wysokimi składkami polis OC dla wszystkich kierowców (przykłady: Indie oraz Rosja).

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Podwyżki składek OC zwiększają opłacalność telematyki w naszym kraju

Obserwacja światowych trendów wskazuje, że w rozwoju ubezpieczeniowej telematyki przodują dwie grupy krajów. Do pierwszej z nich należą wysoko rozwinięte państwa, w których składka ubezpieczenia OC jest wysoka. Przykładem może być Wielka Brytania. Tamtejsi kierowcy w IV kw. 2016 r. za ubezpieczenie OC przeciętnie płacili 767 funtów/rok (dane Confused.com). Ochrona dla młodych Brytyjczyków nierzadko kosztuje nawet 1500 funtów - 2500 funtów rocznie. W przypadku tak wysokich składek OC, bardziej opłacalna jest instalacja odpowiedniego systemu telematycznego. Wspomniany system wiąże się z kosztem wynoszącym np. 50 USD - 100 USD i koniecznością wizyty w profesjonalnym serwisie samochodowym. „Wydatki związane z instalacją telematyki szybko zwracają się również kierowcom z Rosji oraz Indii, którzy w przypadku udowodnienia bezpiecznego stylu jazdy, mogą liczyć na wysokie zniżki (nawet 20% - 30%)” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Koszt systemów telematycznych nie jest przeszkodą w krajach cechujących się wysokim poziomem składek za OC albo bardzo dużą wypadkowością na drogach.

Wydaje się, że szybkie wzrosty kosztów obowiązkowych polis OC, powinny zachęcić polskich ubezpieczycieli oraz kierowców do większej aktywności w zakresie telematyki. Dodatkowym czynnikiem może być wprowadzenie rozwiązań opierających się na analizie danych z nawigacji GPS w smartfonie. Właśnie taki wariant wybrała Ergo Hestia współpracująca z operatorem aplikacji Yanosik. Trzeba podkreślić, że oferta promowana pod marką „YU!”, na razie została skierowana do bezpiecznie jeżdżących kierowców. „Jeżeli rozwiązania bazujące na nawigacji samochodowej spotkają się z odpowiednim zainteresowaniem, to ubezpieczyciele rozważą również ofertę związaną z instalacją w samochodach specjalnych modułów i bardziej szczegółowym monitorowaniem stylu jazdy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Poprzez proste rozwiązania opierające się na nawigacji samochodowej (GPS), krajowi ubezpieczyciele na razie sprawdzają zainteresowanie telematyką wśród kierowców.

Źródło: Porównywarka Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA