REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?

Subskrybuj nas na Youtube
Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?
Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o wprowadzaniu rozwiązań telematycznych na polski rynek ubezpieczeniowy. Dwaj ubezpieczyciele już podjęli konkretne kroki w tym kierunku. Mowa o Link4 oraz Ergo Hestii. Pozostałe zakłady ubezpieczeń prawdopodobnie już niebawem podejmą decyzję na temat wprowadzenia telematyki do swojej oferty.

Systemy ustalające składkę ubezpieczenia na podstawie stylu jazdy, mogą się cieszyć zainteresowaniem wśród młodych kierowców, którzy nierzadko płacą nawet 2000 zł - 3000 zł za roczną polisę OC. Istnieje jednak podstawowy warunek popularności rozwiązań telematycznych na polskim rynku. Wspomniane systemy staną się popularne, jeżeli kierowcy korzystający z nich będą mogli liczyć na sporą zniżkę (taką jak np. w USA, Wielkiej Brytanii lub Włoszech).

REKLAMA

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

W niektórych krajach monitoring stylu jazdy kierowcy jest już popularny

Na wstępie warto przypomnieć, że rozwiązania telematyczne cieszą się zainteresowaniem nie tylko ze strony branży ubezpieczeniowej. Systemy monitorujące styl jazdy kierowców, okazują się przydatne również dla firm zarządzających dużymi flotami pojazdów (np. przewoźników operujących w transporcie międzynarodowym).

Rozwiązania telematyczne od kilku lat są powszechnie stosowane przez polskich przedsiębiorców, którzy posiadają dużą flotę pojazdów.

REKLAMA

Jeżeli chodzi o branżę ubezpieczeniową, to pierwsze próby połączenia monitoringu kierowcy z wyceną polis, ponad 10 lat temu podjęto we Włoszech. Te pionierskie rozwiązania okazały się na tyle obiecujące, że systemy telematyczne w pojazdach zaczęli instalować ubezpieczyciele m.in. z USA oraz Kanady. Firma Octo Telematics będąca północnoamerykańskim liderem w sprzedaży polis połączonych z systemem telematycznym (UBI), na całym świecie posiada już ponad 4 miliony klientów. Do systemów typu UBI zachęcają przede wszystkim obniżki składki. „Jeden z ubezpieczycieli działających w Kanadzie (Desjardins Insurance) podaje, że dzięki jego ofercie polis typu UBI, posiadacze samochodów mogli zaoszczędzić do kilkanaście procent na składce” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System zniżek stosowany dla nabywców polis UBI, zachęca coraz więcej kierowców również w krajach Europy Zachodniej. Mowa o Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Belgii oraz Holandii.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Ubezpieczenia połączone z telematyką (ang. Usage Based Insurance - UBI) cieszą się już sporą popularnością w Ameryce Północnej i Zachodniej Europie.

REKLAMA

Co ciekawe, ubezpieczenia powiązane z systemem telematycznym torują sobie drogę również w krajach znacznie mniej zamożnych niż np. Kanada i USA. Przykładem może być rosyjski oraz indyjski rynek ubezpieczeń OC. W dwóch wymienionych krajach (Rosja oraz Indie), składki obowiązkowych ubezpieczeń są relatywnie wysokie ze względu na dużą wypadkowość i niską kulturę jazdy. Dzięki zastosowaniu rozwiązań telematycznych, niektórzy rosyjscy lub indyjscy kierowcy mogą udowodnić, że ich styl jazdy wyróżnia się na „na plus” w stosunku do krajowych standardów.

Ubezpieczenia typu UBI cieszą się popularnością również w krajach, gdzie takie czynniki, jak niska kultura jazdy i brak poszanowania przepisów drogowych skutkują wysokimi składkami polis OC dla wszystkich kierowców (przykłady: Indie oraz Rosja).

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Podwyżki składek OC zwiększają opłacalność telematyki w naszym kraju

Obserwacja światowych trendów wskazuje, że w rozwoju ubezpieczeniowej telematyki przodują dwie grupy krajów. Do pierwszej z nich należą wysoko rozwinięte państwa, w których składka ubezpieczenia OC jest wysoka. Przykładem może być Wielka Brytania. Tamtejsi kierowcy w IV kw. 2016 r. za ubezpieczenie OC przeciętnie płacili 767 funtów/rok (dane Confused.com). Ochrona dla młodych Brytyjczyków nierzadko kosztuje nawet 1500 funtów - 2500 funtów rocznie. W przypadku tak wysokich składek OC, bardziej opłacalna jest instalacja odpowiedniego systemu telematycznego. Wspomniany system wiąże się z kosztem wynoszącym np. 50 USD - 100 USD i koniecznością wizyty w profesjonalnym serwisie samochodowym. „Wydatki związane z instalacją telematyki szybko zwracają się również kierowcom z Rosji oraz Indii, którzy w przypadku udowodnienia bezpiecznego stylu jazdy, mogą liczyć na wysokie zniżki (nawet 20% - 30%)” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Koszt systemów telematycznych nie jest przeszkodą w krajach cechujących się wysokim poziomem składek za OC albo bardzo dużą wypadkowością na drogach.

Wydaje się, że szybkie wzrosty kosztów obowiązkowych polis OC, powinny zachęcić polskich ubezpieczycieli oraz kierowców do większej aktywności w zakresie telematyki. Dodatkowym czynnikiem może być wprowadzenie rozwiązań opierających się na analizie danych z nawigacji GPS w smartfonie. Właśnie taki wariant wybrała Ergo Hestia współpracująca z operatorem aplikacji Yanosik. Trzeba podkreślić, że oferta promowana pod marką „YU!”, na razie została skierowana do bezpiecznie jeżdżących kierowców. „Jeżeli rozwiązania bazujące na nawigacji samochodowej spotkają się z odpowiednim zainteresowaniem, to ubezpieczyciele rozważą również ofertę związaną z instalacją w samochodach specjalnych modułów i bardziej szczegółowym monitorowaniem stylu jazdy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Poprzez proste rozwiązania opierające się na nawigacji samochodowej (GPS), krajowi ubezpieczyciele na razie sprawdzają zainteresowanie telematyką wśród kierowców.

Źródło: Porównywarka Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA