REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta bez OC - będą problemy?

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup auta bez OC - będą problemy? / fot. Fotolia
Zakup auta bez OC - będą problemy? / fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czasem można kupić używany samochód lub inny pojazd bez ubezpieczenia OC. Czy w takiej sytuacji nabywcy grożą jakieś nieprzyjemne konsekwencje? Czy zakup używanego auta bez OC jest kłopotliwy?

W zdecydowanej większości przypadków, sprzedawane samochody z rynku wtórnego posiadają obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czasem zdarzają się jednak wyjątki. Dotyczą one przede wszystkim starszych aut. Takie pojazdy często nie posiadają również aktualnego przeglądu technicznego. Ich zakup będzie oznaczał konieczność załatwienia dodatkowych formalności. Dzięki internetowej ofercie polis OC, problem związany z brakiem wymaganego ubezpieczenia, można szybko rozwiązać. Bardziej kłopotliwy może być brak przeglądu technicznego.  

REKLAMA

Nowy właściciel nie zapłaci za zaniedbania sprzedawcy

REKLAMA

Propozycja zakupu samochodu bez obowiązkowego ubezpieczenia OC bywa traktowana z podejrzliwością, bo potencjalni nabywcy czasem obawiają się konieczności zapłacenia wysokiej kary naliczonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Takie obawy potęguje fakt, że aktywne ubezpieczenie OC jest sprzedawane razem z pojazdem.

Wspomniane obawy dotyczące odpowiedzialności kupującego za brak ubezpieczenia OC, na szczęście są bezzasadne. Ewentualne roszczenia UFG w związku z brakiem aktualnej polisy (przed sprzedażą), będą skierowane do sprzedawcy pojazdu. Nowy właściciel zapłaci karę tylko wtedy, gdy już po zakupie auta zapominał terminowo spełnić obowiązek ubezpieczeniowy. Taka osoba nabywająca samochód lub inny pojazd podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, może sprawdzić jego aktualny status ubezpieczeniowy na stronie internetowej UFG. „W tym kontekście warto wspomnieć o wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 31 października 2014 r. (sygn. akt II Ca 817/14) wskazującym, że nabywca pojazdu powinien samodzielnie sprawdzić kwestie związane z ważnością ubezpieczenia OC” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Status ubezpieczeniowy samochodu można bezpłatnie sprawdzić na stronie UFG. W tym celu potrzebny jest numer dowodu rejestracyjnego lub numer VIN.

Sprzedawcy nieubezpieczonych samochodów powinni z kolei pamiętać, że pozbycie się auta bez OC nie uchroni ich przed koniecznością zapłacenia kary. Jeszcze niedawno tylko kontrola drogowa stwarzała jedyną realną szansę na ukaranie właściciela nieubezpieczonego pojazdu. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której specjalny system informatyczny UFG (tzw. „wirtualny policjant”) skutecznie identyfikuje również nieużytkowane samochody bez OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nabywca używanego samochodu bez ubezpieczenia OC, nie zapłaci kary za niespełnienie obowiązku ubezpieczeniowego przez poprzedniego właściciela. Auto nieposiadające obowiązkowej polisy, trzeba jednak szybko ubezpieczyć. Odpowiedzialności za brak polisy OC, nie uniknie natomiast sprzedawca auta.

Warto przypomnieć, że obowiązujące przepisy dokładnie określają wymogi dotyczące zakupu obowiązkowej polisy OC dla kierowców. Takie ubezpieczenie trzeba nabyć najpóźniej w dniu rejestracji (z wyjątkiem pojazdów historycznych), ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu mechanicznego do ruchu. Pod pojęciem wprowadzenia do ruchu, ustawodawca rozumie wjazd na teren drogi publicznej, strefy zamieszkania lub strefy ruchu.

Zakup polisy OC musi nastąpić najpóźniej w dniu rejestracji i przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu. Taka zasada dotyczy wszystkich pojazdów (poza pojazdami historycznymi), których właściciele muszą nabywać obowiązkowe polisy komunikacyjne.

Ubezpieczone auto do przeglądu też pojedzie na lawecie

Możliwość zakupu komunikacyjnego ubezpieczenia OC przez Internet (np. z pomocą porównywarki online), bardzo pomaga osobom, które chcą szybko nabyć brakującą polisę. Sytuacja przedstawia się nieco inaczej w przypadku, gdy zakupiony samochód lub inny pojazd podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, nie posiada również aktualnych badań technicznych. Brak badania technicznego skutkuje bowiem koniecznością dowiezienia pojazdu na lawecie do stacji diagnostycznej. Taki dodatkowy koszt wykonania badań technicznych, trzeba ponieść nawet wtedy, gdy kierowca już wcześniej wykupił ubezpieczenie OC. Zakup obowiązkowej polisy OC nie wpływa na ewentualną karę w sytuacji, gdy policjant zidentyfikuje samochód bez przeglądu.

Kierowca używający auta bez aktualnego przeglądu technicznego, ryzykuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Jeżeli stan techniczny pojazdu stwarza zagrożenie, policjant zakaże dalszej jazdy.

Warto również wiedzieć, że brak aktualnego przeglądu technicznego może spowodować problemy z wypłatą odszkodowania przez ubezpieczyciela. W opisywanej sytuacji, zdarzają się roszczenia ubezpieczyciela do sprawcy wypadku o zwrot kwoty wypłaconej z OC (tzw. regresy) lub odmowne decyzje dotyczące świadczeń z polisy autocasco. Kluczowe znaczenie ma to, czy brak przeglądu był związany ze złym stanem technicznym pojazdu, a usterki skutkowały powstaniem szkód lub zwiększeniem ich rozmiaru

Kierowca nieposiadający aktualnych badań technicznych w chwili wypadku, może się spodziewać regresu z obowiązkowego OC (jako sprawca) lub odmowy/obniżenia odszkodowania w ramach AC. Takie sankcje są możliwe jeśli zły stan techniczny pojazdu przyczynił się do powstania lub powiększenia szkody. 

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA