REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta bez OC - będą problemy?

Zakup auta bez OC - będą problemy? / fot. Fotolia
Zakup auta bez OC - będą problemy? / fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czasem można kupić używany samochód lub inny pojazd bez ubezpieczenia OC. Czy w takiej sytuacji nabywcy grożą jakieś nieprzyjemne konsekwencje? Czy zakup używanego auta bez OC jest kłopotliwy?

W zdecydowanej większości przypadków, sprzedawane samochody z rynku wtórnego posiadają obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czasem zdarzają się jednak wyjątki. Dotyczą one przede wszystkim starszych aut. Takie pojazdy często nie posiadają również aktualnego przeglądu technicznego. Ich zakup będzie oznaczał konieczność załatwienia dodatkowych formalności. Dzięki internetowej ofercie polis OC, problem związany z brakiem wymaganego ubezpieczenia, można szybko rozwiązać. Bardziej kłopotliwy może być brak przeglądu technicznego.  

REKLAMA

Nowy właściciel nie zapłaci za zaniedbania sprzedawcy

REKLAMA

Propozycja zakupu samochodu bez obowiązkowego ubezpieczenia OC bywa traktowana z podejrzliwością, bo potencjalni nabywcy czasem obawiają się konieczności zapłacenia wysokiej kary naliczonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Takie obawy potęguje fakt, że aktywne ubezpieczenie OC jest sprzedawane razem z pojazdem.

Wspomniane obawy dotyczące odpowiedzialności kupującego za brak ubezpieczenia OC, na szczęście są bezzasadne. Ewentualne roszczenia UFG w związku z brakiem aktualnej polisy (przed sprzedażą), będą skierowane do sprzedawcy pojazdu. Nowy właściciel zapłaci karę tylko wtedy, gdy już po zakupie auta zapominał terminowo spełnić obowiązek ubezpieczeniowy. Taka osoba nabywająca samochód lub inny pojazd podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, może sprawdzić jego aktualny status ubezpieczeniowy na stronie internetowej UFG. „W tym kontekście warto wspomnieć o wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 31 października 2014 r. (sygn. akt II Ca 817/14) wskazującym, że nabywca pojazdu powinien samodzielnie sprawdzić kwestie związane z ważnością ubezpieczenia OC” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Status ubezpieczeniowy samochodu można bezpłatnie sprawdzić na stronie UFG. W tym celu potrzebny jest numer dowodu rejestracyjnego lub numer VIN.

Sprzedawcy nieubezpieczonych samochodów powinni z kolei pamiętać, że pozbycie się auta bez OC nie uchroni ich przed koniecznością zapłacenia kary. Jeszcze niedawno tylko kontrola drogowa stwarzała jedyną realną szansę na ukaranie właściciela nieubezpieczonego pojazdu. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której specjalny system informatyczny UFG (tzw. „wirtualny policjant”) skutecznie identyfikuje również nieużytkowane samochody bez OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nabywca używanego samochodu bez ubezpieczenia OC, nie zapłaci kary za niespełnienie obowiązku ubezpieczeniowego przez poprzedniego właściciela. Auto nieposiadające obowiązkowej polisy, trzeba jednak szybko ubezpieczyć. Odpowiedzialności za brak polisy OC, nie uniknie natomiast sprzedawca auta.

Warto przypomnieć, że obowiązujące przepisy dokładnie określają wymogi dotyczące zakupu obowiązkowej polisy OC dla kierowców. Takie ubezpieczenie trzeba nabyć najpóźniej w dniu rejestracji (z wyjątkiem pojazdów historycznych), ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu mechanicznego do ruchu. Pod pojęciem wprowadzenia do ruchu, ustawodawca rozumie wjazd na teren drogi publicznej, strefy zamieszkania lub strefy ruchu.

Zakup polisy OC musi nastąpić najpóźniej w dniu rejestracji i przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu. Taka zasada dotyczy wszystkich pojazdów (poza pojazdami historycznymi), których właściciele muszą nabywać obowiązkowe polisy komunikacyjne.

Ubezpieczone auto do przeglądu też pojedzie na lawecie

Możliwość zakupu komunikacyjnego ubezpieczenia OC przez Internet (np. z pomocą porównywarki online), bardzo pomaga osobom, które chcą szybko nabyć brakującą polisę. Sytuacja przedstawia się nieco inaczej w przypadku, gdy zakupiony samochód lub inny pojazd podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, nie posiada również aktualnych badań technicznych. Brak badania technicznego skutkuje bowiem koniecznością dowiezienia pojazdu na lawecie do stacji diagnostycznej. Taki dodatkowy koszt wykonania badań technicznych, trzeba ponieść nawet wtedy, gdy kierowca już wcześniej wykupił ubezpieczenie OC. Zakup obowiązkowej polisy OC nie wpływa na ewentualną karę w sytuacji, gdy policjant zidentyfikuje samochód bez przeglądu.

Kierowca używający auta bez aktualnego przeglądu technicznego, ryzykuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Jeżeli stan techniczny pojazdu stwarza zagrożenie, policjant zakaże dalszej jazdy.

Warto również wiedzieć, że brak aktualnego przeglądu technicznego może spowodować problemy z wypłatą odszkodowania przez ubezpieczyciela. W opisywanej sytuacji, zdarzają się roszczenia ubezpieczyciela do sprawcy wypadku o zwrot kwoty wypłaconej z OC (tzw. regresy) lub odmowne decyzje dotyczące świadczeń z polisy autocasco. Kluczowe znaczenie ma to, czy brak przeglądu był związany ze złym stanem technicznym pojazdu, a usterki skutkowały powstaniem szkód lub zwiększeniem ich rozmiaru

Kierowca nieposiadający aktualnych badań technicznych w chwili wypadku, może się spodziewać regresu z obowiązkowego OC (jako sprawca) lub odmowy/obniżenia odszkodowania w ramach AC. Takie sankcje są możliwe jeśli zły stan techniczny pojazdu przyczynił się do powstania lub powiększenia szkody. 

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA