REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta bez OC - będą problemy?

Zakup auta bez OC - będą problemy? / fot. Fotolia
Zakup auta bez OC - będą problemy? / fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czasem można kupić używany samochód lub inny pojazd bez ubezpieczenia OC. Czy w takiej sytuacji nabywcy grożą jakieś nieprzyjemne konsekwencje? Czy zakup używanego auta bez OC jest kłopotliwy?

W zdecydowanej większości przypadków, sprzedawane samochody z rynku wtórnego posiadają obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czasem zdarzają się jednak wyjątki. Dotyczą one przede wszystkim starszych aut. Takie pojazdy często nie posiadają również aktualnego przeglądu technicznego. Ich zakup będzie oznaczał konieczność załatwienia dodatkowych formalności. Dzięki internetowej ofercie polis OC, problem związany z brakiem wymaganego ubezpieczenia, można szybko rozwiązać. Bardziej kłopotliwy może być brak przeglądu technicznego.  

REKLAMA

REKLAMA

Nowy właściciel nie zapłaci za zaniedbania sprzedawcy

Propozycja zakupu samochodu bez obowiązkowego ubezpieczenia OC bywa traktowana z podejrzliwością, bo potencjalni nabywcy czasem obawiają się konieczności zapłacenia wysokiej kary naliczonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Takie obawy potęguje fakt, że aktywne ubezpieczenie OC jest sprzedawane razem z pojazdem.

Wspomniane obawy dotyczące odpowiedzialności kupującego za brak ubezpieczenia OC, na szczęście są bezzasadne. Ewentualne roszczenia UFG w związku z brakiem aktualnej polisy (przed sprzedażą), będą skierowane do sprzedawcy pojazdu. Nowy właściciel zapłaci karę tylko wtedy, gdy już po zakupie auta zapominał terminowo spełnić obowiązek ubezpieczeniowy. Taka osoba nabywająca samochód lub inny pojazd podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, może sprawdzić jego aktualny status ubezpieczeniowy na stronie internetowej UFG. „W tym kontekście warto wspomnieć o wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 31 października 2014 r. (sygn. akt II Ca 817/14) wskazującym, że nabywca pojazdu powinien samodzielnie sprawdzić kwestie związane z ważnością ubezpieczenia OC” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Status ubezpieczeniowy samochodu można bezpłatnie sprawdzić na stronie UFG. W tym celu potrzebny jest numer dowodu rejestracyjnego lub numer VIN.

REKLAMA

Sprzedawcy nieubezpieczonych samochodów powinni z kolei pamiętać, że pozbycie się auta bez OC nie uchroni ich przed koniecznością zapłacenia kary. Jeszcze niedawno tylko kontrola drogowa stwarzała jedyną realną szansę na ukaranie właściciela nieubezpieczonego pojazdu. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której specjalny system informatyczny UFG (tzw. „wirtualny policjant”) skutecznie identyfikuje również nieużytkowane samochody bez OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabywca używanego samochodu bez ubezpieczenia OC, nie zapłaci kary za niespełnienie obowiązku ubezpieczeniowego przez poprzedniego właściciela. Auto nieposiadające obowiązkowej polisy, trzeba jednak szybko ubezpieczyć. Odpowiedzialności za brak polisy OC, nie uniknie natomiast sprzedawca auta.

Warto przypomnieć, że obowiązujące przepisy dokładnie określają wymogi dotyczące zakupu obowiązkowej polisy OC dla kierowców. Takie ubezpieczenie trzeba nabyć najpóźniej w dniu rejestracji (z wyjątkiem pojazdów historycznych), ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu mechanicznego do ruchu. Pod pojęciem wprowadzenia do ruchu, ustawodawca rozumie wjazd na teren drogi publicznej, strefy zamieszkania lub strefy ruchu.

Zakup polisy OC musi nastąpić najpóźniej w dniu rejestracji i przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu. Taka zasada dotyczy wszystkich pojazdów (poza pojazdami historycznymi), których właściciele muszą nabywać obowiązkowe polisy komunikacyjne.

Ubezpieczone auto do przeglądu też pojedzie na lawecie

Możliwość zakupu komunikacyjnego ubezpieczenia OC przez Internet (np. z pomocą porównywarki online), bardzo pomaga osobom, które chcą szybko nabyć brakującą polisę. Sytuacja przedstawia się nieco inaczej w przypadku, gdy zakupiony samochód lub inny pojazd podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, nie posiada również aktualnych badań technicznych. Brak badania technicznego skutkuje bowiem koniecznością dowiezienia pojazdu na lawecie do stacji diagnostycznej. Taki dodatkowy koszt wykonania badań technicznych, trzeba ponieść nawet wtedy, gdy kierowca już wcześniej wykupił ubezpieczenie OC. Zakup obowiązkowej polisy OC nie wpływa na ewentualną karę w sytuacji, gdy policjant zidentyfikuje samochód bez przeglądu.

Kierowca używający auta bez aktualnego przeglądu technicznego, ryzykuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Jeżeli stan techniczny pojazdu stwarza zagrożenie, policjant zakaże dalszej jazdy.

Warto również wiedzieć, że brak aktualnego przeglądu technicznego może spowodować problemy z wypłatą odszkodowania przez ubezpieczyciela. W opisywanej sytuacji, zdarzają się roszczenia ubezpieczyciela do sprawcy wypadku o zwrot kwoty wypłaconej z OC (tzw. regresy) lub odmowne decyzje dotyczące świadczeń z polisy autocasco. Kluczowe znaczenie ma to, czy brak przeglądu był związany ze złym stanem technicznym pojazdu, a usterki skutkowały powstaniem szkód lub zwiększeniem ich rozmiaru

Kierowca nieposiadający aktualnych badań technicznych w chwili wypadku, może się spodziewać regresu z obowiązkowego OC (jako sprawca) lub odmowy/obniżenia odszkodowania w ramach AC. Takie sankcje są możliwe jeśli zły stan techniczny pojazdu przyczynił się do powstania lub powiększenia szkody. 

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA