REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy OC: jakie są główne „grzechy” ubezpieczycieli?

Polisy OC: jakie są główne „grzechy” ubezpieczycieli? / Fot. Fotolia
Polisy OC: jakie są główne „grzechy” ubezpieczycieli? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas likwidacji szkód z obowiązkowego OC, wciąż dochodzi do nadużyć. Rzecznik Finansowy konkretnie wskazał niewłaściwe praktyki ubezpieczycieli.

W ostatnim czasie, rynek ubezpieczeń komunikacyjnych został uregulowany przez dwa pakiety zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego. Nadzór finansowy w ramach zaleceń dotyczących likwidacji szkód majątkowych i osobowych, uwzględnił orzecznictwo Sądu Najwyższego, a także zobowiązał ubezpieczycieli do respektowania ważnych wyroków. Pomimo większej presji KNF-u, podczas likwidacji szkód z ubezpieczeń OC dla kierowców, nadal dochodzi do nadużyć. Rzecznik Finansowy niedawno podsumował najczęstsze „grzechy” firm ubezpieczeniowych. Warto sprawdzić, na czym polegają niewłaściwe praktyki przy likwidacji szkód komunikacyjnych.  

REKLAMA

Alternatywne części i zastępcze auto to największe problemy

Po przeanalizowaniu wszystkich spływających skarg, Rzecznik Finansowy (RF) może wskazać te kwestie, które najczęściej są poruszane przez ofiary wypadków drogowych i klientów ubezpieczycieli. W pierwszej połowie 2017 roku, skargi do RF dotyczące obowiązkowego OC dla kierowców, najczęściej były związane z następującymi kwestiami:

  • stosowanie części alternatywnych (9,0% skarg złożonych od stycznia do czerwca 2017 r.)
  • najem pojazdu zastępczego (8,6% skarg)
  • roboczogodziny (7,7% skarg)
  • szkoda całkowita (5,9% skarg)
  • potrącenia amortyzacyjne (4,0% skarg)
  • utrata wartości handlowej pojazdu (2,5% skarg)

W kontekście OC, skargi do Rzecznika Finansowego najczęściej dotyczą stosowania części alternatywnych, najmu pojazdu zastępczego i rozliczenia roboczogodzin podczas naprawy pojazdu.

Ubezpieczyciele próbują np. skracać czas zastępczego najmu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymistycznym akcentem jest to, że po wydaniu zaleceń KNF-u, Rzecznik Finansowy zauważył poprawę w przypadku niektórych aspektów likwidacji szkód z ubezpieczeń OC. Nadal widoczne są jednak praktyki budzące spore wątpliwości wspomnianej instytucji. Rzecznik Finansowy wskazuje między innymi następujące nieprawidłowości:

  • nieuzasadnione ograniczanie czasu refundowanego wynajmu samochodu zastępczego oraz wysokości dziennej stawki za wynajem
  • brak pomocy w organizacji najmu samochodu zastępczego
  • pomniejszanie odszkodowania bez przedstawienia dowodów, że dzięki zastosowaniu oryginalnych części wzrosła wartość rynkowa pojazdu
  • uwzględnianie potrąceń amortyzacyjnych dla uszkodzonych części pojazdu
  • nieuzasadnione stosowanie tańszych części zamiennych (typu „P” lub „PJ”) do naprawy starszych samochodów
  • ustalanie innych zasad wyliczania kosztu naprawy dla metody kosztorysowej i serwisowej
  • pomniejszanie świadczenia przy szkodzie całkowitej o marżę rzekomo stosowaną przez firmy zajmujące się skupem uszkodzonych pojazdów
  • nieprzekazywanie poszkodowanemu informacji o możliwości uzyskania odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu

REKLAMA

Zgodnie z ustaleniami Rzecznika Finansowego, znaczącej poprawie nie uległy praktyki ubezpieczycieli dotyczące następujących kwestii: ustalania czasu i stawki refundowanego najmu auta, wybierania właściwego rodzaju części używanych do naprawy, ustalania odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu, określania realistycznego poziomu stawek za roboczogodziny przy naprawie uszkodzonego pojazdu. „Rodzi się pytanie, jak na opisywaną sytuację zareaguje Komisja Nadzoru Finansowego, czyli podmiot kontrolujący rynek ubezpieczeniowy w Polsce” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Ubezpieczyciele nie respektują niektórych zaleceń wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jednym z największych „grzechów” zakładów ubezpieczeń, jest nieinformowanie poszkodowanego o możliwości uzyskania rekompensaty za spadek wartości handlowej auta.

Skarga do Rzecznika Finansowego może zmienić sytuację …

Jeżeli osoba poszkodowana w wypadku drogowym doświadczyła jednej z wymienionych powyżej nieuczciwych praktyk ubezpieczyciela, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że Rzecznik Finansowy udzieli jej skutecznej pomocy. Dość często ma miejsce sytuacja, w której samo zainteresowanie rzecznika konkretną sprawą, skłania ubezpieczyciela do uwzględnienia całości roszczeń poszkodowanego lub przedstawienia kompromisowej propozycji. Warto zatem skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. Do składania skarg motywuje również ich bezpłatność.

Osoby proszące Rzecznika Finansowego o interwencję, powinny zwrócić uwagę na dwie kwestie. Pierwszym wymogiem jest dokładny opis problemu i przedstawianych roszczeń. Druga ważna kwestia to konieczność wcześniejszego wyczerpania wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela.

Źródło: https://ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA