REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy OC: jakie są główne „grzechy” ubezpieczycieli?

Subskrybuj nas na Youtube
Polisy OC: jakie są główne „grzechy” ubezpieczycieli? / Fot. Fotolia
Polisy OC: jakie są główne „grzechy” ubezpieczycieli? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas likwidacji szkód z obowiązkowego OC, wciąż dochodzi do nadużyć. Rzecznik Finansowy konkretnie wskazał niewłaściwe praktyki ubezpieczycieli.

W ostatnim czasie, rynek ubezpieczeń komunikacyjnych został uregulowany przez dwa pakiety zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego. Nadzór finansowy w ramach zaleceń dotyczących likwidacji szkód majątkowych i osobowych, uwzględnił orzecznictwo Sądu Najwyższego, a także zobowiązał ubezpieczycieli do respektowania ważnych wyroków. Pomimo większej presji KNF-u, podczas likwidacji szkód z ubezpieczeń OC dla kierowców, nadal dochodzi do nadużyć. Rzecznik Finansowy niedawno podsumował najczęstsze „grzechy” firm ubezpieczeniowych. Warto sprawdzić, na czym polegają niewłaściwe praktyki przy likwidacji szkód komunikacyjnych.  

REKLAMA

Alternatywne części i zastępcze auto to największe problemy

Po przeanalizowaniu wszystkich spływających skarg, Rzecznik Finansowy (RF) może wskazać te kwestie, które najczęściej są poruszane przez ofiary wypadków drogowych i klientów ubezpieczycieli. W pierwszej połowie 2017 roku, skargi do RF dotyczące obowiązkowego OC dla kierowców, najczęściej były związane z następującymi kwestiami:

  • stosowanie części alternatywnych (9,0% skarg złożonych od stycznia do czerwca 2017 r.)
  • najem pojazdu zastępczego (8,6% skarg)
  • roboczogodziny (7,7% skarg)
  • szkoda całkowita (5,9% skarg)
  • potrącenia amortyzacyjne (4,0% skarg)
  • utrata wartości handlowej pojazdu (2,5% skarg)

W kontekście OC, skargi do Rzecznika Finansowego najczęściej dotyczą stosowania części alternatywnych, najmu pojazdu zastępczego i rozliczenia roboczogodzin podczas naprawy pojazdu.

Ubezpieczyciele próbują np. skracać czas zastępczego najmu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymistycznym akcentem jest to, że po wydaniu zaleceń KNF-u, Rzecznik Finansowy zauważył poprawę w przypadku niektórych aspektów likwidacji szkód z ubezpieczeń OC. Nadal widoczne są jednak praktyki budzące spore wątpliwości wspomnianej instytucji. Rzecznik Finansowy wskazuje między innymi następujące nieprawidłowości:

  • nieuzasadnione ograniczanie czasu refundowanego wynajmu samochodu zastępczego oraz wysokości dziennej stawki za wynajem
  • brak pomocy w organizacji najmu samochodu zastępczego
  • pomniejszanie odszkodowania bez przedstawienia dowodów, że dzięki zastosowaniu oryginalnych części wzrosła wartość rynkowa pojazdu
  • uwzględnianie potrąceń amortyzacyjnych dla uszkodzonych części pojazdu
  • nieuzasadnione stosowanie tańszych części zamiennych (typu „P” lub „PJ”) do naprawy starszych samochodów
  • ustalanie innych zasad wyliczania kosztu naprawy dla metody kosztorysowej i serwisowej
  • pomniejszanie świadczenia przy szkodzie całkowitej o marżę rzekomo stosowaną przez firmy zajmujące się skupem uszkodzonych pojazdów
  • nieprzekazywanie poszkodowanemu informacji o możliwości uzyskania odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu

REKLAMA

Zgodnie z ustaleniami Rzecznika Finansowego, znaczącej poprawie nie uległy praktyki ubezpieczycieli dotyczące następujących kwestii: ustalania czasu i stawki refundowanego najmu auta, wybierania właściwego rodzaju części używanych do naprawy, ustalania odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu, określania realistycznego poziomu stawek za roboczogodziny przy naprawie uszkodzonego pojazdu. „Rodzi się pytanie, jak na opisywaną sytuację zareaguje Komisja Nadzoru Finansowego, czyli podmiot kontrolujący rynek ubezpieczeniowy w Polsce” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Ubezpieczyciele nie respektują niektórych zaleceń wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jednym z największych „grzechów” zakładów ubezpieczeń, jest nieinformowanie poszkodowanego o możliwości uzyskania rekompensaty za spadek wartości handlowej auta.

Skarga do Rzecznika Finansowego może zmienić sytuację …

Jeżeli osoba poszkodowana w wypadku drogowym doświadczyła jednej z wymienionych powyżej nieuczciwych praktyk ubezpieczyciela, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że Rzecznik Finansowy udzieli jej skutecznej pomocy. Dość często ma miejsce sytuacja, w której samo zainteresowanie rzecznika konkretną sprawą, skłania ubezpieczyciela do uwzględnienia całości roszczeń poszkodowanego lub przedstawienia kompromisowej propozycji. Warto zatem skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. Do składania skarg motywuje również ich bezpłatność.

Osoby proszące Rzecznika Finansowego o interwencję, powinny zwrócić uwagę na dwie kwestie. Pierwszym wymogiem jest dokładny opis problemu i przedstawianych roszczeń. Druga ważna kwestia to konieczność wcześniejszego wyczerpania wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela.

Źródło: https://ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

REKLAMA